Enorme spanning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Enorme spanning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 11:26

Hallo iedereen,

Mijn pony is al een tijdje niet meer nageeflijk en bouwt enorme spanning op tijdens het rijden. Hij ontspant gewoon helemaal niet meer, ik open mijn hand, beloon hem, gebruik mijn been bijna niet maar de spanning blijft, ik probeer zelf met zoveel mogenlijk rust te rijden. De spanning is merk ik aan de korte dribbelige passen en het bijna 'electrisch' reageren op iedere vorm van hulpen.
Het huidige zadel past goed en over een paar maanden krijgt hij een volledig nieuw dat zal worden nagekeken door de zadelmaker/passer.
Ik heb mijn eerste les over 3 weken, dus instructie 'is onderweg.'
Maar ik vraag ook hier even advies, mischien kennen sommige mensen dit probleem, of hebben zelf een hittipit die hetzelfde probleem heeft.

Wie o wie geeft mij tips om mijn pony te leren ontspannen?

Alvast bedankt, Lara

Qimm

Re: Enorme spanning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:34

Hoe oud je je pony, staat hij in de wei of veel op stal, wat krijgt hij te eten, is er sinds kort wat veranderd aan zijn leven, hoe is hij gewoon in de omgang?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 11:44

Qimm schreef:
Hoe oud je je pony, staat hij in de wei of veel op stal, wat krijgt hij te eten, is er sinds kort wat veranderd aan zijn leven, hoe is hij gewoon in de omgang?

Hij is 9, staat 24/7 op de wei, krijgt iedere dag een kleine halve kilo muelsli met lijnzaad, eerder voor het onderhoud, energie heeft hij genoeg. Er zijn naar mijn weten eigenlijk geen veranderderingen geweest in zijn leven en in de omgang is hij gewoon netjes, volgt mij, is niet agressief. Ook tijdens het verzorgen staat hij netjes stil, is ook niet kopshuw e.d. Wel is hij laat gecastreerd (met 5 jaar) en heeft daarom soms de neiging dingen met de mond te benaderen, maar niet bijten eerder knabbelen. (hij heeft een keer mijn duim te pakken gekregen, deze zat echt in zijn mond en hij zabbelde er alleen op terwijl hij hem met gemak af had kunnen bijten.)
Dus eigenlijk verder een normale pony in omgang en gedrag.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:15

Misschien tandpijn of toch rugpijn (misschien door raar rollen ontstaan als het zadel dus goed past zoals je zegt)
Lijkt me wel iets voor deen DA of TA om te bekijken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 17:45

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Een volledige check door de dierenarts kan mischien een paar problemen blootleggen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:46

Succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 17:47

Dankje, ik zal het 'resultaat' ook even in dit topic vermelden. Lachen