Wegtrainen kuiltje voor de schoft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Wegtrainen kuiltje voor de schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 02:53

Mijn paard heeft zeg maar een kuiltje voor zn schoft, voordat de hals begint. Kan je dit wegtrainen, en zoja, zijn daar gerichte oefeningen voor?
Ik snap dat met goed van achter naar voor rijden en over de rug rijden de hele bovenlijn beter zal worden, maar ik vroeg me af of er daarnaast nog dingen zijn die ik extra kan doen... Knipoog

Libera

Re: Wegtrainen kuiltje voor de schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:50

Niemand??

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:51

je paard laag instellen Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:56

Nee juist varieren in hals houding Knipoog

Een spier word getraint door te aan en ontspannen, niet door constant ontspannen of aangespannen te zijn Knipoog

Je paard heeft , zo ik begrijp, een ingestoken hals. Hier kun je niks aan veranderen, je kunt het alleen iets verbloemen door idd de bovenste spier van de hals te trainen. Dit doe je door verschillende halshoudingen aan te nemen. Dit alles onder begeleiding van een goede instructie, anders kan het een onrustige aanleuning opleveren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:59

ben he tmet Cm eesn tis maar net wat vor hals je paard heeft...

bij sommigen kun je het er op rijden en bij anderen niet....

wat voor paard gaat t om?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:16

De vos in mn profiel. Hij is nu 9 en heeft nog nooit echt dressuur gelopen, dus nooit die spieren ontwikkeld.
Zodra hij thuis komt wil ik daar dus mee beginnen, zn hele bovenlijn mag wel wat sterker Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:38

bromfiets schreef:
je paard laag instellen Lachen

Nee, juist met oprichting train je het 'weg'. Sowieso helpt het om wel eens te varieren in halshouding, maar niet enkel laag rijden. De spieren bij de schoft moeten dikker/ meer ontwikkeld worden.
Overigs praat je hier meer over optisch wegtrainen, echt helemaal weggaan zal het niet gaan. Dat is een erfenis van de volbloed.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 16:49

Optisch, dat is het woord waar ik naar zocht Haha!
Ik vind het niet erg dat het niet helemaal weg zal gaan.
En het is een Engels volbloed dus t hoort ook wel een beetje bij hem

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:29

Of je hem nu hoog of laag insteld,je moet er voor zorgen dat het paard zijn hals wilt laten vallen{zo noem je dat} zonder dat hij zwaar word.Dus voorwaarts/neerwaarts {de precieze houding varieert per paard} zodat hij de bovenste halsspier traint,naarmate hij soepeler word en de spieren er meer opkomen,kun hem wat meer gaan oprichten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 04:22

Strak zetten met een slof traint de spieren aan de onderkant volgens mij....Ga ik dus ook niet doen.
Longeren uiteraard wel, maar ik wil juist dat hij zijn eigen evenwicht gaat zoeken en zichzelf leert "dragen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:19

tja Sigrid, dat was ook mijn eerste reactie die ik maar niet heb gepost...

Verder krijg je dat kuiltje niet echt weg, dat zit 'm in de bouw van de schoft bij bloedpaarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:04

Wie heeft het over een slof? Dat werkt nooit,je kunt mischien beginnen met longeren en hem dan bijzetten aan de bijzetteugel.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:11

sigrid1182 schreef:
ben he tmet Cm eesn tis maar net wat vor hals je paard heeft...

bij sommigen kun je het er op rijden en bij anderen niet....

wat voor paard gaat t om?

Sorry maar ik kan hier helemaal niets op uit maken Bloos

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 03:21

Elisa2 schreef:
Wie heeft het over een slof? Dat werkt nooit,je kunt mischien beginnen met longeren en hem dan bijzetten aan de bijzetteugel.

Degene die zei dat ik m met een slof naar beneden moet binden....Bericht is nu aangepast (of ik ben gek Gestoord )

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:44

Ik heb er ook zo één Haha! Veel trainen, veel varieren, meer is er niet aan te doen, een spier zit uiteindelijk ook op zn 'eind' qua groeien,

Ook richt ik me op de achterhand, hoe sterker die is, hoe stiller/ beter van voren ze worden Knipoog

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 16:59

Splinter schreef:
Ik heb er ook zo één Haha! Veel trainen, veel varieren, meer is er niet aan te doen, een spier zit uiteindelijk ook op zn 'eind' qua groeien,

Ook richt ik me op de achterhand, hoe sterker die is, hoe stiller/ beter van voren ze worden Knipoog

Hij heeft nu nog helemaal geen spieren, dus er zal nog wel wat aan kunnen groeien Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:19

Je kunt een hoop goedmaken met training, maar erfelijkheid speelt hierin ook een grote rol...

Edit: volgens mij haal ik hengsten door elkaar...even kijken welke henst ik wel bedoelde...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 21:19

Welke hengst had je in gedachten??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:49

Libera schreef:
Welke hengst had je in gedachten??

Baloubet du Rouet...en het had er mee te maken dat hij veel draversbloed had dacht ik....Volgens mij had hij veel nakomelingen met een lelijke verbinding tussen schoft en nek, vaak hebben ze dan ook nog maar hele iele nekjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:57

Ik heb het het veel trainen weggekregen, veel lang laag, maar ook longeren en een beetje achter de loodlijn instellen, gedurende 10 minuten, eerst lang, steeds wat korter (pessoa) en de laatste 10 minuten weer lang. Dit gemiddeld 3 keer per week. Na 6 weken waren de deuken achter de schoft helemaal weg, lekker bespierd geworden.

Nadat ik die strakke training weer liet varen, kwamen de deuken weer vrij snel terug. Nu staat hij op het vette gras gedurende 2 uur per dag en wordt hij gelukkig weer voller in gewicht en is het optisch Haha! al weer wat minder geworden.

Volgens mij is het ook een beetje een schraal typetje, wel bespierd, maar wat schraal, idd type volbloed, zo ook mijn paard en dat is gewoon moeilijker ook om ze vetter te krijgen.

Heb in je profiel gespiekt, wat woon jij super, dat huisje Tong uitsteken , wat een mazzel en ook nog in zonnig Californië!! Cool