paard 'valt' naar binnen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maritdegroot

paard 'valt' naar binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:23

hallo,
ik rij sinds een paar weken een draver die ik als mijn eigen mag beschouwen.
Ze is 6 jaar en is net een half jaar onder het zadel.
Ze is echt heel erg lief, maar onder het rijden wil ze nog wel eens naar binnen vallen.
Ook in de draf is ze nogal snel en sterk. ik rij dan ook veel voltes.
Wie heeft nog tips voor mij om haar zo te rijden dat ze niet naar binnen valt en dat ze wat rustiger gaat draven? (galop gaat verder heel erg goed:) )
Groetjes marit!

Kingsley2

Re: paard 'valt' naar binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:03

Veel overgangen, veel figuren groot klein, terug rijden in tempo van achteruit dus langzame draf en weer normaal, middendraf en dan weer normaal. En opvangen aan je buiten hand als ze naar binnen valt. Bv in de hoeken gewoon stelling net als op de volte of bij een ander figuur, opvangen aan je buiten hand en aan je binnenbeen houden.

en dus ook als ze te hard gaat opvangen en aan je been houden. Dus kuit en twee teugels een ophouding.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:43

hallo,
Dank je wel voor de tips, ik kan er denk ik wel heel veel mee!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:29

Helemaal eens met Kingsley maar let er daarnaast ook op dat je je binnenbeen erbij houdt op het moment dat ze naar binnen komt. Dus niet alleen met je handen oplossen maar ook met je benen.
En nog een belangrijk puntje. Zelf niet naar binnen gaan hangen want dan volgen ze je gewicht naar binnen toe.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:59

laulau85 schreef:
Helemaal eens met Kingsley maar let er daarnaast ook op dat je je binnenbeen erbij houdt op het moment dat ze naar binnen komt. Dus niet alleen met je handen oplossen maar ook met je benen.
En nog een belangrijk puntje. Zelf niet naar binnen gaan hangen want dan volgen ze je gewicht naar binnen toe.

heej,
dank je wel voor de tips, ik ga er morgen direct mee aan de gang!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:00

dit probleem hen ik ook met een draver, maar hij zit nog eens extra vast op linkerhand

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:03

Als je paard over de schouder naar binnen valt, kun je beide handen opheffen en naar buiten zetten, totdat je paard terug in het goede spoor loopt, dan handen terug in normale positie. Bij wijze van correctie dus.

En verder inderdaad veel figuren rijden, werken aan het sturen op zit en benen, en het paard niet teveel op het bit laten leunen, maar op eigen benen leren lopen, dmv overgangen, tempowisselingen etc. En werken aan de nagefelijkheid.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:55

Wij hebben dit ook gehad (ik en mijn lesklant). Er gebeurde het volgende:

- Paard viel naar binnen door vermoeidheid (te lang gedraafd)
- Ruiter ging naar buiten hangen (buitenbeen duwde dus tegen het paard aan omdat ze hing) en probeerde haar met haar binnenhand naar buiten te halen (over de hals zelfs!)
- Paard ging vervolgens (binnenhand, buitenbeen) nog meer naar binnen
- Ruiter gefrustreerd
- Paard te moe om nog iets te leren.

Wat hebben wij hier vervolgens van geleerd:
- Rechtop zitten, rustig met binnenbeen en buiten teugel blijven sturen.
- Niet te lang doorgaan, vermoeidheid zorgt vaak voor foutjes en hoe langer je doorgaat, hoe minder het lukt en hoe gefrustreerder je raakt.
- Het heeft veel met balans te maken. Dit is een lastig paard met een slechte balans. Ook jonge paarden moeten dit nog oefenen. Probeer dus netjes rechtop de bochten door te gaan en des noods iets rustiger dan de lange zijdes. Als balans sowieso een probleem is, ga dan buiten rijden en veel lange rechte stukken rijden om dit eerst nog te oefenen.

Hopelijk heb je iets aan onze ervaring!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 13:21

hallo,
dit komt niet door vermoeidheid, want ze doet het direct al als ik er op zit.
Nu ben ik gisteravond met haar gaan oefenen, ik heb binnenbeen erbij gehouden en heb erg op mijn zit gelet, maar ze moet gewoon nog heel veel leren, omdat ze nog maar een half jaar onder het zadel is natuurlijk, maar heb gister alle tips gebruikt die ik heb gekregen en Haha! het gaat al heel wat beter! Ze is nog wel heel druk, maar dat wordt minder als ik veel figuren rij, ds dank je wel allemaal!

ikke0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:14

Heb ik ook gehad... Toen kwam ik erachter dat ik scheef naar buiten zat en dat mijn pony daardoor naar binnen viel (ook omdat mijn binnenbeen er niet echt geweldig aan was). Maar nu zit ik recht (denk ik toch) dus probleem is opgelost! Tong uitsteken
Maar idd, binnenbeen doet wonderen.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 22:41

heej,
Ik heb vanavond weer gereden en het ging super!!! Haha!
Ze valt niet meer naar binnen, heel erg bedankt voor jullie tips
ik heb veel figuren gereden omdat ze soms toch best wel druk is met draven, het blijft natuurlijk een draver, maar ze deed het op een gegeven moment toch heel erg goed, want ik rij nu veel figuren.
Ook rijd ik haar meer naar beneden (aan de teugel) in de draf, hoewel dit toch soms nog wel moeilijk is, maar het gaat steeds beter!
groetjes!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:47

Nou top dat het beter gaat, echt die figuren werken goed daar worden ze echt rustiger van en ze gaan beter op jouw letten.

Ga zo door Knipoog

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:50

Tof dat het nu beter gaat, en dat je iets aan de tips hier heb gehad. Lachen

Zelf ga ik ook helemaal mee met de tips van Kingsley2,
Wat ik daar dan nog wel bij wil zeggen, niet alles met je hand proberen op te lossen, ook goed je binnenbeen erbij houden, en zelf vooral niet naar binnen gaan hangen.

Succes nog verder. Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:52

indd binnenhand vraagt de stelling binnenbeen vangt op buitenhand begrenst en houd het tempo.

Unique_ schreef:
Tof dat het nu beter gaat, en dat je iets aan de tips hier heb gehad. Lachen

Zelf ga ik ook helemaal mee met de tips van Kingsley2,
Wat ik daar dan nog wel bij wil zeggen, niet alles met je hand proberen op te lossen, ook goed je binnenbeen erbij houden, en zelf vooral niet naar binnen gaan hangen.

Succes nog verder. Lachen

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:06

heej,
nogmaals bedankt allemaal, ze valt al een stuk minder naar binnen.
Wel gaat ze nog steeds erg snel draven, maar ze kan haar evenwicht nog niet goed vinden bij langzame draf.
Ik rij haar eerst niet aan de teugel in de draf, trek haar niet teveel in de mond en rij veel figuren, het gaat wel redelijk goed, maar ze blijft snel draven, ze is natuurlijk ook een draver, daar houdt ik ook rekening mee Knipoog
Ik longeer haar nu ook voordat ik erop stap, dan gaat alles prima maar zodra ik er op zit gaat ze gewoon sneller, wie heeft er nog meer tips voor dit kleine probleempje?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:26

ik heb er ook last van hij gaat zo snel dt ik niet eens af kan wenden, en als ik trager draaf gaat hij in stap

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:35

Heb je les want ik denk dat je paardje dan niet goed voor het been is. Dus aan je been houden en ophoudingen maken voor het tempo. Maar wel rust in je hand. Dus altijd aan je been houden als je een ophoudinkje maakt als hij te hard gaat.

Want als je paardje gaat stappen dan heb je waarschijnlijk te weinig been hulp en je ophouding is te groot.

Dus als je les hebt vraag aan die gene hoe ze jou kan helpen verder.

succes Knipoog
dasj_02 schreef:
ik heb er ook last van hij gaat zo snel dt ik niet eens af kan wenden, en als ik trager draaf gaat hij in stap

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:28

1 tip als je voltes rijd, NIET je binnenhand naar binnen om stelling te vragen. Want mijn oude merrie deed dit ook. Wat ik deed en moest doen omdat ze binnenbeen vaak niet oppakte, binnenhand tegen de hals. Dit kan je straks als het beter gaat natuurijk weer gewoon anders doen!

Succes!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:41

Vaak is dit naar "binnen vallen" een teken van onstabiliteit. Dat is iets dat vooral met heel veel oefenen opgelost moet worden. De pony heeft nog moeite met het vinden van z'n evenwicht. Probeer hier dus nog niet teveel op te kijken. Veel voltes rijden (niet te klein, dat is dan vaak nog te zwaar) en ook veel wendingen. Dit komt dan vanzelf.

Betreft het snel en sterk; vooral zelf NIET sterk terug worden, hierdoor gaat de pony zelf vaak op den duur ook alleen maar sterker worden en gaan ze ook trekken aan het bit. Zelf langzaam lichtrijden, hand blijven ontspannen en als hij echt te sterk wordt; inkomen met je been en de volte op zetten (niet trekken!) vooral ook heel consequent zijn. Succes ermee!

evaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:59

mijn pony is in stap heel goed aan het been, maar in draf en galop valt ze nogal door mijn binnenbeen heen.
ik longeer haar nu ook met lichte stelling naar binnen, dat helpt volgens mij ook wel.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:46

Nooit je binnenhand tegen de hals altijd van de hals, dan zal je toch beter met je binnenbeen aan het werk moeten.
Of handen fuist boven het zadel bij elkaar houden maar nooit tegen de hals want je werkt het paard dan tegen. hij gaat dan over de buitenschouder weglopen.

MissDonna schreef:
1 tip als je voltes rijd, NIET je binnenhand naar binnen om stelling te vragen. Want mijn oude merrie deed dit ook. Wat ik deed en moest doen omdat ze binnenbeen vaak niet oppakte, binnenhand tegen de hals. Dit kan je straks als het beter gaat natuurijk weer gewoon anders doen!

Succes!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:31

Ik zou wat hulpen betreft, geen andere hulpen gaan geven dan hoe ze gewoon behoren te zijn. Dus geen binnenhand tegen de hals, gewoon van de hals af. Je kunt wel gaan sjoemelen met al je hulpen, maar uiteindelijk moeten ze toch doorkomen zoals het hoort. Blijf dus zelf wat hulpen en zit betreft altijd juist, ookal reageert de pony daar (nog) niet op.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 20:18

ze loopt al haast niet meer naar binnen dat gaat al veel beter, gelukkig, heb hard gewerkt, zij ook en het gaat nu heel erg goed!
Ze loopt alleen nog erg snel in de draf, maar door veel figuren te rijden, niet hard in de mond trekken en door rudtig te gaan lichtrijden komt dat ook wel goed (hoop ik)

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:44

Het naar binnen vallen is het gevolg van een paard die niet buigt. Als je het hebt over buigen dan heeft een paard 3 opties. De enige juiste optie is dat het dier in de juiste buiging loopt. Doet hij dat niet dan is het altijd zo dat hij of op de schouder valt of over de schouder loopt. Beide betekenen dat het paard zijn verticale lijn verliest en 1 voorbeen meer belast. Dit kan wel oplopen tot 100 kilo verschil PER PAS. Niet gek dat een paard dat bijv. vaak op de linkerschouder valt daar op den duur problemen krijgt!
Bovendien moet het paard op dat moment zijn rug spannen om overeind te blijven.

Rechtrichten en je paard symmetries maken is hier dus de oplossing. Daardoor wordt het paard in staat gesteld zijn lichaam te buigen en kan hij zijn verticale lijn behouden en de rug ontspannen Knipoog

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:24

Veel oefeningen rijden!
Misschien kan je ook is stelling proberen?