Welke periode (maand) het beste om paard zadelmak te laten m

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

Welke periode (maand) het beste om paard zadelmak te laten m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 19:06

Wanneer is het, vinden jullie, de beste periode om jullie paard zadelmak te laten maken ?
De lente, en dan het paard terug op het land ?
Wat verkiezen jullie ?
Ik heb een 3 jarige merrie dat ik dit jaar wou laten dekken maar ik was van plan om ze in januari februari 09 te laten zadelmak maken in een stal.
Als ze nu drachtig is , wil ik ze niet tijdens haar dracht zadelmak laten maken (dat is toch het beste niet?) en erna moet het veulen tot in september bij haar blijven . Dan pas mag het gespeend worden en ik vind september te laat om de merrie weg te brengen om zadelmak te laten maken , want ze word dan geschoren en zal in putje winter terug thuis komen bij mij waar ze terug de wei in gaat, dus niet ideaal ( ik rij niet door rugproblemen)
Dus ben ik van plan om ze dan in januari-Feb 09 zadelmak te laten maken erna rond april te laten dekken.
Wat is jullie ervaring en wat doen jullie ?

Jasia

Re: Welke periode (maand) het beste om paard zadelmak te laten m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:10

Als het toch niet voor jezelf is kan je haar toch dit jaar laten dekken, eerst een veulen.. En dan daarna in laten rijden?
Dan heeft ze eerst nog een jaartje rust Ja

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:17

Zelf laat ik ze meestal als 3 jarige dekken en dan drachtig inrijden(die zelfde zomer dus) en dan de winter/voorjaar stil zetten om lekker dik te zijn en te moederen. Pas als het veulen een paar maanden is de boel weer rustig op pakken.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 09:13

Jasia schreef:
Als het toch niet voor jezelf is kan je haar toch dit jaar laten dekken, eerst een veulen.. En dan daarna in laten rijden?
Dan heeft ze eerst nog een jaartje rust Ja

Dan word ze te oud, bijna 5 jaar om in te laten rijden en ze is al niet zo gemakkelijk.

Dan is het in de winter , gelijk boven gezegd hé, en dat is te laat om ze dan te laten inrijden want dan komt ze geschoren terug van de stal en bij mij staat ze in de wei , dat een beetje dom dat te doen vind ik.

En als ik dan nog wacht dan is ze 5jaar snap je

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 09:17

Dennis schreef:
Zelf laat ik ze meestal als 3 jarige dekken en dan drachtig inrijden(die zelfde zomer dus) en dan de winter/voorjaar stil zetten om lekker dik te zijn en te moederen. Pas als het veulen een paar maanden is de boel weer rustig op pakken.

Ok.
Nu is ze 3 jaar en ik wou tot volgend jaar wachten om ze te laten zadelmak maken ik begin nu stilletjes de longe en het werk zo, zien tot waar ik geraak, wil ze al zo ver mogelijk zetten voordat ik ze breng. Alleen het rijden gaan ik niet kunnen ivm mijn rugpijn en andere gezondheidsproblemen.

Jij dekt ze dan in de lente april (bvb) en laat ze dan in de zomer julli of zo zadelmak maken?

Ik zou ze nu graag laten dekken maar dan is ze 5 6 maand drachtig als ik ze in januari (09) naar de stal breng om zadelmak te maken, dat vind ik niet zo goed hoor,mocht ze 1 of 2 maand zijn ok misschien nog wel maar hier zou ze dan al ver zijn in haar dracht hé, en als ze dan stress is, wat ze is Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:21

Ik heb een merrie die als die eind mei gedekt word in november al helemaal uitgekakt is en geen puf meer heeft. Dus dekken, meteen daarna inrijden en daarna weer stil zetten vind ik zelf het fijnst.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 10:22

Ja t is dat hein, hier gaat dat niet als ik ze pas volgend jaar wil laten zadelmak maken dan is ze te ver.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:30

Waarom wil je haar juist in 2009 zadelmak maken? Als het mijn paard was liet ik haar nu (in 2008) dekken èn ook zadelmak maken, daarna meteen weer naar de wei en volgend jaar als het veulen er is weer beginnen met rijden.
Zadelmak maken is, normaal gesproken, een kwestie van een maand. Zeker als je haar daarvoor al (goed) gelongeerd hebt zodat ze de commando's al kent.
Zò dus:Dennis schreef:

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 13:36

Ja maar dat is het juist ik wil zelf alles proberen te doen zoveel mogelijk, en gaan ze dan op een stal in Duitsland zetten een maand of 2 3. Daarom dat ik volgend jaar ze maar pas weg wou doen, ook omdat het voor mij niet de bedoeling is om te rijden en dat ik haar nog tijd wil laten om te groeien en voort te ontwikkelen voor ik ze zadelmak laat maken.
Maar ik vroeg me af in welke periode jullie het meest de paarden weg brachten om zadelmak te maken.Lente lijkt me het beste niet ?

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:38

uhmmz 5 te oud om in te rijden ?? dat is juist beter hoor en dan is ze zelfs nog niet volgroeid he
ik zou eerst dekken en na t veulen in rijden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:50

Ik heb een paard ingereden wat 6 jaar oud was. Geen enkel probleem. Ze zijn iets sterker omdat ze meer volgroeid zijn. Maar dat is echt geen probleem hoor, het is geen wilde mustang.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:13

Latere leeftijd is idd geen probleem. Ik heb afgelopen winter ook een 13 jarige ingereden. Die heb ik leeg gekocht (na 10 veulens op rij) en is gister weer gedekt.
Ik heb meerdere pony's op 5/6/7 jarige leeftijd ingereden, zelfs tot een 20 jarige aan toe.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:58

mijn paard is ook op z'n 5de pas ingereden, denk niet dat dit een probleem is Knipoog