Spoor verfijning van de hulp, om te drijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Spoor verfijning van de hulp, om te drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 16:34

Hallo,

Aangezien er al een topic is tegen of voor de spoor. Heb ik toch een andere vraag.
De laatste tijd zie ik het steeds vaker. Mensen die met sporen rijden niet voor de verfijning van de hulp. Om te drijven. Ook met jonge pony's. Gewoon om ze vooruit te drijven.

Ik ben van mening dat je je spoor pas echt mag gaan gebruiken als je hem echt nodig hebt voor verfijning van de hulp. En dat je er anders maar gewoon simpel een zweepje bij moet pakken.

Helaas zie ik het steeds vaker voorkomen de laatste tijd.
Wat vinden jullie. Gebruiken jullie sporen?

Groetjes Hanneke

shirleyp
Blogger

Re: Spoor verfijning van de hulp, om te drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:48

Volgens mij is een zweep ook bedoeld voor verfijning. Een paard dat niet voorwaarts is op kuitdruk wordt rijtechnisch slecht gereden. Je zult hem actief moeten maken aan het been door consequent te zijn en een duidelijk doel met je hulp voor ogen hebben.

Ik heb sporen om tijdens het rijden, maar probeer ze zo min mogelijk te gebruiken. Mijn paard probeer ik zo te rijden dat hij reageert op kuitdruk, ook enkelzijdig zoals bij het wijken. Maar ik ben het helemaal met je eens dat een spoor verkeerd wordt gebruikt. Ga maar eens een uurtje bij bijvoorbeeld de klasse B staan kijken, prikprikprik. Bij iedere pas wordt er bijgedreven. En dan vinden sommige ruiters het gek dat hun paard niet reageert wanneer het lastiger wordt en er een pas zijwaarts gevraagd moet worden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:55

Iedereen valt wel over sporen om aan te drijven, maar over een zweep hoor je niemand.
Maar ook dat vind ik geen middel om je paard vooruit te krijgen.

Het voorwaarts krijgen van een paard...daar is imo maar één goede oplossing voor en dat is een goede ruiter.
Het voorwaarts rijden wordt helemaal veroorzaakt door de ruiter.
Als het paard niet voorwaarts is, dient de ruiter dat niet op te lossen door sporen of zweepjes te gebruiken.
Dan wordt het paard het ´slachtoffer´ van de onkunde van de ruiter.
De ruiter kan het niet, dus grijpt naar andere middelen, waar het paard dan maar de gevolgen van moet ondervinden.

Dus ik vind dat iedereen, ook instructeurs/instructrices eens kritisch moet kijken naar de reden waarom er met spoor of zweep gereden wordt.
Als dat puur en alleen is om het paard voorwaarts te krijgen, vind ik dat hier maar één iemand voor afgestraft moet worden en dat is de ruiter.
Deze dient aan zijn rijvaardigheid te werken om een paard voorwaarts te kunnen rijden.
En dat moeten ze zelf leren, zonder allerlei ´troep´
Troep tussen ´´, omdat als het gebruikt wordt om een goede reden en ook goed gebruik word, dan is het geen troep.
Wel voor ruiters die het zichzelf makkelijk (denken) te kunnen maken.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 17:24

Nu je het zegt, ik ben er ook mee eens. Je hebt me overtuigt, zweepje hoor je niemand over.
Misschien is het met een spoor dat je het wel sneller gebruikt als je er eenmaal een aan hebt? Aangezien die dan aan je voet zit? En als je drijft dat je dan prikt? En dat je dat bij een zweepje kan beperken?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:25

Als het goed is drijf je met je kuiten en niet met je voeten.
En om je kuiten zit geen spoortje als het goed is Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 17:37

Silence schreef:
Als het goed is drijf je met je kuiten en niet met je voeten.
En om je kuiten zit geen spoortje als het goed is Knipoog

Dat is waar, maar is dat niet lastig met sporen, (ik heb nog nooit met sporen gereden, vandaar dat ik dat dacht, haha) Knipoog ?
Ik zie toch echt bijna iedereen met sporen drijven, die sporen omhebben en niemand bijna met hun kuiten? Daarom vroeg ik me af of het lastig was, haha!

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:40

Nee, ik gebruik zeker geen sporen en dat ga ik ook niet gebruiken.
Ik vind dat je je paard eerst moet leren goed te reageren op een simpele hulp.
Maar dat ik mijn mening.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:41

Ik rijd met sporen, dit gebruik ik ter verfijning. Als het paard niet helemaal fijn voor het been wil lopen, dan even aanprikken met mijn spoor...

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 17:42

Tuc schreef:
Nee, ik gebruik zeker geen sporen en dat ga ik ook niet gebruiken.
Ik vind dat je je paard eerst moet leren goed te reageren op een simpele hulp.
Maar dat ik mijn mening.

Ben het helemaal met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:42

een jong paard dat de hulpen nog niet kent..daarbij is een zweepje toch erg gemakkelijk Lachen

Naar vraag eens aan iemand heb je zojuist je zweep gebruikt.
Denk dat iedereen op het juist moment kan zeggen of die de zweep zojuist gebruikt heeft of niet.

Stel dezelfde vraag over de spoor...regelmatig is die gebruikt zonder dat de ruiter het weet.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:01

een spoor is bedoeld, om als je in de hogere klasses komt, en je steeds meer evrschillende hulpen krijgt, je de hulp zo klein mogelijk kan maken, en daardoor meer verschillende hulpen kunt krijgen, de spoor helpt je hier bij om dit zo klein mogelijk te maken, en heb je maar een klein stukje nodig voor die hulp en niet je hele huit. Het is zeker niet voor het voorwaarts rijden. Verder heb je de spoor om je paard een soort van te kietelen bij de buik waardoor hij zijn buikspieren gaat aanspannen en meer over de rug gaat lopen, waardoor hij meer kan gaan zakken achter.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:06

Ik rijd met zweep omdat mij op de manege (ben manegeruiter)
geleerd is om als je paard niet reageert een tikje te geven ,
Maar ik gebruik mijn zweepje bijna nooit .

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 18:10

@Giorgio: Ben het met je eens, dat heb ik dus ook altijd gedacht. Maar omdat ik het de laatste tijd zoveel zie, dacht ik hoe denken jullie erover!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:13

runningkawa schreef:
een jong paard dat de hulpen nog niet kent..daarbij is een zweepje toch erg gemakkelijk Lachen

Naar vraag eens aan iemand heb je zojuist je zweep gebruikt.
Denk dat iedereen op het juist moment kan zeggen of die de zweep zojuist gebruikt heeft of niet.

Stel dezelfde vraag over de spoor...regelmatig is die gebruikt zonder dat de ruiter het weet.

Ik rijd zonder sporen, maar met zweep, juist om die reden. Mijn benen liggen niet perfect stil, waardoor ik bang ben ongemerkt mijn paard te 'prikken'.
Met mijn zweep weet ik wel degelijk wannneer ik hem wel of niet gebruik. Ik geef nooit onbewust een tik, ik geef alleen een tikje/kriebeltje als er geen reactie komt.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:52

Ik rijd B/L en zonder sporen en met zweepje [al heb ik die niet vaak nodig]

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:54

shirleyp schreef:
Volgens mij is een zweep ook bedoeld voor verfijning. Een paard dat niet voorwaarts is op kuitdruk wordt rijtechnisch slecht gereden. Je zult hem actief moeten maken aan het been door consequent te zijn en een duidelijk doel met je hulp voor ogen hebben.

Ik heb sporen om tijdens het rijden, maar probeer ze zo min mogelijk te gebruiken. Mijn paard probeer ik zo te rijden dat hij reageert op kuitdruk, ook enkelzijdig zoals bij het wijken. Maar ik ben het helemaal met je eens dat een spoor verkeerd wordt gebruikt. Ga maar eens een uurtje bij bijvoorbeeld de klasse B staan kijken, prikprikprik. Bij iedere pas wordt er bijgedreven. En dan vinden sommige ruiters het gek dat hun paard niet reageert wanneer het lastiger wordt en er een pas zijwaarts gevraagd moet worden.

ja en als je paard niet reageert op je beenhulp, een tik met de zweep Knipoog Dus wat bedoel je met verfijning?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:03

Silence schreef:
Iedereen valt wel over sporen om aan te drijven, maar over een zweep hoor je niemand.
Maar ook dat vind ik geen middel om je paard vooruit te krijgen.

Omdat je nooit een ruiter ziet die bij elke pas zijn paard vooruit mept (althans die heb ik nog nooit gezien Haha! ) dus ik snap niet goed wat je daarmee bedoelt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:34

Nou ik zie toch regelmatig dat een paard er aardig van langs krijgt met een zweep omdat het bijv. niet hard genoeg loopt na de zin van de ruiter.
Je maakt mij niet wijs, dat dat als verfijning dient...dan wordt ie toch echt gebruikt om het paard voorwaarts te krijgen, iets wat de ruiter op dat moment niet voor elkaar krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:57

Daar is imo toch echt niks mis mee
Niet als dat elke pas is uiteraard. Maar om hem eens ff heel duidelijk te maken wat de bedoeling is

maar als jij een afgestomp paard nu ter plekke krijgt om te gaan rijden.
Hij geeft niets om jou kuit, om je stem lacht hij en op een tikje van de zweep zwiept hij eens met zijn staart, maar hij gaat niet harder. Paard is verder gezond, wat doe jij dan silence?

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:04

als je een tik met de zweep geeft, beweeg je je hand en dan stoor je je paard, als je sporen correct gebruikt vind ik het beter om met een (klein) spoortje te rijden dan met zweep. Benen stil kunnen houden is dan wel heel belangrijk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:15

runningkawa schreef:
Daar is imo toch echt niks mis mee
Niet als dat elke pas is uiteraard. Maar om hem eens ff heel duidelijk te maken wat de bedoeling is

maar als jij een afgestomp paard nu ter plekke krijgt om te gaan rijden.
Hij geeft niets om jou kuit, om je stem lacht hij en op een tikje van de zweep zwiept hij eens met zijn staart, maar hij gaat niet harder. Paard is verder gezond, wat doe jij dan silence?

Dat vind ik ook.
Ik zou liever een flinke zwieper geven als hij lalalalalala doet en dan de rest van de tijd gewoon op kuit kunnen rijden dan dat ik om de drie passen moet gaan tikken (waarna je hem na een tijd helemaal nergens meer voor in beweging krijgt, kun je met een hengel met een wortel rijden Haha! )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:25

Ja, een tik voor de duidelijkheid is niks mis mee, maar als bijv. een springruiter helemaal los gaat op zijn paard, dan is dat geen verfijning.....dan is dat afreageren. En daar is een zweep niet voor gemaakt...een paard sowieso niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:27

Nee, daar heb je gelijk in. Daar hou ik ook niet van.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 00:57

Het ligt eraan op wat voorn paard ik zit en op welk paard ik zit.
Jonge paarden rij ik zonder sporen, en de paarden die wat verder beleert zijn altijd met. maar ik heb zelf een erg stille been ligging, dus raak hem ook niet zo een twee drie.

De mensen die de sporen gebruiken om hem naar voren te krijgen zijn erg verkeerd bezig, en vaak nog verder van huis dan waar ze begonnen waren als ze de sporen er weer af doen..

Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik mijn spoor wel in gebruik neem, als die bijvoorbeeld ineens aan de bok gaat etc. puur om ze op dat moment effe naar voren te houden of om ze te corrigeren. Maar dat is dan gewoon als noodhulp. Maar verder alleen de zijgangen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 07:15

Silence schreef:
Ja, een tik voor de duidelijkheid is niks mis mee, maar als bijv. een springruiter helemaal los gaat op zijn paard, dan is dat geen verfijning.....dan is dat afreageren. En daar is een zweep niet voor gemaakt...een paard sowieso niet.

Ook dat kun je niet zo makkelijk zeggen

Ik weet niet wat bij jou erop los slaan is, ik ken ook dat paard niet.
Als die gewoon smerig heeft geweigerd, mag hij best een paar rake klappen hebben
Is dat niet zo, ruiter schuld, nee dan mag hij niet eens een tik Lachen

Het wordt op bokt altijd zo makkelijk omschreven..dit mag niet, dat mag niet... maar de geschiedenis is totaal niet bekend