absoluut niet aan het been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

absoluut niet aan het been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:52

Sinds afgelopen week heeft Dept wat nieuws.

Al een tijdje was ie wat slechter aan het been.

In principe ging het nog wel, maar als ik hem een keertje bijprikte met spoor blokkeerde hij, zet onderhals vast en gaat niet meer lopen.

Nu is het zelfs zo erg dat ie bijna stilvalt als ik wat meer wil en een keer spoor gebruik.

Tijdens het gewone rijden gebruik ik mijn spoor helemaal niet, alleen als ik iets extra's wil en hij dit op gewoon been niet doet.

Als ik met zweep rijd is het stukjes beter, maar zodra ik deze weg leg vervalt hij in de oude gewoonte.

Of ik gewoon blijf rijden of mijn handen naar voren steek, dat maakt niet uit, op beide manieren komt ie heel snel weer terug.

wie heeft er echt goede tips??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-08 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_June

Re: absoluut niet aan het been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:56

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard.
Heb veel overgangen gereden, voor wat losser laten en alleen maar bezig zijn met alert maken op mijn been en zit. Net zolang tot ik gelijk duidelijk reactie kreeg op mijn hulp. Weekje mee bezig geweest en nu is het zo goed als over Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:59

of ik mijn handen toesteek of niet dat maakt niet uit.

soms gooi ik hem van voor zelfs helemaal los zodat ie flink vooruit kan, maar dit werkt een paar meter nadat ik weer opgepakt heb

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:01

Even een stipje, blijf dit even volgen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:03

Omdat jijd e dingen als overgangen enz alvastt allemaal gedaan hebt.
klinkt raar, maar het eerste wat dan in mijn op komt..vakantie
Gooi hem 3 weken op het land en niet rijden. Lekker eens wat poetsen, maar meer niet.

Ik heb er verschillende paarden echt van op zien knappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:08

runningkawa schreef:
Omdat jijd e dingen als overgangen enz alvastt allemaal gedaan hebt.
klinkt raar, maar het eerste wat dan in mijn op komt..vakantie
Gooi hem 3 weken op het land en niet rijden. Lekker eens wat poetsen, maar meer niet.

Ik heb er verschillende paarden echt van op zien knappen.

hij gaat zowiezo lekker in de bossen crossen met mij deze week.

In de wei gooien is moeilijk, hij loopt namelijk ook nog springselecties met iemand anders.

Deze week ga ik alleen vrijdag even lessen (kijken wat instructeur er van zegt, of anders hij er ff op) , za en/of zo lekker in de bossen en buiten en dan maandag toch maar weer ff proberen op concour.
de oefeningen voor het M1 zitten erop dus dat is geen probleem voor maandag

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:00

Zo te horen is ie helemaal niet happy. Dit probleem hoeft niet rijtechnisch ontstaan te zijn, zelfs voeding kan een rol spelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:14

Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen 2 kansen.

OF een "regulier" dipje dat je bv wel weer wegkrijgt met wat rust of eens totaal ander werk. Bv ipv bakwerk eens lekker wat schakel- en galopwerk op lange einden in het bos. Verlichte zit en eens lekker een half uurtje galopperen. Leidt de training niets van, en is gewoon eens lekker verfrissend.

OF er is een lichamelijk ongemakje dat op begint te spelen. Zeker omdat het niet aan het been zijn erin begon te sluipen en nu lijkt te gaan resulteren in staakachtig gedrag. Even checken door osteo of fysio en je weet 't.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:11

lichamelijk is er niets an de hand. hij is onlangs nog gecheckt en helemaal in orde.

ook met het springen is er niets aan de hand en is ie super.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:37

Vakantie geven was lastig vanwege springselecties vertelde je, dus ik geef maar even een rijtip....

Ik had zelf mijn vorige paard helemaal afgestompt op het been. En continu een mep geven of een feller spoortje is ook zo iets...
Ik kreeg de tip om de zweep andersom te houden. Dus bij het handvat pakken en de punt omhoog laten wijzen ipv omlaag.
Iedere keer als je been geeft en hij reageert niet meteen, zwiep je fel met de zweep. Je raakt niets of niemand, maar je paard reageert er als het goed is wel op. Langzaam aan zal je been het weer over gaan nemen van de zwiepende zweep. De mijne was met 2 wkn super voor het been zonder spoor of slaan. Klinkt misschien een beetje stom, en het ziet er ook raar uit als je zo rijdt, maar het werkt wel....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:43

vonneke schreef:
ook met het springen is er niets aan de hand en is ie super.

Dan denk ik toch dat hij ff toe is aan wat ander werk of even vakantie Lachen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:26

wat je kan doen als hij je been blijft negeren, en de 'vakantie' werkt niet. Zweepje er bij. 2x aandrijven, geen reactie tikje achter je been. Zo kan je het reactie vermogen weer 'verbeteren'

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:04

Mijn paard doet precies hetzelfde. Ik rijd veel overgangen geef lange teugel. Dan pak ik de teugels weer wat korter, dan weer lang enzzzz. Als hij eenmaal nageeflijk is dan wordt hij supersloom. Zogauw ik dan weer voorwaarts drijf dan steekt hij zijn neus in de lucht. Dus tja, ik weet ook niet zo goed wat ik hiermee aanmoet.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:21

piposansjo schreef:
Mijn paard doet precies hetzelfde. Ik rijd veel overgangen geef lange teugel. Dan pak ik de teugels weer wat korter, dan weer lang enzzzz. Als hij eenmaal nageeflijk is dan wordt hij supersloom. Zogauw ik dan weer voorwaarts drijf dan steekt hij zijn neus in de lucht. Dus tja, ik weet ook niet zo goed wat ik hiermee aanmoet.

Dit betekent volgens mij dat hij toch niet nageeflijk (genoeg) is,
want je werkt eerst voorwaarts en probeert dan nageeflijk te rijden.
Denk dat die van jou dan gewoon mooi hals in de krul heeft, maar dat de achterhand niet actief is.
Weet het natuurlijk niet zeker, want heb je niet zien rijden Knipoog

Heb in het begin iets vergelijkbaars met mijn paardje gehad:
liep in stap heerlijk nageeflijk, maar zodra ik aan het werk wilde in draf of galop
stak ze meteen d'r neus de lucht in.
Ik reed dan gewoon door en toch proberen 'naar beneden te rijden'.
Dit lukte dan ook wel, maar ze zakte intussen erg terug in tempo en was daarna niet meer vooruit te branden.

Zelf merkte ik dat door met wat langere teugels te rijden, ze al wat meer voorwaarts was.
Maarja dan was er stuk minder contact en liep ze ook niet goed nageeflijk.
Vond dit echt vreemd, want ik ben echt niet hard met m'n handen..
Maar wat bleek, ik wilde m'n handen te netjes en stil houden en daardoor blokkeerde ik toch.

Kreeg toen advies om wat meer de spelen met de teugels en desnoods handen wat wijder te houden
en dit werkt(e) bij mij uitstekend!
Het ziet er dan wel niet zo netjes uit, maar als je het maar bewust doet, kan het voor tijdje geen kwaad lijkt me.
Ik kan nu ook weer 'gewoon' netjes met handen boven zadel en bij elkaar rijden, terwijl ze toch voorwaarts en nageeflijk is! Haha!

Kortom, denk dat probleem bij je handen ligt, dus zou daaraan gaan werken.
Verder niet drijven als niet nodig is maar wel goed aan been houden.
Desnoods eerst alleen maar goed voorwaarts rijden en dan verder met je handen uitproberen:
EXPERIMENTEER Haha!
Sorry voor lange verhaal, hopelijk heb je er wat aan Tong uitsteken

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:20

Hij loopt dus een beetje op de handrem, is hij goed recht? Lijkt mij dat hij zich vasthoudt in zn rug (kan minimaal zijn, ) Ook omdat je zegt als ik mn handen toesteek gebeurt er nog niets.

Ik zou beginnen met goed rechtrichten, van achter naar voren, als hij recht is wordt hij vanzelf nageeflijk en dan blijft zn motor 'aan' staan Knipoog