Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
susanne_m schreef:ik vind dat t per paard verschillend is.
een kwpn-er kan net zo goed een iets zwakkere rug hebben, en daarom pas als 4 (of 5) jarige beleerd worden.
als je het echt zeker wilt weten, is denk ik het beste om de hulp van een instructeur in te roepen.
mijn fries heeft een beetje een slappe achterhand maar is ook gewoon op 3 jarige leeftijd beleerd.
maar wat vind je zelf van je fries? geeft hij echt de indruk dat zn rug zwak is??
en inderdaad per paard is het erg verschillend om hem zadelmak te maken, wij hebben net een 3 jarige fries zadelmak gemaakt is een stevige en compact paard, dus is het minder problematisch als een langgerekte fries, nu hebben we een KWPN er is slank en rank dus daar zijn we voorzichtiger mee en nemen we er langer tijd voor.

cadootje schreef:wij hebben een 3 jarige fries waar we nu al steeds mee bezig zijn dat wil zeggen longeren en ze heeft al een paar keer het hoofdstel om gehad. nu zijn er mensen die zeggen tegen ons dat we met een fries beter even kunnen wachten want de rug van een fries is iets zwakker als van bv. een kwpner. maar zoals ik al zei ,het grondwerk hebben wij al een beetje gedaan, nu zitten wij dus heel erg te twijfelen wat we moeten, zouden we beter kunnen wachten tot aan het eind van het jaar of zouden we alvast ermee kunnen beginnen?

pluklief schreef:Ik vind 3 jaar zoiezo vroeg om te beleren hoor, waarom zou je niet nog een jaartje (of 2) wachten?