Pony is te slim voor mij...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Pony is te slim voor mij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 10:32

Ik open dit topic omdat ik tips wil, geen ruzie en geen commentaar.
Nageeflijk rijden is geen probleem, voorwaarts rijden is geen probleem, ontspanning is geen probleem, niks is een probleem; als mijn bijrijdpony maar loopt.
Zij heeft nl. de beste truc ooit gevonden; stil staan en niks meer doen. Meestal gebeurt dit na 15 a 30 min. en je krijgt haar met geen mogelijkheid meer vooruit.

We hebben vanalles geprobeerd, wat een week of 2 hielp, maar dat had ze daarna gewoon in de gaten... Aanpakken hoef ik niet te horen, want dat pikt ze gewoonweg niet. Het is een echte dame die weet wat ze wil. Knipoog
Ik vind het heel jammer want ze kan zo geweldig lopen (als ze loopt) en ze is echt een plaatje om te zien.
Het zadel ligt goed, ze heeft niks aan haar tanden oid. en ze is harstikke gezond. De ene dag heeft ze hartstikke veel plezier in het werk, en doet ze nog geen vlieg kwaad, maar de andere dag verandert ze in de duivel.
Ze is totaal niet gemeen, zal mij er nooit expres afgooien en is er nog nooit 'vandoor gegaan'.

Tips???

Klara16

Re: Pony is te slim voor mij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:38

Je schrijft dat je niet wil horen dat je haar moet aanpakken.

Dat is volgens mij toch wat er moet gebeuren. Dit paard heeft een truukje gevonden om onder het werk uit te komen. En zolang je haar niet op haar plaats zet zal er geen oplossing komen vrees ik.

Wat doet ze als je een keer flink aandrijft met een zweepje?

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 10:41

Klara16 schreef:
Je schrijft dat je niet wil horen dat je haar moet aanpakken.

Dat is volgens mij toch wat er moet gebeuren. Dit paard heeft een truukje gevonden om onder het werk uit te komen. En zolang je haar niet op haar plaats zet zal er geen oplossing komen vrees ik.

Wat doet ze als je een keer flink aandrijft met een zweepje?

Tsja je hebt wel gelijk aan de ene kant. Aanpakken heb ik al gedaan hoor, ik zoek gewoon iets om haar voor te zijn en om slimmer te zijn dan zij.
Bij flink aandrijven met een zweepje gebeurt er niks, ze blijft staan. Nagelbijten / Gniffelen Als ik haar een flinke tik verkoop kan ik een flinke bok terugverwachten, ik kan uren blijven tikken, en dan blijft ze hoger bokken.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:42

En als er iemand vanop de grond drijft met een longeerzweep?

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 10:44

Klara16 schreef:

Dan gaat ze wel lopen ja, maar dat vind ik zelf niet de fijnste oplossing, ik zit erop en ik wil het zelf oplossen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:45

In het begin loopt ze zelf dus wel? Wat doet ze als je haar zelf stil laat staan de eerste paar minuten? Dus uit eigen initiatief gaan halthouden.
Wat doe je trouwens als ze gaat stilstaan? Doe je het zelf of valt ze terug uit stap? Of gaat ze gewoon met je aan de loop en dan op het midden halthouden?

Maartje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:46

Ik heb precies het zelfde probleem!
Als ze loopt loopt ze super maar ze staakt vaker.
Als er iemand op gaat zitten die haar al een paar keer flink heeft aan gepakt loopt ze gewoon.
Maar ik pak haar ook gewoon aan maar niet hard genoeg blijkbaar.
Longeerzweep helpt bij mij ook wel.
Dus ik denk dat jij haar ook gewoon moet aanpakken Lachen

Edit: Bij mij komt ze nu ook omhoog.
En idd heel hoog bokken.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:48

Laat haar maar eens gewoon staan als zij beslist dat ze stil wil staan.
Veel paarden zijn het na een tijdje zat en gaan dan zelf weer lopen Ja

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 10:49

Evelijn schreef:
In het begin loopt ze zelf dus wel? Wat doet ze als je haar zelf stil laat staan de eerste paar minuten? Dus uit eigen initiatief gaan halthouden.
Wat doe je trouwens als ze gaat stilstaan? Doe je het zelf of valt ze terug uit stap? Of gaat ze gewoon met je aan de loop en dan op het midden halthouden?

Het gaat heel raar, want het rijden gaat dan gewoon goed, heerlijk voorwaarts e.d. maar ze staat in een bonk stil. Kan in elke gang gebeuren. Koe
Dat zelf stil laten staan heb ik niet echt geprobeerd, was bang dat ze daar gebruik van zou maken en stil zou blijven staan...

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:49

Ik heb ook ongeveer hetzelfde probleem ik blijf even volgen.
Als ik een tik geef gaat die van mij ook bokken. Slimme dame heb ik hier.
Laatst bijgewerkt door Noeni op 04-05-08 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:50

Tja, als ze het voor een ander wel doet vrees ik inderdaad dat je een gezagsprobleem hebt.

Je moet haar om te beginnen als niet de kans geven om te gaan stilstaan. Zet haar goed voor het been en ga aan het werk. Als ze nog maar probeert te vertragen ga jij vooruit drijven en je eist een reactie op die hulp.

Als ze stilstaat verkoop je haar zo'n knal met de zweep op haar achterste dat ze ervan staat te duizelen. Beter een keer goed dan 20 keer zachtjes zonder dat er reactie komt.

Bij dat alles blijft je hand zacht zodat ze naar voren weg kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:50

Eva_ schreef:
Klara16 schreef:

Dan gaat ze wel lopen ja, maar dat vind ik zelf niet de fijnste oplossing, ik zit erop en ik wil het zelf oplossen.

Omdat het je zelf niet lijkt te lukken lijkt me dit toch de beste oplossing. Je verhaal komt over alsof je pony totaal geen respect voor je heeft, omdat ze het gewoon vertikt om een stap voor je te zetten.
Ik zou zeggen, de zweep erover.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:51

Ik ken dit probleem met een jong paard wat we op stal hadden. Deze ging na ongeveer half jaar zadelmak te zijn ook ineens in protest. Stil staan, steigeren en bokken..
Gewoon omdat de eigenaresse het paard niet aan durfde te pakken en paard zich rot verveelde en dus zelf maar dingen ging verzinnen.
Het heeft een tijdje geduurt, maar paard loopt inmiddels weer super en niks meer mee te doen. Moet erbij zeggen dat de houding van de eigenaresse ook is veranderd en ze veel duidelijker in het zadel is geworden.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:54

Ik herken dit probleem ook van bij een vriendin, ponytje niet vooruit te drijven (2 zwepen en benen..) en nx vooruit te krijgen!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:00

Ik heb dit probleem ook gehad, maar dan met het wegrijden van huis. Ook stilstaan en geen beweging meer in te krijgen.
Ik heb toen als tip gekregen om hardop tot 5 te tellen. Je laat je stem en je beenhulp steeds iets strenger worden. Loopt ze bij 5 nog niet, dan kan ze een mep verwachten.

In het begin stuitte dat echt op verzet, maar als ze werkelijk zo slim is en jij houdt dit consequent vol dan zal ze na een aantal keer haar verzet opgeven.

De mijne heeft het helemaal door. Die haalt nog steeds het trucje uit, maar gaat bij 4 lopen ipv de tik af te wachten Haha!.

Het heeft ons heel erg geholpen.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:35

Is het een idee om in je training rustmomenten in te lassen. Elke 15 minuten even lange teugel en belonen, daarna weer oppakken en verder werken.

Daarnaast vraag ik mij af wat ze doet als ze stilstaan en je geeft de hulpen voor achterwaarts. Het lost je probleem niet op, maar kan op dat moment mogelijk een cirkel doorbreken.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:32

Emilion1985 schreef:
Ik ken dit probleem met een jong paard wat we op stal hadden. Deze ging na ongeveer half jaar zadelmak te zijn ook ineens in protest. Stil staan, steigeren en bokken..
Gewoon omdat de eigenaresse het paard niet aan durfde te pakken en paard zich rot verveelde en dus zelf maar dingen ging verzinnen.
Het heeft een tijdje geduurt, maar paard loopt inmiddels weer super en niks meer mee te doen. Moet erbij zeggen dat de houding van de eigenaresse ook is veranderd en ze veel duidelijker in het zadel is geworden.

Inderdaad, dat is de aart van het probleem. Consequent blijven!!! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Misschien heb jij of de eigenaresse het paard een keer zijn zin gegeven en dat heeft het paard in de gaten. Dit kunnen echt grote problemen worden als je dit gedrag nu niet aanpakt. Sterker nog, je had het eigenlijk al aan moeten pakken want nou zal het meer moeite kosten. En het paard weet nu dat als hij blijft staan hij uiteindelijk toch zijn zin krijgt, en zal dus ook net zo lang blijven staan. Maar de aanhouder wint! En word niet boos op het paard, blijf rustig en consequent. Ik kan het weten want ik heb ook zo'n pony.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:05

je geeft in het begin aan dat voorwaarts rijden geen probleem is. Toch zit daar al iets niet goed want hij luistert dus niet naar je been, anders zou hij wel voorwaarts stappen als ze stil staat. Dus heel hard gaan werken aan reactie op je been, en ontzettend consequent zijn want ze is gewoon ongehoorzaam.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 19:43

Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de gang en zal echt (iig proberen) consequent (te) blijven.

Shannon_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:59

Wanneer je pony stil staat, kan je haar dan nog achterwaards laten gaan?
zoja, laat haar maar is een rondje achterwaards lopen, dan zal ze misschien doorkrijgen dat het wat makkelijker is als ze vooruit loopt..
ik doe dit ook met mijn eigen paarden, wanneer ze bijvoorbeeld niet goed door lopen, of juist te veel doorlopen.. en het werkt wel..
sterkte en succes er mee !

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:25

Eva_ schreef:
Klara16 schreef:

Maar als er geen andere oplossing te vinden is, zou dit wel kunnen.
Je moet er dan alleen wel voor zorgen, dat je het werk niet volledig aan de longeerzweep overlaat.
Maar ook je eigen hulpen goed genoeg blijft uitvoeren.
Je heb dan kans, dat na een tijdje de longeerzweep weg kan, en je het dan weer op alleen je eigen hulpen kan.
Maar ben het met je eens, niet de perfecte oplossing. Knipoog
Shannon_14 schreef:
Wanneer je pony stil staat, kan je haar dan nog achterwaards laten gaan?
zoja, laat haar maar is een rondje achterwaards lopen, dan zal ze misschien doorkrijgen dat het wat makkelijker is als ze vooruit loopt..
ik doe dit ook met mijn eigen paarden, wanneer ze bijvoorbeeld niet goed door lopen, of juist te veel doorlopen.. en het werkt wel..
sterkte en succes er mee !

Dit vind ik opzich ook nog wel een oplossing.
Ook weer niet de perfecte, maar misschien wel een effectieve. Knipoog

In mijn ogen heeft de pony echt geen of veel te weinig respect voor je.
En ik denk dat het voor jou erg belangrijk is consequent te blijven, en niet op te geven.
Je wilt geen commentaar als "aanpakken" , maar toch zal je dat moeten doen. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:47

wat ook nog een mogelijkheid is, is haar te laten stil staan. Ga maar een liedje fluiten of praten met iemand aan de kant, en zij moet stil staan. Dus geen been verzetten, en ook niet met haar hoofd bewegen. En als ze dan wil aanlopen, zet je haar nog eens een tijdje stil.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:48

als ze beslist stil te gaan staan bind je haar maar vast aan de bakrand een aantal uur, kan ze blijven staan.

zullen hier wel weer mensen dit dierenmishandeling vinden maar ja de pony krijgt neem ik aan ook zn voer en verzorging dus voor dat uurtje werken moet ie maar zn best doen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:51

juudje84 schreef:
als ze beslist stil te gaan staan bind je haar maar vast aan de bakrand een aantal uur, kan ze blijven staan.

zullen hier wel weer mensen dit dierenmishandeling vinden maar ja de pony krijgt neem ik aan ook zn voer en verzorging dus voor dat uurtje werken moet ie maar zn best doen

of het paard dan nog de link tussen rondijden, en en niet stilstaan om onder werk uit te komen legt, vraag ik me af
iemand met longeerzweep erbij halen, na paar keer begrijpt het paard ook dat stilstaan niet werkt

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:54

Lynn_Nikita schreef:
juudje84 schreef:

of het paard dan nog de link tussen rondijden, en en niet stilstaan om onder werk uit te komen legt, vraag ik me af
iemand met longeerzweep erbij halen, na paar keer begrijpt het paard ook dat stilstaan niet werkt

maar dat wilde TS niet, ik zou zelf ook iemand met een zweep hem eens flink laten aanpakken en zelf hele spitse sporen aan doen.
maar ja ik zou t al niet zo ver laten komen.
zoiets komt niet vanzelf, tenzij je absoluut niet consequent bent Tong uitsteken