In de les last hebben van spanningen, erg vervelend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

In de les last hebben van spanningen, erg vervelend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 10:10

Ik zit al jaren met een verschrikkelijk lastig probleem... Als ik les heb (wekelijks) probeer ik altijd erg mijn best te doen en te laten zien waar ik en mijn paard de week voorafgaand aan gewerkt hebben. Prima zou je zeggen, was het niet dat dit onbewust zorgt voor spanningen. Op de een of andere manier loopt mijn paard tijdens de les nooit zo fijn als dat ik haar zelf (alleen) rijd. Mijn paard is erg gevoelig voor mijn stemming, ben ik wat onrustig of stug dan spiegeld zij dit direct en wordt het geheel gespannen en strak. Tips ed. komen dan niet meer goed aan.

Als ik alleen aan het trainen ben komen de tips weer wel van pas en gaat het verder ook prima. Ik heb verder geen problemen met mijn paard, ze loopt aardig netjes op basis niveau (+- L niveau) en ik kan verder eigenlijk alles met haar doen. Wedstrijdambities heb ik niet, dat lijkt me namelijk helemaal niets voor ons. Ik ben overigens wel serieus bezig met haar, les wekelijks en probeer ons altijd te verbeteren.

Toch vind ik het erg vervelend, ik lijk maar niet van dit probleem af te komen. Iedere week baal ik opnieuw als ik les heb. Soms heb ik het gevoel alsof ik betaal voor het oplossen van problemen die ik normaal gesproken niet heb. Afgelopen week heb ik hier ook uitgebreid met mijn instructeur over gesproken. Hij erkent het probleem ook en heeft ook met eigen ogen kunnen zien dat ik een stuk relaxter rijd zonder instructie. Na mijn les van vorige week heb ik ook bewust nog even doorgereden waarna het probleem ook vrijwel direct verdwenen was.

Hij stelde voor om mijn paard deze week eens te rijden om te kijken waar het probleem ligt. Ik vind dit zelf totaal niet nodig, het probleem ligt immers bij mij. Ik wil dit probleem ook zelf oplossen, ik ben er niet op uit om iemand anders mijn paard te laten rijden. Deze problemen heb ik immers nooit. Verder lijkt er niet echt een passende oplossing te zijn voor dit ‘’probleem’’, er zijn verder ook geen ideeën/oplossingen besproken.

Hoe zouden jullie een dergelijke situatie aanpakken? Herkend überhaupt iemand deze problemen?? Ik wil het graag opgelost krijgen, naar mijn idee blijf ik in mijn lessen hangen terwijl we samen al veel meer zouden kunnen.

elexis

Re: In de les last hebben van spanningen, erg vervelend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:15

Ik herken het probleem wel een beetje.. heb ongeveer hetzelfde, alleen dan niet alleen met lessen, maar zoiezo als er iemand toe kijkt..dan wil ik het goed doen en laten zien wat we kunnen, waardoor ik geforceerder over kom en het juist niet lukt.

Ben er zelf ook nog een beetje mee aan het worstelen, maar ik denk dat het vooral in je eigen instelling zit. Je moet proberen te denken dat je intructeur toch wel ziet dat je er aan gewerkt hebt. beeld je desnoods in dat hij er niet is...

Dat je instructeur jou paard rijd lijkt mij idd niet de oplossing..ben hier zoiezo niet zo'n fan van. Het is immers jou paard..

Succes ermee!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:17

Ik herken dit zeker weten, eerst kon ik juist alleen met les maar fijn rijden en toen ging m'n paard zonder les ook ineens super lopen.
Toen even geen les gehad en na een paar weken zat ik dus in dezelfde situatie als jij nu. Met les was het drama en je komt dus met een niet zo voldaan gevoel van je paard af. Zonde van je humeur en zonde van je les.. Daar wil je immers wat van leren.

Mijn instructrise is ook wel eens op m'n paard gegaan om even te bevestigen dat het dus niet aan het paard lag maar aan mij. Dat wist ik stiekem ook wel. Heb het bij haar aangegeven en nu rij ik dus gewoon voor mezelf en geeft zij alleen maar aanwijzingen en doe ik alles op m'n eigen tempo.
Als er dus wordt gezegd overgang stap, normaal moest m'n paard gelijk in stap en ging de overgang slordig. Nu weet ik dat ik gewoon de tijd ervoor kan nemen en de oefening goed kan doen.
En ik moet zeggen dat we nu echt wel stappen vooruit gaan.
Hoop dat je er wat aan hebt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:20

probeer jezelf te ontspannen, ik ken dit wel, heb er ook wel een beetje last van, hoewel ik een hele prettige instructrice heb.

Jou paard neemt jou gespannenheid over...maar ook jou ontspannenheid! het lukt ook vast neit de eerste keer, maar probeer echt ontspannen te blijven Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:10

Nou, ik ben toch niet de enigste lees ik Knipoog Bedankt voor de antwoorden iig!

Citaat:
Ben er zelf ook nog een beetje mee aan het worstelen, maar ik denk dat het vooral in je eigen instelling zit. Je moet proberen te denken dat je intructeur toch wel ziet dat je er aan gewerkt hebt. beeld je desnoods in dat hij er niet is...

Het ligt absoluut aan mijn eigen instelling. Vraag me niet waarom ik het doe, het liever gehad dat ik die eigenschap gewoon niet had.
Tijdens mijn les probeerd mijn instructeur het probleem ook te verhelpen dmv tips. Dit werkt naar mijn idee enkel averechts, hoe meer ik er mee geconfronteerd wordt hoe erger die onbewuste spanning wordt. Het slaat werkelijk nergens op, irriteer ook vreselijk aan het feit dat ik het doe....

Citaat:
Jou paard neemt jou gespannenheid over...maar ook jou ontspannenheid! het lukt ook vast neit de eerste keer, maar probeer echt ontspannen te blijven

Tja, ik zou het graag doen maar dat is het probleem nu net Haha! Dat ontspannen lukt nou juist niet! Ik heb dit probleem al langer, het ligt ook niet aan mijn instructeur, ik heb dit altijd al gehad ook bij anderen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:12

Krijg je privéles of in een groep? Ik kan zelf echt niet in een groep rijden ik wordt zo ontzettend zenuwachtig dan. En omdat ik zenuwachtig ben loopt mijn paard dan heel slecht dus dat is ook weer niet goed voor mijn zelfvertrouwen. Ik heb me er nu bij neergelegd dat ik op het moment niet in een groepsles kan. Over een half jaar ga ik het weer proberen en tot die tijd ga ik langzaam opbouwen door samen in de bak met een vriendin te rijden en dan eens met een ander vreemd persoon. In de privéles en met het alleen rijden heb ik juist nergens last van.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:55

Het lijkt mij ook helemaal niet nodig om hem op je paard te laten. Het is immer jou probleem.
Ga eens iets totaal anders doen of neem een keer een prive lesje? Maak foto's van jezelf
om te werken aan bepaalde oefeningen waar je gespannen van wordt?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 15:02

Het gaat overigens om privé dressuurles. Mijn instructeur is overigens ook een heel ervaren paardenman, het probleem staat verder ook los van hem of mijn paard. Het is echt iets persoonlijks vrees ik.

Als ik zelf train heb ik nergens last van. Mijn paard doet dan gewoon (op uitzonderingen en rotdagen na Knipoog) haar best en loopt gewoon fijn. Er zijn geen bepaalde oefeningen waarbij ik er meer last van heb. Het probleem is gewoon dat mijn paard mij spiegeld, zij gaat krampachtig en gespannen lopen en laat zich niet meer los in het lijf. Hierdoor blijf je continu hangen en kun je niet verder, ze zal zich eerst los moeten laten. (lees-> ik zal me eerst los moeten laten Clown )

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:04

Klikt het wel tussen jou en je instructeur.
Ik had in de les ook vaak last van spaning en was blij als het weer voorbij was. Ik heb nu een andere instructrice, en mijn paard loopt bij deze in de les een heel stuk beter dan zonder mijn instructrice erbij.
Bij haar voel ik me meer op mijn gemak, en dat scheelt voor mij een hoop.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:08

Misschien kan je eens een lesje aan de longeerlijn doen ala voltige. Jij geen 'zeggenschap' met het rijden en je puur en alleen maar bezig houden met ontspannen zitten (bij sommige oefeningen is die volledige ontspanning nodig, omdat je anders niet kan blijven zitten).
Je gaat dan wel niet mét je paard vooruit met oefeningen, maar je gaat wel zelf vooruit waardoor je met je paard ook weer verder kan.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:22

Bedankt voor de tips!

Citaat:
Klikt het wel tussen jou en je instructeur.

Ja, de klik is er wel. Mijn instructeur is heel kundig en ik leer absoluut van zijn tips en adviezen. Die spanning heb ik overigens altijd al gehad, ook bij andere instructeurs waar ik in het verleden les van heb gehad.

Die enkele keren dat ik het niet had waren allen tijdens clinics. De man die de clinics gaf hield mij wel zo bezig dat ik het op een gegeven moment gewoon te druk had om mezelf te spannen Bloos Hij negeerde mijn spanning volledig, opzich lijkt het een goede manier voor mij.

Citaat:
Misschien kan je eens een lesje aan de longeerlijn doen ala voltige.

Prima, als ik daarmee van de spanning af kan komen...
Het frustreerd gigantisch dat ik er normaal gesproken geen last van heb... Frusty
Gisteren nog wat getraind voor mijn les van vanavond, niks aan de hand. Paard loopt fijn, ik voel me relaxt, gewoon ok dus!
Vanavond zal het echter wel weer een stugge en strakke boel worden Lips are sealed

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:07

Heel vervelend probleem toch heb je ook in een leersituatie gezeten (clinics) waarin je die spanning niet had. Waarschijnlijk heb je een andere lesmethode nodig waarin je meer aan het werk wordt gezet.
Wat ik me verder afvraag is in hoeverre je jouw probleem bespreekbaar hebt gemaakt met je instucteur. Als hij echt een goede instructeur is moet hij ook jou van je spanning af kunnen helpen door je het gevoel te geven dat er niet geoordeeld wordt en dat je fouten mag maken.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:38

SusanH schreef:
Heel vervelend probleem toch heb je ook in een leersituatie gezeten (clinics) waarin je die spanning niet had. Waarschijnlijk heb je een andere lesmethode nodig waarin je meer aan het werk wordt gezet.
Wat ik me verder afvraag is in hoeverre je jouw probleem bespreekbaar hebt gemaakt met je instucteur. Als hij echt een goede instructeur is moet hij ook jou van je spanning af kunnen helpen door je het gevoel te geven dat er niet geoordeeld wordt en dat je fouten mag maken.

Helemaal mee eens!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:07

Ik herken dit ook en heb er ook veel last van (gehad)
Ik had het heel erg bij clubles en als mensen stonden te kijken langs de kant als ik voor mezelf reed of op wedstrijden. Ik wilde het graag erg goed doen en werd erg onzeker als het niet lukte om een fijn gevoel te krijgen met rijden, waardoor ik nog minder ging rijden en het plezier verloor.

Met de clublessen ben ik gestopt en met wedstrijdrijden eerst ook.
Ik heb een priv'einstructrice waarmee het heel goed klikt en die me heel goed begrijpt en helpt en bij haar voel ik me veilig en heb ik er geen last meer van. Ik rijd daar al zo'n 5,5 jaar denk ik, met veel plezier.
De paarden heb ik nu aan huis, dus kijken er veel minder mensen naar mijn rijden.
Ik heb besloten pas weer op wedstrijd te gaan als ik me daar weer prettig bij voel. Of omdat ik het gevoel heb dat het paard zo fijn te rijden is dat ik dat daar met alle spanningen van mij waarschijnlijk ook wel redelijk fijn kan rijden, of omdat ik de knop om kan zetten en denken dat het voor de ervaring is van het paard en/of mijzelf.
Tot dat moment rijd ik lekker ontspannen voor mijzelf en les rustig verder.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:40

De eerste stap heb je gezet!
Je hebt het verteld aan je instructeur. Misschien kunnen jullie samen tot en oplossing komen door gewoon wat andere manieren van tips te geven. Misschien dat hij een tijdje juist de sterke punten extra benoemd, en je natuurlijk ook de nodige tips geeft. Vaak voel je je gewoon wat relaxter als je een paar keer hebt gehoord dat het er goed uitziet.
Het kan ook een idee zijn om je paard alvast even voor te rijden, en dat je dus al even bezig bent voor je les begint. Dan is je basiswerk in ieder geval al ontspannen geweest, en klim je er niet gespannen op!