Hoe langzaam op bouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Hoe langzaam op bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 07:33

Afgelopen dinsdag (bijna een week geleden dus) ben ik met m'n paard naar Utrecht geweest, voor mogelijk Atrose. Maar omdat ze op dat moment al een tijd niet meer kreupel was, ben ik weer naar huis gestuurd en moet ik weer opnieuw beginnen met rijden.

Ze heeft ong. 2 maanden alleen maar regelmatig gestapt in de molen en soms wat gedraafd aan de hand op het harde. Dus conditie is het probleem niet echt, maar ik ben wel benieuwd wat ik nou wel en niet in de bak kan doen?

Ik heb de eerste keer gewoon alleen op de hoefslag gestapt en gedraafd en een paar grote voltes gemaakt, om maar rustig te beginnen.

Hoe zouden jullie het opbouwen? (Overigens reden we alleen de basis dingen voor ze kreupel werd, we waren nog in opleiding)

doerakje

Re: Hoe langzaam op bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:45

Ze zeggen dat je de tijd dat het paard ''stil'' heeft gestaan keer twee moet doen om weer terug te komen op je oude niveau.
ik zou beginen met rustig in der eigen tempo logeren.
maar zegen ze van utrecht niet hoe je mag gaan opbouwen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:48

Ik zou heel veel trainen en gymmen om de spieren sterk te maken, zodat de spieren hel veel op kunnen vangen, heel veel gym werk aan de hand doen en vooral heel veel bezig zijn met het rechtrichten.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:24

doerakje schreef:
maar zegen ze van utrecht niet hoe je mag gaan opbouwen?

Nee, ik moet gewoon normaal opbouwen. Er is (nog) niks bewezen bij haar, dus moest gewoon weer gaan rijden van hun.

En naar mijn idee is longeren een stuk zwaarder dan rustig (op de hoefslag) stap, draf en galop en af en toe een volte?

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:35

Vind het eerlijk gezegd beetje raar, dat je van hun niet meer te horen heb gekregen, over het opbouwen.
Meestal komen ze zelf toch wel met een "richtlijn".
Nu is dit niet het geval,en vind ik toch dat je netjes bezig ben.

Over het longeren, dit HOEFT niet zwaarder te zijn.
Dit ligt volledig aan de blessure.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:37

Ze heeft geen blessure. Noujah in ieder geval niet vastgesteld nog, daarom hebben ze ook niks gezegd of het opbouwen.

Maar ik wil gewoon niet te snel gaan, want als ze wel atrose heeft, dan kan ze weer kreupel gaan lopen. En als ze kreupel looopt, dan moet ik dus weer terug naar Utrecht, waar ik helemaal geen zin in heb.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:06

Oke.
Als er geen blessure is vastgesteld, waarom zou longeren volgens jou dan zwaarder zijn?

Mijn ervaring met opbouwen is namelijk, JUIST aan de longe, zodat je zelf goed veranderingen kan zien vanaf de grond.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:09

Naar buiten en de bak een poosje mijden, al die korte bochten kan belastend zijn voor artrose. Maak lekker stapritjes begin met 20 minuten en bouw dat uit naar een uurtje pd.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:16

Korte bochten zijn toch niet belastend voor artrose ? Zolang er niks bewezen is , zou ik dus gewoon eerst rustig gaan wandelen.(op harde ondergrond) Als ze dan niet mankt gewoon rustig in de bak beginnen rijden. En als ze artrose heeft kan je het beste glucozamine geven ,dit zorgt voor de opbouw van het kraakbeen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 22:21

Ik heb aldoor al gewoon gewandeld en gedraafd (naast de fiets) en ze loopt (ook volgens Utrecht) niet kreupel.

Ik ga op dit moment er gewoon nog niet vanuit dat ze artrose heeft, tot het bevestigd is in Utrecht.

@ mrle, buiten hebben we beide weinig lol aan. Dus dat doen we niet super vaak.