Net ingereden paard basisconditie geven: hoe en in hoeveel t

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Net ingereden paard basisconditie geven: hoe en in hoeveel t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:03

Nou ja, dat is dus mijn vraag.
Laten we zeggen dat het stuur, het gas en de rem erop zitten, het paard 3,5 jaar is.
Hoe ga je dan verantwoord te werk? Dus: hoe vaak per week rijden en andere bezigheden zoals longeren, hoe bouw je dit op, en wanneer kun je zeggen dat een paard beschikt over een basisconditie? Hoeveel tijd neemt dit alles in beslag?

Alvast bedankt! Lachen

8nnemiek

Re: Net ingereden paard basisconditie geven: hoe en in hoeveel t

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:10

Ik denk dat elk paard wel een basisconditie heeft als het overdag (of beter nog, 24/7) buiten staat met soortgenootjes. Normaal gesproken spelen ze een aantal keer per dag, zeker jonge paarden, en een half uur stappen en draven onder het zadel zou volgens mij ook niet echt een probleem moeten zijn.
Verder is het natuurlijk logisch dat je met een jong paard rustig aan begint bij het inrijden, bijvoorbeeld elke dag 10 minuutjes, en dat zou ik dan gewoon langzaam uitbouwen; 15 minuten, 20 minuten, half uurtje, en zo steeds wat intensiever. Ik denk dus eigenlijk dat je niet echt aan de conditie hoeft te werken als je paard overdag lekker buiten staat.
Pas als je een half jaar aan t rijden bent, en echt een uur lang goed doorrijdt, dan begin je echt conditie op te bouwen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:01

Ik weet niet of je je paard aan huis hebt, maar als je conditie op wilt bouwen zou ik gewoon veel werk aan de longe doen, het hoeft helemaal niet intensief. Je kan ook gewoon spelend met hem bezig zijn, en keer laten vrijspringen ed.
Het rijden zelf, tsja, dat ligt eraan hoe het paard is. Snapt hij het kan je steeds verder, hoe verder je gaat, hoe vaker je kan rijden. (het staat er niet echt logisch, maar kan ff niet beter formuleren)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:47

Longeren is heel erg zwaar voor je paard, dus ik zou dat zeker niet opeens dagelijks gaan doen. Daarbij is het oerend saai Knipoog

Ik zou zeggen als hij echt nog niets gewend is, begin met 2 keer per week een half uur, de ene keer longeren, de andere keer rijden. Na 3 weken doe je 3 keer per week en ga je de ene keer longeren, dan rijden en de volgende keer bezig met het verkeersmak maken (richting een buitenrit, dus eerst aan de hand). Zo heb je veel afwisseling en ben je lekker actief bezig. Dit bouw je uit tot tsja, wat jij een basisconditie vindt. Wil je liever meer rijden? Ga dan 4 keer per week en doe 2 keer rijden, 2 keer longeren/wandelen/buiten rijden. Doe vooral veel afwisselends en ik zou voordat hij 4,5 is niet dagelijks rijden. Maar goed, dat is ook je eigen mening. Ik vind 3,5 sowieso nog jong.

Wei is heel belangrijk. Rijden/longeren betekend veel nieuws en dus ook veel om er even af te spelen. Hij is nog jong, dus geef hem ook de tijd. Ik denk dat je met een half jaar al een heel eind bent, ook qua rijden, maar het is de vraag of je het zo snel wilt. Het kan in 6 weken (1e week 2 keer, 2e week 4 keer, 3e week elke dag en vervolgens dagelijks een uur oefenen), maar dat wil je je jonge dier niet aan doen.

Houd er rekening mee dat een jong paard (sowieso paarden in het algemeen) weinig concentratie hebben. Na 5/10 minuten geconcentreerd bezig zijn hebben ze even een rust moment nodig van een minuutje. Dat hoeft niet veel te zijn, gewoon even een rondje stappen en niets vragen. Ik vind 20-30 minuten rijden ook zat voor een paard waar je net mee begint. Een uur is echt te lang voor een jonkie.

Veel succes met je paard en luister vooral goed naar je paard en of hij het leuk blijft vinden!

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:10

Ben nu bezig met beleren.
En ik vind het belangrijk dat het paard 2 dagen rust in de week heeft. Als hij zadelmak is, wil ik 2x per week 20 min. rijden. en 3x per week 20 min. longeren. Dit was het advies van mijn instructrice