Longeren is heel erg zwaar voor je paard, dus ik zou dat zeker niet opeens dagelijks gaan doen. Daarbij is het oerend saai 
Ik zou zeggen als hij echt nog niets gewend is, begin met 2 keer per week een half uur, de ene keer longeren, de andere keer rijden. Na 3 weken doe je 3 keer per week en ga je de ene keer longeren, dan rijden en de volgende keer bezig met het verkeersmak maken (richting een buitenrit, dus eerst aan de hand). Zo heb je veel afwisseling en ben je lekker actief bezig. Dit bouw je uit tot tsja, wat jij een basisconditie vindt. Wil je liever meer rijden? Ga dan 4 keer per week en doe 2 keer rijden, 2 keer longeren/wandelen/buiten rijden. Doe vooral veel afwisselends en ik zou voordat hij 4,5 is niet dagelijks rijden. Maar goed, dat is ook je eigen mening. Ik vind 3,5 sowieso nog jong.
Wei is heel belangrijk. Rijden/longeren betekend veel nieuws en dus ook veel om er even af te spelen. Hij is nog jong, dus geef hem ook de tijd. Ik denk dat je met een half jaar al een heel eind bent, ook qua rijden, maar het is de vraag of je het zo snel wilt. Het kan in 6 weken (1e week 2 keer, 2e week 4 keer, 3e week elke dag en vervolgens dagelijks een uur oefenen), maar dat wil je je jonge dier niet aan doen.
Houd er rekening mee dat een jong paard (sowieso paarden in het algemeen) weinig concentratie hebben. Na 5/10 minuten geconcentreerd bezig zijn hebben ze even een rust moment nodig van een minuutje. Dat hoeft niet veel te zijn, gewoon even een rondje stappen en niets vragen. Ik vind 20-30 minuten rijden ook zat voor een paard waar je net mee begint. Een uur is echt te lang voor een jonkie.
Veel succes met je paard en luister vooral goed naar je paard en of hij het leuk blijft vinden!