[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:43

Mij leek het een interessante discussie, rijden op het heetst van de dag? Wie doet het en wie niet en waarom?

Mijn mening is heel simpel en hard: ik vind het zielig, gemeen en egoïstisch. Simpel omdat ik vind dat een paard net als een mens het recht heeft het rustig aan te doen als het het heetst is.
's Morgens en 's avonds rijden vind ik zelfs nog fijner, want als ruiter is het ook geen pretje om te functioneren in de verzengende hitte, laatst staan het paard zijnde.

Heb je als ruiter op geen andere tijd van de dag gelegenheid om te rijden? Dan vind ik dat je paard moet sparen en het rijden maar moet uitstellen, dan maar eerst longeren als ze heet uit de stal komen de volgende keer.
Nu heb ik het over gewoon rijden ;plezier of training; en niet over wedstrijden.
Want bij wedstrijden kan het niet anders, daar kun je niet 's avonds mee beginnen vanwege tijdgebrek aangaande de organisatie.

Ik zou zeggen brand maar los!

Thats_Me

Re: [Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:50

Opzich geen problemen mee. Rij zelf op de manege van 1 tot 2 dus dan is het lekker warm Vork en lessen omgooien doen ze niet.

Daarbij hoe warmer het wordt hoe meer aangepast er gereden wordt dus meer in stap oefenen en niet veel galoperen. Zo lang er goed naar de paarden gekeken wordt en veel gestapt tussen door dan moet het wel kunnen.

Tuurlijk zou het ideaaler zijn om in de ochtend of avond te rijden maar dat is niet altijd mogelijk. Daarbij het is nu nog niet zo heet en benauwd als in de zomer. Vind het nu nog wel te doen omdat er ook wel wat wind staat en die is niet heel warm in de zomer zie ik het liever wel aangepast maar tja daar heb ik geen zeggen over Knipoog

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:52

Op mijn eigen paard kan ik nog niet rijden, maar als ik er op zou kunnen rijden had ik wel ´s ochtends of ´s avonds gaan rijden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:53

Ik ben het helemaal met je eens Lare_silver Knipoog
Toen ik bij Stephanie Peeters werkte (dressuurstal) deden we ook de paarden 's ochtens en als we nog niet alle paarden hadden gehad dan werden ze 's avonds gereden maar nooit in de middag.
Zelf vind ik het ook geen pretje om in die warmte te rijden.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:55

Ben het met de TS eens...

rijden op het heetst van de dag vind ik eigenlijk gewoon dierenmishandeling....Moet je nagaan hoe heet het zand in de bak kan worden op het heetst van de dag. Dat kan oplopen tot zo'n 50 graden!

Nee hoor, die van mij staat lekker stil de hele middag. Ik rijd 's morgens of 's avonds. Vanmiddag heb ik haar dan gewassen, maar dat vind ik anders dan wanneer ze zich in de middag uit de naad moet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:55

Ik heb vanmiddag om 13 uur gereden, en ik heb er niks van gemerkt dat mijn paard daar moeite mee had. Kwestie van je training aanpassen.
Ik heb vandaag gewoon geen tijd om 's avonds te rijden, en wilde toch even met 'm werken. Tuurlijk heeft 's morgens of 's avonds de voorkeur, maar dat kan nou eenmaal niet altijd.

Waarom zou dat zielig, gemeen en egoïstisch zijn? Ik werk toch ook gewoon met heet weer? Wat meer drinken en iets rustiger aan doen, en dan komt dat gewoon goed. Je kan ook TE zeikerig met jezelf en/of je paarden zijn natuurlijk.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:57

Opzich kun je best op het heetst van de dag rijden, maar ligt eraan wat je doet. Zelf heb je het met dat weer ook warm dus doe je het vanzelf rustiger aan. Gewoon goed je paard in de gaten houden en niet te lang rijden kan best. Je zegt als je een wedstrijd hebt dan kan het wel, daarom lijkt het mij ook beter om ook eens te rijden als het warmer is. Dan is je paard er een beetje aan gewent. Ik zou dat niet elke dag heel intensief doen maar een keer kan echt geen kwaad. Zelf rijd ik zoveel mogelijk s'morgens of s'avonds.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:00

Sonja schreef:
Ik heb vanmiddag om 13 uur gereden, en ik heb er niks van gemerkt dat mijn paard daar moeite mee had. Kwestie van je training aanpassen.
Ik heb vandaag gewoon geen tijd om 's avonds te rijden, en wilde toch even met 'm werken. Tuurlijk heeft 's morgens of 's avonds de voorkeur, maar dat kan nou eenmaal niet altijd.

Waarom zou dat zielig, gemeen en egoïstisch zijn? Ik werk toch ook gewoon met heet weer? Wat meer drinken en iets rustiger aan doen, en dan komt dat gewoon goed. Je kan ook TE zeikerig met jezelf en/of je paarden zijn natuurlijk.

Alles kan Lachen
Maar als ik de mogelijkheid heb om 's ochtens of 's avonds te rijden dan doe ik dat.
Ik zie het nut er niet van in om dan om 13.00 te gaan rijden.
Ook is mijn paard me dan niet erg dankbaar Lachen Dus een leuke training is het dan niet. Dan wordt het toh weer werken en ja dat wil ik liever uitstellen tot het wat minder warm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:02

Jullie slaan het rijden dus gewoon over als je alleen 's middags tijd hebt?

Mijn paard was overigens echt niet ongelukkig met z'n traininkje hoor, die heeft heerlijk gelopen. Half uurtje gewerkt, is zat. Daarna lekker douchen, dan kleddernat rollen in het zand, en als een varken er uitziend weer de paddock in. Hebben allebei genoten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 18:05

Sonja schreef:

Geloof me, als er iemand niet zeikerig is om haar paarden dan ben ik dat wel. Gewoon lekker 24/7 op de wei, er is zelfs nog nooit een dierenarst bij mijn paard hoeven komen, dus zeikerig kan je me niet noemen. Knipoog Nee ik zie mijn pony als een vriend, en ik ga hem niet dwingen zich in te spannen op het tijdstip waarop ik mezelf ook absoluut niet aan het werk zet. Een paard vraagt er écht niet om te gaan rijden om 13 uur, de tijd waarop ze het liefste lekker in de wei staan te suffen. Knipoog Dus dan ga ik dat ook niet verwachten van hem, wel zo eerlijk en netjes lijkt me. Als je geen tijd hebt rijd je toch even niet, dan ga je pas weer 's ochtens of 's avonds als je tijd hebt? Lijkt me wel zo prettig voor je paardje. Lachen
Je kan ook TE nonchalant met je paarden omgaan natuurlijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:05

@ sonja Ik geloof je best, zal denk ik ook wel aan het paard zelf liggen. Zo baasje zo beestje Haha!
Maar ik sla het idd over als ik geen tijd heb om 's avonds te rijden, maar vaak gaat mijn moeder dan wel even lekker met hem naar buiten. Ook wordt mijn paard niet iedere dag gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:10

Als m'n paard er last van had gehad, dan had ik het echt wel gezien. Ik ken m'n paarden wel een beetje Knipoog
Dagje niet rijden kan, geen probleem, maar ik zou niet weten waarom ik op een dag als vandaag niet zou rijden. Zo heet was het (hier in ieder geval) niet. Ik train liever gelijkmatig door.
Misschien heb ik wel drie bikkels van paarden hoor, maar ze werken alle drie even vrolijk, ook als het warm is. (Of hun werkjes zijn zo leuk Lachen )

Werk je zelf ook niet met warm weer?

De manegepony's hebben ook gewoon gewerkt vanmiddag. Die hebben waterspelletjes gedaan met de kids. Dus ook de werkjes aanpassen; heel veel stapwerk, en tóch dikke lol.
Ook die hadden er totaal geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:12

AaronYve, daar heb je misschien wel een punt hoor. Baasje gaat gewoon door = paardje gaat ook gewoon door? Zou best eens kunnen.

Ik vraag me trouwens wel af wat jullie doen als je op concours moet en het is heet. Zeg je dan af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:13

Moet nu gaan werken trouwens. Fijn weekeinde allemaal!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:14

Ik heb toevallig gisteravond gereden in de schemering en mn paard kon nauwelijk stil staan vanwege de vliegjes. Ook in de paddock en zelfs op stal was het geen pretje met vliegjes.

Vanmiddag om 13:00u was er niets aan de hand, er stond ook nog een lekker windje. Vrolijk paard, wel een baasje met een knalrood hoofd door de hitte, maar ddat nemen we op de koop toe Lachen.

Morgen gaan we het eens 's ochtends vroeg proberen Haha! Haha!.

Met andere woorden: elke tijd heeft zn voor en zn nadelen.

Daarnaast: stel dat je je hebt ingeschreven op wedstrijd en je moet om 14:00u in de hitte. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch als je al een paar keer hebt gereden rond dat tijdstip zodat je paard er aan went en jij ook weet of je korter moet losrijden of dat dit niet hoeft. Anders heb je kans dat je op wedstrijd plots een grote verrassing hebt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:15

Sonja schreef:
Als m'n paard er last van had gehad, dan had ik het echt wel gezien. Ik ken m'n paarden wel een beetje Knipoog
Dagje niet rijden kan, geen probleem, maar ik zou niet weten waarom ik op een dag als vandaag niet zou rijden. Zo heet was het (hier in ieder geval) niet. Ik train liever gelijkmatig door.
Misschien heb ik wel drie bikkels van paarden hoor, maar ze werken alle drie even vrolijk, ook als het warm is. (Of hun werkjes zijn zo leuk Lachen )

De manegepony's hebben ook gewoon gewerkt vanmiddag. Die hebben waterspelletjes gedaan met de kids. Dus ook de werkjes aanpassen; heel veel stapwerk, en tóch dikke lol.

Wat je vertelt kan in mijn ogen allemaal prima, ik moet erbij zeggen dat ik het had over een echte training Lachen
Maar jezelf ermee vergelijken met het werk, kan je niet doen, een mens is geen paard Knipoog
En iedereen doet ander werk, vaak binnen of in de schaduw.

Haha jij ook fijn weekend! Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:17

Sonja schreef:
AaronYve, daar heb je misschien wel een punt hoor. Baasje gaat gewoon door = paardje gaat ook gewoon door? Zou best eens kunnen.

Ik vraag me trouwens wel af wat jullie doen als je op concours moet en het is heet. Zeg je dan af?

Nee dan doe ik wat wie wat het, Apple? zei, dan laat ik hem daaraan wennen. Maar daabij als het echt warm is en ik weet dat ik om 14.00 uur moet rijden dan zeg ik waarschijnlijk wel af ja.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:17

Ik rij gewoon op het heetst van de dag als het zo uitkomt. Vind er niets zieligs aan. Vind het zieliger om ineens met bijv. een wedstrijd op het heetst van de dag te gaan rijden, als het paard er totaal niet aan gewend is. Als je het vaker doet went het paard er vanzelf ook aan.
Wel moet er dan in mijn ogen rekening gehouden worden met wat het paard nog aankan. En zal er, zo nodig, wat rustiger aan gedaan moeten worden.
En daarbij, ´savonds heb ik jusit altijd erg last van allemaal vliegjes. Dan rij ik liever in de hitte dan met al die vliegjes waar niet alleen ik, maar ook het dier helemaal gek van word.

Lara_Silver; En wat als je nu álleen maar smiddags de tijd hebt om je paard te rijden?
Dat zal ik straks een hele tijd hebben. Dan ga ik mijn paard toch écht niet maar de hele tijd vakantie geven omdat het anders te heet voor hem zou zijn. Knipoog
En ook met warm weer moet ik overigens toch gewoon doorwerken.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:19

Ik probeer 's ochtends of 's avonds te rijden. Maar dat lukt niet altijd en het kan ook best eens voorkomen dat je wedstrijd moet rijden als het heel heet weer is daar moet je ook een beetje op trainen. Verder vind ik het al helemaal niet eerlijk om mijn paard een aantal weken stil te zetten en zo weer als je je paard weer gaat oppakken spier pijn te kweken.

Aangepaste arbeid kan best, máár als ik kan dan ga ik toch liever 's ochtends/'s avonds rijden. Is voor beide partijen een stuk fijner Ja

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:20

Als mijn paard er geen last van ondervindt, waarom ook niet?
Natuurlijk als je paard het niet al te fijn vindt en je moet toch om de één of andere reden rijden dan zal ik ook niet al te veel vragen. Een half uurtje is al meer dan genoeg voor mij.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:50

Zolang je je training erop aanpast is er toch niets mis mee, dat half uurtje/uurtje. Kunnen ze best af, en merk je dat ze het zwaar hebben, dan train je korter en minder intensief.
Simpel toch. Lachen

Niks dierenmishandeling. Verward

Mensen genoeg die veeeeel harder moeten werken in de zon. Is dat mensenmishandeling. Verward

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 18:54

Sonja schreef:

Ik ken mijn pony ook hoor. Lachen
Hier is het overdag bijna 28 graden geweest, echt te warm voor dierlijk gespuis. En nee ik werk niet ik zit op school. Knipoog
Aangepast werk is prima, of een buiteritje. Maar ik heb het over het echte trainen, of het rijden voor plezier. (dus geen stapritjes maar echte trainingen) Dát vind ik niet kunnen. En ik heb het al zo vaak meegemaakt, ik werd er misselijk van die paarden te zien zwoegen midden in de zon. Een fikse dressuurtraining gewoon omdat baasje het zo leuk vind. Verward Stapwerk of waterspelletjes is een andere zaak, dat kun je geen trainen noemen, dat is ook niet erg voor het paard.
Maar mij gaat het er in principe om of er nou écht mensen zijn die hun paard 's middags hetzelfde trainen als ze 's ochtends of 's avonds zouden doen. Want dat gaat te ver en is slopend. Scheve mond
Wij mensen hebben een eigen keuze, een mogenlijkheid onze mening uit te drukken, paarden hebben dit niet, die zijn overgeleverd aan de interpretatiekunsten van de ruiter, die niet altijd even bijster zijn helaas.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:55

Morgen is Endurance Zelhem. De start is wel 's ochtends, maar tegen de tijd dat er 90 km op zit is het heus wel middag.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 18:59

Apple schreef:
Morgen is Endurance Zelhem. De start is wel 's ochtends, maar tegen de tijd dat er 90 km op zit is het heus wel middag.

Dat is wat anders, dan is er geen keuze, die wedstrijden nemen nu eenmaal veel tijd in beslag. En om het dan te laten voor een enkele keer is zonde, je hebt als ruiter dan ook niet de keus. Hiermee bedoel ik de keuze van het tijdstip om te rijden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:00

Zo verschrikkelijk warm is het nu toch nog niet?
Op de echte hittedagen sta ik `s ochtend om half 5 op en begint er een soort rij-marathon, zodat ze om een uur of 11 allemaal gereden zijn.