draf verruimen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

draf verruimen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 19:15

hoi.....

ik heb een probleem met de draf van mijn paard: mijn paard draaft namelijk erg kort (niet dribbelend)
nu heb ik dus al een aantal opmerkingen gekregen van mensen dat ze zo kort draaft daar trek ik me nog niet eens zoveel van aan maar het zit ook niet zo fijn Vork. ik vroeg me trouwens ook af of dit kan komen door het friese bloed dat ze in zich heeft of zo. ik hoop dat ik misschien tips kan krijgen om haar wat ruimer te leren lopen ( ik snap trouwens ook wel dat dit gewoon bij haar hoort hoor Clown het is dus Niet zo dat ik iets wil eisen van haar dat ze niet kan Clown ) ow ja het is trouwens ook gewoon een jong paard dus misschien kan het daar ook nog wel aan liggen maar dat denk ik zelf eigenlijk niet Clown

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:18

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

FBN

Re: draf verruimen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:21

Nobel01 schreef:
Het kan zijn, omdat ze nog jong is, dat haar balans nog niet perfect is.

Is ze zwaar op de hand?
Probeer wat van de hand af te rijden en niet te diep te laten lopen zodat ze voor meer ruimte krijgt en haar passen af kan maken. Ondersteun haar goed met je been.

Heb je ook foto's?

nee ik heb helaas geen foto's van het rijden omdat wij niet zo'n goede camera hebben en dan krijg je zo'n wazig ding in de verte Knipoog
ze is trouwens best zwaar op de hand, maar dit is al veel minder dan dat het was want eerst ging ze echt hangen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:29

balkjes lopen werkt goed om meer balans te krijgen en langszaam leren de pas wat te verlengen.. Je moe twel in je achterhoofd houden dat paarden die van nature wat kort zijn in draf, nooit zo geweldig kunnen lopen en strekken als paarden die dat wel hebben van nature..

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:31

Nobel01 schreef:

Hier dacht ik ook meteen aan!

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:41

Ik denk dat dit vooral nog met de Balans te maken heeft, omdat je paard nog jong is. Ja

Mij is altijd verteld, dat je goed aan de Balans kan werken, bijvoorbeeld door middel van balkjes draven. Ja

Veel succes! Lachen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:48

Ga met de rest mee.

Paard wat ik rijd, was eerst ook heel erg kort. Maar dit kwam niet door de balans maar omdat die niet snapte dat die zijn benen kon verruimen. Heb veel met hem op de zandpaden gereden en gewoon lekker laten draven op een lang stuk.
Bij mijn heeft dat heel erg veel geholpen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:39

Romyv schreef:
balkjes lopen werkt goed om meer balans te krijgen en langszaam leren de pas wat te verlengen.. Je moe twel in je achterhoofd houden dat paarden die van nature wat kort zijn in draf, nooit zo geweldig kunnen lopen en strekken als paarden die dat wel hebben van nature..

ja dat snap ik hoor Haha! balkjes lopen deed ik trouwens al omdat ze gek is op springen en al helemaal opewonden staat de schrapen als ze de balkjes al hoort ( is best grappig ker er geen een die dat zo leuk vind Clown ) en ik merk aan haar dat ze na het balkjes lopen wel wat fijner loopt Bloos

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:45

Nobel01 schreef:

Is ze zwaar op de hand?
Probeer wat van de hand af te rijden en niet te diep te laten lopen zodat ze voor meer ruimte krijgt en haar passen af kan maken. Ondersteun haar goed met je been.

Heb je ook foto's?

ik begrijp niet helemaal eigenlijk wat je precies bedoeld met ondersteunen Bloos ik heb eigenlijk altijd geleerd dat je je paard juist niet moet laten steunen op je been en hand Verward
of moet dat bij haar wel omdat de balans nog niet goed is of zo.... het is namelijk best moeilijk om dat in te schatten vind ik Bloos ( dit is het eerste paard dat ik ingereden heb en eigenlijk is het me tot nu toe wel meegevallen maar ik ben nog een beetje zoekende wat de juiste weg bij haar ) ik zou het trouwens niet fijn vinden als hierop vervelende reacties komen want iedereen heeft ooit zijn eerste keer dat hij iets doet Clown

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:30

ninz schreef:
Nobel01 schreef:

Is ze zwaar op de hand?

Heb je ook foto's?

ik begrijp niet helemaal eigenlijk wat je precies bedoeld met ondersteunen Bloos ik heb eigenlijk altijd geleerd dat je je paard juist niet moet laten steunen op je been en hand Verward
of moet dat bij haar wel omdat de balans nog niet goed is of zo.... het is namelijk best moeilijk om dat in te schatten vind ik Bloos ( dit is het eerste paard dat ik ingereden heb en eigenlijk is het me tot nu toe wel meegevallen maar ik ben nog een beetje zoekende wat de juiste weg bij haar ) ik zou het trouwens niet fijn vinden als hierop vervelende reacties komen want iedereen heeft ooit zijn eerste keer dat hij iets doet Clown

Op advies vragen zou niemand vervelende reacties moeten krijgen en uiteraard moet eens de eerste keer zijn, dat is bij iedereen het geval, niemand wordt perfect geboren.

Is je paard wel goed aan het been? Ik heb de ervaring met jonge paarden dat ze vaak slecht aan het been zijn omdat ze de hulpen niet begrijpen. Wat ik dan doe is heel veel overgangen rijden, veel halthouden en weer voortstappen/aandraven. Eerst geef je een lichte subtiele hulp, geen reactie is de hulp wat meer aanzetten, weer geen reactie is aansporing met klein tikje achter je been. Net zolang tot er reactie is en dan belonen door je kuithulpen weer wat af te zwakken en met je binnenhand heel even snel een klopje op de hals te geven. Als je blijft klemmen met je benen kun je ook geen verruiming vragen, want dan zou je het paard steeds hardere hulpen moeten geven bij elke verruiming. Met Royal ben ik toevallig gisteren aan de slag gegaan hiermee en als je voor jezelf concequent blijft herhalen, zal hij op een gegeven moment bij elke lichte kuithulp een reactie geven door zijn passen weer iets te gaan verruimen, zonder dat je teveel druk uit moet oefenen. Zorg daarbij wel dat je altijd ondersteund met je binnenbeen en buitenteugel, zonder te trekken en hem aan de voorkant te blokkeren. Ik ben het er trouwens niet mee eens dat friesen niet zouden kunnen verruimen, er zijn er namelijk zat die hoger in de dressuur lopen en het zeker wel kunnen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en veel succes met je paardje!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:39

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:13

@anouska ik ben het wel met je eens dat friezen wel degelijk kunnen verruimen... bij een fries bij mij uit de les is dat juist zijn sterke punt. ze is trouwens super voor het been: een keer aanraken en ze reageert heel direct ze is heel gevoelig op de zit en been en ik hoef gelukkig ook bijna geen druk op de teugels te zetten ze voelt eigenlijk echt al super aan !!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:15

[naam] schreef:
@anouska ik ben het wel met je eens dat friezen wel degelijk kunnen verruimen... bij een fries bij mij uit de les is dat juist zijn sterke punt. ze is trouwens super voor het been: een keer aanraken en ze reageert heel direct ze is heel gevoelig op de zit en been en ik hoef gelukkig ook bijna geen druk op de teugels te zetten ze voelt eigenlijk echt al super aan !!

de reden trouwens dat ze nu een heel stuk zachter is is dat ik weer fatsoenlijk kan rijden nu omdat ik een tijd niet heb kunnen rijden. en nu weer in balans zit en als je niet in balans zit is dat niet echt fijn voor haar en daardoor ging ze trekken Bloos en ik kon haar niet vanuit 5 keer per week trainen weken stil zetten..

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:19

@nobel01 ja ik begrijp nu wel wat je bedoeld