Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bella123 schreef:Mijn paard pakt rechts vaak wat meer vast. Mijn instructrice zegt dan dat ik juist links moet aannemen en rechts moet drijven (maakt niet uit of dat dan binnen/buitenbeen is, altijd diagonale hulpen geven is mij geleerd). Vaak pakt een paard een kant vast omdat ze op de andere kant niet goed willen aannemen. Als je juist gaat aannemen op die kant laten ze de andere kant op een gegeven moment los. Wel heel lastig maar het werkt bij mij wel, nu pakt ze al veel minder vast en krijg ik meer gelijke druk op 2 teugels! Succes!
KimWelsh schreef:Het is heel lastig om zelf rechts te ontspannen als je pony hier op meer druk uitoefent. Je hebt dan het gevoel dat je de stelling en controle kwijt bent. Toch is het heel belangrijk om rechts te ontspannen. Binnenteugel blijft vriendelijk, buitenteugel vraagt iets meer. Probeer ook veel rechte lijnen te rijden waar de druk op beide teugels gelijk moet zijn. Waarschijnlijk heb je ook de neiging je rechterhand meer naar je toe te halen, probeer ook hierbij; beide handen naast elkaar, voor het zadel. In het begin is het heel erg lastig, maar ook voor je pony is dit onwennig. Omdat zowel jij als pony even aan moeten passen is het begin wennen, maar zul je binnen enkele keren rijden al duidelijk verbetering merken! Vooral niet terugpakken met je rechterteugel, daar schiet je zoiezo niets mee op. Succes!
juudje84 schreef:KimWelsh schreef:Het is heel lastig om zelf rechts te ontspannen als je pony hier op meer druk uitoefent. Je hebt dan het gevoel dat je de stelling en controle kwijt bent. Toch is het heel belangrijk om rechts te ontspannen. Binnenteugel blijft vriendelijk, buitenteugel vraagt iets meer. Probeer ook veel rechte lijnen te rijden waar de druk op beide teugels gelijk moet zijn. Waarschijnlijk heb je ook de neiging je rechterhand meer naar je toe te halen, probeer ook hierbij; beide handen naast elkaar, voor het zadel. In het begin is het heel erg lastig, maar ook voor je pony is dit onwennig. Omdat zowel jij als pony even aan moeten passen is het begin wennen, maar zul je binnen enkele keren rijden al duidelijk verbetering merken! Vooral niet terugpakken met je rechterteugel, daar schiet je zoiezo niets mee op. Succes!
das ook vaak een groot probleem, je gaat je automatisch spannen op de kant waar het moeilijker gaat.
eigenlijk moet je iemand op de grond hebben die constand op houding en handen let en je er op blijft wijzen, uit eigen ervaring weet ik dat als dat niet is je heel snel in de verkeerde houding terug valt
lastig he paardrijden

lorrena schreef:een paard heeft altijd al een stuggeren kant
MissDonna schreef:misschien een handige tip. Ik meen bij Divoza hebben ze van die elastiekjes die je tussen je bit en je teugels kan doen. Deze vangen heel wat druk op. Misschien is dit net wat jou en je paard helpt. Je hulpen veranderen hier overigens niet door!

__PSM__ schreef:Sorry, maar als je dit op gaat lossen met een soort van elastiek los je toch niks op, je voelt alleen zelf niks meer..
Verder het gaat inderdaad om het loslaten.. Probeer er af te blijven en dan fijn met je been er heen rijden.. Komt het na een tijdje vanzelf weer helemaal goed!!
Winx schreef:Dit probleem heb ik ook alleen dan op links. En ik heb dus rechts meestal geen contact. Dit is erg frustrerend, en zit gewoon in mijn automatische systeem, zo wil ik haar ook sturen met alleen mijn binnenhand op de linkerhand. Zo fout ik weet het, maar kan het niet zo een twee drie veranderen. Ben er nu 2 maand heel hard mee bezig en mag zeggen dat ik stuk vooruit ga hierin. Ik heb geleerd als ik links los naar voren doe en rechts er gewoon wat aan, zakt ze zo in mijn handen. Dit zag ik steeds weer, dus lette er ook meer op.
De beste manier voor mij is nog wel deze: Ik zal proberen het duidelijk uit te leggen, maar is erg lastig. Ten eerste zorg ik dat ik mijn teugels ongeveer gelijke lang pak, dat scheelt al een stuk. Dan zet ik mijn handen op normale plek en voel regelmatig of ze, vooral op lange zijdes, nog gelijk zitten. Dan heb je in elk geval ongeveer gelijke druk, maar toch pakt ze links dan graag vast. Als ik links dan naar voren doe/ lucht geef aan de linkerkant onttrekt ze zich aan de rechterteugel door naar buiten te gaan kijken, want die accepteert ze niet. Hierop reageerde ik automatisch weer binnenteugel weer aannemen, waarna het weer begon. Dit werkte niet en als ik nu dus wat losser laat links ondersteun ik goed met mijn linkerbeen zodat ze eigenlijk rechter blijft.
Ik zal nog even verder nadenken en als je het niet snapt gewoon zeggen, want dit verhaal is heel wazig, maar ok.
Alexiisx schreef:Dan moet jij meer druk zetten op je andere teugel.
De kant waar je paard vastneemt, moet jij loslaten. (dmv aaitje over de hals)
En natuurlijk niet vergeten te drijven! Alles moet van achteraan komen.
Als ze dan nog niet wil loslaten dan raad ik je aan om veel stellingen te gaan rijden. En zoals gezegd kan je eens proberen op een volte en af en toe een beetje spelen en drijven. Meestal werkt de eerste methode handiger, maar je zou ze beide eens moeten uitproberen. Het een paard is het ander niet.
Alvast veel succes.
Erg irritant maar met veel geduld lukt het wel.
En je paard gaat dan alleen maar meer hangen.moniqueder schreef:Het is een vervelend probleem waar veel ruiters last van hebben! Belangrijk is het dan ook om je af te vragen waardoor het wordt veroorzaakt! De oorzaak van ongelijke aanleuning is dat het paard niet recht is. Als gevolg daarvan zie je vaak dat paarden 1 teugel moeilijk aannemen en op de andere teugel juist heel sterk zijn. In principe neemt het paard meer aanleuning aan de teugel van de lang bespierde kant omdat hij het in de bolle richting moeilijker vind om te buigen en dus liever de andere kant op kijkt. De korte stijve spieren aan de holle kant trekken het paard als het ware terug en het dier wordt daardoor sterker aan die kant (bijv. hij trekt aan rechts omdat hij liever naar links wilt kijken). Bovendien zoeken paarden meer steun aan de lange kant omdat daar het zwakke achterbeen zich bevindt waarmee het paard meer moeite heeft om onder te treden.
Het paard recht en symmetries maken is hier dus de oplossing. Beide achterbenen dienen even sterk te zijn en het paard dient in beide richtingen even gemakkelijk te kunnen buigen!