Aantikken en daardoor verkeerde stand voeten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Aantikken en daardoor verkeerde stand voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:31

Mijn merrie heeft waarschijnlijk een aantal keren met het rijden hard aangetikt. Hierdoor is zij haar achtervoeten naar buiten gaan draaien en daardoor een verkeerde stand ontwikkeld. Vandaag is de hoefsmid geweest en die dacht ook dat het van het aantikken was. Hij heeft haar achtervoeten een stukje steiler gezet waardoor aantikken minder makkelijk kan. Ook heeft hij de stand gecorigeerd. Nou wil ik vragen wat ik met rijden kan doen om dit te verminderen en hopelijk te voorkomen. Is dit een kwestie van achterhand versterken of zijn er bepaalde oefeningen die ik juist niet of wel moet doen?

previr

Re: Aantikken en daardoor verkeerde stand voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:50

? waar tikt ze zich dan met de achtervoeten aan? aan de voorvoeten?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:05

Ik ben ook benieuwd waar ze aantikt. De grond of de voorhoeven?
En heeft ze voor ijzers?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:20

Ze tikt waarschijnlijk de voorhoeven aan met haar achterhoeven. Dit heeft ze denk ik 1 of 2 keer erg hard gedaan en daardoor is ze vanuit haar knie haar achterbenen naar buiten gaan draaien.
Ze heeft geen hoefijzers.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:10

Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat je paard een andere beenstand krijgt doordat ze een paar keer haar hoeven heeft aangetikt.

Als haar beenstand echt is veranderd zou ik haar door een veearts na laten kijken. Dan lijkt het mij eerder dat ze iets is gaan ontlasten en hierdoor een andere houding heeft aangenomen.

Als een paard met de achterhoeven tegen de voorhoeven tikt komt dat doordat het voorbeen niet snel genoeg weg gezet word. Hierop kan de smid het beslag aanpassen door de opzet (voorkant van het ijzer) wat "ronder" te maken zodat de hoef makkelijker afrolt. Misschien een beetje onduidelijk, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:51

De hoefsmid was ervan overtuigd dat een paard het been gaat draaien als hij een paar keer hard heeft aangetikt. Hij zei dat de punt van een hoef erg gevoelig is.
Ik heb wel in mijn achterhoofd dat nu als ze na het bekappen en de nieuwe hoefstand weer gaat draaien dat ik de veearts erbij haalt.
Ze zit op het moment wel rechts erg vast dus dat heeft er waarschijnlijk ook mee te maken. Het lijkt wel alsof haar achtervoeten in franse stand staat haar rechterbeen is erger als het linker. Het been staat heel licht buiten gedraaid en dat is aan de hoef het duidelijkst te zien. De hoef is daardoor de laatste 2, 3 weken ook verkeerd af gaan slijten wat de stand verergerde. Dit heeft de hoefsmid verandert.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:04

Maar weet je zeker dat ze voorheen niet wat frans stond? Ik vind het erg vreemd, mijn paard tikt ook wel eens met haar achterhoef tegen de voorhoef aan en ik hoor het wel meer paarden doen maar zie nooit dat ze er frans van gaan staan Verward

Inderdaad iets om wel goed in de gaten te houden denk ik.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:34

je zou iig wel van die beschermers voor de hoefballen om kunnen doen, doet het haar iig geen zeer meer

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 12:43

Voorheen had ze een prima stand en was er niks op aan te merken.

@EmptyWords de plek waar ze waarschijnlijk aantikt is de punt van haar hoef en daar zijn geen beschermers voor denk ik.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:07

Toevallig kwam ik vandaag mijn hoefsmid tegen en moest ik aan jouw verhaal denken, dus even aan hem vertelt Lachen

Hij zei ook direct dat het echt neit kan dat je paard door aantikken een franse beenstand krijgt. Als je paard deze stand vroeger nog niet kwam komt het volgens hem door verkeerd bekappen... Bevestigt eigelijk precies wat ik dacht, weet je zeker dat je een goede smid hebt?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 11:04

Ja ik heb echt een goede smit. Deze bekapt haar eigenlijk altijd en pas de laatste keer is het zo gegaan. Ze had na het bekappen ook nergens last van maar ze heeft een paar keer een rare bloeduitstorting op de punt van de hoef gehad. Deze heeft ze nu weer en dat zag de hoefsmid ook vandaar zijn verklaring.
Ze heeft wel een blessure gehad aan de bilspier dus misschien dat ze daardoor ook haar been naar buiten is gaan draaien. Ik heb haar met die blessure 1,5 maand rust gegeven. Ze was alleen licht kreupel na draven op het verhard maar ze had wel duidelijk veel pijn aan haar spier. Dit is nu helemaal weer over maar opeens gaan die voeten dus raar staan.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:28

lijkt me sterkdat ze daardoor anders is gaan lopen
als ze zich aantikt met de achtervoeten aan de voorvoeten moet de smid de voorhoeven hogerop zetten en achter het ijzer iets meer naar achteren leggen.
En rijtechnisch moet je meer op de achterhand gaan rijden, niet paard op de voorhand laten lopen want hierdoor krijg je dat zijn voorvoeten minder snel wegkomen waardoor hij zich dus gaat raken

als ze in de punt van de hoef rooien plekken krijgt is er toch wat mis met het beslag en misschien de stand waarin de smid hem zet.
die rooie plekken zijn eigenlijk net zo iets als bij ons blauwe plekken. je paard heeft op de verkeerde plaatsen in zn voet het gewicht zeg maar, dus te veel gewicht op voor.
heeft je platte hoeven? lijkt me logisch ook vanwege het aantikken

aan welke kant heeft ze de rooie plekken?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:50

Dit komt me heel bekend voor. Met twee verschillende paarden welliswaar.

Een van de paarden tikt zichzelf in stap aan. Dit komt doordat haar achterbenen sneller gaan dan de voorbenen. Zou eens de tip van afronden van de voorhoef voorleggen aan de bekapper.
Maar wanneer je haar tijdens het rijden verzameld en meer op de achterhand laat lopen hoor je de tik ook niet meer. Hoe sterker die achterhand wordt, hoe minder ze gaat tikken en uiteindelijk ook los niet meer (of in elk geval minder) op de voorhand zal lopen. Ze heeft haar bouw en achtergrond ook niet mee, dravers lopen nogal snel op de voorhand.

De andere is een fries waarbij het me opeens op viel dat ze haar achterhoeven apart af sleet. Alsof ze naar buiten valt bijna. Het was nog maar 4 weken terug dat ze bekapt was en het viel me pas net op. Bekapper moest toch langs komen vanwege een scheur, dus meteen daar naar gevraagd. Hoeven van paarden groeien in het voorjaar vaak opeens heel snel, sneller dan normaal. Door ongelijke afslijting gaat de hoef scheef staan. Ongelijke afslijting kan komen door ongelijke bodem, slecht gebruik achterhand of zoals bij jou gebeurd kan zijn door ontlasting vanwege de blessure. Bekapper heeft het weer netjes bijgewerkt en nu staat ze weer keurig recht op de hoefjes.

Dan je derde 'probleem'. De rode plekken in de toppen (toon) van de hoeven zijn gewone blauwe plekken. Er is daar dus iets geweest wat een drukking en dus dat blauwqe plek heeft veroorzaakt. Dat kan gebeurd zijn door een kiezelpaadje, scherpe steen oid, maar kleine kans dat dat komt door het aantikken. Dan zou het namelijk niet onderop de hoef zitten.
Ik heb het idee, maar dat is lastig vanaf de computer, dat de toon te lang is bij de achterhoeven. Verklaar ook meteen het aantikken. Zou je een foto kunnen plaatsen?

Verder succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:50

Een paard is helaas niet intelligent genoeg om anders te gaan lopen om op die manier niet met de achtervoeten de voorvoeten aan te tikken. Prachtig bedacht van de smid, maar niet realistisch.
Dan zouden paarden ook slim genoeg zijn om niet meer te strijken Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:51

De blauwe plek zit op de voorkant van de hoef je kan als ze gewoon staat het zien zitten.
Hieronder een plaatje met wat ik bedoel (is niet van mijn paard)
Afbeelding
Bij dit paard zie je ook rechtsboven zo een blauwe/rode plek dat is wat ik bedoel. Die heeft mijn merrie dan meer naar het midden en naar onderen toe.

Mijn paard staat niet op ijzers dit omdat ik geen echte voorstander van ijzers ben. Zodra het nodig mocht zijn dan krijgt ze natuurlijk wel ijzers onder maar ik laat de paarden liever op blote voeten lopen.

Volgens mijn instructeur loopt ze goed op haar achterhand het kan nog beter maar daar moeten we samen aan gaan werken. Zijn daar dan nog manieren voor om de achterhand meer te activeren?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:57

snap wat je bedoelt met die rode plekken. bij t paard op de foto draagt dit paard dus meer aan de kant van de rode plekken, dus te veel druk.
en bij jou paard zal dit dan ook dat probleem zijn.
door er ijzers onder te plaatsen kan de smid bepalen hoe de druk verdeeld gaat worden, mits de smid een degelijk beslag maakt.
maar wat de rode plekken veroorzaakt hoeft ontstaan te zijn in de voeten, kan ook elders in het lijf van je paard zitten, je paard neemt een verkeerde houding aan en krijgt op 1 voet meer druk. zou toch eens over ijzers gaan denken.
en eventueel jou eigen houding op het paard en hoe het paard loopt, bv links of rechts lastiger te rijden bv. dit speelt allemaal mee.
en dan kom je waarschijnlijk ook bij het aantikken van achter aan voor. ik verwacht dat de stand van de hoeven danig veranderd moet worden,
heb je daar geen foto van?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 17:07

Sorry dat ik zo lang niet gereageerd heb ik ben namelijk een paar dagen op vakantie geweest.

Ik ben van plan om foto's te gaan maken. Wat ik zelf al zei dat ze rechts op het moment erg vast zit. Dit probeer ik al op te lossen door licht bijgezet te longeren en door haar rechts wat vaker te laten inbuigen.
Volgens mij is mijn houding wel erg redelijk bij mij merk ik zelf ook dat ik heel licht naar rechts gebogen ben dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:11

Sonja schreef:
Een paard is helaas niet intelligent genoeg om anders te gaan lopen om op die manier niet met de achtervoeten de voorvoeten aan te tikken. Prachtig bedacht van de smid, maar niet realistisch.
Dan zouden paarden ook slim genoeg zijn om niet meer te strijken Knipoog

Ben ik het volledig mee eens.
Kan me echt niet voorstellen dat het hierdoor komt..

Na het zien van de foto, denk ik persoonlijk dat het met de drukverdeling te maken heeft.
En denk dat de hoefsmid dit prima kan oplossen door middel van beslaan, en daarmee bepalen hoe de druk verdeeld word. Ja

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 15:18

Even voor de duidelijkheid dat is dus niet een foto van mijn paard. De hoefsmid heeft gekeken vorige week en die zij dat het niet door de druk maar dat het een bloeduitstorting was van of het lomp doen met andere paarden of van het aantikken.
Ijzers ben ik geen voorstander van dus die komen er alleen onder als het echt moet. Het draaien van haar been lijkt niet vanuit haar voeten maar vanuit hoger in het been te komen (knie of heup).