Wijken aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Wijken aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 18:27

Hallo,

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik heb een vraagje Lachen

Sinds een jaartje heb ik mijn verzorghafje onder het zadel lopen, ik heb hem zelf beleerd, en hij pakt alles erg goed op. Helaas staat hij nu 6 weken stil, maar daarna wil ik hem weer oppakken en eens proberen wat te gaan wijken... Nu is mijn vraag: Hoe kan ik dat het beste aanleren?

love_supream

Re: Wijken aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:29

als die 6 weken niet onder het zadel is geweest zou ik er nog niet mee beginnen.
Maar als je het toch wilt proberen zou je zo moeten beginnen.
ga gewoon 1 a 2 meter van de hoefslag en stel hem eerst recht als je afgewend hebt probeer eerst gewoon je been eraan te houden en tegenhouden met je hand.
als die niet reageerd zou je hem ook wel een beetje naar de hoefslag laten lopen en je been eraan te houden en dan GOED belonen!!
Zo probeer je het aldoor door
na 4 a 6 keer stuur je hem niet meer naar de hoefslag en als het goed is gaat het dan beter

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 22:18

Ik wil ook niet meteen beginnen met het wijken proberen zodra ik er weer opstap hoor! Ik was van plan er mee te beginnen, maar nu moet hij dus 6 weken stil staan. Als die voorbij zijn eerst weer rustig opbouwen, en daarna wil ik dus alsnog beginnen met een beetje zijgangen Lachen

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:44

Wat ze mij altijd hebben geleerd is na de A/C wenden, stukje rechtuit en dan je gewicht op je buitenste zitbeen knobbel verplaatsen. Doordat je je gewicht verplaats volgt je pony/paardje
vanzelf. Hou je buitenbeen op de singel om hem voorwaarts te houden en je binnenbeen net
achter de singel zodat hij zijn achterhand meeneem.
Probeer het eerst in stap, das makkelijker. Succes.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:57

Dé gouden tip op wijken aan te leren is via parelli.
Grondwerk dus. En daar kun je nu dus al mee beginnen, aangezien hij 6 weken stil staat.
Een onderdeel van het grondwerk bij parelli heet 'sideways'. Letterlijk, opzij gaan dan.
Je leert hem om te reageren op lichte hulpen.

Ik zal het een beetje proberen uit te leggen, en misschien kun je ook eens googlen.

Je hebt je paard met halster en (lang) touw in de piste/wei.
Ga aan zijn beste kant staan (waar hij best buigt, ieder paard heeft een holle en een bolle kant)
Leg het touw even over je schouder of op de grond.
Plaats de hand dichtst bij het hoofd ter hoogte van zijn schouderblad. Enkel de toppen van je vingers raken je paard.
De andere hand plaats je op de zelfde manier ter hoogt van de flanken.
Nu ga je lichtjes opzij 'duwen'. Wanneer hij niet reageert op je hulpen, duw je steeds iets harder tot hij uiteindelijk een stapje opzij verzet. Laat dan direct los!
Doe dat een paar keer en je zult merken dat hij veel vlugger begint te reageren op je hulpen.

Wanneer het goed gaat aan beide kanten kun je een ton (voerton oid) op de grond leggen en hem daar zijdeling overheen laten gaan.

Ik gebruik de grondoefening van parelli om mijn paard oa wijken, keertwending ed aan te leren, hij reageert er erg goed op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 02:21

Niet zelf aan beginnen, je kunt een paard er prima mee verpesten, Vraag je lesgever hoe je dit aan moet pakken.
Het is niet echt handig dit soort vragen hier op bokt te stellen, wij staan niet bij je in de bak.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 10:44

@Moeshi: Bedankt!! Ik ga dit zeker proberen!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:24

op de binnen hoefslag rijden en heel rustig met je binnen been drukken en buiten hand aanhouden.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:28

Voltes sluiten en openen helpen ook om hulpen te versterken. Bovendien is het aanleren van wijken makkelijker vanaf een volte dan vanaf een rechte lijn

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:31

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:32

Ook het beste dat je echt een of 2 meter maar van de hoefslag afbent. Dat is bij mij in het begin het eindpunt. Zo hoeven ze maar een paar passen te wijken, kun je later natuurlijk zelf meer maken. En haal hem niet uit zijn balans.. Dus door naar de verkeerde kant te gaan hangen.. Succes ermee!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:47

je moet je paard eerst leren dat het voor je been opzij gaat.
dus je kunt wel vrolijk van de hoefslag 2 meter en de hulpen geven, ik geef je weinig kans dat hij het zal snappen Knipoog

probeer je paard langs de hoefslag of gewoon ergens in het midden te laten stilstaan en dan eerst met de achterhand opzij te laten draaien ( been achter singel, stelling vragen en eventueel even zweep voor de achterhand)
idem dito voor bij de hoefslag, zet hem iets scheef en leer hem eerst eens aan om zo te reageren voor druk op het been.
pas als je paard dit kan kun je de oefening in stap langs de hoefslag doen, en DAN pas de middenlijn op.
op de middenlijn maar een paar passen vragen en weer rechtrichten, en dit steeds herhalen Ja

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:19

als je paard goed voor je been is, is wijken een makkie. Dus ik zou dat goed gaan oefenen. Hij moet gewoon leren dat hij naar jou been moet luisteren:) succes ermee

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:18

Als eerst moeten ze goed voor het been zijn.
Je kunt je paard leren te wijken door middel van voltes te openen en weer te sluiten.
Als je dat goed onder de knie hebt, kun je gaan proberen op de lange zijde. Leren wijken vanaf een volte is immers veel makkelijker dan meteen op een rechte lijn te beginnen.
Ik raad je aan om zo'n 2 tot 5 meter van de hoefslag te beginnen. En dan telkens meer naar de middelijn toe.

Veel succes!

tessapesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:45

waarom staat ze zes weken stil (ik weet het, daar gaat het niet over )

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:56

Zorg eerst dat je pony in de hoeken goed wijkt (!) voor je been, oftewel leert te reageren voor een zijwaartse hulp. Als hij dat kan begin je met stukjes binnenhoefslag - gewone hoefslag. En natuurlijk wel onder begeleiding dit laatste!

_sammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:41

probeer eerst goed voltes te sluiten en daarna weer te openen door middel met je benen. je duwt haar dan naar binnen of naar buiten. zo leert ze te reageren op je hulpen. ook moet je je gewicht goed gebruiken. je moet op je buitenste zitbeenknobbel gaan zitten ( als je de volte groter maakt) en binneste zitbeenknobbel voor naar binnen. maar zorg wel dat je recht blijft zitten Knipoog

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:00

je moet hem naar 6 weken eerst weer een de basis doen

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:18

gebruikt de hulpen rechterkant wijken je linkse been tegen de buik duwen iets naar achteren leggen. andere been los laten niet duwen. en je rechter hand tegen de hals leggene n drukken

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:59

Eerst hem het leren zonder er op de zitten ( zo heb ik het gedaan. Knipoog )
En dan eerst in de hoeken stellig vragen , daar mee oefenen .
Dan 2 meter van de hoefslag af wijken en dat dan opbouwen !

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:12

Jose_Bb schreef:
je moet hem naar 6 weken eerst weer een de basis doen

Ik heb al eerder geschreven dat ik dit ook ga doen! Natuurlijk ga ik niet meteen proberen te wijken nadat mijn verzorghaf 6 weken heeft stilgestaan! Eerst gaan we weer lekker rustig opbouwen, we longeren nu al af en toe een kwartiertje in het weiland, dus op zachte ondergrond, om hem wel een klein beetje op conditie te houden. Pas daarna wil ik rustig aan eens gaan kijken of hij het wijken een beetje oppakt!

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:11

Als je 'n volte rijdt met je binnenbeen de kont naar buiten plaatsen. Gewoon je been er aanhouden totdat je paard daadwerkelijk een pas (of zelfs maar een halve) opzij doet. Dan echt belonen, zodat je paard weet dat ie het goed doet. Dit kan je wat verder uitwerken en als dit echt goed gaat is het wijken vanaf de middelijn ook niet zo'n groot punt meer.

Beau_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:39

wat ik moes doen is overdreven hangen naar de kant waar we heen moesten gaan (dus beetj uit balanshale) en dn meenemen met je handen en gwn de hulp van wijken geven... Wel beginnen in stap;)) en niet gelaak 5 of 10 meter maar gwn 2 stapjes en dan 3 enzenz

Suc;)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:10

Dit probleem had ik ook! Mijn paard was goed ingereden en ik vond dat het tijd werd voor wat 'moeilijkere' dingen; dus bijvoorbeeld wijken. Ik heb hier les in gekregen. De manier die mijn instructrice mij heeft geleerd vind ik erg goed, mijn paard reageert hier zeer goed op!
Je kunt gewoon afwenden bij de A of C. Terwijl je de bocht rijdt, geef je al druk met het binnenbeen (hetzelfde als bij gewoon wijken). Zo heeft je paard de buiging al en wijkt hij heel gemakkelijk. Wanneer je paard helemaal door heeft wat de bedoeling is, kun je hem gaan recht richten voor je gaat wijken.