trekkend paard....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C1L2S3A4

trekkend paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 12:49

hallo...

ik rij nu op een mooie haflinger...
de mensen waar ik rij hebben geen buiten bak of binnen bak dus ik moet standaart buiterritten maken.
buitenritten maken is heel erg leuk met haar op de heenweg en in het bos, maar zodra ik met de trug weg begin dan trekt ze met heel haar gewigt( omdat ze zo graag naar huis wil) ik kan haar wel hopuden maar soms liggen mn handen wel los en doen ze heel erg pijn...
ik hoop dat jullie tips hebbn wat ik zoukunen probeeren

groetjes celysha...

Alicia2u

Re: trekkend paard....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:58

Een paard kan niet trekken aan de teugels als jij niet terugtrekt Knipoog

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:06

Alicia2u schreef:

Nee goh, maar als het paard er dan vandoor gaat........... Ach gut

Goede tip van je!! Vork Verdrietig

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:08

Wat je zou kunnen proberen is een volte te draaien zodra je paard begint te trekken. Dan kan hij of zij niet heel hard trekken en leerd te wachten op jou hulpen. Zodra je voelt dat hij gaat trekken, trek hem/haar dan maar om en rijdt rustig verder. Hier leert hij/zij van dat ie alleen door mag lopen als hij luisterd..Lachen Vork

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:33

De meeste paarden gaan ervandoor omdat de ruiter ze tegen blijft houden. Het is een stukje opvoeding; rijdt eens met een losse contactteugel in de bak, totdat je daar voltes ed kunt draaien zonder druk op de teugels

Een bit houdt een paard echt niet tegen als hij ervandoor wil, dus waarom aan de teugels gaan trekken?

Bouw dus langzaam die losse contactteugel in het dagelijkse rijden, ook buiten. Als je paard te snel wordt, gebruik je één (!) teugel om je paard om te draaien of in te buigen. Dat werkt veel beter dan twee.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:42

Idd gaan kijken of het lukt hem tegen te houden,
zonder dat met de teugels te doen.
Verder natuurlijk wel gewoon licht contact houden
en misschien kneepjes blijven geven in teugels.

Of zet 'm eens aan het werk op de terugweg:
allerlei figuren rijden en misschien wat zijgangen?!

En voor de tussentijd (als je die nog niet had) degelijke handschoenen aanschaffen Knipoog

Succes!

C1L2S3A4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 21:42

Alicia2u schreef:
De meeste paarden gaan ervandoor omdat de ruiter ze tegen blijft houden. Het is een stukje opvoeding; rijdt eens met een losse contactteugel in de bak, totdat je daar voltes ed kunt draaien zonder druk op de teugels

Een bit houdt een paard echt niet tegen als hij ervandoor wil, dus waarom aan de teugels gaan trekken?

Bouw dus langzaam die losse contactteugel in het dagelijkse rijden, ook buiten. Als je paard te snel wordt, gebruik je één (!) teugel om je paard om te draaien of in te buigen. Dat werkt veel beter dan twee.

jah ik begrijp heel goed wat je zegt .. maar het kan niet omdat die mensen niet beschikken over een binnen of buiten bak.. ze hebben ook geen stukk weiland maar je in zou kunnen rijden

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:04

Het klinkt misschien banketstaaf, maar het probleem ligt toch meestal bij de ruiter..als de ruiter zijn hand niet vasthoud kunnen je handen ook nooit opengetrokken worden. Knipoog

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:15

Wij trainen alle paarden met een "losse" teugel. Ook als we klaar zijn stappen we terug van het bos met een lange teugel. Zodra je ze vast gaat houden gaan ze juist hangen. Dus misschien proberen teugels wat losser, en zelf ontspannen..

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:16

als hij trekt, zet hem dan voor de koets Clown is handig daar

sry marginale bui vandaag Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:19

Yvet_90 schreef:
Wat je zou kunnen proberen is een volte te draaien zodra je paard begint te trekken. Dan kan hij of zij niet heel hard trekken en leerd te wachten op jou hulpen. Zodra je voelt dat hij gaat trekken, trek hem/haar dan maar om en rijdt rustig verder. Hier leert hij/zij van dat ie alleen door mag lopen als hij luisterd..Lachen Vork

Dit moet je alleen doen als hij werkelijk aan de kletter wil gaan en niet als hij alleen maar trekt. Als jij niet terug trekt, heeft het paard niets om te trekken. Zodra je merkt dat hij begint te trekken of het bit vast pakt, loslaten. Als jij los laat, is er niks om aan te trekken

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:05

suleilitha schreef:
Yvet_90 schreef:

Dit moet je alleen doen als hij werkelijk aan de kletter wil gaan en niet als hij alleen maar trekt. Als jij niet terug trekt, heeft het paard niets om te trekken. Zodra je merkt dat hij begint te trekken of het bit vast pakt, loslaten. Als jij los laat, is er niks om aan te trekken

Nee op zich zit daar wel wat in, maar ze heeft geen buitenbak om in te oefenen en ik weet van mijn vorige pony dat als die zo'n bui had ik haar niet los moest laten, maar met een volte wachte ze veel braver.... Ze kan eens gaan kijken wat er gebeurt als ze hem dan los laat, maar het moet wel veilig blijven en als dat het niet is, kan ze beter een volte draaien waardoor hij/zij wel rustiger moet worden. Lachen

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:37

misschien helpt het ook om eens een andere route te rijden die het paard niet zo goed kent, misschien dat hij dan niet doorheeft wanneer de terugweg begint en zich dan beter gaat gedragen.

en verder hou em aan het werk. tempowisselingen rijden, zijgangen maken. en als ie echt strontvervelend is dan zal ik em harder aan pakken draai em maar om en rij het pad gewoon terug, hopelijk leert ie ervan dat ie alleen maar verder van stal komt als ie gaat trekken.
ik zal me teugels ook niet loslaten maar vast zetten helpt ook niet kunt beter hele en halve ophoudingen maken dan hou je het contact wel met je paard.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:37

Yvet_90 schreef:
Alicia2u schreef:

Nee goh, maar als het paard er dan vandoor gaat........... Ach gut

Goede tip van je!! Vork Verdrietig

Dit vind ik een rare reactie .
Dit is namelijk wel gewoon zo.
Een pony / paard gaat er meestal buiten vandoor op het moment dat de ruiter terug begint te trekken. Knipoog

Denk dat het voor de TS belangrijk is, zelf zo ontspannen mogelijk te gaan zitten, en niet al bij voorbaat zelf aan de teugels gaan zitten "klooien" omdat je er vanuit gaat dat ze je "mee trekt" richting huis.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:42

Op weg naar huis is m'n paard altijd erg blij. Als ik dan m'n teugels er strak aan hou, word hij nog opgefokter en moet ik nog harder aan de teugel trekken om hem bij me te houden.
Wanneer ik de teugels los laat, ontspant hij meer en zal niet opgefokt raken. Ja hij loopt misschien wat meer door, maar ik heb liever dat m'n paard ontspanne hard loopt, dan opgefokt langzaam.
Als hij te fanatiek word, met m'n losse teugel, neem ik hem gewoon weer even terug, maar laat daarna direct weer los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:29

De proef op de som genomen, die van mij wilde er een uur geleden even in gaan hangen op weg naar huis. Ik gaf druk en dat fokte hem inderdaad nog meer op, en dan ga je het gevecht aan, wat je toch moet afleggen want als een paard de kop in de nek gooit, het bit vastklemt, ben je nergens meer.
Dus zwaar gaan zitten, teugels los en hij zakte mooi met koppie naar beneden en had niet eens het lef aan te draven.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:54

suleilitha schreef:
De proef op de som genomen, die van mij wilde er een uur geleden even in gaan hangen op weg naar huis. Ik gaf druk en dat fokte hem inderdaad nog meer op, en dan ga je het gevecht aan, wat je toch moet afleggen want als een paard de kop in de nek gooit, het bit vastklemt, ben je nergens meer.
Dus zwaar gaan zitten, teugels los en hij zakte mooi met koppie naar beneden en had niet eens het lef aan te draven.

Geweldig dat het heeft gewerkt!
Hiervoor is bokt toch bedoeld Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:40

Ik wist allang dat dit het enige is wat daadwerkelijk werkt.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:33

Wat ook wel wil helpen is hem weer van huis wegdraaien zodra hij begint te drammen. Gewoon contactteugel, gaan we drammen, draven of rennen, dan gaan we de andere kant weer op. Die van mij had het zo door (ook een drammerige haf). die kan je nu gewoon met losse teugel naar huis laten sjokken.