pony geen zin meer in dressuur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SpecialPearl

pony geen zin meer in dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 13:42

Hallo bokkers! Lachen

Ik heb een vraagje, en hoop dat jullie me (uit ervaring miss) kunnen helpen. De laatste tijd heb ik niet erg mazzel met me pony, een ruim anderhalfjaar terug was er spat geconstateerd. Daarvoor is ze behandeld en had er eigenlijk geen last meer van! Na die tijd ging het rijden stukken beter en had ze er zelf ook weer wat meer plezier in. Jullie moeten wel even weten dat ze eigenlijk nooit heel erg zin en plezier had in dressuur, daarom wisselde ik het ook vaak af met een keer springen en buitenrijden, dat vond ze namelijk geweldig!

Ruim een half jaar terug werd ze weer kreupel, er werd geconstateerd dat ze een peesblessure had en hoefkatrolontsteking ( 2 3tjes.. ) Omdat ze van alles mankeerd, en de DA dacht dat ze waars ook aan het andere been nog spat zou krijgen, dacht hij dat het misschien beter was om haar in te laten slapen, omdat ze erg veel pijn had. Ook mede omdat ze toen ze 4 jaar was helemaal geen conditie kreeg en geen zin had in rijden of iets dergelijks, we hebben toen bloed laten prikken (was btw door een andere DA) de eerste keer kwam eruit dat ze bloedarmoede had, een maand later hebben we voor de zekerheid nog een keer bloed laten prikken en toen kwam eruit dat ze leukemie had... Dus wij hadden ook zoiets :S, wat moeten we daar nou mee, zowat et tegen overgestelde kwam er nu uit. Ik heb wel vaker gehoord dat die bloedtesten niet zo heel betrouwbaar zijn, dus we doen et er maar mee...

Maar iig ik zit nu met het probleem, dat ze weer redelijk loopt en op het moment erg goed in haar vel zit.. Ook laat ze merken dat ze graag wat wil doen. Maar als ik er in het weiland op ga zitten (wat zij waars aan dressuur koppelt) loopt ze alleen maar met haar oren naar achteren en is ze chaga, daardoor word ze ook erg sloom, en heb ik ook zoiets van kom op hee beetje enthousiast mag ook. Ik dacht eerst ze zal wel pijn hebben nog. Maar zo gauw ik een stukje naar buiten ga is ze helemaal vrolijk en wil ze overal kijken. Maar als ik dat stukje een paar keer rijd, vind ze dat ook saai worden en gaat ze weer zo lopen met die oren naar achteren en alsof het haar niks kan schelen. Tussendoor voor de afwisseling wandel ik wel eens met haar, maar ook dat hoef ik haast niet meer te doen :S, ik ben nog niet aan het einde van het erf of ze staat al recht overeind :S, ook heeft ze sindskort iets nieuws als ik voor haar loop, en ik kijk even niet wil ze me in me rug bijten.. :S

Dit alles is echt niks voor haar! Ik snap het gewoon niet, en weet ook niet goed wat ik er mee aan moet. Zou ze gewoon echt geen zin meer in dressuur hebben en alleen nog maar in het weiland willen lopen ( want dan is ze egt spr vrolijk!) ?? Naar de dierenarts gaan heeft ook niet erg veel zin meer, we weten wat ze heeft en het zal alleen nog maar meer geld gaan kosten. In het land loopt ze trouwens ook gewoon goed..

Ik heb haar nu al 5,5 jaar.. En heb altijd van alles gedaan met haar (uitgezonderd de laatste 1,5 / 2 jaar). Ik zou graag zelf met haar dressuur willen rijden. Maar ben bang dat dat er dus niet inzit. Ook is het geen optie om haar te verkopen, want ik kan er haast niks voor vragen en je hoort zo vaak rare verhalen enzo :S, en zometeen brengen ze haar naar de slager ! :S Ik weet dat er ook heus goede mensen zijn hoor Knipoog:P.. Als ik et geld had had ik haar laten lopen en gewoon eens een bosritje op haar gemaakt, en een ander paardje erbij gekocht waar ik gewoon lekker op kon rijden.. Maar dat gaat et niet worden denk k.

Heeft iemand miss een idee wat ik er tegen kan doen? Wat het zou kunnen zijn? Of iets anders?

_iDj_

Re: pony geen zin meer in dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:50

Ik denk dat jouw paardje toch wel duidelijk aangeeft dat ze zich niet goed voelt. Dat ze op buitenrit eerst vrolijk is, kan komen door de afleiding. Dat 'saaie' wat jij beschrijft na een tijdje, is dan misschien toch weer de pijn die ze voelt die niet meer onderdrukt wordt door de afleiding.

Heeft ze nog medicatie gekregen nadat uit het eerste bloedonderzoek kwam dat ze bloedarmoede had?

Bloedarmoede en leukemie is trouwens niet het tegenovergestelde:
Bloedarmoede houdt in dat je pony te weinig hemoglobine heeft in het bloed. Hemoglobine zorgt voor transport van zuurstof en koolstofdioxide (voeding voor & afvalstoffen van bv spieren).
Leukemie is een kanker voor witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn voornamelijk belangrijk voor het immuunsysteem. Als die dus niet goed werken, wordt je pony heel vatbaar voor bacteriën, virussen, enz.

In geval van bloedarmoede kan je pony lusteloos worden door het tekort aan 'brandstof' voor organen en spieren. Dit lijkt wel te passen bij wat jij zegt.
Als het wél leukemie is, zou ik je snel richting DA begeven.

Marriepowny schreef:
Naar de dierenarts gaan heeft ook niet erg veel zin meer, we weten wat ze heeft en het zal alleen nog maar meer geld gaan kosten.

Al met al denk ik dat je het beste wél weer naar de DA kan gaan, want je weet niet wat het is.. Waarom open je dit topic anders?

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:12

_iDj_ schreef:
Heeft ze nog medicatie gekregen nadat uit het eerste bloedonderzoek kwam dat ze bloedarmoede had?

Bloedarmoede en leukemie is trouwens niet het tegenovergestelde:
Bloedarmoede houdt in dat je pony te weinig hemoglobine heeft in het bloed. Hemoglobine zorgt voor transport van zuurstof en koolstofdioxide (voeding voor & afvalstoffen van bv spieren).
Leukemie is een kanker voor witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn voornamelijk belangrijk voor het immuunsysteem. Als die dus niet goed werken, wordt je pony heel vatbaar voor bacteriën, virussen, enz.

Mij werd verteld dat et wel et tegenovergestelde is, omdat je bij bloedarmoede te weinig rode bloedcellen hebt, en bij leukemie juist te weinig witte bloedcellen.. Dat is al 3 jaar geleden gebeurd...

_iDj_ schreef:
Al met al denk ik dat je het beste wél weer naar de DA kan gaan, want je weet niet wat het is.. Waarom open je dit topic anders?

Ik weet wel wat het is.. Maar ze loopt gewoon verder wel goed, daarom snap ik niet dat ze met rijden zo doet. Ze mankeerd verder niks. Alleen dat et erg lijkt dat ze gewoon geen zin in rijden etc. meer heeft..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:09

Een paard wat met rijden pijn heeft kan in het weiland anders prima lopen hoor! Heb dat aan ons eigen paard gezien met eerst een peesblessure en later rugklachten, als je hem in de wei bezig zag dacht je echt dat er niks aan de hand was maar rijden was echt niet mogelijk. Als ik jou was zou ik er toch een DA bij halen.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:20

Herkennelijk. Maar mijn pony is zover ik weet hartstikke gezond..?

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:04

Ik denk dat je paard er iets mee wilt zeggen dat die zich niet prettig voelt en je er daarom vanaf gooit;)

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:08

Loenalover15 schreef:
Ik denk dat je paard er iets mee wilt zeggen dat die zich niet prettig voelt en je er daarom vanaf gooit;)

Ze gooit me er niet vanaf Knipoog, maar gewoon erg chagarijnig.. Maar verder in de wei, met poetsen etc en buiten rijden is ze vrolijk Lachen..

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:33

okee jaa dat kan ook zo is mijn verzorgpaard ook en dat vind ik zelf erg hinderlijk

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:05

Ik vind het heel zielig dat jou paard zo ziek is Verdrietig maar ga dan gewoon niet meer dressuur rijden, gewoon buitenritjes. voor jou pony kan je niet meer. kijk dan of je in de buurt een leuke verzorgpony kan krijgen, maar vergeet je eigen pony niet! dan kun je goed blijven rijden, en voor de lol ook je eigen pony lol geven.

of je brengt haar naar een goed rusthuis. en je zoekt een verzorgpony. of je koopt van dat geld een ander paardje. maar echt serieus gaan rijden met jou zieke pony vinden wij anders wel heel zielig.

greetz Margot & Rowan

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:35

Margoot schreef:
Ik vind het heel zielig dat jou paard zo ziek is Verdrietig maar ga dan gewoon niet meer dressuur rijden, gewoon buitenritjes. voor jou pony kan je niet meer. kijk dan of je in de buurt een leuke verzorgpony kan krijgen, maar vergeet je eigen pony niet! dan kun je goed blijven rijden, en voor de lol ook je eigen pony lol geven.

of je brengt haar naar een goed rusthuis. en je zoekt een verzorgpony. of je koopt van dat geld een ander paardje. maar echt serieus gaan rijden met jou zieke pony vinden wij anders wel heel zielig.

greetz Margot & Rowan

Ik heb al 2 paardjes die ik bijrijd Tong uitsteken.. Maar dat is gewoon heel anders dan je eigen pony. Ik denk er nog over Lachen, miss is het wel beter voor der dat ze ergens anders in een groep komt te staan en lekker aan kan ravotten.. Maar vind het emotioneel gewoon zo moeilijk. Ik vergeet haar echt niet Knipoog, heb haar al 5,5 jaar, en ben er echt elke dag te vinden. Ze blijft mijn nummer 1 Lachen. En miss haal ik er nog wel een DA bij. Alhoewel, ze al gezegd hebben dat ze verder niks voor me kunnen doen Boos!.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:42

Marriepowny schreef:
Margoot schreef:

greetz Margot & Rowan

Ik heb al 2 paardjes die ik bijrijd Tong uitsteken.. Maar dat is gewoon heel anders dan je eigen pony. Ik denk er nog over Lachen, miss is het wel beter voor der dat ze ergens anders in een groep komt te staan en lekker aan kan ravotten.. Maar vind het emotioneel gewoon zo moeilijk. Ik vergeet haar echt niet Knipoog, heb haar al 5,5 jaar, en ben er echt elke dag te vinden. Ze blijft mijn nummer 1 Lachen. En miss haal ik er nog wel een DA bij. Alhoewel, ze al gezegd hebben dat ze verder niks voor me kunnen doen Boos!.

ja, dat snap ik goed.. ik zou ook niet zo graag myn eigen pony in de wei laten staan en dan op een andere gaan ryden.. maar wat moet dat moet hè Knipoog ik snap dat je dat moeilyk vindt, myn pony moet verkocht worden omdat ze te klein voor me is, maar ik heb een goed tehuis gevonden op de manege waar ik zelf ook rijd! dus ik kan der nog iedere dag knuffelen Lachen Iig, Heel veel succes Knipoog

x

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:46

wat ik me afvraag, wat vind jij dressuur? Rondjes en figuurtjes rijden in een bak of echt werken?

Mijn pony was ook vreselijk toen ik alleen "rondjes" reed, weigerde op een gegeven moment ook. Ben toen alleen nog buitenritjes gaan rijden.

Maar omdat ze op een gegeven moment toch wel erg vervelend de rug begon weg te drukken, toch maar weer dressuur gaan rijden, dit keer met de hele mikmak (zijgangen, nagevelijk, verzamelen, inbuigen, strekken etc.) en wat bleek, dit doet ze wel heel graag, zolang je haar maar bezig houdt en ze zich niet gaat vervelen. (zie profiel, zelfde paard wilde vorig jaar nog niks weten van een bak).

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 17:55

Equidea schreef:
wat ik me afvraag, wat vind jij dressuur? Rondjes en figuurtjes rijden in een bak of echt werken?

Mijn pony was ook vreselijk toen ik alleen "rondjes" reed, weigerde op een gegeven moment ook. Ben toen alleen nog buitenritjes gaan rijden.

Maar omdat ze op een gegeven moment toch wel erg vervelend de rug begon weg te drukken, toch maar weer dressuur gaan rijden, dit keer met de hele mikmak (zijgangen, nagevelijk, verzamelen, inbuigen, strekken etc.) en wat bleek, dit doet ze wel heel graag, zolang je haar maar bezig houdt en ze zich niet gaat vervelen. (zie profiel, zelfde paard wilde vorig jaar nog niks weten van een bak).

Ik versta onder dressuur tog wel nagevelijk, verzamelen etc Knipoog.. Niet alleen rondjes rijden Tong uitsteken, das niks voor mij.. Als dan me pony vervelend was dan snap ik dat ook, zou ik zelf ook worden.. Was et maar zo makkelijk. Wel fijn dat jij dat met je paard hebt uitgevonden Lachen.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:12

misschien als er dan idd verder niks aan de hand is met je paard moet je gewoon stoppen met dresuur rijden en lekkere buitenritjes gaan maken Lachen Ik neem aan dat je wil dat je paard ook plezier heeft in alles wat je met hem/haar doet. Ik denk dat je beter gewoon buitenritjes kan gaan maken Lachen