Tijdens het hangen wegspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisGr

Tijdens het hangen wegspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:42

hallo,

Ik heb een 3 jarige ruin waar we nu bezig zijn met het zadelmak maken.
Nu hebben we al een paar keer aan het zadel gehangen maar telkens het
gevolg dat hij wegspringt. Nou denken wij op stal dat het te maken heeft met
zijn evenwicht en zijn ballans.
Maar ik wou aan jullie vragen of jullie misschien wisten wat het was of tips hebben.

Groetjes

Urielle

Re: Tijdens het hangen wegspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:57

Hoe heb je het paard voorbereid?

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 07:56

Urielle schreef:
Hoe heb je het paard voorbereid?

Door eerst aan de beugels als het ware een beetje trekken, daarna met me hand klein beetje druk gezet & geleidelijkere aan steeds meer druk op de beugel gezet. Toen me voet in de beugel gedaan zodat ie daar aan went en toen eenbeetje druk op me been/ voet zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:13

Ik doelde meer op je totale voorbereiding. Paard is neem ik aan gewend aan de longe, is hij volkomen mak op het zadel, met losse beugels? Is hij bijgezet geweest, en kent hij het gevoel van druk op het bit? Is hij goed bekend met het commando voor halthouden en aanstappen aan de longe, ook als je er niet pal naast staat? Is hij gedesensibiliseerd met gekke dingen doen, aan twee zijden, net zolang tot hij ontspannen is? Heb je er al op een krukje naast gestaan en hem aan alle kanten beklopt en op en neer gesprongen en vanaf het krukje over hem heen geleund, zodat hij gewend is om iets ineens boven en achter hem te zien bewegen wat hem ook nog eens aanraakt?

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:53

je moet sowieso nooit aan een beugel gaan hangen!
Je trekt dan zodanig aan de rug dat het niet prettig is.
Het beste is inderdaad vanaf een krukje eerst te laten wennen met belonen,
klopjes geven en heeeeel veeeeel praten! Praten alsof je gek bent.
Daarna kun je het best direct op de rug te gaan hangen, er weer vanaf, weer gaan hangen,
weer er vanaf. Jou gewicht is dan verdeeld en je hangt niet aan een kant van de rug.
Telkens als het goed gaat belonen en blijven praten. Als dit goed gaat kun je vanaf het krukje
'normaal' opsteigen en weer belonen en praten. Zo heel vaak herhalen met op en af stappen vanaf
het krukje en als dat helemaal goed gaat vanaf de grond.
succes ermee!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 00:01

en niet te vergeten: van beide kanten!! zodat hij het in allebei z'n ogen ziet..
ik zou het voor kunnen doen.. Tong uitsteken zo uitleggen via 'een niet persoonlijk gesprek' lukt me niet altijd.. Tong uitsteken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 00:56

Is er iemand die je kan helpen (en die hier meer vanaf weet)?

De basis is nl. heel belangrijk, anders kan het paard tijden bang blijven voor de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 01:50

Urielle schreef:
Ik doelde meer op je totale voorbereiding. Paard is neem ik aan gewend aan de longe, is hij volkomen mak op het zadel, met losse beugels? Is hij bijgezet geweest, en kent hij het gevoel van druk op het bit? Is hij goed bekend met het commando voor halthouden en aanstappen aan de longe, ook als je er niet pal naast staat? Is hij gedesensibiliseerd met gekke dingen doen, aan twee zijden, net zolang tot hij ontspannen is? Heb je er al op een krukje naast gestaan en hem aan alle kanten beklopt en op en neer gesprongen en vanaf het krukje over hem heen geleund, zodat hij gewend is om iets ineens boven en achter hem te zien bewegen wat hem ook nog eens aanraakt?

Dit is dus ook mijn werkwijze en dan kun je er na een tijdje zo op gaan.

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:14

Bedankt voor de reacties.. ja ik heb alleen dat met dat krukje niet gedaan maa dat ga ik zkr proberen!
voor de rest heb ik alles al een geprobeert!
en hij is aan alles al gewend stem commando's enz:)

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:15

& er kan een slotje op dit onderwerp