Ik heb zelf wel goede ervaringen met het rijden van schoudervoor dicht langs de hoefslag. Het paard kan zo aan de buitenkant niet weg. Alleen buiging vragen om je binnenbeen, dus weinig tot geen zijgang rijden. Ook kun je op een volte de achterhand resp. naar binnen of naar buiten drukken. Houd dit vol en wacht rustig af tot het paard zich loslaat. Je zou ook je instructeur om tips kunnen vragen.
Interessant voor mij, ik loop er nu ook erg tegen aan. Mijn merrie is ook 5 jaar en alles gaat op zich vrij netjes ware het niet dat ze meestal nog als een plank door de bocht gaat.
Ik werk ook veel met contrastelling zoals Antoine de Bodt dat doet bij het rechtrichten. Daarnaast inderdaad schoudervoor en die voltes vergroten en verkleinen. Moeilijk hoor!
Elke hoek is al een gelegenheid Voltes, achtjes, slangenvoltes, grote volte met stelling en contrastelling, of extreem doorbuigen (meer dan hoeft voor de voltelijn). Voltes verkleinen en vergroten (ook goed voor je wijken). Voltes 15 meter en steeds omstellen. Wijken met buiging, schoudervoor en als hij sterk genoeg is ook schouderbinnenwaarts.