Niet in galop, hengstig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Indomitable

Niet in galop, hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 20:34

Hoi hoi,

Nou ik maak het de laatste twee dagen wel mee met mijn merrie. Ik heb afgelopen woensdag heerlijk les gehad waarin we eindelijk een geweldige galop hebben kunnen rijden. Omdat ze woensdag zo verschrikkelijk haar best heeft gedaan had ik donderdag zoiets van laat haar maar lekker een dagje in de wei staan en een beetje getutteld.

Vrijdag ben ik weer gaan rijden, de eerste 10 minuten was ze erg dribbelig en druk, dus ik heb haar daarna lekker aan het werk gezet. Het ging prima, galopje linksom en rechtstom ging ook super goed. Vervolgens heb ik ze even aan de lange teugel gehad en wat geklets met mijn vader (doen we wel eens vaker) vervolgens pak ik haar weer op en jawel hoor mevrouw haar trucendoos ging open. Na een lekker drafje dacht ik wat overgangen naar de galop te maken, maar nee hoor ze deed het gewoon niet meer. Vervolgens is natuurlijk alles wat er niet is ontzettend eng, ik besloot om vanuit stap naar galop aan te springen (vormt never nooit niet een probleem) en jawel daan gingen we dan, eerst wilde ze een keertwending maken daarop heb ik haar weer terug gezet en opnieuw aanstalte naar de galop gemaakt, maar nee toen wilde ze een appuyement. Ik begon naarstig aan mezelf te twijfelen of ik de hulpen niet door elkaar aan het gooien was. Vervolgens komt een stalgenootje binnengelopen en die had ook al zoiets: "wat is die nou aan het doen". Zij heeft vervolgens ook nog meegekeken maar ze ging gewoon niet meer in de galop, niet links en niet rechts. Uiteindelijk had ze zoiets van dan ga ik steeds harde draven, uiteindelijk na een paar rondjes met het princiepe jij harder dan ik nog harde draven haar in galop. Ik ben ook geen uur meer doorgegaan ik heb haar beloond omdat ze uiteindelijk toch snapte dat ik ook niet op wilde geven.

Gisteren gelongeerd en dat ging prima, vandaag weer gereden, en wederom precies hetzelfde verhaal. De eerste keer galop links en rechtsom perfect en daarna wil ze niet meer. Tot ik terug kwam op stal zag ik haar ineens knipperen en overbuurman de hengst is oh zo aantrekkelijk. Kan dit iets te maken hebben met haar hengstigheid? Het is overigens wel zo dat ze op haar oude stal niet te houden was tijdens haar hengstigheid, steeds rondjes draaien en blijven lopen in de wei, overal staan te piessen en rijden was gewoon not done (meerdere malen alle hoeken van de bak met haar mogen zien), op dit moment is ze eigenlijk niet anders als anders in haar gedrag alleen laat ze dus niet meer zo extreem zien dat ze hengstig is.

Hebben jullie enig idee?

Midy

Re: Niet in galop, hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:50

Ik denk niet dat het daar mee te maken heeft. Ik zou alleen geen oplossing nu kunnen bedenken..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:54

Kan het niet gewoon spierpijn zijn?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:19

regumate gaan geven, als het probleem dan weg is heeft het dus met de hengstigheid te maken

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:44

ja, blijven proberen lijkt mij en probeer het dan weer als je denkt dat haar hengstigheid over is. Doet ze het dan weer wel licht het aan haar hengstigheid zo niet zou je moeten zoeken naar een oplossing (ik weet er zo ook geen).

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:10

Hoe oud is dit paard? Hoelang heb je haar al en heeft ze dit gedrag wel eens eerder vertoont? Lachen

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 05:33

Ik moet zeggen dat ze vrij rustig is in omgang op het moment dus de lastige hengstigheid waar ik afgelopen jaar mee te maken heb gehad is nog niet te zien.

Ze wordt dit jaar 18 en ik heb ze nu een jaar of 3. Probleem heeft ze nooit eerder vertoont. Over het algemeen vind ze zelf de galop het leukste. Ik zou ze over het algemeen meer terug moeten rijden in galop als juist voorwaarts houden. Maandag heb ik haar aan de longe gehad en toen was het geen probleem. Gisteren heeft ze een dag rust gehad (mede dankzij de NS Boos!)

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:49

Dan denk ik niet dat het met hengstigheid heeft te maken. Ik zou eerder denken aan eigenwijsheid of misschien toch rugproblemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:16

't zou wel goed met de hengstigheid te maken kunnen hebben hoor.. Als een merrie hengstig is, associeren ze je benen met de voorbenen van een hengst, zoiets..

Dus dan reageren ze wat minder op beenhulpen (of in sommige gevallen gewoon helemaal niet Scheve mond )

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:18

ja maar een merrie van 18?? je kan aannemen dat ze dan al wel aan die hormoon periekelen gewend is....bij mij gaat er eerder een belletje rinkelen als ik aan rug gebruik denk......

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 20:31

tanjazaffira schreef:
ja maar een merrie van 18?? je kan aannemen dat ze dan al wel aan die hormoon periekelen gewend is....bij mij gaat er eerder een belletje rinkelen als ik aan rug gebruik denk......

Hoezo 18 en dan niet gewend zijn aan homoon periekelen?? Je zal verrast staan wat ze teweeg brengt. Haar rug is piekfijn in orde zowel door de veearts als door de osteopaat geconstateerd. Tevens ligt het zadel goed. Tevens is er aan de longeerlijn niets aan te zien, ze laat haar rugspieren goed los en haar buikspieren gebruikt ze ook goed.

tessapesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:43

Ik heb geen idee, misschien wel hengstigheid ja

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:47

Ik rijd een 14-jarige BWP merrie die ik haast niet vooruit krijg als ze hengstig staat Lachen Als je gewoon met haar gaat rijden, is ze heel fijn aan het been, en doet ze netjes stap-draf-galop, maar als ze hengstig is gaat ze zachte kreetjes slaan en krijg ik haar met moeite in een sukkeldrafje. Galop gaat dan helemaal niet Lachen Nu haar hengstigheid weer over is, gaat ze weer zoals vanouds. Dus het zou kunnen dat het bij jouw merrie ook aan de hengstigheid ligt.

_sammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:48

een arabische merrie op mijn manege is der ook zo eentje. als ze hengstig is en je legt je benen er maar zachtjes tegenaan gaat ze gillen en bokken ( ze bokt ook alle hengsten eraf)
ik denk dat het wel aan de hengstigheid kan liggen

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 20:15

Zaterdag heeft een vriendin van mij haar gereden en zij ervaarde hetzelfde probleem. Zondag heb ik zelf gereden en haar hengstigheid was redelijk bekoeld, ook ging ze weer netjes in galop dus ik geloof dat ik de link wel kan leggen. Nu loopt ze heerlijk dus maar even afwachten wat het de volgende keer gaat worden Nagelbijten / Gniffelen

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:29

Ik heb het zelf ook een beetje met mijn paardje
tenminste bij de 1e hengstigheid van het seizoen.
dan kan ik die dagen dat ze hengstig is niet meer normaal rijden.
ze gaat in verzet gaat bokken, in de omgang is ze heel chagrijnig
en ze wil dan gewoon niet meer lopen en gaat stilstaan en je kunt niets meer beginnen
in die dagen moet ik haar dan maar gewoon even rust geven, als het dan over is
is ze ook weer normaal.
maar de 2e keer dat ze hengstig was deed ze al bijna niks meer
en de 3e keer was ze helemaal normaal.

maar ligt er dus aan als ze het ook doet als ze niet hengstig is tja...
dan weet ik het niet...
maar als ze het alleen doet als ze hengstig is denk ik dat het daar aan ligt

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 06:55

maar ik heb denk ik wel een oplossing als je em dan in draf laat halstrekken en dan de teugel weer oppakt je kunt dan wel gewoon stappen maar dan niet lange teugel.

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:15

ik heb het neit gelesen maar aan de titel te sien heb jij een probleem met dat je pony hengstig is en dat die niet in gelop wil als zij dat is. / probeer het is met sporen of zweep Knipoog en laat iemand haar longeren en jij erop en dan proberen in galop;)

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:12

hoi ik zou het zoietzo niet gaan proberen aan de longeer lijn met jou erop, als je paard schrikt en weg galoppeert houd die gene hem niet aan de longeerlijn wie weet wat de gevolgen zijn. ik zou gewoon op een volte rijden een zweep mee nemen en steeds iets tikken, niet meppen maar tikken het is niet meteen een straf. er komt een moment dat ze niet meer kan blijven draven, dan galoppeert ze vanzelf wel aan. in het begin maakt het niet zo veel uit in welke galop ze zit als ze het maar doet. als je maar reactie krijgt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:03

xpasalx schreef:
ik heb het neit gelesen maar aan de titel te sien heb jij een probleem met dat je pony hengstig is en dat die niet in gelop wil als zij dat is. / probeer het is met sporen of zweep Knipoog en laat iemand haar longeren en jij erop en dan proberen in galop;)

Verdorie ! Boos! Tuurlijk , gelijk weer die zweep en sporen er aan ! Ik erger me rot aan dit voorn reagtie's .!

Proberen in de hoek aan te galoperen , ga eerst heel hard draven , en dan in de hoek doorzitten , met een beetje geluk spring hij zo aan.!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:44

Ik ben blij met die penny reacties Knipoog. Zoals al gezegd op dit moment gaat het goed ik wacht gewoon de volgende hengstigheid af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:58

Indomitable schreef:
Ik ben blij met die penny reacties Knipoog. Zoals al gezegd op dit moment gaat het goed ik wacht gewoon de volgende hengstigheid af.

Dus je hebt je sporen en zweep al klaar liggen Haha! Knipoog

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 06:40

Ik denk dat ik ook maar meteen een slof en tieleman aan ga schaffen voor het geval ik ze niet meer nageeflijk krijg Knipoog

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:22

xpasalx schreef:

je hoeft de zweep ook niet te gebruiken. soms is alleen vast houden al genoeg;) en anders een klein tikje kan geen kwaad. SLAAN mag je van mij niet doen Knipoog succes
Laatst bijgewerkt door xpasalx op 16-05-08 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:25

xpasalx schreef:
xpasalx schreef:

je hoeft de zweep ook niet te gebruiken

Ja hoor ! Je zegt eerst probeer het met zweep en sporen en nu doe je alof je neus bloed !
Er zijn zo veel beteren & fijneren manier om je paard normaal te laten aan galoperen ! Knipoog