Paard wil niet sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Paard wil niet sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 07:08

Ik heb van het weekend een paardje te rijden gekregen. Het paard is net ingereden en ik ga hem nu een beetje doorrijden.
Het probleem is, dat het paard scheven heupen heeft en met zijn linkerachterbeen een kortere pas maakt dan met rechtsachter. Het paard is niet geblesseerd of kreupel.
Als je longeert zie je heel goed dat ie rechtsom mooi ruim overstapt en spoort. Linksom stapt hij amper in en wil hij niet sporen. Hij zet dan zijn linkerachterbeen wat naar buiten toe. Het paard is niet rijtechnisch verpest (is net zadelmak) en heeft volgens de eigenaar geen ongeluk oid gehad waardoor de scheefheid is ontstaan. Eigenaar heeft het paard zelf gefokt. Voordat hij ingereden was, heeft er nog nooit iemand op gereden en heeft het paard altijd een stal en weidegang gehad en is gewoon in de hand geweest.

Ik probeer nu met rijden en longeren zijn linkerachterbeen, rug en lendenen te trainen zodat hij wat sterker wordt en zijn spieren gaat ontwikkelen. Hij doet het eigenlijk prima. Als het te moeilijk/zwaar wordt geeft hij het wel aan, maar dat probeer ik voor te zijn door op tijd te stoppen... Bloos

Het is een langgelijnd paard met een lange rug.
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips?

piewie

Re: Paard wil niet sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:21

Dit klinkt als biljarderen. Dit deed mijn paard ook... In overleg met de hoefsmit achter ijzers eronder gezet en hij liep correct.
Misschien een tip voor je.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:45

Ik denk dat dit heel normaal is voor een jong onervaren paard, ik ben ook met een jong dier bezig en die doet dit ook , de ene hand gaat heel goed de andere kant zet ze hem naar buiten weg.
Ik ben veel aan de hand aan het rechtrichten en met wat meer buiging vragen zet ze hem er steeds beter onder, is gewoon een kwestie van gymmen en de spieren trainen en denk als je aan de hand goed rechtricht dat er onder het zadel een stuk beter zal gaan , dan weet je welke buiging je moet vragen om het been er goed onder te krijgen, stapje voor stapje verder gaan, neem de tijd om het dier uit te leggen wat je bedoelt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 08:13

piewie schreef:
Dit klinkt als biljarderen. Dit deed mijn paard ook... In overleg met de hoefsmit achter ijzers eronder gezet en hij liep correct.
Misschien een tip voor je.

Biljarderen is toch dat het paard wanneer het het achterbeen neerzet, in het kniegewricht draait zeg maar? Ik heb hier vorig jaar een topic over gestart, omdat mijn oude merrie dat deed.
Ik zie niet echt dat dit paard het doet? Hij spoort alleen niet met zijn achterbeen.

Ik zal het bij de volgende kapbeurt aangeven! Beter teveel info vragen dan te weinig!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 08:15

midgie schreef:
Ik denk dat dit heel normaal is voor een jong onervaren paard, ik ben ook met een jong dier bezig en die doet dit ook , de ene hand gaat heel goed de andere kant zet ze hem naar buiten weg.
Ik ben veel aan de hand aan het rechtrichten en met wat meer buiging vragen zet ze hem er steeds beter onder, is gewoon een kwestie van gymmen en de spieren trainen en denk als je aan de hand goed rechtricht dat er onder het zadel een stuk beter zal gaan , dan weet je welke buiging je moet vragen om het been er goed onder te krijgen, stapje voor stapje verder gaan, neem de tijd om het dier uit te leggen wat je bedoelt.

Ik heb de eigenaar ook gevraagd wat hij ervan vind en hij denkt ook bovenstaande. Sowieso omdat het paard een lange rug heeft, die daardoor misschien wat "slapper" is.
Ik vond het alleen vreemd om te zien, dat die heupen ongelijk zijn en dat hij ook zonder belasting het ene been meer gebruikt als het andere. Misschien valt het nu op, omdat je aan zijn spieren komt en juist wil dat hij zijn "slappe" kant ontwikkelt?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:31

Dit is inderdaad geen biljarderen. Als je zeker weet dat het paard medisch in orde is lijkt mij dat dit puur te wijten is aan het feit dat ieder paard van nature scheef is. Vergelijk het maar met jezelf, als jij rechts bent schrijf je met rechts veel netter als met links. Als je met links gaat oefenen word dat met de tijd beter. Dus gewoon lekker gaan trainen en veel aandacht aan het rechtrichten schenken Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:33

het kan ook zijn dat het paard tijdens gek doen in de wei goed onderuit is gegaan. mijn paard heeft dit dus ook gehad en liep daarna ook niet helemaal goed. nu inmiddels wel weer wat beter

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:37

Ik vind niet dat dit heel normaal klinkt.

Je zegt dat het paard niet kreupel is, maar wat je beschrijft klinkt voor mij toch als een paard dat niet in orde is.

Ik vind niet dat je dit paard in training mag zetten zonder dat je naar een goede DA bent geweest. Je moet exact weten WAAROM hij met een been een kleinere pas maakt. Meest waarschijnlijk is het toch een afwijking in een van de gewrichten van het achterbeen. Laat foto's maken!

En tot die tijd laat je hem best gewoon lekker met rust.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:27

Het lijkt mij ook dat dit komt door de natuurlijke scheefheid van het paard. Een paard heeft 1 stuwend en 1 dragend achterbeen, met het stuwende achterbeen treden paarden moeilijker onder.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:43

ieder paard is van nature scheef, paard is ook links of rechts handig.
maar ik zou even goed je paard door de smid op een goed beslag laten zetten en misschien toch eens een osteopaat langs laten komen.
kost allemaal geld das logisch maar dan weet je wel zeker wat er wel en niet mis met het paard is. kun je daarna met een gerust gevoel doorrijden

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:57

juudje84 schreef:
maar ik zou even goed je paard door de smid op een goed beslag laten zetten en misschien toch eens een osteopaat langs laten komen.
kost allemaal geld das logisch maar dan weet je wel zeker wat er wel en niet mis met het paard is. kun je daarna met een gerust gevoel doorrijden

Ik heb hier ook aan zitten denken, maar de meeste reacties uit de omgeving zijn hetzelfde als die van de andere bokkers: Van nature scheef, en door training oplossen.
Maar ik zal zeker eens met de hoefsmid babbelen die hem altijd bekapt heeft, de volgende keer dat ik hem zie. Op dit moment gaat het rijden uitstekend. Met sprongen vooruit. Maar ik hou de oseopaat wel in mijn achterhoofd.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:18

Kamy schreef:
juudje84 schreef:

Ik heb hier ook aan zitten denken, maar de meeste reacties uit de omgeving zijn hetzelfde als die van de andere bokkers: Van nature scheef, en door training oplossen.
Maar ik zal zeker eens met de hoefsmid babbelen die hem altijd bekapt heeft, de volgende keer dat ik hem zie. Op dit moment gaat het rijden uitstekend. Met sprongen vooruit. Maar ik hou de oseopaat wel in mijn achterhoofd.

Ik vind niet dat jij je paard geeft waar het recht op heeft.

Je moet er toch minstens een keer mee naar een echte DA gaan en een foto laten maken. Wat jij beschrijft zou heel goed OCD, spat of een andere afwijking kunnen zijn.

Als je dat laat uit zuinigheid ben je slecht bezig met je paard. Hij moet wel voor jou werken maar jij van jouw kant verzorgt hem niet behoorlijk

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:00

Beslag heeft hier denk ik niets mee te maken, het is een jong paard en idd is elk paard en mens ook van nature scheef, juist daarom moet je een goed trainings plan bedenken en heel veel met recht richten bezig gaan, alle knopjes erop zetten van de zijgangen, het is gewoon een heel normaal iest dat een paard zeker als hij niet juist getraint word, zijn benen anders gaat neerzetten, geduld en gymmen en daar kan de beste smid met alle ijzers van de wereld niets aan verandere, met ijzers los je dit niet op , is zonde van je geld en de hoeven .
Lekker op blote voeten houden en wat ik al zeg , een juiste training geven, zou zeggen kom eens een workshop volgen,

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:58

De titel van dit topic zou veranderd moeten worden ik 'paard KAN niet sporen'

Het paard van de TS is onregelmatig, ze heeft niet geprobeerd om uit te zoeken wat ermee aan de hand is, en toch geeft de meerderheid hier alleen maar rijtechnisch advies.

waar zijn nou al die mensen die in alle topics komen roepen dat de DA/osteopaat/tandarts/zadelmaker moeten komen? Hier heb je nou eindelijk eens een geval waarin dat advies 100% terecht zou zijn

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:03

Ik zou de osteopaat laten komen Knipoog Alleen zij kan kijken of je paard echt scheef is. Knipoog

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 07:09

Midgie:wat voor workshop???

Ik geef mijn paard niet wat het nodig heeft. Ik zou eerst even de eerste post lezen! Bloos het is mijn paard niet.....dat wil niet zeggen dat het mij niet interesseert...

En het spijt me voor alle osteopaten en dierenartsen, maar ook de mensen in mijn omgeving vinden dat het een jong paard is, en dat met training het wel goed moet komen. Ik stelde de vraag ook op bokt, omdat het nooit kwaad kan, om eens verder te informeren. Maar als ik goed lees, is ook hier de mening: Training! Misschien nog tips voor de training?
Uiteraard houd ik het in de gaten, ik train het paard immers en voel het als er iets niet goed is. Ik zal zeker bij de eigenaar aangeven als ik vermoed dat het beter is, als er naar het dier gekeken wordt! Omdat het paard zelf gefokt is en nog nooit verkocht is geweest, is het ook niet gekeurd. Dus ik weet niet of het "gebreken" heeft.....
Het heeft altijd op blote voeten gelopen en loopt nu nog op blote voeten...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:49

Gymmen met je paard b.v, leren waar ze de pootjes weg moeten zetten, dus bezig zijn met recht richten , is echt super leerzaam en je krijgt echt veel huiswerk mee, zodat je een tijd vooruit kan.

Meer info kun je vragen vie pb.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:56

Klara16 schreef:
De titel van dit topic zou veranderd moeten worden ik 'paard KAN niet sporen'

Het paard van de TS is onregelmatig, ze heeft niet geprobeerd om uit te zoeken wat ermee aan de hand is, en toch geeft de meerderheid hier alleen maar rijtechnisch advies.

waar zijn nou al die mensen die in alle topics komen roepen dat de DA/osteopaat/tandarts/zadelmaker moeten komen? Hier heb je nou eindelijk eens een geval waarin dat advies 100% terecht zou zijn

mijn idee

eerst da en osteopat oid laten kijken .. als het dan spierkwestie blijkt
dan gaan rechtrichten

maar ja HOEVER spoort die niet .. net niet of echt niet
dat is er zo niet uit te halen

maar ja als er op LEKEN (je bent imo geen arts in welke vorm dan ook)
het oog al te zien is dat de heupen scheef staan
ga der dan maar van uit dat die idd scheef staan
en het dan dus geen spieren kwestie is

loopt die onbelast wel recht? zo ja
zadel is ook goed?

etc etc

ieder jong paard is iets scheef in de spieren
maar scheef in de botten is toch een ander verhaal

mocht het spieren zijn
eerst balance laten vinden
losse teugel , wel tempo iets beheersen indien nodig en weer los
vooral rechte lijnen en groooote cirkels
tempo wisselingen en schijn overgangen
1 min goede kant 5min slechte kant 5 min goede 5 slechte 1 min goede
niet overvragen en langszaam opbouwen
eerst de stap evt 1 x rond de bak beide kanten in draf
maar verder eerst in stap goed daarna langzaam de draf uitbouwen
etc

begin aan een grote volte merk je dat het te veel word
(paard 'valt om") weer recht door
een precieze volte axa bv is absoluut niet belangrijk
wel hoe je die maakt , dus met recht lopend paard
na paar stappen scheef direct weer recht gaan

probeer met been hulpen iets te supporten

laat m in eerste instantie los (of aan lijntje begeleid)
balkjes stappen

leg gewoon 3 balkjes in de bak en stap er af en toe overheen

voor alles geld matig .. dus niet door gaan als die moe word
als die moe word zal die juist terug vallen op het verkeerd stappen

dat wil je zoveel mogelijk voorkomen

gewoon mak an niet overvragen en beetje bij beetje uitbreiden
neem je tijd

spieren opbouwen heeft tijd nodig
soeplesse en balance ook Knipoog

het is lastig uitleggen zo en maak zeker dat het idd spier kwestie is
iig totdat je weet wat het is en je wilt toch rijden -> rechte lijnen
geen kleine oefeningen wensen voordat de balance daar iig is in de rechte lijnen
en groooooote bochten

succes

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 08:54

Nickeyu: Hier kan ik wel wat mee! Of ie scheef is in de botten kan ik niet zeggen... Als ie scheef in de spieren is, ontwikkelt ie ook scheef. Maar ik geloof niet dat zijn ene been langer is dan het andere en dat daardoor het bekken scheef is Knipoog (of het bekkenbot zelf scheef is).
Linksom heeft ie ook moeite om rechtuit te lopen en rechtsom valt ie heel erg over de binnenschouder. Dus scheef is ie in ieder geval! Zal eens kijken met longeren of ie over balkjes wil lopen...
Hij loopt vrij niet kreupel of moeilijk. Wel stijf als we getraind hebben! Knipoog Ik let ook goed op, dat wanneer er tekenen van moeheid komen, ik stop. Het heeft geen zin om door te gaan zodat het paard last krijgt en de volgende dagen niet kan lopen van de spierpijn...
Als je goed kijkt als ie in de wei loopt, zie je alleen dat ie een voorkeur kant heeft en dat ie linksom smokkelt met niet in willen stappen, niet willen sporen en kortere pasjes maken. Aan de longe zie je het natuurlijk helemaal goed.

Dat mensen gaan roepen op bokt "TS zorgt niet goed voor haar paard" daar ik kan er niks mee! Hoe kan iemand vanachter zijn pc tot die conclusie komen???? Met de reactie van Nickeyu kan ik wel iets! En natuurlijk houd ik met mijn ogen en oren open en trek ik aan de bel als ik vind dat het paard medisch nagekeken/behandeld moet worden. Dan nog is het aan de eigenaar, maar ik zal het heus wel aangeven!

Ga ik zelf even OT: Kun je zelf een afspraak maken bij een osteopaat of heb je een doorverwijzing nodig van je da?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:59

ja dan kan je zelf
maar je dierenarts weet waarschijnlijk wel iemand in de buurt
al dan niet gewapend met warmte camera bv

zorg wel dat je spierpijn voorkomt
ze zeggen altijd vergelijk niet met je zelf
maarrrr als jij rechts stijf bent en je gaat oefeningen doen tot je stijf bent .. wat ga je dan doen ?
juist nog stijver lopen en andere kant nog meer belasten
probeer dit dus te voorkomen
als je paard dag na de rit stijver is heb je dus te veel gedaan

het is toch wel erg belangrijk om uit te sluiten
dat die nergens vast zit of andere lichamelijke klacht heeft (da/fyso / ostiopaat) !
dan weet je ook wat je wel of niet mag veerwachten

daarbij zal een fysio eo osteo ook goed e trainings tips geven Knipoog

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 10:22

Op de stal waar ik rij, staat nog een paardje (niet van mij, wordt ook niet door mij gereden/verzorgd) maar haar eigenares wil waarschijnlijk ook naar de fysio met dat paard. Zal eens informeren waar zij naar toe wil etc.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:06

midgie schreef:
Beslag heeft hier denk ik niets mee te maken, het is een jong paard en idd is elk paard en mens ook van nature scheef, juist daarom moet je een goed trainings plan bedenken en heel veel met recht richten bezig gaan, alle knopjes erop zetten van de zijgangen, het is gewoon een heel normaal iest dat een paard zeker als hij niet juist getraint word, zijn benen anders gaat neerzetten, geduld en gymmen en daar kan de beste smid met alle ijzers van de wereld niets aan verandere, met ijzers los je dit niet op , is zonde van je geld en de hoeven .
Lekker op blote voeten houden en wat ik al zeg , een juiste training geven, zou zeggen kom eens een workshop volgen,

een goed of juist fout beslag heeft hier zeker mee te maken, dit geld voor ieder paard waarmee gewerkt wordt.
een paard wat niet juist op zn voeten wordt gezet krijgt last van alle spieren in zijn lijf, gaat op plaatsen pijn krijgen en gaat dit ontwijken door in een andere houding te lopen. en wat doen wij als ruiter hier weer op tegenin gaan, als je paard bv aan een kant slechter wil buigen of zich los wil laten gaan wij proberen hier iets meer aan te werken. maar als het vanuit de voeten niet juist is los je de oorzaak niet op. een mens kan ook niet op scheven voeten lopen en daarbij hard werken , dit ga je ook voelen.
Een goeie smid kan veel dingen aan een paard veranderen. En niet iedere smid is een goeie smid daar ben ik ook ooit achter gekomen.
En dit probleem van TS zal zeker niet alleen door een smid opgelost kunnen worden daar ben ik het mee eens.. maar kan wel een groot deel gaan veranderen, en voor de rest zou ik dus als eerder aangegeven een goeie osteopaat langs laten komen en zoals hier boven ergens wordt gezegd misschien toch even een DA die evt foto's kan maken.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:11

Kamy schreef:
Dat mensen gaan roepen op bokt "TS zorgt niet goed voor haar paard" daar ik kan er niks mee! Hoe kan iemand vanachter zijn pc tot die conclusie komen???? Met de reactie van Nickeyu kan ik wel iets! En natuurlijk houd ik met mijn ogen en oren open en trek ik aan de bel als ik vind dat het paard medisch nagekeken/behandeld moet worden. Dan nog is het aan de eigenaar, maar ik zal het heus wel aangeven!

Ga ik zelf even OT: Kun je zelf een afspraak maken bij een osteopaat of heb je een doorverwijzing nodig van je da?

Het is misschien niet wat je wil horen, maar het is wel de realiteit. Ik heb het paard natuurlijk niet gezien maar wat jij beschrijft, namelijk een paard dat 1 been een kleinere pas maakt dan met het andere, klinkt voor mij toch echt niet normaal. Dat is de waarheid als een Koe

Dat een hoop mensen bij jou op stal die zelf ook geen DA zijn zeggen dat het wel vanzelf zal overgaan, en dat de eigenaar blijkbaar geen geld aan zijn paard wil uitgeven, is heel jammer voor het dier. Denk er voor jezelf toch maar eens over na of je wel op deze manier wil werken met dit paard. Je hoeft in ieder geval niet naar wedstrijden toe te werken want de jury laat je nooit starten met een paard dat er zo aan toe is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:35

juudje84 schreef:
midgie schreef:

een goed of juist fout beslag heeft hier zeker mee te maken, dit geld voor ieder paard waarmee gewerkt wordt.
een paard wat niet juist op zn voeten wordt gezet krijgt last van alle spieren in zijn lijf, gaat op plaatsen pijn krijgen en gaat dit ontwijken door in een andere houding te lopen. en wat doen wij als ruiter hier weer op tegenin gaan, als je paard bv aan een kant slechter wil buigen of zich los wil laten gaan wij proberen hier iets meer aan te werken. maar als het vanuit de voeten niet juist is los je de oorzaak niet op. een mens kan ook niet op scheven voeten lopen en daarbij hard werken , dit ga je ook voelen.
Een goeie smid kan veel dingen aan een paard veranderen. En niet iedere smid is een goeie smid daar ben ik ook ooit achter gekomen.
En dit probleem van TS zal zeker niet alleen door een smid opgelost kunnen worden daar ben ik het mee eens.. maar kan wel een groot deel gaan veranderen, en voor de rest zou ik dus als eerder aangegeven een goeie osteopaat langs laten komen en zoals hier boven ergens wordt gezegd misschien toch even een DA die evt foto's kan maken.

Met beslag kun je geen spieren trainen, juist bekappen is altijd nodig , ijzers zijn in mijn ogen alleen nodig als er iets heel erg mis is met de hoeven , maar 9 van de 10 x zijn ijzers echt overbodig.

Het paardje van de TS heeft geen hoef problemen, loopt niet kreupel, maar is gewoon een kwestie van rechtrichten en spiertjes trainen,

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:13

@midgie dus kan een goed beslag daar zeker aan helpen, foute stand van de hoeven -> paard gaat last en pijn ontwijken door nog anders te lopen en dus kun je je best doen met spiertjes trainen, gaat niet goed lukken