geschrokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aniek93

geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:04

heey

Ik rij nu ongeveer 5 maanden paard, ik ben er 2 keer vanafgevallen. Laatst nog, en toen ben ik vrij hard op mijn pols terechtgekomen daar heb ik een paar dagen toch wel wat van gevoeld.
ik ben er toen vanafgevallen met de galop, hij deed gek, maakte eerst een klein sprongetje en daarna een bokje, dit deed ie 3 keer(is eerst 3 maanden kreupel geweest dus wist wel dat ie wat vervelend ging doen) toen, de 3e keer, vroeg mijn instructice of ik meegallopeerde, er was een meisje afgevallen dus moest ik stoppen met galloperen( als ie gek begon te doen moest ik hem stop zetten, en toen spoorde ik hem de 2e keer aan en toen gallopeerde die wel.) dus ik gallopeerde mee. Toen wist ik dat ik ging vallen, en dat gebeurde ook. De 3e keer die sprong en de bok, waren toch wat heftiger als de andere.

Nu ben ik toch wel geschrokken, de vorige keer niet, maar deze keer wel. Ik heb laatst nog op die pony gereden in de les en toen deed ie dat ook 1 keer, toen heb ik niet meegegallopeerd.
Nu ga ik vandaag rijden en ik voel me nu al zenuwwachtig, ik spreek me de goede moed in maar het helpt niet veel.

Weten jullie wat ik kan doen zodat ik niet zenuwwachtig meer ben?

Maanon_

Re: geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:06

als ik vaak heel zenuwachtig ben, of gespannen natuurlijk, als ik van een paard afgevallen ben waar ik weer op moet , dan ga ik er gewoon op en wiebel met mijn tenen (klinkt heel stom Vork ) maar dan concentreer ik mezelf op het tenen wiebelen en dan na een tijdje wordt ik rustig Haha! maar ja, het is bij iedereen anders maar misschien helpt het ook wel om een paar keer op een braaf paard te rijden om het gevoel weer een beetje terug te krijgen? kan dat? Haha!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:07

Misschien kun je vragen of je appart mag galoperen of dat je op een pony mag waar je wat steviger op zit en die wat makkelijker gallopeerd?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:08

Je rijd op een manege neem ik aan.
Gewoon aan geven dat je allen wil stappen en als je durft draven, en zeker niet galoperen al+s je daar angst voor heb, vaak word je op een manege toch een beetje onder druk gezet om te galoperen, aar gewoon zeggen dat je dat niet wil, paardrijden moet leuk zijn en zeker niet met angst gepaard gaan, want dat breng je ook weer over op het paard.
En anders gewoon een paar keer prive les ergens nemen, waar ze wel de tijd voor je nemen om het mert plezier aan te leren.
Zelf geef ik ook les aan vooral beginners en angstige mensen, lekker op het gemak en stapje voor stapje en zeker met heel veel plezier, merk dat ik daar zelf plezier in het mijn paardje en vooral ook de leerling.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:08

Op een paard/pony stappen welke koeler in het hoofd is, wanneer het zo beter gaat, krijg je vanzelf meer zelfvertrouwen en ontspanning.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:09

moet je weer op datzelfde paard of kun je geen paardje kiezen die je wel vertrouwt?

Ik zou even niet meer op die bokker kruipen. Kies gewoon een paard waarvan je weet, die is rustig, bij hem/haar kan ik mijn vertrouwen weer even opkrikken.

En ja, van vallen leer je zeggen ze Haha!

Veel succes nog!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:12

dankjewel allemaal, ik ga eens vragen voor een pony waarbij ik me wel kan vertrouwen.
galloperen wil ik wel, ik heb dat vorige week niet gedaan en daar heb ik vreselijke spijt van gehad.
mijn instructrice zei dat ik hem eens moest loslaten, en dan moest gaan opjagen( in de buitenbak/binnenbak)
zal dat helpen?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:12

Vroeger ben ik ook een tijdje een beetje bang geweest op de manege, toen ben ik een groepje lager gegaan. Van gevorderd na half gevorderd en dat hielp, daarna wilde alleen nog maar op snelle en "gevaarlijke" pony haha dat vond ik toen dan Knipoog Daarna waren zelfs die niet meer leuk!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:16

ik denk dat ik me gewoon over die angst ga heenzetten, hem in de buitenbak of binnenbak ga opjagen, en dan gewoon meegallopeer, me over die angst(probeer) heen te zetten, en dan gewoon doorzetten totdat ie gallopeert!
ik weet niet of dit zo verstandig is.
ik heb laatst nog vrijgereden op een pony, en daar heb ik op gegallopeerd, ik was wel even bang dat die iets ging doen, maar dat deed ze dus niet.
als ik dan nog steeds zo schijterig ben ga ik op een brave pony.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:47

meid niks overhaasten gewoon lekker alles in je iegen tempo doen
wil jij niet galoperen op dat paard moet je dat gewoon duidelijk zeggen
en steeds een stapje verder

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:54

Paardrijden moet leuk zijn. Als je het nu al beetje eng vind om op dat paard te rijden moet je dat ook niet doen.
Je rijd pas 5 maanden en moet echt de basis nog leren. Vraag om een paard wat braaf is in gallop zodat je daar lekker kilometers mee kan maken. Zodat je geen angst gaat ontwikkelen voor de galop. Want als ik zo lees ben je zelf elke keer wel al 'bang' voor de galop en dat voelt je paard ook.
Gewoon lekker relaxed rijden.

Tuurlijk is het goed om soms een stap verder te gaan maar de basis moet toch vanuit het vertrouwen komen. Vertrouw je het niet dan doe je het ook niet. Denk je dat je het kan en durf je het aan om te proberen dan probeer je het gewoon.

Daarbij vind ik het best knap 5 maanden rijden en pas 2 keer vliegles gehad. Ik lag heb er in het begin heel wat vaker naast gelegen terwijl ik ook maar 1x per week reed Nagelbijten / Gniffelen

Klein editje: vertel ook aan je instructrice dat je het na de val wat spannend vind om op die pony te rijden, die zal je dan vast goed verder helpen Lachen

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:56

ik wil juist wel galloperen, anders krijg ik spijt, had ik vorige week
dus gisteren ben ik weer op die pony gegaan( ik vind die zo leuk, dat ik er toch op gegaan ben) en ik moest hem opjagen in de bak, gedaan en erna gereden, het ging super, heeft helemaaal niets gedaan, toen ik erop zat was ik een beetje zenuwwachtig, maar na de eerste draf was dat al snel over, en met galop zo een gedachte van, zal die zonder zeuren gaan galloperen?, dat deed ie

het ging super!
ik ga er zaterdag weer op