piposansjo schreef:Mijn paard doet precies hetzelfde. Ik rijd veel overgangen geef lange teugel. Dan pak ik de teugels weer wat korter, dan weer lang enzzzz. Als hij eenmaal nageeflijk is dan wordt hij supersloom. Zogauw ik dan weer voorwaarts drijf dan steekt hij zijn neus in de lucht. Dus tja, ik weet ook niet zo goed wat ik hiermee aanmoet.
Dit betekent volgens mij dat hij toch niet nageeflijk (genoeg) is,
want je werkt eerst voorwaarts en probeert dan nageeflijk te rijden.
Denk dat die van jou dan gewoon mooi hals in de krul heeft, maar dat de achterhand niet actief is.
Weet het natuurlijk niet zeker, want heb je niet zien rijden 
Heb in het begin iets vergelijkbaars met mijn paardje gehad:
liep in stap heerlijk nageeflijk, maar zodra ik aan het werk wilde in draf of galop
stak ze meteen d'r neus de lucht in.
Ik reed dan gewoon door en toch proberen 'naar beneden te rijden'.
Dit lukte dan ook wel, maar ze zakte intussen erg terug in tempo en was daarna niet meer vooruit te branden.
Zelf merkte ik dat door met wat langere teugels te rijden, ze al wat meer voorwaarts was.
Maarja dan was er stuk minder contact en liep ze ook niet goed nageeflijk.
Vond dit echt vreemd, want ik ben echt niet hard met m'n handen..
Maar wat bleek, ik wilde m'n handen te netjes en stil houden en daardoor blokkeerde ik toch.
Kreeg toen advies om wat meer de spelen met de teugels en desnoods handen wat wijder te houden
en dit werkt(e) bij mij uitstekend!
Het ziet er dan wel niet zo netjes uit, maar als je het maar bewust doet, kan het voor tijdje geen kwaad lijkt me.
Ik kan nu ook weer 'gewoon' netjes met handen boven zadel en bij elkaar rijden, terwijl ze toch voorwaarts en nageeflijk is!
Kortom, denk dat probleem bij je handen ligt, dus zou daaraan gaan werken.
Verder niet drijven als niet nodig is maar wel goed aan been houden.
Desnoods eerst alleen maar goed voorwaarts rijden en dan verder met je handen uitproberen:
EXPERIMENTEER
Sorry voor lange verhaal, hopelijk heb je er wat aan