Bezig met oprichten, wil alleen maar verzameld galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Bezig met oprichten, wil alleen maar verzameld galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:23

Omdat mijn 7 jarige merrie is geneigd wanneer ze moe is te diep te lopen ben ik bezig haar met de training wat vaker op te richten. Ze is zo ontspannen en zo snel op mijn been dat ik haar bijna niet normaal kan laten draven wanneer ik haar wat meer wil oprichten. Ze galoppeerd heel snel aan en doet dit bijna op haar plaats als ik haar terug neem inplaats van dat ze overgaat in arbeidsdraf.
Ik kan haar wel laten draven maar dan moet ik haar meer lengte geven van voren en loopt ze wat te diep. Zo in de training is dit niet heel erg alleen op wedstrijd staat er op mijn coupon: paard moet niet dieper.
Ze is hiervoor Z1 dressuur geweest maar had een jaar stil gestaan, ik rijd haar nu 5 maanden en ben nu wel toe aan wat meer variatie in de hoofd-halshouding zodat ze zich ook weer wat beter gaat dragen.

Weet iemand waarom ze met wat meer oprichting wil blijven galopperen? Is dit voor een paard makkelijker?
Moet ik door gaan galopperen of haar steeds proberen in draf terug te zetten.
Ze is trouwens met wat meer oprichting heel fijn licht in de hand.

nynkeline

Re: Bezig met oprichten, wil alleen maar verzameld galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:48

Je was vorige week met dit paard ook in Warga ofniet?
Toen viel mij ook op dat ze niet dieper moest, en moest dit later ook van de jury op je coupon schrijfen (was schrijfster in baan 3)

Probeer denk ik gewoon zodra ze gaat galoperen, terug te nemem. Maakt niet uit hoe langzaam ze eerst gaat galoperen. Zodra ze ook maar iets draaft, weer been dr aan voor voorwaarts draven.
Denk dat het echt even doorzetten is, en dan zal het vast wel goed komen!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:46

Als ze pas 5 maanden weer aan het werk is, is ze gewoon nog niet sterk genoeg om weer in de oprichting te gaan. Rustig aan doen, je paard sterker maken dan komt ze vanzelf wel weer naar de oprichting toe.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:50

Ik heb met mijn paard hetzelfde. Wat bij mij helpt is heel veel overgangen maken en oefeningen om de achterhand sterker te maken. Ook veel schakelen. Bij mijn paardje helpt het wel. En gewoon goed op je zit en benen rijden. Dan komt ze vanzelf omhoog. En op het moment dat ze diep wil gaan, naar voren rijden.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:44

Ja dat klopt Nynkeline! gezien ik nu naar het L1 mag wil ik daar graag ook wat meer aan doen. Thuis in de training gaat het wel goed (tot het moment dat ze moe wordt).
Dat mega verzameld galopperen is gewoon wel lastig dan, ze komt dan heel fijn terug vanuit galop naar stap maar de overgang vanuit galop naar draf met het behouden van oprichting is dus mega lastig en galoppeert ze bijna op de plaats.
Is dit dat ze dan tegen mijn been in gaat of gewoon omdat het nog zwaar werk voor haar is..

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:30

Hm.. Dus het probleem is dat hij niet graag wil oprichten en zich daarbij téveel gaat verzamelen?

Je zou hem eigenlijk even 'opnieuw moeten opleiden' wat verzamelen en oprichting betreft.
Denk na over hoe je dat bij een jong paard doet en werk van daaruit er naartoe.
Dus idd sterker maken in de achterhand en vooral veel tempocontroles oefenen!
Wanneer je haar tempo goed onder controle hebt, kun je steeds meer haar hoofdhals houding controleren: hoog of laag, wanneer jíj aangeeft laag is het laag en als jij aangeeft dat je haar hoger wil instellen dan is het hoog!
Klinkt misschien een beetje moeilijk uitgelegd maar het komt eigenlijk van Academy Bartels Clown
Iedereen zou dat laatste boek eens moeten lezen; wat zeg ik Leren! Afgod Zo'n goede uitleg en heel duidelijk stap voor stap!
Die kunnen dat wat duidelijker uitleggen Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:03

Wachtoefeningen gaan doen. Verzamelen en als ze bijna in galop aanspringt rijd je juist naar de stap. Daarbij zeg je dat ze ontspannen is, maar voor oprichitng en dus een gedragen achterhand is juist spanning nodig. Als ze wel aanspringt zou ik haar rustig terug nemen en weer opnieuw. Probeer het voor te blijven. Dus richting de oprichting en overgang terug, als ze maar niet gaat galoperen.

Onthoud dat je been alleen ondersteunende functie heeft. Misschien geef je toch een te grote hulp voor jouw paard?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:15

En vooral niet te lange stukken achter elkaar..
Ben het wat dat betreft met Kylian eens..waarschijnlijk kan je paard het op dit moment nog niet aan qua bespiering/kracht etc.

en tussen laag en opgericht zitten ook nog wel een paar tussenstations..
tis niet of of..je kan je paard ook IETS opgerichter rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:17

Dat ze gaat galoperen is omdat ze het niet aan kan in dr lichaam.

Heb je goed les?
Vraag je instructie je hierbij te helpen Knipoog

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:53

Bedankt voor de reacties! Ik bedoel ook IETS opgerichter Born2Bcrazy. In iedergeval boven de loodlijn! Ik zal proberen dat wanneer ze naar galop wil haar weer terug te zetten in stap. Ik ben alleen gewend om het ten alle tijden voorwaarts op te lossen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:46

Ja kan ook voorwaartse overgangen terug rijden he!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:58

Ik vraag me ook af of ze met oprichting galoppeert...het klinkt een beetje als stuiteren, waarbij het paard dus juist niet de achterhand onderbrengt maar haast op de plek galoppeert en dan het hoofd omhoogbrengt om aan het onderbrengen van de achterhand te ontkomen. Het kan zijn dat je paard van achteren nog niet sterk genoeg is, maar ook dat ie wat stijf is in de rug. Wat dan helpt: veel overgangen, goed voorwaarts rijden, veel voltes rijden en je paard daarbij goed recht houden zodat ie gedwongen wordt het binnenachterbeen echt onder de massa te zetten. Verder vind ik dat af en toe een sprongetje (mag ook vrijspringen) ook helpt om je paard losser en sterker te maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:01

Ik herken dit probleem bij mijn merrie.
Zij ging ook het liefst van stap naar galop en van galop naar stap en dat merk je zodra het lichamelijk of geestelijk wat moeilijker wordt weer sterker.

Van mijn instructrice mag ik als ze steeds aangalopeert als ik haar op wil richten dan wel even doorgaloperen als ik haar daarin wel op kan richten en dan daarna de draf weer opzoeken. (wachten, dus niet te veel laten terugverzamelen) en dan in die draf die oprichting een klein stukje vol proberen te houden.
Veel draf-galop-draf overgangen maken om de hulpen draf-galop-draf meer te bevestigen evt met stemhulp zodat je haar makkelijker vanuit die galop in draf kunt krijgen.

Het oprichten kost natuurlijk veel kracht en het paard moet sterker worden, wat bij mij goed heeft geholpen om haar meer uit zichzelf op te latren richten was oefeningen als de hoeken inrijden in schoudervoor en dan de achterhand extra de hoek in te rijden. Dit kun je elke hoek en elke bocht doen om het achterbeen extra te activeren en sterker te maken en door de activering van het achterbeen richt het paard zichzelf meer op. Probeer het tempo niet te hoog te laten worden. Dus niet te snel rijden (dan raken ze sneller uit balans), maar meer van de grond proberen te laten draven.

Stukjes Schouderbinnenwaarts rijden wil ook helpen om je paard meer te laten oprichten omdat je dan ook het binnenachterbeen meer toch dragen laat komen.

Succes en veel plezier met je leerpaardje!