Heet met springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thammie__

Heet met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 08:18

Mijn paard word heel heet onder het zadel met springen. Iemand tips kwa rijden of ander hoofsteld ofzo?

X

Rinde

Re: Heet met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:23

Wanneer ik merk dat ze echt uit mijn tempo gaat, dan draai ik een volte. Ze gaat gewoon niet over de hindernis heen wanneer ze niet rustiger wordt. Dus lekker tussendoor wat voltes rijden op een actief, maar niet te loom tempo. Zorgen dat hij weer terug wil ontspannen en daarna opnieuw aanrijden. Wanneer hij zijn hoofd opgooit (wat ze nog wel willen doen wanneer ze fel zijn) kun je misschien een martingaal aanhangen. Dan blijft hier wat beter in je hand. Maar ik zou echt niet te snel naar een ander hoofdstel pakken, eerst maar met je rijden op proberen te lossen.

Thammie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 08:25

Oke dank je wel. Rij jij met een normale neusriem of met een mexicaan?

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:27

Gewoon met een gecombineerde neusriem.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:30

ik denk dat hoofdstel niets uitmaakt.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:32

ikenindi schreef:
ik denk dat hoofdstel niets uitmaakt.

Met een ander hoofdstel gaat het waarschijnlijk voornamelijk over een andere
neusriem en misschien een ander bit.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:13

ik heb wel een paar tips!
heb zelf ook een raket met springen
Maar dit lag grotendeels bij mezelf.
Onbewust knijpt de ruiter met zijn benen, , dus misschien ook de ruiter zijn fout?? ik weet echt niet hoe het paard is hoor dus ik trek geen conclusies
Hier wat tips.
als je een hindernis springt, zet het paard meteen halt na de hindernis, en na de hindernis ga zowel linksom als rechtsom
als je op de hindernis aanrijd en je merkt dat het paard versnelt of wegdrukt, zet het paard dan meteen halt!
Als dat niet lukt dan draai een volte, het paard hoord naar jou te luisteren dus mag het paard niet zomaar zich versnellen.
Als je losrijd, zorg dan voor een losse teugel met een klein beetje contact, en ga diep in het zadel zitten.
En als je op een hindernis aanrijd, geef GEEN been want dat doe je onbewust toch! Geef alleen been in de afzet en niet daarvoor. En na de hindernis, ga weer diep zitten en probeer van die teugels af te blijven!
heb het zelf zo gedaan en mijn paard springt nu echt super!
Heerlijk ontspannen weer. !
Succes ermee..!!

En trouwens, het paard hoeft niet meteen ergens last van te hebben! kan ook gewoon zijn dat het paard GRAAG na de hindernis trekt, ken er meer van die dat doen en die hebben ook nergens last van!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:19

Opzich vind ik het eeuwige voltes draaien niet zo'n heel goed idee.

Paarden die te goed met je meedenken zullen zich kunnen aanwennen om te gaan wegdraaien als het niet uitkomt of om welke andere redenen dan ook.

Probeer door zelf terug te zitten. Rustig aan te rijden, en veel lijntjes met in-uit-tjes te rijden het tempo omlaag te krijgen. Zo behoud je ook de enthousiastme van het paard.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:21

Ik denk dat hiervoor de beste tip 'een goede instructeur' is!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:23

mo_van_dijk schreef:

Ja maar dat is eigenlijk met alle topics op 'Praktijkproblemen', dus lijkt me een beetje een zinloze opmerking....

Thammie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 18:50

Haaaj Mellanii bedankt om jou ervaring te horen. Ga het zeker zo proberen.

En voor allen hier het paard heeft gewoon super veel plezier in het springen alleen soms net iets teveel Tong uitsteken

X

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:54

Een goede instructeur zoeken, help natuurlijk inderdaad altijd wel, maar daar word hier toch niet naar gevraagt?

Ik denk zelf , dat het hoofdstel niet véél uitmaakt, het kan idd misschien iets schelen als je kijkt naar de neusriem, maar denk dat je dit toch vooral met het rijden zelf moet oplossen.

Wat ik al voorbij zag komen is een volte draaien, dit is natuurlijk wel een goede "tijdelijke oplossing" maar eeuwig voltes draaien helpt ook niet veel.

Ik denk dat de zit van de ruiter in dit geval erg belangrijk is.
Kan het niet zo zijn, dat je zelf teveel bezig ben met de rem zoeken, en je paard/pony allemaal maar meer gaat tegenwerken?

Heb zelf op de springles geleerd, veel halt te houden, direct na een sprong.
Niet tijdens de sprong zelf de rem al zoeken, maar wel vlak hierna.

Heel erg veel succes.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:59

ik rijd heel veel tempo wisselingen, eerst gehoorzaamheid voor de sprong, na de sprong dresuur ik weer wat voor ik weer spring, meestal is ze dan met een ophouding wel gewoon in mijn tempo naar de sprong te rijden. ze is gewoon gretig en trekt er echt op aan. ik snap de tip van het vele halthouden eigenlijk niet zo

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:20

Als die erop af race'd . doe een keer een in-uitje want als die dan neer komt, moet die meteen weer opletten en kan die dus niet weg racen

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:27

De beste tip is iid een goede instuctuur.

Heb zelf ook een hele drukke pony.
Van alles al uit ommacht geprobeert. Passoa bit, Yankee bit ophaalbit, extra klein bitje. (laatste 2 mogen niet op wedstrijd)
Uiteindelijk weer over gegaan op me dressuurbit. Enkel gebroken bustrens.
Ben nu telkens kleine achtjes aan het rijden over een kruisje van ongeveer 50 cm. en belangrijkste is bij je houden en consequent zijn.
Voor de sprong, dit geval het lage kruisje, goed bij je houden hij mag niet galoperen voor de sprong en zsm in draf erna. en zo achtjes rijden. Dit helpt bij mij heel goed.
Succes!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:30

Als ik een druk paard onder mn kont heb met springen, dan helpt het als ik gewoon lekker ga rijden tussen de hindernissen door, niet alleen voltes, maar ook gewoon afwenden en wat nog meer kan, veel tempowisselingen en wanneer ze dan wat rustiger zijn een hindernisje meenemen

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:31

iid, na de sprong weer dressuurmatig onder controle krijgen. figuren rijden enzo. Pas dan weer springen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:32

mo_van_dijk schreef:

en veel gaan dressuren, zodat je tempocontrole beter is.

@chantal, of je hebt er zo een die dan het in/uitje in 1 * doet Knipoog

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:32

Dit heb ik ook. Als mijn pony hindernissen ziet dan wordt hij helemaal opgewonden. Ik ga dan meestal eerst wat dressuur doen. Ik doen dan meestal veel overgangen zodat hij beter luisterd. Als hij dan rustiger is dan mag hij pas springen. Als hij dan weer druk doet ga ik meestal weer overgangen enz. rijden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:38

Hier nog zo'n 1! Dat knijpen in het zadel klopt wat iemand hier boven ook al zei..maar die van mij trekt dus ook als een halvezool op de hindernis aan en gaat ook rustig in zo'n hoog tempo staan..vandaar dat ik dus ook knijp met mijn benen (slecht!!) Probeer als je paard gaat rennen niet onbewust aan de teugels te gaan trekken, maak ophoudingen links en rechts. En na de hindernis halt houden, en halt is halt! Probeer verder dressuurmatig veel je overgangen te rijden zodat je controle hebt; galop-stap, stap-galop! Blijven schakelen..het tempo moet ten alle tijden van jouw zijn! Ik rij haar met mexicaanse neusriem en watertrens..maar het maakt niks uit hoor Knipoog Ook dan gaan we hard! En een ander bit wil ik er persoonlijk niet in hangen..ze heeft zo'n fijn mondje! Ik denk dat we met zijn allen gewoon moeten blijven oefenen Lachen

Verder veel grondbalken galloperen! En daartussen schakelen! Succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:41

trustHim schreef:
ik rijd heel veel tempo wisselingen, eerst gehoorzaamheid voor de sprong, na de sprong dresuur ik weer wat voor ik weer spring, meestal is ze dan met een ophouding wel gewoon in mijn tempo naar de sprong te rijden. ze is gewoon gretig en trekt er echt op aan. ik snap de tip van het vele halthouden eigenlijk niet zo

Het halthouden na de sprong leert je paard niet te gaan rennen..die van mij kneurt als een debiel rond opzoek naar de volgende sprong! Nu leert ze eerst op mij te wachten..het is niet zo dat ik dr op dr kont trek naar de sprong hoor..gewoon een nette overgang en anders een volte