Miek @ work met het mooie weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MieLo

Miek @ work met het mooie weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:22

hier is Miek weer na een lange tijd Haha!
zusjelief mee naar de manege gesleept en die heeft een paar foto's gemaakt.

zal eerst maar even de situatie uitleggen met Miek Knipoog
wij hebben mieke sinds 26 juli 2007, miek is nooit makkelijk geweest, zeg maar gerust moeilijk... van steigeren tot buiten aan de knetter gegaan, we hebben het allemaal meegemaakt Clown als ik kijk naar hoe we begnnen en waar we nu zitten, is ze al vooruit gegaan, alleen was de ontspanning altijd ver te zoeken Scheve mond er werd ons aangeraden te kijken hoe ze met een elastiek loopt. vandaag dus maar het elastiek erom gedaan en gekeken hoe ze reageert (martingaal zit er overigens ook aan, maar had ik makkelijk weg kunnen laten, hij zat er eigenlijk voor spek en bonen Tong uitsteken).
in het begin reageerde ze ietwat onwennig (zoals ze normaal ook zou reageren). een vrouw die ook haar paard op onze manege heeft staan, stond toevallig te kijken en heeft ons wat tips gegeven (haar paard was eerst net zo namelijk). het blijkt dat miek nooit geleerd heeft ontspannen te lopen en daardoor op de vlucht slaat (lees: steigeren en rennen), omdat ik zelf wat onzeker wordt en krampachtig reageer (komt door een ongeluk van 3 jaar geleden) werkt dit averechts met elkaar. we zijn nu druk aan het werk om haar zo ontspannen mogelijk te laten lopen en vooral het vertrouwen te winnen.

de foto's die hieronder staan zijn van het begin, toen ze redelijk ontspannen liep (van de rest heb ik helaas nog geen foto's, maar kan zeggen dat ze super liep Bloos ). mijn houding is aardig bagger moet ik zeggen Boos! , dit was deels door onzekerheid van mij, ik heb namelijk vandaag op een hele andere manier gereden dan ik normaal gewent bent (met lange teugels, normaal spurt ze dan weg, dus ik was bang dat ze dat dit keer ook weer ging doen)

Mijn fouten:
- tenen meer naar binnen (rechtervoet kan dit helaas niet, door een afwijking in mijn enkel Boos! )
- leun soms naar voren ( door onzekerheid)
- benen niet afsteken (doe ik nu express, aangezien ze ontzettend gevoelig is met beenhulpen), mag ze soms ook wel iets minder naar achter leggen
- handen dichter bij elkaar, nog ietsje rechterop, en iets meer naar voren brengen ipv naar me toe.

Afbeelding
eerst nog even alles controleren, miek staat er charmant bij Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding
vreselijk beeld Bloos! miek zoals ze normaal reageerd, hier begon ze zwaar te dribbelen, opzij springen etc. ik moet op me kont blijven zitten Boos!

Afbeelding
al een beter beeld, binnenhand is ietswat te streng, tenen naar binnen, en niet zo lomp kijken Bloos (elastiek hangt hier losjes)

Afbeelding

Afbeelding
meer naar achter zitten, en miek valt op de voorhand (ze heeft nooit geleerd haar achterhand eronder te zetten, heben dit vandaag geoefend, alleen geen foto's van gemaakt)

Afbeelding
te strenge binnenhand Boos! miek heeft heel veel moeite stelling te geven, ze maakt wel mooie ruimen passen (normaal korte dribbelpassen).
hakken uitdrukken.

Afbeelding
zelfde verhaal als hierboven

Afbeelding
charmant stamoment Haha! hakken uitdrukken en te strenge binnenhand

Afbeelding
wat zei je? Tong uitsteken

Afbeelding
nog charmanter sta-moment Nagelbijten / Gniffelen

commentaar is welkom Haha! (graag zelfs) maar wel een beetje lief graag Bloos we beginnen nu weer helemaal opnieuw met rijden, op zoek naar ontspanning, maar ben nu al supertrots op mijn meisje Lovers (ze vond het ook ontzettend moeilijk te ontspannen merkte ik)
Laatst bijgewerkt door MieLo op 11-05-08 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Angelaa2

Re: Miek @ work met het mooie weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:23

foto's zie ik niet Vork
je moet spaties weg halen Tong uitsteken

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:27

zijn weggehaald Tong uitsteken
snapte het al niet, waarom ik ze niet zag Nagelbijten / Gniffelen

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:30

oké mijn commentaar Vork
misschien kun je proberen veel voltes te rijden en je binnenhand opzij doen naar binnen en probeer haar dan om je binnen been te rijden, buitenteugel natuurlijk begrenzen en ook nog eens voorwaarts te houden, hele klus maar het helpt wel!
Mijn paard had totaal geen stelling, maar dit moet ik met les doen en gaat prima Ja
verder geef je je eigen commentaar ook al Ja
Ze is wel mooi zo Kwijl

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:35

bedankt voor het commentaar Knipoog
heb ook een hele tijd op de volte gereden (om naar de tips van die mevrouw te rijden, en om inderdaad aan de stelling te werken, en het helpt inderdaad Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:38

en als ze het eenmaal goed doet belonen en dan rechuit gaat (al doet ze een klein stukje stelling) en ook soms even de 'druk' er af halen en misschien iets langer laten als dat gaat bij die wildebras Lachen gaat denk ik wel goed komen Pling

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:39

ze is ook ontzettend veel beloond, was zo trots Tong uitsteken

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:40

Haha dat snap ik met zo'n knap ding onder je kont Pling
Maar laat ik maar on-topic blijven Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:42

Ik zie op bijna elke foto een paard dat zijn rug wegdrukt..ik zou zelf dat elastiek eraf halen..en je paard proberen laag en over de rug rijden! Ik vind dit geen fijn beeld! Je zet je paard nu gewoon vast..je zegt zelf dat ie nooit geleerd heeft om zijn achterhand te gebruiken, hoe kan je dan van je paard verwachten dat ie netjes nagevelijk loopt? Hij kan pas nagevelijk lopen als jij van voor opvangt wat ie van achter brengt..nu zie ik gewoon een paard dat in een bepaalde houding gedwongen wordt!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:48

@ jeanine84

dit waren foto's van het begin, ze liep hier ook niet ontspannen (merkte ik zelf ook), het elastiek is na een kwartier ook anders vastgemaakt (zelf nog nooit met elastieken gereden en dit was de enigste manier van vastmaken die ik kende Bloos ), hierna liep ze ook meer ontspannend, lekker laag en over de rug, reed ook met lange teugels om het zo maar te zeggen, vind het erg jammer dat ik hier geen foto's van heb om zo het verschil te kunnen laten zien. (op dat moment was het elastiek ook eigenlijk overbodig, maar ze had daar heel even de aanleuning van nodig om het begin, verder heeft hij alleen maar los gehangen).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:50

Ok! Dan heb ik niks gezegd! Goed dat je zelf wel het verschil hebt gemerkt iig! Wel een heel mooi paardje!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:51

bedankt Haha!
had jou commentaar er zelf ook bij moeten zetten, mijn fout Knipoog
ze liep ook veel ruimer toen ze ontspande, was even wennen Bloos Haha!

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:56

En als je haar iets meer ruimte geeft, dus iets meer teugel geven, desnoods doe je je handen een beetje wijd, zodat ze ook zélf leert te ontspannen, want anders krijg je strax het probleem dat ze niet wil gaan ontspannen zonder stiek. Dus gewoon haar de ruimte geven om te gaan ontspannen, want nu loopt ze naar mijn idee te opgekropt, en drukt ze haar rug weg. Wat niet weg neemt dat ze wel op sommige foto's toch mooie ruime passen neemt en het een heel mooi paard is. Jullie komen er wel, met veel oefening!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:01

@ iertje7
bedankt voor je commentaar Haha! moet bekennen dat ik de teugels inderdaad erg strak had hier, omdat ik zelf ook niet ontspande, later moest ik ook van de vrouw die mij de tips gaf, de teugels langer doen, en liep ze gelijk een stuk lager met haar hoofd, dat opgekropte klopt inderdaad ook doordat ze zich niet kan ontspannen nog, maar we gaan hier hard mee aan het werk, en we komen er inderdaad wel Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:38

Ik vind het heel knap dat je zo'n doorzetter bent en gelooft in je paard. Inderdaad ook van mij de tip om in wendingen je had opzij te doen. Als mijn paard niet lekker de stelling wil aannemen dan ga leg ik mijn binnenhand op de knie en doe er verder weinig mee (wel aan een iets langere teugel want het is ook niet de bedoeling dat ook het hoofd echt naar de knie getrokken wordt). Maar hierdoor krijg ik meer druk op mijn buitenteugel waar ik dan met kneepje aanleuning ga vragen. Als ik merk dat ze de buitenkant van de hals gaat ontspannen en dus tegen mijn buitenteugel gaat aanleggen probeer ik mijn binnenhand weer naar de hals te brengen. Weet zelf dat het heel lastig is als je zelf spanning hebt. Maar gewoon rustig doorgaan, laat je niet haasten dan komt het goed. Een wees tevreden met kleine stukjes. Zorg wel dat ze niet te hard gaat lopen want dan zet ze zich ook vast. Liever een klein sukkeldrafje waarin ze de ontspanning gaat vinden dan een uitgestrekte draf met weggedrukte rug. En het helpt inderdaad als je zelf goed rechtop gaat zitten en niet teveel met je paard mee gaat. Met je houding (niet stijf maar licht aangespannen) kun je ook een paard begrenzen. En als je teveel met je hand gaat terug werken leg ze dan op de schoft. Nu is het eerst belangrijk dat het paard vertrouwen krijgt, hierdoor krijg jij vertrouwen en ga je er ook zelfverzekerder opzitten. Veel succes, ze heeft beweging genoeg al zal het hierdoor vaak ook niet makkelijk gaan. Heb er ook zo eentje op stal (Juliette) zeer voorwaarts maar lastig om haar echt ontspannen aan het werk te zetten.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:22

wat heerlijk schoon is ze!!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:07

Het ziet er idd nogal gespannen uit, maar al het commentaar is al wel gegeven..
Ik zou zelf dat elastiek eraf halen, maar dat is jou keus Knipoog

Miek blijft een leuk paard! Haha!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 10:18

@ Dendrofleur: bedankt voor je commentaar Knipoog moet zeggen dat ik momenten had dat ik het even niet meer zag zitten (mijn moeder ook), maar dan deed ze weer iets, waardoor de liefde weer helemaal opbloeide zeg maar Tong uitsteken en vooral na gister ga ik er nu met de volle 100% omdat ik nu weet dat het ook anders kan Haha!

@ xElienX: dit was haar schone kant Nagelbijten / Gniffelen van de andere kant zijn geen foto's gemaakt, maar had ze een mega vlek zitten Nagelbijten / Gniffelen

@ mariekee: bedankt Haha! elastiek blijft er voorlopih even aan, zodat zij ook leert zonder teugeldruk te kunnen ontspannen (maar toch wel lichte aanleuning heeft bij het elastiek). zonder elastiek heeft ze ook nooit zo ontspanning gereden (ook omdat ik me nu echt kon ontspannen), elastiek is later ook anders vastgemaakt, waardoor ze zich veel beter kon ontspannen Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:20

je moet niet met afgestoken benen gaan rijden, je paard moet je been leren aannemen

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 10:51

dat is inderdaad ook een grote fout van mij, maar nu doe ik dit express. miek raakt meteen in de stress als je je benen aanlegt, en dit willen wij juist voorkomen. we zijn nu bezig haar eerst te laten ontspannen, laten zien dat het niet eng, stressvol is. zodra ze ontspannen loopt, ga ik proberen langzaam mijn benen eraan te leggen. moet zeggen dat het op deze foto's ook wel ontzettend erg was Bloos normaal is het ietsjes minder (ben er hard mee aan het oefenen, maar blijft lastig)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:06

* de binnenhand moet veel meer ontspanning gaan geven, vragen en geven met die hand en of en toe ook los durven laten, dan heb je meteen een goede check of ze de juiste aanleuning heeft.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:02

Hee Lotte! Haha!
O die mooie Mieke! Lovers
Ik vind het ook super van je dat je zo goed doorzet! Ook niet makkelijk nadat je Ginger verloren hebt, en zeker niet omdat je paardje niet de makkelijkste is, blijkt?
Je mag (net als Anke vroeg) de binnenhand wat minder streng houden, en ontspannen.
Benen afsteken.. Tsja, daar moet je Mieke vanzelf maar aan laten wennen Lachen

Jullie komen er wel! Tong uitsteken

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 20:13

dat is ook een groot probleem bij mij, me binnenhand Boos! heb er heel veel moeite mee om deze los te laten, uit angst dat ze er vandoor sprint. heb vandaag weer even ermee geoefent en ze reageert nauwelijks als ik mijn benen aanleg (extra opgelet dat ik ze afsteek Tong uitsteken) en inderdaad ook die binnenhand. iedereen in ieder geval bedankt voor alle tips, ik zal ze zeker gaan gebruiken Haha!