Sophie voor t eerst op bokt @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Sophie voor t eerst op bokt @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 16:34

Ik rijd Sophie nu een klein maandje, daarvoor reed ik een ander paard van stal en werd Sophie 5 jaar lang gereden door Janine1990 hier op bokt.
Het is in het begin erg stug en moeizaam gegaan en nu gaat het eindelijk de goede kant op.
Mijn houding is jaren lang bagger geweest en daar zijn nu al een jaar mee aan het sleutelen en dat gaat ook steeds beter.

Punten waar ik aan moet werken:
-Aanleuning
-Mn bovenlichaam niet inknikken
-Handen gelijk en niet sterk gaan maken.

Graag commentaar, maar hou het netjes Knipoog
Ik rijd haar dus nog maar kort en we moeten nog aan elkaar wennen.
Commentaar over mn thiedeman is taboe, ze is altijd zo gereden en loopt hier het beste op dus daar liever geen commentaar op.

Afbeelding
1. Netjes maar nog niet vierkant

Afbeelding
2. Beetje beroerd stapmoment, wel nette houding

Afbeelding
3. Hier wel goede aanleuning en toch mooi laag, alleen moet ik meer rechtop en hakken uitdrukken

Afbeelding
4. Lekker drafje, handen alleen ongelijk

Afbeelding
5. Wijken

Afbeelding
6. Schoudervoor, hier breng ik mijn binnenhand te ver omhoog

Afbeelding
7. Mooi actieve opwaartse galop

Afbeelding
8. Zweef moment, ik moet rechtop blijven zitten

Afbeelding
9. Schouderbinnenwaarts

Afbeelding
10. En als afsluiter een middendraf
Laatst bijgewerkt door Odetje92 op 30-04-08 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Re: Sophie voor t eerst op bokt @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:36

Leuke foto's Miranda! Ik vind Sophie echt leuk Lachen en het commentaar geef je zelf al Lachen

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:45

Leuke foto''s, vind je best netjes zitten hoor!
Maar een vraagje, als ik het goed zie, rijd je met een thieddeman, vind je het slim om dan al schouderbinnenwaarts te gaan rijden? Ik zou hier persoonlijk nog eventjes mee wachten en eerst lekker nog even de basis rijden. Zorgen dat je wat meer controle hebt, ook zonder thieddeman. Met name foto 8 ziet eruit of je weinig controle hebt.
Verder ziet het eruit als een leuk paardje en wens ik je er veel plezier mee!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 16:53

@ Katinkatjuh: ze wordt al jaren met Thiedeman gereden, hier loopt ze beter op dan zonder.
Het gaat niet om dat ze te sterk is, dat is ze niet, maar meer om haar hoofd houding volgens mij.
Sophie is afgericht op vrij hoog niveau, ze kan sb, travers en appuyement netjes uitvoeren, alleen ik heb nog niet de juiste knopjes gevonden Knipoog Paard dat ik hiervoor reed was totaal anders dus ik moet nog even wennen

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:58

Leuk beestje,
ik zou alleen zorgen dat de basis eerst goed in orde is en dan pas verder gaan met al die andere oefeningen, als de basis in orde is zullen die oefeningen een stuk beter en een stuk makkelijker gaan!
Nog veel succes.

ifyouknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:01

Wat een rare bouw ...
commentaar geef je zelf al!
veel succes verder samen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 17:03

@ Watch Me: de eerste paar keer hebben we de basis ook als hoofdunt gehad.
Haar vorige ruiter begeleid mij vaak bij het rijden en geeft me tps etc, ik moet haar veel bezig houden met verschillende oefeningen, haar blijven uitdagen. Zelf kan ik ook al sb en travers en beginnetje appuyement dus pak ik dit op haar weer meteen op, het gaat idd nog stug, omdat ze zo anders ia wat ik gewend ben.

@ifyouknowme: Ze is best fors gebouwd, haar vader staat daar ook op stal en die wat hoekiger en daar zit beetje tuigers bloed in, van moederskant weet ik bijna niks

ifyouknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:04

Inderdaad!
Op sommige fotoos lijkt het wel mee te vallen, dus misschien ligt het aan de manier van fotograferen, maar haar benen zijn zo kort Clown

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 17:06

ifyouknowme schreef:
Inderdaad!
Op sommige fotoos lijkt het wel mee te vallen, dus misschien ligt het aan de manier van fotograferen, maar haar benen zijn zo kort Clown

gelukkig heeft niet elk paard heeft lange stelten Bloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:09

Ik vind het er op zich wel netjes uit zien.
Wel zou ik eerst werken aan een goede basis, voor je moeilijke figuren gaat rijden.

En wat betreft de Thiedemann.....ze is er altijd mee gereden vind ik wel een makkelijk excuus.
Ik heb niks tegen een Thiedemann (heb er zelf ook een maandje of 3-4 mee gereden), maar dan moet het wel met een gegronde reden zijn.
Zeker niet dat je het doet omdat andere het ook doen.
Het is niet voorniks een HULPmiddel, niet iets waar een paard altijd mee gereden moet worden.
Maar een een middel om ergens mee te helpen. In de tussentijd kun je dan werken aan het ´probleem´ en na een tijdje heeft het middel zijn HULP verleend en kan het de kast in want je hebt hem niet meer nodig.
Dat zou ik dus als doel gaan nemen als ik jou was. Dus laat die moeilijkere oefeningen voor het begin achterwegen en als het paard goed zelfstandig kan lopen zonder poespas eraan, dan zou ik daar langzaam verder mee gaan werken.

Succes ermee, jullie zijn een leuke combi.

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:10

Leuk paardje zeg!
Ik snap alleen niet waarom je schouderbinnenwaarts enzo oefent, als je je pony zonder slof nog niet nageeflijk krijgt. Ik zelf zou daar eerst aan gaan werken en dan pas een stapje verder gaan met de oefeningen..
Succes!!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:15

Ik ga toch ook even zeuren over de thiedemann; ik vind ondanks dat ding dat de hoofd/halshouding niet goed is, zelfs zo dat ik vind dat je geen sb, travers, ed kunt gaan rijden. Het paard loopt niet ontspannen over de rug en loopt erg op de voorhand. Dan kun je wel zeggen dat de knopjes er wel op zitten, er zit dan duidelijk een dikke laag stof op!

Op zich is er niks mis mee om (tijdelijk) met thiedeman te rijden, maar dan wel echt alleen voor het basiswerk. Als je paard niet eerlijk nageeflijk is en niet op de correcte manier kan buigen dan heb je niks te zoeken bij oefeningen van M niveau of hoger. Je gaat toch ook geen salto springen als je de koprol niet beheerst? (ook al zit dat knopje er wel op omdat je dat vroeger wel kon)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:54

Nogmaals, ik rijd heus wel de basis en besteed daar genoeg tijd aan tijdens het inrijden.
Ik moet inderdaad meer aan de aanleuning werken, maar ik doe het ook stap voor stap.
De basis zit er prima in en nu probeer ik dus mijn draai te vinden in haar zijgangen.
Het probleem is hier niet onze basis, maar een kwestie van gewenning
De Thiedeman zit niet zo strak dat ik haar in een houding dwing, anders zou ze wel op elke foto nagevelijk lopen.
Een reactie als 'lekker makkelijk excuus om een thiedeman te gebruiken omdat ze die altijd heeft' vind ik zelf een makkelijke reactie, deze mensen hangen niet zonder reden een thiedeman eraan.
Ander paard van stal, dat ook een thiedeman heeft, draagt die met de reden dat hij een zware hoofdschudder is en de steun van thiedeman nodig heeft om rustig in zijn hoofd te blijven.
De andere paarden hebben geen hulpteugel omdat die het niet nodig hebben.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:56

Dat is geen makkelijke reactie, maar i.p.v. moeilijke oefeningen rijden, kun je er ook aan werken dat JIJ het paard wel zonder Thiedeman kunt rijden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:26

Silence schreef:
Dat is geen makkelijke reactie, maar i.p.v. moeilijke oefeningen rijden, kun je er ook aan werken dat JIJ het paard wel zonder Thiedeman kunt rijden.

Dat bedoel ik, waar ligt je prioriteit?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:37

Ik vind het er heel goed uit zin. Ik vind het wel een beetje zielig dat mensen alleen maar commentaar op doe Thiedemann gaan geven terwijl er al word aangegeven daar geen commentaar op te geven. Lezen misschien? Volgens mij willen mensen gewoon perse commentaar ergens op leveren en gaan ze zo doen. Ik vind het een mooi beestje en dat je goed rijd!!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:49

EllaBellaah schreef:
Ik vind het er heel goed uit zin. Ik vind het wel een beetje zielig dat mensen alleen maar commentaar op doe Thiedemann gaan geven terwijl er al word aangegeven daar geen commentaar op te geven. Lezen misschien? Volgens mij willen mensen gewoon perse commentaar ergens op leveren en gaan ze zo doen. Ik vind het een mooi beestje en dat je goed rijd!!

Je mag dat zielig vinden.
Maar je wilt toch eerlijk commentaar als je hier foto's plaatst? Het is namelijk wel punt nummer 1 als je deze foto's bekijkt, jammer.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:50

EllaBellaah bekijk de regels dan van bokt maar eens goed. als je nergens commentaar op wil hebben moet je de foto's maar niet plaatsen.
En de opmerkingen vind ik helemaal niet zo zielig. medebokkers hebben het beste met iemand voor en proberen zo te helpen. Sja en als je daar problemen mee hebt......

Ik kan alleen maar meegaan met de vorige sprekers. Eerst lekker het paard door z'n lijf rijden en een paard hebben wat op de hulpe reageert, voorwaarts is en in een mooie aanleuning, voordat je met moeilijkere oefeningen gaat rijden. Ander krijg je een paard wat gaat blokkeren in zijn wervelkolom en er eigenlijk alleeen maar slechter op wordt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:58

Het is een leuk paard dat vast ook lekker kan lopen maar dat komt er nu nog niet helemaal uit.
Ik vind niet dat je kunt zeggen dat je genoeg basis hebt om halsoverkop maar schouderbinnenwaarts en appuyementen te gaan rijden, "omdat het paard het nou eenmaal kan ". Je paard loopt maar op 1 enkele foto een beetje nageeflijk.. Wat versta jij dan onder de basis? In mijn ogen hoort nageeflijkheid er te zijn voor je aan andere oefeningen begint.
Of je die nageeflijkheid bereikt met of zonder thiedeman is jou keuze, maar op deze manier heeft hij in elk geval geen nut en kun je hem er net zo goed afhalen.
Ik denk als je met goede instructie nog een maandje of 2 hard aan het werk gaat dat de foto's er dan heel anders uitzien en dat je ook veel minder commentaar zal krijgen op je thiedeman.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:57

Ik wil niet over de thiedeman zeuren, maar er is destijds niet voor niets een thiedeman aangehangen. Probeer nu eens zonder te rijden. Op sommige foto's vind ik de thiedeman ook best wel strak zitten dus werken. Imo word het paard gedwongen om met zn hoofd naar beneden te lopen. Dat vind ik niet een goede manier van een paard ontspannen aan de teugel rijden.

probeer eerst zonder thiedeman eens voltes te rijden, stelling te vragen en kijken of je haar/ hem ontspannen aan de teugel kan rijden. Rij ook niet met het paard sb, travers of wat dan ook omdat het paard het zou moeten kunnen. Maar rij het omdat jij het zelf zonder thiedeman kan. Dus begin bij de basis en heb er later profijt van Knipoog

succes!

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:07

Ik ben het met pubelia eens!! Je kunt het altijd proberen, of langzamerhand de thiedeman eerst 1 gaatje losser, later miss nog een en dan helemaal eraf, of je rijd hem in met en daarna zonder, als je dat fijn vind. Bloos Verder Vind ik het er netjes uitzien hoor! Jullie zijn een leuke combi!! Ja

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:12

Ik heb mijn merrie zelf 9 jaar met thiedeman gereden terwijl ik eigenlijk tegen hulpmiddelen ben, maar als het paard daardoor beter ontspant en beter over de rug gaat lopen vind ik het een goede reden. Verder hangt hij niet te strak en vind ik het voordeel van de thiedeman dat hij beperkt inwerkt.
Ik vind het verder een leuk paard, maar ze lijkt achter wel wat hoger dan voren (kan aan de foto's liggen). Ik zou met een dergelijk paard veel overgangen rijden en voltes, als ze dan lossen in het lijf wordt kan je de rest oppakken. Ook is het een optie om eens te proberen de thiedeman een ringetje losser te hangen en te proberen om puur op je zit te rijden. Maak dan ook foto's en bekijk het verschil. Veel paarden blokkeren door druk in de mond en gaan daar tegenin, waardoor je een tegengesteld effect krijgt.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 20:02

ik wist van tevoren ook wel dat ik reacties zou krijgen over mijn Thiedeman,
maar ik hang niet zomaar zonder reden een thiedeman eraan, en ook die eigenaren niet Knipoog
Bedankt verder voor alle andere reacties