Ik herken dit probleem bij mijn merrie.
Zij ging ook het liefst van stap naar galop en van galop naar stap en dat merk je zodra het lichamelijk of geestelijk wat moeilijker wordt weer sterker.
Van mijn instructrice mag ik als ze steeds aangalopeert als ik haar op wil richten dan wel even doorgaloperen als ik haar daarin wel op kan richten en dan daarna de draf weer opzoeken. (wachten, dus niet te veel laten terugverzamelen) en dan in die draf die oprichting een klein stukje vol proberen te houden.
Veel draf-galop-draf overgangen maken om de hulpen draf-galop-draf meer te bevestigen evt met stemhulp zodat je haar makkelijker vanuit die galop in draf kunt krijgen.
Het oprichten kost natuurlijk veel kracht en het paard moet sterker worden, wat bij mij goed heeft geholpen om haar meer uit zichzelf op te latren richten was oefeningen als de hoeken inrijden in schoudervoor en dan de achterhand extra de hoek in te rijden. Dit kun je elke hoek en elke bocht doen om het achterbeen extra te activeren en sterker te maken en door de activering van het achterbeen richt het paard zichzelf meer op. Probeer het tempo niet te hoog te laten worden. Dus niet te snel rijden (dan raken ze sneller uit balans), maar meer van de grond proberen te laten draven.
Stukjes Schouderbinnenwaarts rijden wil ook helpen om je paard meer te laten oprichten omdat je dan ook het binnenachterbeen meer toch dragen laat komen.
Succes en veel plezier met je leerpaardje!