leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa111

leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:53

ik heb mijn pony zelf beleert hij kan wel dresuur nu wil ik hem leren springen maar hij doet alsof er helemaal geen hindernis staat. (balkjes lopen kan hij al)
hoe moet ik haar nou leren springen

Anoniem

Re: leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:08

VSW --> RT-P.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:29

probeer eerst aan de longe te laten springen. en als ie springt egt overdreven belonen, dan gaat ie springen later heerlijk vinden.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:30

je kan ook m ook vrij laten springen, zit er geen longe aan. Voor het geval dat je misschien alle kanten op getrokken word

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:33

een paard hoef je niet te leren springen, ze kunnen het allemaal Lachen de ene technisch beter dan de andere........ maar erover heen komen gaat Lachen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:36

heb laatst met mijn 4 jarige voor het eerst gesprongen..eerst balkjes lopen in draf daarna in galop en dan beginnen met een klein kruisje met een balk ervoor voor de afstand..dit ook weer eerst rustig in draf links en rechtsom..later pas in galop en zo kun je rustig de hindernis wat hoger maken.
De meeste paarden pakken het vrij makkelijk op.

rizzzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:39

KiWiKo schreef:
een paard hoef je niet te leren springen, ze kunnen het allemaal Lachen de ene technisch beter dan de andere........ maar erover heen komen gaat Lachen

inderdaad, ik rij de pony's op de manege waar ik rij ook in ( ook met springen )
Wat wel verstandig is is om ze er eerst aan te laten wennen gewoon de hindernissen klaar zetten en dan er even wat rondjes om heen lopen.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:28

Heel rustig opbouwen, draf- en galopbalkjes en beginnen met lage kruisjes. Ook gebruik maken van grondbalken en als je een sprongetje uit galop neemt is het handig als je er een galopbalk voor legt. Zo is het voor je pony makkelijker om goed over de hindernis te komen(als de afstand goed is dan). Ook kun je je pony rustig laten vrijspringen, wil misschien ook helpen. Wanneer ze het goed doet uiteraard goed belonen!

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:30

Vrijspringen kan heel erg helpen en beginnen met balkjes (wat ze al kan) en dan rustig een laag sprongetje misschien van 10/20 cm. Deze kan je dan steeds opbouwen en natuurlijk veel belonen als ze het goed doet

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:07

Mijn pony heb ik nooit laten springen nooit vrij nooit aan de longe ik ging al vaak 2 x per week drafbalkjes neerleggen en daarover heen draven. en een enkel balkje en daarover heen galoperen toen heb ik een normaal kruisje neergezet laag. ze vond het wel eng maar ze voelde dat ik het wilde en deed hetm ik heb der uitbundig beloond en de 2de x sprong ze hem geweldig. en vond ze het ook veel leuker.
Zorg dat je het niet overhaast dat is belangrijk!
Op een gegeven moment heb ik een extreem laag stijltje neergezet ik denk 40 à 50 cm. en liet haar dit springen vanuit draf! Ze deed het super en toen beloond natuurlijk toen vanuit galop! Ze deed het super. de meeste paarden vinden een stijltje erg moeilijk! Doordat ik me pony veel beloon met springen vind ze het super leuk!
Laats 90 gesprongen me record! omdat, ze nog niet zo goed een klein pasje kan maken ging ik hiervoor niet hoger dan 70.
Ze deed het super heb hem ook maar een keer gesprongen om te kijken of ze het wilde.
Toen ik hem eenmaal aanreed begon ik te twijfelen ze voelde dit!
En nam een sprint erop af om te laten merken dat ze het wilde toen was de twijfel over en heb ik hem gewoon doorgereden en kwam goed uit en sprong er ruim voldoende over heen!
Ik helemaal blij.
En was weer apentrots.
Zo heb ik het aangepakt mijn pony heb ik namelijk ook zelf beleerd en in me eentje doorgereden.
Ze doet het steeds beter met springen misschien moet je het ook zo aanpakken als ze het erg moeilijk vind!
Verder zou ik als ze er echt niet over heen springt even een balkje ervoor leggen hierdoor springen ze meestal vaker. en netzoals hier al gezegd word een even een sprong neerzetten inde bak en haar daaroverheen laten springen.