rechtrichten in galop, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

rechtrichten in galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 16:56

Mijn paard galoppeert als een banaan; met de achterhand naar binnen. Van mijn instructrice moet ik op de binnenhoefslag schoudervoor galopperen, maar dit vind ik echt heel moeilijk. Iemand nog meer tips om mijn paard recht te krijgen in galop?
Hij sluit wel gemakkelijk in galop, vooral linksom.

minkie

Re: rechtrichten in galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:59

sorry heb geen oplossing, heb zelf eigenlijk het zelfde probleem. maar alleen links om. doordat mijn paard met zijn achterhand naar binnen gaat ga ik ook scheef zitten waardoor ze nog verder naar binnen komt.
ik volg het even. ben benieuwd...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:01

Begin eerst in de stap recht te richting, dan zal het schoudervoor in de galop ook makkelijker gaan.
Bij een aantal passen veruimen, blijft hij dan ook met de achterhand naar binnen komen, of zet hij dan de benen er meer onder en gallopeerd hij wel recht?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 17:02

Wel rechter, vandaar dat ik van mijn instructrice bij die oefening ook altijd vooral voorwaarts moet rijden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:04

De tip die je instructrice je gaf, is een heel goede. Moeilijk (die van mij doet af en toe ook een prachtige banaanimitatie), maar het is wel een heel fijne oefening. Ik weet niet of je in een bak rijdt met spiegels, maar dat zou wel heel fijn zijn. Dan kun je namelijk tijdens het rijden je paard corrigeren.

Wat ik ook nog wel eens doe is het afwendig bij A of C en vervolgens een kleine volte draaien naar de muur toe. Geen idee of dit voor rechtrichten ook een goede oefening is, maar mijn paard wil zich rechtsom graag tegen mijn binnenbeen plakken en zich sterk maken. Bij deze volte komt hij de muur tegen en MOET hij wel de bocht maken, hetgeen mij in de gelegenheid stelt om daar zelf los te laten en hem daar op zijn eigen benen te laten lopen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:04

Dat jij het heel moeilijk vindt, komt omdat jouw paard het moeilijk vindt! Ik zou deze oefening toch echt doorzetten want hij is heel nuttig! Hij hoeft geen hele lange zijde in schoudervoor/binnen, kleine stukjes! Je zult zien dat dit echt effect heeft. Gewoon hard blijven oefenen met je instructrice!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:10

Bij het westernrijden rijden we een paar meter uit het hek, zo'n 3 meter. Het paard heeft dan geen muur om aan vast te kleven.

In het begin lopen ze nog niet recht. Maar uit eindelijk, als je goed naar een punt blijft kijken, kun je ze ook op gevoel recht krijgen. Corrigeren met je benen, gaat het paard naar rechts, dan je rechterbeen aan leggen en andersom.

Nu zal je denken: die quarters zijn niet groot, dus gaan makkelijk de bocht om, maar ik heb het ook mijn 1.70m grote KWPN-er aangeleerd. Die was tot zijn 17e levensjaar engels gereden, en is nu 3 jaar "westernpaard" .( Hij staat met foto's in mijn profiel)
Het valt dus aan veel paarden te leren.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:32

IJp schreef:
Bij het westernrijden rijden we een paar meter uit het hek, zo'n 3 meter. Het paard heeft dan geen muur om aan vast te kleven.

In het begin lopen ze nog niet recht. Maar uit eindelijk, als je goed naar een punt blijft kijken, kun je ze ook op gevoel recht krijgen. Corrigeren met je benen, gaat het paard naar rechts, dan je rechterbeen aan leggen en andersom.

inderdaad, de mijne doet het ook op beide kanten, ik stap, draf en doe het in galop, ruim na A afwenden en recht naar de overkant, dan weer ruim na C afwenden en weer recht naar de overkant.
zo kan je hem goed aanvoelen zonder aanleuning van de bakrand.
de oefening van je instructrice is ook goed, oefenen oefenen en nog eens oefenen Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 06:28

goed, ik ga weer hard door met oefenen Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:50

Is het paard goed rechtgericht in stap en draf??

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:01

buitenschouder goed begrenzen, en die oefening van jou instructrice is zeker een hele goede!
daarmee zou ik veel blijven oefenen,
lukt niet in 1 dag, ook niet in een week en misschien ook wel niet in een maand maar dat komt vanzelf wel Ja

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:21

Ik denk dat er in dit geval niet veel verschillende soorten oplossingen te vinden zijn, waar je naar op zoek bent.

De oefening van je instructrise is ook het gene dat als eerste bij mij opkomt.

Kan me voorstellen dat het schoudervoor rijden op de binnenhoefslag (in dit geval) een lastige oefening is, maar wel echt een hele goede.
Dus zou vooral doorzetten met deze oefening. Ja

Veel succes nog. Lachen

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:25

Als je paard zijn achterhand naar binnen gooit wil het ook wel eens helpen om je binnenbeen wat verder naar achteren te leggen. Buitenteugel goed begrenzen en zorgen dat zijn hals ook echt recht is.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:54

Zorg dat je eerst in stap controle krijgt over de buiging naar links en naar rechts, in travers en in schouderbinnenwaarts en in renvers. Zorg dat jij bepaalt hoeveel je paard inbuigt. In galop is het hetzelfde paard, met dezelfde botten, spieren en pezen, alleen het ritme is anders dan in stap en het gaat wat sneller.

Daarna doe je dezelfde oefeningen ook in galop. Travers oefen je wat minder want dat doet al wat te graag, wel schouderbinnenwaarts oefenen en tussen schouderbinnenwaarts en travers kunnen richten. Dan ook contra galop (renvers) oefenen en leren hoeveel en hoe weing buiging je kunt vragen.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:59

probeer je paard in stap draf en galop wat naar buiten te stellen, zodat hij de buitenteugel goed aanneemt.

doe je binnenhand wat naar binnen, maar vraag stelling naar buiten met je buitenteugel.
als je dit blijft oefenen moet het goedkomen!

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:25

Ben helemaal eens met Rosanne 1988. Het probleem is namelijk dat je paard 'leunt' op je buitenbeen. Door naar buiten te stellen en hem daar nageeflijk te proberen zal je paard automatisch de schouderpartij meer naar binnen plaatsen en plaats je als ware de voorhand op de lijn van de achterhand. Probeer ook in draf met lichte buitenstelling 'hoeken' te rijden in de voltes - dus vier rechte lijnen met hoeken. Niet teveel vechten hiermee en niet te dwingerig, maar gewoon rustig proberen dit voor elkaar te krijgen. Een paard die op de buitenbeen leunt kun je niet 1-2-3 veranderen. Hij moet op ten duur anders leren lopen en zijn balans beter over vier benen te houden. Maar als je dit soort werk inlasat, rustig blijft ook als het fout gaat en niet boos en gefrustreerd met teugels en benen overactief wordt, zelf in balans blijft zitten en blijft oefenen hiermee, zul je merken dat het goed komt. Wél voorwaarts, maar niet haasten. Je paard heeft namelijk ook tijd voor elke pas om zich aan te passen aan wat je vraagt.
Je zult ook merken dat je paard terugkomt in tempo als het moeilijk wordt. Maak je daar nog niet al te druk over, maar blijft geconcentreerd op het gevoel dat het schouderpartij (het gedeelte voor het zadel) door de buitenstelling weer voor je komt in plaats van naar buiten valt (voor dit is het probleem, namelijk - niet de achterhand op zich!).
Succes ermee!

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:33

Schoudervoor galopperen is inderdaad een hele fijne oefening daarvoor. Als je daar nog moeite mee hebt veel doen en steeds kleine stukjes. Dat is makkelijker voor zowel jou als je paard en als je het toepast op kleine stukjes schiet je paard ook minder snel in het overstuur Haha!. Naarmate het dan beter gaat kun je de lengte van de stukken steeds meer uitbreiden. In ieder geval goed je buitenteugel begrenzen. Succes ermee!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:29

ik denk dat je op dit moment met schouder voor niet echt ver komt!
het paard is waarschijnlijk totaal niet rechtgericht, en dit komt doordat ze haar buitenteugel er niet genoeg bijhoudt.
dit ga je niet tegen door schouder voor te rijden, en je paard dus naar binnen te stellen...

door stelling naar buiten te vragen, dwing je je paard op zijn eigen 4 benen recht te lopen, en niet om telkens naar binnen te vallen, en de achterhand naar binnen te plaatsen.

schoudervoor werkt averechts.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 07:57

rosanne1988 schreef:
ik denk dat je op dit moment met schouder voor niet echt ver komt!
het paard is waarschijnlijk totaal niet rechtgericht, en dit komt doordat ze haar buitenteugel er niet genoeg bijhoudt.
dit ga je niet tegen door schouder voor te rijden, en je paard dus naar binnen te stellen...

door stelling naar buiten te vragen, dwing je je paard op zijn eigen 4 benen recht te lopen, en niet om telkens naar binnen te vallen, en de achterhand naar binnen te plaatsen.

schoudervoor werkt averechts.

schoudervoor en naar binnen stellen zijn twee verschillende dingen hoor
denk niet dat deze oefening averechts werkt ik vind hem alleen erg moeilijk vandaar dat ik tips vraag

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:58

Ik heb net als Rosanne1988 ook het idee dat schoudervoor niet dé oplossing is. Als ik kijk naar mijn eigen paardje, die wilde ook altijd haar achterhand naar binnen gooien. Gewoon een trukje om niet recht te hoeven lopen. Svhoudervoor werd ook al snel een trucje van haar om niet recht te hoeven lopen.
Gewoon goed rechtstellen en buitenteugel erbij!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 08:02

supertammy schreef:
Ik heb net als Rosanne1988 ook het idee dat schoudervoor niet dé oplossing is. Als ik kijk naar mijn eigen paardje, die wilde ook altijd haar achterhand naar binnen gooien. Gewoon een trukje om niet recht te hoeven lopen. Svhoudervoor werd ook al snel een trucje van haar om niet recht te hoeven lopen.
Gewoon goed rechtstellen en buitenteugel erbij!

Juist ja... en hoe doe je dat, 'gewoon goed rechtstellen'??

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:06

Buitenteugel erbij, hals recht maken, eventueel je binnenbeen wat meer naar achteren om ervoor te zorgen dat de achterhand niet naar binnenvalt.
Het is ook niet iets wat je er in een weekje instampt. Knipoog Er gaat veel langer tijd overheen, omdat je paardje ook sterker moet worden vanachteren.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:12

Schoudervoor is een hele fijne oefening voor dit probleem. Ik pas dat ook toe bij mijn paarden. Zorg er alleen wel voor dat je de schoudervoor goed uitvoert, en niet te snel te schuin wilt zetten. Dus niet met je binnenbeen zijn kont naar buiten duwen, maar zijn schouders naar binnen halen.
Je paard heeft immers al een tijdje zo scheef gelopen dus dit moet hij eerst onder de knie krijgen. Daarnaast is schoudervoor in galop een oefening waardoor je zijn binnenachterbeen meer gaat belasten, waardoor het best wel eens zwaar voor hem is. Dus kleine stukjes, en niet verwachten dat hij ineens in een correcte schoudervoor door de bak loopt.

Vraagje: kan hij wel netjes schoudervoor/schouderbinnenwaarts in stap in draf? Anders dat ook meenemen, zodat hij weet wat de bedoeling is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:03

_Ivana_ schreef:
Vraagje: kan hij wel netjes schoudervoor/schouderbinnenwaarts in stap in draf? Anders dat ook meenemen, zodat hij weet wat de bedoeling is.

Ja dat kan hij wel Lachen

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:16

Als je paard zijn staart hierbij ook dermate scheef houdt zou het kunnen zijn dat er een wervel verkeerd zit Knipoog misschien is het goed als je een keer een kraker ofzo langs laat komen! Anders oplossen met de tips die je al van de andere bokkers hebt gehad!