Mag jouw vriend op je paard of liever niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Mag jouw vriend op je paard of liever niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 20:44

Mijn vriend en ik zijn 3 jaar samen. Hij helpt me al eens met uitmesten of opzadelen, maar rijden heeft hij nooit gedaan.
(Ondertussen is hij 34).

Nu vindt hij dat ik toch wel erg veel tijd bij de paarden doorbreng, Bloos en heeft al eens geoppert dat hij best wel eens 'wil proberen te rijden'.

Hij is echter een typisch voorbeeld van 'zo moeilijk kan dat toch niet zijn' Boos!
en van dat gedacht krijg ik hem niet af.

Mijn paard is een ontzettend heethoofd ... dus helaas niet het ideale 'leerpaard'. Naar de manége gaan is geen optie (hoe stom het ook klinkt, maar zo tussen kinderen krijg ik hem daar echt niet op een paard)

Zouden jullie het riskeren om je vriend op je temperamentvolle paard te zetten, als jij het bvb vast houdt aan de longe of een halstertouw? Nu gaat mijn vriend zeker niet rukken aan de teugels of stampen of iets dergelijks hoor. Denk dat hij eerder het gevoel eens wil beleven. Zou gewoon wat rondstappen dan, en evt eens een paar pasjes draf.

Wat zouden jullie doen? Ik vind het tof dat mijn vriend interesse toont, maar mijn paard is nogal een ongeschikt studieobject ...
maar langs de andere kant, een beetje rondstappen kan toch niet direct kwaad?

lynne_berna

Re: Mag jouw vriend op je paard of liever niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:45

Nou hij kan er toch gewoon op, als jij hem vasthoud! Misschien vind hij het wel zo leuk dat hij op een gegeven moment er wel een beetje echt op wil gaan rijden!, kunnen jullie gezellig samen over paarden praten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:47

Dat kan jij zelf denk ik het beste inschatten Lachen, als je je vriend gewoon alle bescherming geeft ( denk aan cap ed. ) en je weet dat je paard wel mak genoeg is om er een paar rondjes naast te stappen waarom niet! Lachen Maar als het je geen goed gevoel geeft zou ik 't niet doen. Heeft misschien een ander iemand op stal een makker paardje?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:48

Veel manege's hebben toch ook volwassen lessen? Hij hoeft toch niet tussen de kinderen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:49

Jij bent de enige die dat kan inschatten. Anders rijd je je paard eerst zelf, zodat de ergste frisheid er af is. En dan een paar rondjes ernaast. Mijn man heeft wel eens op één van mijn bijrijdpaarden gezeten, maar op mijn huidige paard voorlopig maar even niet. Die is nog zo groen en slap. Misschien over een paar maanden.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 20:50

Eevj schreef:
Dat kan jij zelf denk ik het beste inschatten Lachen, als je je vriend gewoon alle bescherming geeft ( denk aan cap ed. ) en je weet dat je paard wel mak genoeg is om er een paar rondjes naast te stappen waarom niet! Lachen Maar als het je geen goed gevoel geeft zou ik 't niet doen. Heeft misschien een ander iemand op stal een makker paardje?

Ik denk dat een paar rondjes stap wel moet lukken. En als ze zenuwachtig gaat doen dan kan ik er nog meteen mee stoppen hé?
Ken wel mensen met makkere paarden maar mijn vriend wil niemand anders 'latigvallen' en van de uitleg over temperamentvolle en makke paarden snapt hij geen bal.

Mijn paard is braaf bij mij, maar ik krijg hem maar niet aan mijn verstand dat dat door mijn zit/hulpen enz komt ...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:50

MIjn eigen vriend reed al toen ik hem leerde kennen, dus toen we ons paard kochten was het natuurlijk vanzelfsprekend dat hij er ook op reed.

Ik heb wel een vriendin op mijn paard leren rijden. Nu heb ik een behoorlijke eigenwijze donder, dus ik heb haar eerst aan een touw gehouden en later aan de longeerlijn.

Als je hem er op laat, moet je wel zeggen dat hij onvoorwaardelijk naar je luistert. En dat handen naar voren bijvoorbeeld ook echt handen naar voren is. (dat heb ik mijn vriendin namelijk wel heel duidelijk gezegd Bloos )

Als je het echt niet met je eigen paard zou aandurven, kun je misschien kijken of er in de buurt niet een geschikter paard is wat je zo nu en dan zou kunnen lenen.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:52

Ik denk dat je zoals Eevj ook zegt van je eigen gevoel uit moet gaan. Ik ken je paard niet dus kan er wat dat betreft lastig een mening over geven.

Anders eerst een paar keer uitstappen en jij er naast en het paard vast houden? Denk dat als hij erop zit wel anders piept "zo moeilijk kan het toch niet zijn" Clown

Wel enorm leuk dat hij zoveel interesse heeft in de paarden!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:56

ik zou idd eerst zelf met je paardje werken zodat de ergste frisheid enz er af is. vriendlief kan dan aan touw stappen en evt stukje draven. evt hang je ff touwtje om de hals waar hij zich aan kan vasthouden zodat hij zeker niet aan de teugels hangt. denk dat als hij alleen maar zit er niet veel aan de hand is bij je paard.

mijne is ook best gevoelig en reageert soms sterk op andere ruiters, maar als ze niet kunnen rijden is ze meestal schaapmak

anders misschien is afspreken met een stalgenootje met makker paard en hem dan gewoon voor blok zetten van zo dat paard mag je op, laat maar es zien dat het makkelijk is Clown

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:00

Het ligt een beetje aan het paard, denk ik. Als mijn (toekomstige) vriend op mijn verzorgpony wilt rijden, dan mag dat best. Mits ik toestemming heb van de leiding en hij niet te groot en te zwaar is natuurlijk. Mijn verzorgpony loopt met 6-jarigen nog goed, die vertrouw ik daar wel mee, maar als dat niet zo was, dan toch maar even naar de manege.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 21:01

trustHim schreef:
ik zou idd eerst zelf met je paardje werken zodat de ergste frisheid enz er af is. vriendlief kan dan aan touw stappen en evt stukje draven. evt hang je ff touwtje om de hals waar hij zich aan kan vasthouden zodat hij zeker niet aan de teugels hangt. denk dat als hij alleen maar zit er niet veel aan de hand is bij je paard.

mijne is ook best gevoelig en reageert soms sterk op andere ruiters, maar als ze niet kunnen rijden is ze meestal schaapmak

anders misschien is afspreken met een stalgenootje met makker paard en hem dan gewoon voor blok zetten van zo dat paard mag je op, laat maar es zien dat het makkelijk is Clown

Haha, dat is nog eens een idee (je laatste zin), dat ga ik zeker toepassen!

Maar inderdaad, na zelf gereden te hebben kan ik inderdaad hem wel wat laten stappen, en die tip van het touw is ook super,
want zo ben ik zeker dat hij toch niet per ongeluk aan de teugels trekt!
Bedankt!

Oh ja, mss toch even vermelden: ik heb een paard van 1.66 dat 12 jaar is, dus niet meer groen of te klein of zo

ItsmePipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:19

volg je gevoel. je zegt zelf dat hij niet hard oid zal zijn.
geef hem een cap ed en begin met ernaast lopen. wie weet gaat het hartstikke goed, heeft hij de smaak te pakken en gaat hij lessen. Dan kunnen jullie samen rijden, leuk toch

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:45

Ik heb mijn vriend al eens aangeboden om uit te stappen, vanuit het idee 'stukje stappen kan geen kwaad'. Helaas is Wrangler ook niet de simpelste en zeer eenkennig dus hij mocht niet eens opstappen. Nu hij me een paar keer heeft zien thuiskomen met blauwe billen heeft mijn vriend ook echt geen interesse meer om erop te stappen.
Als we van de zomer aan de kust zijn zullen we wel eens een duinrit voor beginnende ruiters (uur stappen door de duinen met doodbrave paarden) boeken, dat is ook leuk om de sport te leren kennen.

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:21

Idd,,,

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:27

Jij kent je vriend en je paard het best. Al denk ik dat een keer een rondje stappen, of een drafje aan een touwtje/longeerlijn geen kwaad kan.

Mijn vriend rijd niet op mijn pony's, niet omdat ze niet mak zijn, maar omdat ze varieren tussen de 94 en 103 cm en m'n vriend lichtelijk kan mee lopen. Hij gaat wel mee op buitenrit (bijvoorkeur bos of strand) met een van m'n pony's voor de wagen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:33

Tja, het is al zo vaak gezegd: alleen jij kan dit beoordelen.

Ik zit ongeveer met hetzelfde 'probleem'. Mijn vriend moest tot nu toe nooit iets weten van paarden (had er schrik van) maar nu wil hij er toch wel eens op zitten.
Mijn Arab is alleen héél eenkennig, gevoelig en best temperamentvol... Ik denk dat ik hem zelf eerst ga afmatten en dan mag mijn vriend erop. Normaal gezien zal er dan niets gaan gebeuren maar zeg natuurlijk nooit nooit!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:37

Mijn pony is ook vrij heet, mijn vriend bleef aandringen. En heb uiteindelijk mijn pony eerst "moe-gereden" en daarna een paar rondjes laten stappen.

Ging verder prima. Lachen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:18

Mijn vriend was ook zo ontzettend eigenwijs. Hij vond dat het allemaal niet zo moeilijk was en ik moest me niet aanstellen.
Dus vriend lief op paard gezet, die anders altijd super braaf was en nooit een stap verkeerd zette.......
Gaat het paard er vandoor (haha) Vriend is wonderwel blijven zitten, maar heeft nu toch wel in de gaten dat het niet zo makkelijk is als dat het lijkt.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:19

mijn vriend heeft leren paardrijden op me paard Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:20

Mijn man heeft wel eens op Wino gestapt een gestuurd. Toen was Wien net 4. Maar Wien is een verhaal apart en mijn man luisterde wel naar de aanwijzingen. Ik had hem niet vast, ik heb hem erop geholpen en gezegt wat ie moest doen. Verder komt ie er nooit op, hij interreseert zich er niet voor.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:23

pffff ik wou dat ik mijn vriend op mijn paard kreeg Clown

siegbuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:27

dat heb ik ook gedaan eerst proberen als het niet lukt heb je het in iedergeval; geprobeerd

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:14

Hahaha mijn vriend dacht ook ooit dat het nooit zo moeilijk kan zijn. Heb ik hem even zo ver gekregen om het te proberen (op een manegepaard). Haha! Nou hij was direct van die gedachte afgestapt! Helaas wil hij het nu niet meer doen, hij zegt dat hij zo'n paard niet helemaal vertrouwd Boos!

Wel heeft hij gezegd dat als ik mijn eigen paard heb hij het daar wel weer een keer op wil proberen Tong uitsteken

Wat betreft jouw probleem... ik zou hem er gewoon op laten.. als jij het paard vast houdt kan er niet zoveel gebeuren lijkt mij. En het idee van anderen om je paard eerst zelf te rijden vind ik ook wel een goed idee. En ach.. anders hapt hij maar in het zand.. dan denkt hij vast niet meer dat het zo makkelijk is Tong uitsteken

Als je het nu toch liever niet hebt dan is het ook wel een idee om iemand anders met een mak paard naar je vriend toe te laten gaan en diegene zelf laten zeggen dat hij op dat paard mag. Dan zegt hij daar vast een stuk minder snel nee tegen Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:07

Als ik een paard waar ik op kan rijden en een vriend zou hebben zou het van mij wel mogen Clown
Als het paard een ander gemakkelijk toe laat.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:09

hehe Pling
bij mij is het andersom Tong uitsteken
ik mag blij zijn dat ik op ZIJN paard mag rijden Bloos