Wedstrijdzenuwen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Wedstrijdzenuwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 12:28

Na de zomervakantie wil ik met mijn merrie eens een keer een b dresuurwedstrijdje gaan rijden. De merrie is er nu al aan toe maar ik zelf nog niet helemaal. Ik ben namelijk super super zenuwachtig op een wedstrijd. Ik vind het doodeng om bij andere vreemde mensen te rijden. Zelfs met lessen heb ik hier last van ik rijd nu dus ook nog niet in een groepsles.
Heeft iemand tips om me te helpen ontspannen? Met privéles of gewoon alleen in de bak rijden heb ik geen last ook niet als ik samen met een vriendin rij het is echt alleen met vreemden.

debsterr

Re: Wedstrijdzenuwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:44

misschien iets met een mental coach ofzo ?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:00

Probeer eens van die rustgevende druppels.. Die gebruik ik ook zo af en toe, mag gewoon en t helpt super voor mij... Is iets van Bach dacht ik... je hebt ook vogel..

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:06

jaa Bach druppels heten die dingen ! van bachbloesem weet je wel Tong uitsteken

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:53

Ik heb zelf ook last van die zenuwen,
maar als je een paar wedstrijden hebt gereden dan word het wel minder,
(en vooral als het goed gaat)
Zelf gebruik ik resque spray van bach waar ze het hier ook al over hebben!
Werkt best goed, ik heb het gekocht bij de tuinen!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 20:50

Bach bloesem haalt aleen een beetje de kop eraf maar nog niet afdoende werking. Bach bloesem gebruik ik ook bij mijn paard als ze ergens naartoe moet etc.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:56

Waar ben je bang voor? Je geeft namelijk aan dat je niet met vreemden durft te rijden.

Let wel wedstrijden rij je voor jezelf niet voor anderen. Het is goed dat je zenuwen hebt dat is normaal dat heeft iedereen. Probeer bij jezelf het probleem op te zoeken en daar staps gewijs aan te werken. Het hoeft niet in één dag gewoon rustig aan opbouwen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 21:46

Het is bij mij vooral dat er andere mensen kijken. Ik kan niet zo goed met andere mensen omgaan (niet vanwege agressie maar omdat ik licht autistisch ben) en ik vind het eng omdat ik bang ben dat ze achter mijn rug om van alles zullen zeggen etc. Ik weet dat het niet zo is maar ik hoop dat jullie tips hebben om de zenuwen iets te verminderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:05

Misschien helpt het als we eens bedenken wat het ERGSTE is wat er kan gebeuren, en dat relativeren?

Misschien vinden ze je paard stom, en zeggen ze ''Jeetje, wat rijdt dat meisje op een stom paard".
Jouw paard is voor jou het allermooiste paard op de wereld, want het is immers jouw paard. Dus als iemand anders 'm niet leuk vindt, dan maakt dat helemaal niks uit, want jij bent dol op 'm. Proberen ze 'm tenminste ook niet onder je kont uit te kopen.

Of misschien vinden ze dat je je proef niet netjes rijdt, en zeggen ze tegen elkaar "Jeetje, dat meisje rijdt d'r proef ook niet netjes zeg". Dan is er vást wel iemand in datzelfde gezelschap die intelligent genoeg is om op te merken dat het niet voor niets een B-proef is, en dat je érgens moet beginnen met oefenen, dus dat het feitelijk knap is dat je dat doet. En zo niet, dan weet jij hoe het zit, en ben je voor een goede ervaring gegaan.

Offff misschien vindt je paard het allemaal hartstikke spannend daar, en rij je geen winstpunt. En zegt dus iemand "Jeetje, dat paard vindt het allemaal spannend zeg".
Goede kans dat ze daarna meteen zeggen "maar dat meisje lost het netjes op, super!"

Zie, dat zijn zo'n beetje de dingen die (negatief bekeken) gezegd zouden kunnen worden. Niets om van wakker te liggen dus!

Niet vergeten waarom je een wedstrijd wilt rijden... Om te toetsen waar je staat in je training, om ervaring op te doen op vreemd terrein, en vooral: voor een leuk dagje weg met je paard!

Niet te druk om maken hoor, volgens mij krijgen we achteraf een hartstikke leuk verslag van je omdat je gewoon een superleuke dag hebt gehad. Veel plezier, en succes!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:07

goed gezegd sonja!

tessapesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:12

Ik heb nog nooit een wedstrijd gereden, maar ik ga binnenkort een onderlinge wedstrijd rijden.
Ben er nu al zenuwachtig voor Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:15

Idd wat sonja zegt, mooi verwoord.

Ik denk dat je lichtelijk last van faalangst hebt.
Deze angst krijg je alleen maar onder controle door toch te doen waar je zo bang voor bent.

Begin 3 dagen vtvoren al met valeriaandruppels, dat zal al een heel eind helpen, want zo te lezen maak je je nu al druk voor een wedstrijd die je nog niet eens gepland hebt.

Kies ook kleine wedstrijden uit en vraag of je als laatste mag starten zodat het wat rustiger is .

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:16

Ikzelf ontspan me helemaal tot het paard, ik rij figuren veel, Ik laat mezelf niet denken hoe het zou gaan of ik nou foutloos rijd of straks dat hij weigert, dat houd me meestal altijd bezig! Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 18:13

Ik was ook al wel van plan om een klein wedstrijdje in de buurt te rijden. Met mijn instructrice oefen ik al veel proeven en inmiddel ook al de preofjes van de L dresuur dus qua niveau kunen we het.

@sonja dank je wel hier kan ik echt wat mee.

@ crossmonster ik wist niet dat je dat kon vragen of je als laatste mag moet je dat aangeven bij de inschrijving?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:18

Ja hoor, gewoon vragen en eventueel rustig uitleggen waarom je dat wilt Lachen

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:55

Sonja schreef:
Misschien helpt het als we eens bedenken wat het ERGSTE is wat er kan gebeuren, en dat relativeren?
Ja, dat doe ik ook altijd en het helpt super.
Dan kan het alleen maar meevallen.
Een keer dacht ik dat ik superslecht had gereden, toen had ik 2 wp Haha!
Dan ben je veel trotser op jezelf, want het is goed gegaan.
En idd, het maakt jou niet uit wat zij denken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 19:08

Ik heb een keer eerder een wedstrijd gereden en dat is gigantisch mislukt. Ik had vroeger een merrie die haar hele leven mishandeld is geweest en nadat ik haar goed nder het zadel had wou ik eens een wedstrijd met haar rijden. Ze heeft toen de jury uit de juryauto gejaagd, 1 kind bijna vertrapt en is ontsnapt waarna ze een aantal andere paarden op hol heeft laten slaan, dus je snapt dat ik voorheen een beetje negatieve ervaring heb gehad. Van deze merrie weet ik dat ze zoiets nooit zou doen dus daar maak ik me niet al te veel zorgen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:26

Goed zo, hou in gedachten dat dergelijke ervaringen echt hele grote uitzonderingen zijn. Gewoon gaan doen, en vooral... van genieten!!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:48

ik ben zo eigenlijk niet echt zenuwachtig, alleen bv als ik voor 1ste keer met een paard een klasse hoger moet starten of bv een wedstrijd waar wat "meer" vanaf hangt bv kampioenschappen en zeker NK hihi.
maar verder valt t erg mee. merk wel als ik eenmaal op t paard ik er geen last meer van heb, begin gewoon lekker los te rijden en even het parcours door me hoofd rijden.
bezig blijven is denk k t belangrijkste
succes
EN iedereen heeft er wel last van hoor!!
ook op vreemde plaatsen hihi, ik les bij leon thijssen op zn terrein en als hij komt wordt ik stiekem ook wel wat zenuwachtig hihi

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:53

Sonja ; Beter had ik het niet kunnen verwoorden. Ja

Ineke ; Ik heb gelukkig nooit last van zenuwen. Ik heb gewoon een instelling van 'ik en mijn paard hebben ons best gedaan, we rijden voor onszelf en wat anderen vinden doet niets af aan ons plezier en ons resultaat'.
Ik trok me voorheen ook altijd het commentaar van anderen aan en liet me daardoor altijd van leuke dingen afpraten. Ruim 2 jaar terug is de knop qua paardrijden definitief omgegaan.
Ik rijd paard en ik heb plezier en daar gaat het om, niet om wat anderen van mij vinden. Moet wel zeggen dat ik met waterpolo ook weleens zenuwen heb gehad, maar dat was dan meer bangig zijn voor eventuele blessures. Ja

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 19:22

Dat is op het moment wel mijn instelling ik rijd paard en ik heb ontzettend veel plezer. Ik ben ook verschrikkelijk trots op mijn merrie en het is niet meer dan logisch dat de volgende stap een wedstrijd is. Ik ga denk ik eerst een paar keer naar een wedstrijdterrein met mijn merrie en dan niet rijden maar gewoon lekker rondlopen samen met haar een ijsje eten etc.

Marntja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:25

en als je paard nou de zenuwen heeft?? althans, dat heeft die van mij bij een dressuurwedstrijd, bij het voorrijden lekker rustig en niets aan de hand, maar zodra we de bak inkomen is opeens alles eng. geen idee waarom, maar ik krijg haar gewoon niet rustig. Iemand een tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:42

Oefenen. Gewoon veel oefenen. Op het inrijterrein is 'ie nog samen met andere paarden, maar in de ring ineens alleen. En daar staan ook heeeeeele enge dingen als bloemstukken, en juryhokjes. Je weet maar nooit wat daar in of achter zit Knipoog
Da's kwestie van oefenen op vreemd terrein. Bv eens bij een manege in de buurt. Rij bv een groepslesje mee, en vervolgens in een andere bak even een "proefje".

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:26

kim1207 schreef:
goed gezegd sonja!

sluit me hier helemaal bij aan!

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:10

Er bestaan soort pilletjes dat je minder zenuwachtig bent, miss helpt dat ook. Mn vriendin heeft die pilletjes ook.