Jong paard; iets voorover zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Jong paard; iets voorover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:04

Ik moet altijd een beetje lachen als ik zie staan `iets naar voren zitten op een jong paard is niet zo erg, dan maak je jezelf wat lichter voor hem-haar`.

In mijn ogen ben ik 70 kilo, en niet ineens 65 kilo als ik naar voren ga zitten. Daarbij komt dat je, als je je gewicht teveel naar voren brengt bij een jong dier, dat vaak nog weinig balans heeft en op de voorhand loopt, je het paard onnodig in de weg gaat zitten in zijn bewegingsvrijheid. Wel vind ik dat je altijd moet lchtrijden bij een jong dier om de ongetrainde rug- en buikspieren wat te ontlasten.

Hoe denken jullie erover?
Laatst bijgewerkt door Anouska op 09-05-08 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Re: Jong paard; iets voorover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:05

als je iets naar voren zit, dan ontlast je de rug van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:08

Naar voren zitten ontlast de rug.
Ga je daar sjiek als anky zitten kun je wachten op verzet Lachen De rug draagt daar nog niet voldoende voor.
Naar voren zitten betekend niet in zijn nek hangen (overdreven gezegt) dus zo heel veel extra belast je de voorhand niet. En dat kun je toch nog beter doen dan de rug te veel belasten.
En een belangrijker aspect... je bent vaak wat sneller en losser in de bewegingen als het paard ineens opzij springt oid..ook dan stoor je hem minder en dat is voor ruiter en paard fijner Lachen

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:08

ik blijf in het begin een paar pasjes doorzitten om te voelen wat hij/zij met de rug doet, daarna ga ik lichtrijden. Ik probeer altijd erop te zitten alsof het een paard is wat jaren onder het zadel is, dus gewoon rechtop.
Tot nu toe gaat het iedere keer perfect zo.

Reden van doorzitten: Als het paard wil gaan bokken, dan voel je zijn rug spannen en eventueel bol zetten. Als je dan net gaat staan met lichtrijden en er wordt een bok gegeven lig je al snel uit het zadel.
De jonge paarden bij ons lopen allemaal zeer ontspannen en heben toe nu toe geen bok gegeven.

Edit: Tijdens het beleren aan de longeerlijn, probeer ik al zijn rugspieren te trainen met pessoa teugel voor een betere achterhand/rug gebruik. (max 1x in de week)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:10

Als je de rug ontlast, waar komt dan het gewicht op? Op de beugels en dan?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:10

je gewicht moet idd ergens blijven lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:11

Je moet dat niet zien dat je van 65 naar 60 kilo gaat Lachen
Maar het gewicht is op een andere plek omdat je zwaartepunt anders licht, een plek die meer kan hebben.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:12

chance schreef:
je gewicht moet idd ergens blijven lijkt me.

Dat bedoel ik, en dan maar liever op de plek die sterker gemaakt moet worden, dan een plek waarvan het de bedoeling is dat ie meer omhoog komt in de loop der tijd.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:14

Als ik iets naar voren ga zitten, komt dat gewicht op mijn knieen, niet op mijn beugels. Maar ik doen het idd ook altijd. Niet zo zeer voor het ontlasten van de rug ( daar heb ik eerlijk gezegd nooit aan gedacht) maar om het paard zo min mogelijk in de weg te zitten en voor mijn eigen reactievermogen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:14

Ik heb eigenlijk altijd heel ontspannen en rechtop gezeten (overigens dus niet als Anky, de centered riding manier is toch iets anders dan de Engelse dressuurmanier Knipoog ) ) op mijn jonge paard. En gewoon rustig in stap het rijden opgebouwd. Hij heeft nog nooit gezwalkt, liep rond alsof hij nooit anders gedaan had. Haha!
Maar goed, alsnog rustig opgebouwd, omdat ik niets wilde forceren. In draf zit ik meestal door, wat ook prima gaat (en daarbij draaf ik niet erg lang met mijn paard). Gaat prima zo, hoor. Gewoon een kwestie van rustig opbouwen en goed kunnen doorzitten. Knipoog
Ik heb trouwens les van iemand die al veel paarden ingereden heeft en die laat mij ook vrijwel altijd doorzitten.

Ik denk dat het ook een beetje aan het paard ligt. Het ene jonge paard zwalkt, het andere niet. Het ene paard heeft vrij snel een bespierde rug, het andere paard niet (ligt ook aan het voorbereidende werk bijvoorbeeld)... Het is zo verschillend en als je er een beetje wat vanaf weet, kun je het aardig inschatten, denk ik. Lachen

Mijn paard heeft nog nooit gebokt in elk geval. Hij heeft er juist heel veel plezier in en dan moet je juist weer opletten dat je een paard niet overvraagt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:15

Je gewicht wordt niet minder, maar de plaats veranderd. Een ieder begrijpt toch wel dat met de term 'verlichte zit' je niet spontaan 10 kilo afvalt hoop ik.
Een jong paard loopt vaak nog met een bolle rug en door niet volledig te gaan zitten geef je hem iets meer bewegingsvrijheid.
Voor sommige is dat fijn, voor de boefjes een uitnodiging om te bokken.
Het lijkt me vanzelf sprekend dat je niet vol achter in je zadel gaat zitten. Ongetrainde dieren kunnen dat nog niet dragen vanauit de achterhand en dat geeft onbalans.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:17

gewoon rechtop lijkt mij het beste, anders verplaats je je gewicht en valt je paard op de voorhand.
denk ik. *LOL* doorzitten lijkt me ook niet zo verstandig want dat is wel wat zwaar voor een jong paarje.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:18

Als je over een hindernis gaat blijf je toch ook niet rechtop met je kont op zijn rug zitten. Haha!
Vergelijk het daar maar mee.
Ik snap trouwens niet dat TS er een beetje om moet lachen als mensen dat zeggen. Het is nl heel normaal om de rug van een jong paard wat te ontlasten, hiermee hinder je hem niet in zijn bewegingsvrijheid, integendeel.
Een jong paard heeft zowieso het meeste gewicht op zijn voorhand, wil je dus in balans zijn met je paard (en hem dus niet storen in zijn bewegingen) dan zul je daarin mee moeten gaan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:20

plientjedres schreef:
gewoon rechtop lijkt mij het beste, anders verplaats je je gewicht en valt je paard op de voorhand.
denk ik. *LOL* doorzitten lijkt me ook niet zo verstandig want dat is wel wat zwaar voor een jong paarje.

Om je paard meer op de achterhand te krijgen, zul je die toch eerst sterker moeten maken. Daar hoef je in dit stadium nog niet echt mee bezig te zijn. Dat komt later Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:21

Sizzle en shan leggen het idd ook al goed uit

Hier nog anders uitgelegd waarom van de site paard begrijpen

Ontlastende, midden- en belastende zit

Om de rug van het paard te kunnen belasten of ontlasten zijn er in de klassieke rijkunst drie soorten v.w.b. ''de zit''. Door kantelen van bekken kan de ruiter de volgende zit aannemen:

1. Ontlastende, verlichte zit (bij jonge paarden).

2. Middenzit.

3. Belastende zit (ter verzameling).

Een ruiter moet zijn zwaartepunt boven die van het paard houden en bij een jong paard ligt dat zwaartepunt (rode stip) verder naar voren, waardoor de ruiter ook wat naar voren in de ontlastende zit zit en meer gewicht op de bovenbenen dan op de zitbeenknobbels draagt. Naarmate het paard meer gewicht op zijn achterhand draagt, buigt hij zijn ''hurken'' meer (groene strepen) en komt ook zijn zwaartepunt verder terug, waardoor de ruiter steeds rechter op komt te zitten:

zitten ook 3 plaatjes bij, maar zo is het ook wel te volgen

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:24

Ik denk dat het niet zo erg is.
Door iets naar voren te zitten, verplaats je een deel van je gewicht naar de voorhand, en krijgt ie achteraan meer vrijheid.
Het wordt ontlastend is misschien idd toepasselijker > want iets voorover zitten ís namelijk de rug ontlasten.
Maar idd, echt volledig in je zadel gaan zitten lijkt me ook geen optie, zeker niet bij jonge paarden. Maar al bij al lijkt het me gewoon het beste om rechtop te zitten want zoals Sizzle al zei is het vaak een uitnodiging om te gaan bokken (bij lastpakjes). Knipoog
Laatst bijgewerkt door Alexiisx op 09-05-08 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:26

shan schreef:
Ik snap trouwens niet dat TS er een beetje om moet lachen als mensen dat zeggen.

Omdat mensen zeggen zich lichter mee te maken, vind ik dat best grappig. Zou een snellere manier zijn dan Sonja Bakkeren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:26

ik denk dat jij de definitie van het woord lichter hier niet begrijpt Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:28

Zeker ook nog nooit gehoord van de term "maak je zwaar"
Of wat te denken van 'lichtrijden'

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:29

Lichter is lichter. Noem het dan ontlastend. Dat was het stukje waarom ik moets lachen dus, niet de discussie die ik wil voeren.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:33

Bij het doortrainen van een jong paard kan ik me er iets bij voorstellen. ikzelf ben een lichtgewicht en heb eigenlijk nooit naar voren gezeten met jonge paarden.
Ik ben meer voor gewoon lichtrijden en bij een hete zelfs een beetje schouders overdreven naar achteren. Naar voren zitten mag dan wel de rug ontlasten, maar als ik een boksessie voor mijn kiezen krijg ga ik er geheid vanaf als ik iets naar voren leun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:35

Ik snap je ff niet meer?
Je vind het woord niet kloppen..oke ook al is het een weet ik hoe oude en ingeburgerde uitspraak.
Maar in je begin post lees ik toch ook dat jij het onzin vind om meer naar voren te zitten omdat de voorhand volgens jou te veel belast wordt.... zie je dat dan nog steeds zo?

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:36

Ja, ik ben van mening dat je rechtop moet blijven zitten (en dus ook niet zwaar "Anky" naar achteren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:38

Anky zit rechtop en niet naar achteren
Ik ga je steeds minder snappen Lachen

En jij vind het dus oke dat je een rug gaat belasten omdat je rechtop hoort te zitten?
Ondanks dat het paard zijn rug nog niet genoeg gebruikt daarvoor?
(zie uitleg verschillende bokkers en site)

Want dat is het gene wat imo aan elkaar verbonden is recht op is meer belasting (om in jou termen te blijven) voor de rug.
Waarom zou je dat willen?

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:44

Anky rijdt toch naar de verzameling, zal dus "zwaarder" en meer achterin het zadel zitten.

Ik zie niet in waarom je naar voren zou moeten leunen. Mijn mening en ervaring zegt dat het paard dan nog meer voorover gaat duikelen.