Rugspieren of buikspieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Rugspieren of buikspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 14:06

Ik weet niet of dit topic hier god staat, maar ik zou niet weten waar anders.

Ik zie heel vaak topics over de rugspieren van het paard. Mij is ooit verteld, en daar geloof ik eigenlijk nog steeds in, dat het de bedoeling is om de BUIKspieren van een paard te trainen, omdat hij de ruiter draagt door het aanspannen van zijn buikspieren, om zijn rug te kunnen ontspannen. Wat denken jullie hierover?
Laatst bijgewerkt door Anouska op 07-05-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Re: Rugspieren of buikspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:12

Inderdaad; buikspieren aanspannen om de rug te kunnen ontspannen, MAAR......
Er zijn ook rugspieren die meespelen bij het ontspannen van de rug (volg je het nog?). De spieren langs en op de wervelkolom en de ribben dragen de ruiter, die moeten ontspannen. Echter aan de andere kant van de wervelkolom lopen ook spieren, die moeten zich wél aanspannen om de rug bol te maken.
Het is dus niet een kwestie van alleen buik of alleen rugspieren; er is een ingewikkeld samenspel gaande.
Paarden met een weke rug moeten dus getraind worden; de spieren waar de ruiter op zit zijn te lang, te slap en/of onderontwikkeld. Dit verbeter je niet door bv. zo'n electroshok ding voor mensen aan je paard z'n buik te bevestigen (er zijn serieus mensen bezig geweest dit te ontwikkelen), maar door ook de onderliggende rugspieren te trainen. Dit gebeurt echter vrijwel altijd als het paard correct gereden wordt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:14

ik denk ook dat het een questie is van beide...

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 14:17

Alicia2u schreef:
Dit verbeter je niet door bv. zo'n electroshok ding voor mensen aan je paard z'n buik te bevestigen (er zijn serieus mensen bezig geweest dit te ontwikkelen

ROFL

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:22

Anouska schreef:
Alicia2u schreef:
Dit verbeter je niet door bv. zo'n electroshok ding voor mensen aan je paard z'n buik te bevestigen (er zijn serieus mensen bezig geweest dit te ontwikkelen

ROFL

Jah... -_-' Maar ze kwamen erachter dat dat niet zou werken, natuurlijk Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:24

Tjah... ik weet niet precies hoe het bij paarden zit... maar ik weet dat een mens door zijn/haar buikspieren te trainen minder last van de rug kan hebben bij het rechtopstaan. Ik denk dat zoiets wel verglijkbaar is met paarden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:28

Maartje1990 schreef:
Tjah... ik weet niet precies hoe het bij paarden zit... maar ik weet dat een mens door zijn/haar buikspieren te trainen minder last van de rug kan hebben bij het rechtopstaan. Ik denk dat zoiets wel verglijkbaar is met paarden.

ja, maar toch heb je je rugspieren ook nodig bij het staan Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:40

Mensen hebben ongeveer dezelfde spieren, maar omdat wij op twee benen lopen en paarden op vier (en een ruiter dragen), gaat die vergelijking niet op.
Mensen met rugproblemen krijgen inderdaad wel eens buikspieroefeningen; hoe meer je je buikspieren gebruikt, hoe minder je je rugspieren gebruikt, je kunt ze iig niet allebei tegelijk gebruiken (wel heeeel kort achter elkaar Knipoog) Door je buikspieren meer te gebruiken bij het rechtopstaan, hebben de rugspieren meer rust.
Maar zoals ik al eerder zei; de vergelijking tussen mens en paard gaat hier niet op.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:41

interessant topic dit; volgens mij zijn er maar weinig mensen die dit weten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:46

ikenindi schreef:
Maartje1990 schreef:

ja, maar toch heb je je rugspieren ook nodig bij het staan Knipoog

ja, uhm... ik kan het niet zo goed uitleggen... maar ik krijg heel veel last van de spieren tussen m'n schouders als ik goed rechtop zit ed. ik moet nu (voor therapie) m'n buikspieren trainen om er voor te zorgen dat het minder pijnlijk is ed. ik denk dat iets verglijkbaars tóch ook zo bij paarden is... dat het een voor het ander zorgt... alleen wel op een andere manier dan bij mensen uiteraard Knipoog

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:22

Inderdaad leuk onderwerp! En zeker ook een onderwerp waar nog altijd veel verwarring over is!

Er zijn in mijn ogen veel te weinig instructeurs die hun leerling leren wat de functies zijn van de buikspieren en waarom ze correct gebruikt dienen te worden.

Een paard moet zijn buikspieren aanspannen en kan daardoor zijn rug loslaten en met de voorwaarts neerwaartse tendens werken. Bij een verkeerd ruggebruik spant het paard zijn rugspieren verkeerd en doet (vrijwel) niets met zijn buikspieren.

De functies van de buikspieren zijn:
- ze dragen de ruiter;
- ze zorgen ervoor dat het paard zijn rug kan loslaten;
- ze zorgen voor de slingerwerking van het achterbeen (50-50)

We kunnen een paard helaas geen sit-ups laten doen en zullen dus m.b.v. de juiste training zijn buikspieren moeten ontwikkelen!
Knipoog

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:32

idd, alletwee.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:21

moniqueder schreef:
.

De functies van de buikspieren zijn:
- ze dragen de ruiter;
- ze zorgen ervoor dat het paard zijn rug kan loslaten;
- ze zorgen voor de slingerwerking van het achterbeen (50-50)

Moet jij mij eens uitleggen hoe de buikspieren de ruiter dragen? Naar mijn weten zit de ruiter nog altijd op de rug van het paard. De functie van de buikspieren is volgens mij het assisteren bij het opbollen van de rug, waardoor het gewicht van de ruiter beter kan worden verdeeld tussen voor en achterhand. Maar ook zonder aangespannen buikspieren blijf de ruiter op het paard zitten.