Telgang bij stress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Telgang bij stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:38

Mijn paard (een 6jarige andalusische merrie) is gisteren voor het eerst meegegaan naar de rijvereniging. We vonden het allebei spannend maar ze deed het super.
Echter, bij het uitstappen ging ze heel vreemd stappen,een soort telgang. Daar was ze bijna niet uit te krijgen.

Wie herkent dit: telgang bij stress? En hoe los je dat op? In de draf liep ze wel zuiver en de rest van de les ook.

previr

Re: Telgang bij stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:43

doet mijn 4 jarige ook met ie gespannen is. niet te veel stappen, probeer ontspanning in de draf te zoeken.
beetje schouderbinnenwaarts in stap proberen en beetje wijken zodat je die stap doorbreekt

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:44

Die spanning ken ik ook, en ik kreeg hem er eigenlijk niet uitgereden bij het stappen.
Ik heb wel geprobeert in draf zoveel mogelijk ontspanning te zoeken.. Maar of dit nou dé goede oplossing is? Ik weet het niet..

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:47

De fjord waar ik op pas doet dit ook. Als hij erg gespannen is, ga ik eerst wat draven en de teugel wat langer zodat hij kan gaan stretchen. In draf veel figuren rijden, wat oefeningen doen. Dan is de stap wat rustiger, maar als hij echt gespannen is, komt dat laterale al snel weer terug...

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:15

Mijn vorige paard had dit ook vooral op wedstrijd. Maar idd wijken , schouderbinnenwaarts enzo.. helpen echt wel. Verder hielp bij mij dat ik goed door stapte:)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:17

mijn pony doet het in een gestressde draf. Ben meer dressuurmatig gaan rijden en heb het nu al een hele tijd niet meer gemerkt.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:17

Mijn paard doet het juist als we klaar zijn en aan het uitstappen zijn.
Even goed laten doorstappen of in draf gaan helpt bij haar altijd, al moet ik dan wel attent blijven dat ze niet weer in telgang gaat.