Buitenrit onmogelijk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Buitenrit onmogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 12:01

Mijn paard heeft lichte artrose, wedstrijden zijn stop gezet en intensief trainen ook.

Nu sta ik aan de rand van het bos en wil ik graag lekker ontspannen buitenritten gaan maken. Bij huis heb ik alle faciliteiten om te rijden, maar wil graag met hem naar buiten en genieten.

Probleem: Wanneer ik alleen of met iemand op de fiets naar buiten ga, begint hij vrij snel al te staken. Dat uit zich door flink steigeren en me er zelfs proberen af te gooien. Hier ontstaan best gevaarlijke situaties. Hem met de zweep een tik geven zie ik niet zo zitten omdat hij dan nog harder in de staak gaat. Verder voelt hij denk ik aan dat ik het best gevaarlijk en dus eng vind.

In een groep naar buiten gaat redelijk als het niet te lang duurt. Wanneer hij een paar uur buiten stapt staakt hij ook en gaat dan zelfs van de groep weg. Vervelend voor mij maar ook voor de rest die mee is.

In het verleden reed ik weinig buiten dus waarschijnlijk vindt hij het ook eng. Hij is wel super verkeersmak, maar schrikt van "vreemde" dingen langs de weg. Eenmaal in het bos gaat het wel redelijk.

Wat nu? Niet meer buitenrijden of zijn er nog andere manieren om het toch voor elkaar te kunnen krijgen? Alle ervaringen zijn welkom.

P.S. Hij loopt erg goed en zuiver bij huis dus geloof niet dat hij ergens pijn heeft. Vroeger met het buitenrijden staakte hij ook al, dus heeft het niets te maken met zijn artrose. Hij staat op orthopedisch beslag en wordt nu een paar keer per maand behandelt door een zeer goede fysio.

Romyv

Re: Buitenrit onmogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:10

Ik ben van mening dat het heeel goed is voor een paard om af en toe lekker naar buiten te gaan! Zeker als die lichte artrose heeft is het gemakkelijker om hem buiten wat meer te ontlasten terwijl die wel voldoende beweging krijgt.. Zeker nog niet opgeven dus Knipoog

Misschien is het een idee om eerst veel te gaan wandelen. Dan leert ti de omgeving kennen, wanneer die iets echt eng vind kan die met jou meelopen, waardoor het vertrouwen indien nodig ook nog meer groeid.. Wanneer dit goed gaat, ga je er in het bos een keertje op en zo breidt je het uit?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:33

Mijn paard doet exact hetzelfde.
Ook zij gaat bokken, steigeren (een beetje) en vooral achteruit lopen.
En elke keer gaat ze in staking op een plek waar het eigenlijk niet kan: op een smal pad met aan weerskanten een sloot, of bij een erg schuine helling.....
Overigens is ze volkomen verkeersmak, alleen tractors vindt ze eng, maar verder schrikt ze echt nergens van.

Ik probeer het toch maar elke keer weer opnieuw. Ook neem ik haar heel vaak mee uit wandelen om haar ermee vertrouwd te maken van de stal weg te gaan.
Niettemin blijft het lastig, het kan dagen goed gaan, maar ineens heeft ze weer zo'n dag dat ze alleen maar op stal wil staan........

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:37

Ik weet niet, maar misschien iemand met een begeleiderstouwtje (halstertouw+longeerstukje) je laten vasthouden? Maak je eerst een rustig stap ritje (ivm de begeleider Tong uitsteken ) Of gewoon met je paard gaan wandelen door het bos?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 12:46

Prada_07 schreef:
Ik weet niet, maar misschien iemand met een begeleiderstouwtje (halstertouw+longeerstukje) je laten vasthouden? Maak je eerst een rustig stap ritje (ivm de begeleider Tong uitsteken ) Of gewoon met je paard gaan wandelen door het bos?

Gisteren geprobeerd, maar dan gaat hij ook omhoog, echt heel vervelend dus. En ik op de grond ernaast Huilen

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:31

Probeer steeds verder te gaan, stukje voor stukje.
Als je paard het goed doet, belonen, doet hij iets fout, negeren.
Misschien dat dat helpt? Lachen

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:40

Ik had hetzelfde probleem, de kunst is NIET OPGEVEN. Haha!
Het duurde bij mij 3 jaar voordat hij er helemaal vanaf was. Bloos

Ik heb een tijdje met een Hackemore gereden om toch een stevige rem te hebben.
Verder kleine stukjes rijden en 'stress stukken' in het begin liever mijden!

Klinkt misschien stom maar straffen hielp bij mij niet, belonen wel na het overwinnen van
een obstakel. succes ermee, kleine stapjes!! Cool Cool

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 13:18

Iemand van stal wil met haar paard van de week nog een keer mee om het te proberen. Als dat ook niet goed gaat dan ga ik met de trailer heen, lekker in het bos rijden en rijdend terug. En dan steeds inderdaad wat proberen uit te bouwen. Straffen helpt bij mij ook niet, gaat ie alleen maar harder in de staak. Bedankt voor de tips.