te weinig lengtebuiging fout ruiter of paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidi80

te weinig lengtebuiging fout ruiter of paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:08

de laatste tijd staat er steeds vaker op mijn protocol te weinig lengte buiging.

Ik weet het, er wordt hard aan gewerkt maar het valt nog niet mee...

Ik vraag mij zlef nu af: is te weinig lengte buiging voor het merendeel een fout van mij als ruiter of zijn er paarden die gewoon heel erg veel moeite hebben met lengte buiging?

Of is het een combinatie van? En zo ja waarom?

Hoe traine jullie (z niveau) jullie paarden als het om de lengte buiging gaat?

Nijn

Re: te weinig lengtebuiging fout ruiter of paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:52

Lengtebuiging is toch echt een fout van de ruiter, en dan doel ik met name op het trainen hiervan.
Tuurlijk zal het ene paard het makkelijker vinden dan de ander, maar dan nog blijft het m.i. een kwestie van trainen zijn.

Is er een kant waarbij het paard de lengtebuiging makkelijker geeft dan de andere kant?

heidi80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 14:02

ja rechtsom gaat het iets makkelijker maar nog zeker niet voor een voldoende! Ik merk dat ik nu dus met name in travers en appuyeren flink wat mis.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:06

Pak eens een lijn van A naar C (of andersom Tong uitsteken ) en ga daar meer buiging vragen, het kan goed zijn dat je paard dan wat gaat zwabberen maar op die manier kun je wel controleren of hij netjes blijft lopen met de buiging erbij.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:12

Ik merk het bij mijn paard ook als ik wat moeilijker oefeningen ga doen (SB, travers en beginsel van appuyeren) dat ze rechsom toch wat minder sterk is. Een kwestie van trainen, wel de "fout" van de ruiter dus. Maar het ene paard pakt dingen makkelijker op als het andere. Overigens vind ik het geen fout van de ruiter, het paard is van nature scheef. Rechtrichten is gewoon heel moeilijk.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:17

lengtebuiging is altijd iets wat de ruiter moet vragen, tuurlijk kan het zijn dat het lichamelijk moeilijker is voor een paard, maar dan moet de ruiter dit oplossen, paard heeft hier nooit schuld aan.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:26

Een mens is ook van nature scheef,dwz men is aan 1 kant meestal wat sterker ontwikkeld dan aan de andere kant en daar past het paard zich dan ook nogeens op aan en krijgt men soms problemen,doordat het paard dan juist aan jouw sterke kant zich ook sterker kan gaan maken en tegenwerkt,wij zijn namelijk ook diagonaal ontwikkeld en meestal is het zo dan wanneer je rechtshandig bent je linkerbeen sterker is dan je rechterbeen en je linkerhand minder sterk dan je rechterhand,dus zal het paard beter op de linkerhand lopen omdat je daar krachtiger met je been en zachter met de hand bent,dus is een kwestie van bewust trainen en jezelf steeds in de gaten houden dat je op 1 hand niet te sterk wordt en je been aan die kant krachtiger maken.