sinds maart dit jaar ben ik bijrijder van Aspar, een IJslander van bijna 8. De hoogste tijd om hem officieel voor te stellen op bokt, dacht ik zo!
Wat informatie vooraf:
Probleem 1: zijn zadel past niet goed. Daarom rijd ik dus met een rijpad... het gevolg is dat ik alleen met hem kan stappen en tölten, voor zover dat gaat. Voor draf en galop heb ik namelijk beugels nodig om mijn gewicht uit het zadel te halen.
Probleem 2: doordat anderen hem wel met het zadel rijden drukt hij heel erg zijn rug weg, daardoor is hij erg lateraal. Dat houdt in dat hij vaak zwijnepast (langzame telgang zonder zweefmoment, een ongewenste gang) en heel moeilijk zijn achterbenen onderbrengt. Ik probeer hem soepeler en meer over de rug te krijgen door heel veel wendingen en overgangen te rijden.
Eigen commentaar: mijn onderrug is nog vaak te hol en mijn voeten kijken te veel naar buiten. Ik zet ook mijn handen soms vast en verdorie, af en toe kijk ik gewoon niet waar ik heen rijd! Aanvullend commentaar mag, graag zelfs, maar houd het aub aardig
Goed, tijd voor de foto's!
Eerst losdraven in de longeerbak, om zijn ruggetje wat losser te maken:

loswerken in stap...

hier met iets te veel spanning

Doordat hij zich zo vastzet tilt hij zelfs in stap zijn voorbeen te vroeg op

Hellup!

Poging tot tölt, wat helaas een zwijntje werd:

Dat lijkt er al meer op

...tweede poging:

Inbuigen met als doel meer souplesse in de rug. Ik mag ook rechter!

De fotograaf wilde ook wel eens op zo'n töltpaard...

...wat nog helemaal niet meevalt

Buiten in het iets minder hete bos heb ik een geasfalteerde privé-töltstrip, die ook dienst doet als fietspad. Hier kun je de takt beter horen dan in de bak

Geconcentreerd in stap:

Bedankt voor het kijken, berichtje zou gezellig zijn

De fotograaf vond 'm ook heel erg lekker zitten
die steken echt recht naar buiten. verder ziet het er leuk uit