Springen met een drie jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unique_

Springen met een drie jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 22:48

N.a.v een discussie die er net ontstond in een Huiskamer topic, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de bokkers hier.

"Hoe denken jullie over springen met een drie jarige ?"

Edit: Naar mijn mening, is springen met een drie jarige not done.
Ik bedoel met springen dan niet misschien 1x in de zoveel tijd een klein sprongetje doen, maar echt fanatiek rijden en dan ook flinke sprongen maken onder het zadel.
Ik vind sowieso het fanatiek rijden op een drie jarige, al niet verstandig, laat staan er mee te gaan springen.
Laatst bijgewerkt door Unique_ op 07-05-08 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Re: Springen met een drie jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:52

vind dat je best 1 x in de paar maanden een laag sprongetje kan maken en wat balkjes lopen. is ook goed voor het evenwicht te vinden. maar niet elke week ermee springen

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:52

Wil je hem dan vrij laten springen? of echt met iemand er op? en net net drie of drie tegen de 4 aan ?

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 22:53

Het gaat niet om wat ik wil, dat even ten eerste, ik wil namelijk helemaal niet springen met een drie jarige.

Maar wat ik hier bedoel is, onder het zadel springen, en dan niet tegen de 4 aan, echt nog drie jaar.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:57

Ik vind dat je er dan nog helemaal niet op hoort te zitten op die leeftijd maar ik schijn daar heel ouderwets in te zijn.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 22:58

ikke20 schreef:
vind dat je best 1 x in de paar maanden een laag sprongetje kan maken en wat balkjes lopen. is ook goed voor het evenwicht te vinden. maar niet elke week ermee springen

Dat balkjes lopen, en misschien een laag sprongetje een goede oefening is voor het evenwicht, ben ik inderdaad wel met je eens. Ja

Maar ik bedoel eigenlijk meer het echt fanatiek springen..
Dus minimaal 1x in de week, en dan toch wel aardige sprongetjes..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:59

Met 3 jaar gaan springen onder het zadel vind ik absoluut niet kunnen. Ik vind trouwens ook dat je er dan sowieso niet zo vaak op moet gaan zitten.

Balkjes lopen tijdens grondwerken is een heel ander verhaal. Daar heb ik geen problemen mee. En een keertje over lage hindernisjes vrij springen ook niet (maar niet te vaak).

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:13

Unique_ schreef:
Het gaat niet om wat ik wil, dat even ten eerste, ik wil namelijk helemaal niet springen met een drie jarige.

Maar wat ik hier bedoel is, onder het zadel springen, en dan niet tegen de 4 aan, echt nog drie jaar.

Ik bedoelde ook niet zo zeer wat jij wil, maar meer wat je bedoelde...mijn fout verkeerd gescheven.

Vrij springen vind ik wel kunnen...En balkjes draven ook wel... Maar echt niet als je er op zit...Laat dat beestje maar eerst zelf eens uit zoeken hoe hij t fijnste springt zonder dat er iemand op zijn rug zit die hem in zijn mond rukt en een beetje te veel naar links hangt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:40

Zo nu en dan een sprongetje en wat balkjes lopen moet best kunnen met een 3jarige, als hij voor de rest fijn aan pakt. Dat is natuurlijk bij elk paard anders. En een beetje afwisseling is ook fijn voor de paarden.
Fanatiek springen/dressuur rijden lijkt me nog niet aan de orde op die leeftijd.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:45

Ik heb zelf een (net)3-jarige en ben ook zeker niet van plan om nu met hem te gaan springen. gewoon volgend jaar,
Balkjes lopen moet ik nu op aanwijzing van mijn instructrice, puur voor zijn evenwicht en voor de afleiding
Maar een klein sprongetje zou ik denk ik na de zomer mee gaan beginnen..
En dan volgend jaar net wat ik zei langzaam opbouwen kwa hoogte

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:47

onze bijna 3 jarige heeft 1 keertje gesprongen (laag) en verder wachten we gewoon tot ze uitgegroeid is...

vaak springen en hoger is echt een don't!!

Blackpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:29

Ik train jonge paarden, ze zijn bedoelt voor springen maar ik rij dressuur met hen omdat ik ze punt 1 te jong vind en ook omdat ik gewoon niet kàn springen.
Ik vind de paarden ook gewoon te jong voor al echte parcours mee te springen!

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:59

Ik vind dat ook niet kunnen. Bovendien kunnen ze er later last van hun rug mee krijgen. 1x malig is niet erg.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:02

Vrijspringen vind ik wel kunnen maar niet te veel.
Echt heel veel onder het zadel zou ik nou niet echt doen.
Maar wel rustig beginnen met balkjes lopen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:05

Een keer laag laten vrij springen en balkjes draven kan best. Daar krijgt hij een beter coördinatie van. Maar echt springen onder het zadel niet. Ik vind dat je daar pas mee kan beginnen als hij 4 is en dan ook nog maar afentoe.
Laatst bijgewerkt door Yinka op 08-05-08 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:18

Ja idd !

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:43

af en toe een keer een balkje mee pakken kan best maar echt niet intensief en wat dat betreft ben ik het met daniella74 eens
laat ze eerst maar goed uitgroeien. vrij springen is denk beter maar dan ook met mate

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:47

ik vind echt springen met een drie jarige ook echt niet kunnen! maar idd balkjes lopen en één x in de zoveel tijd een laag sprongetje kan denk ik geen kwaad..

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:50

ik heb ook een 3 jarige maar ik rij er misschien 2 keer per week op en dan een beetje stap draf galop van 20 minuten. Heb hem de afgelopen dagen helemaal nog niet gereden. springen wil ik om dit moment nog niet aan denken. Ik vind dit ook veel te vroeg !!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:49

Waarom springen en fanatiek rondrijden met een driejarige denk ik altijd. Als je nu rustig aandoet heb je straks een topfitte 13 jarige die niet helemaal naar de stinkmodder is gereden.

Ook een klein huppeltje kost een driejarige zo veel energie en kracht dat het nar mijn mening niet verantwoord is. Lekker lange stukken rechtuit hobbelen afgewisseld met licht werk 1 a 2 keer inde week zodat ze eerst wat coordinatie en bespiering krijgen. Je kan nog zo'n goede springruiter zijn, die piepjonge paarden maken vaak toch onhandige sprongen door hun gebrek aan coordinatie en vaak een stuk onwennigheid dat je ze vaak toch daardoor stoort op de sprong omdat je zelf je balans beetje kwijt bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:53

een keer een sprongetje maken is gewoonweg ook leuk voor een 3 jarige...........

elke dag een parcours springen is niet leuk voor een 3 jarige Lachen

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:32

ben ik het mee eens. af en toe een klein sprongetje (eigenlijk liefst zonder de man), maar een echte springtraining lijkt me niet verstandig, met alle spieren/botten/pezen die nog in ontwikkeling zijn

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:48

Alles moet toch nog groeien? Pezen ed... ?
Of zit ik nu fout? Bloos

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:51

fanatiek springen is not done vind ik...
een keertje balkje lopen en bijv een simpel kruisje is leuk voor de afwisseling.

Jenny00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:06

Scum schreef:
Zo nu en dan een sprongetje en wat balkjes lopen moet best kunnen met een 3jarige, als hij voor de rest fijn aan pakt. Dat is natuurlijk bij elk paard anders. En een beetje afwisseling is ook fijn voor de paarden.
Fanatiek springen/dressuur rijden lijkt me nog niet aan de orde op die leeftijd.

Hier ben ik het idd mee eens, elk paard is verschillend!