opzij springen etc......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

opzij springen etc......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 18:13

Al een tijdje heb ik wat rijtechnische problemen met mijn paard.
Vooral in de binnenbak op de rechterhand heeft hij zo zijn vaste plaatsen waar hij ineens opzij springt omdat er zogenaamd iets engs is. Dit kan zijn bijv. een stoel die een centimeter verplaatst is of verzin maar iets.
Linksom is alles veel minder eng en kunnen we er vaak wel goed langs rijden.
Als ik hem begrens dan gaan we er met een boogje omheen maar ontspanning is ver te zoeken.

Laatst reed er iemand anders op hem en dan doet hij dit dus niet.
Ik raak er erg gefrustreerd van (en dat merkt hij natuurlijk) en weet eigenlijk niet hoe ik deze cirkel moet doorbreken. De lol van het rijden gaat er zo wel een beetje af.
Ik bouw natuurlijk ook spanning op omdat ik hem zie kijken en dan weet dat ik op moet letten want hij is razendsnel.
Op de linker volte wil hij wel eens ineens naar rechts uitbreken, ik weet dit dus ik begrens hem op de buitenteugel maar iemand die hem laatst voor me reed lag er bijna af.
Het lijkt mij een vorm van onder het werk uit willen komen, hij doet het eigenlijk vooral in draf, soms in galop maar in stap heeft hij nergens last van.
Het is een 7 jarige ruin waarmee ik sinds januari in de B rijdt.

Graag zou ik weer lekker ontspannen door de bak willen rijden maar op dit moment weet ik niet wat ik hieraan moet doen.
Heeft iemand dit ook meegemaakt en hoe is dat toen over gegaan, heeft iemand tips?

Lotte91

Re: opzij springen etc......

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:19

Doet hij dit ook als je al een uur aan het rijden bent?
Misschien moet je gewoon doorrijden tot het over is, dan weet hij dat hij niet onder het werk uit kan komen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:21

Mischien heeft hij ergens last van.. Heb je hem al eens na laten kijken?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 18:40

hij blijft dit eigenlijk de hele tijd doen, de eerste paar keer lukt het me nog om het te negeren maar op een gegeven moment wordt ik toch wel een beetje geirriteerd.
Hij is wel nagekeken, mankeert niets aan. In de buitenbak gaat het een stukje beter omdat hij daar nog geen vaste "schrik" plaatsen heeft. In de binnenbak weet ik dus precies waar ik wat kan verwachten . Ik ga er dus niet van uit dat het iets lichamelijks is. Ik denk meer een wisselwerking tussen ons tweeen maar het probleem is meer hoe ik hier weer uit kom

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:17

ik ken het probleem, heb een tijd op een paard gereden dat ook uit het niets wegsprong en dan een soort rodeo opvoerde waarbij het blijven zitten een flinke uitdaging was.
ik heb dit opgelost door als ie op een vast punt raar ging doen hem extra aan het werk te zetten, bijvoorbeeld schouderbinnen of naar buiten stellen, zwaarder gaan zitten en meer verzamelen. als dit niet werkt kun je ook bij zo'n punt achterelkaar aan met je linker en dan je rechter hand een ophouding maken.
punt is gewoon dat ie meer de aandacht bij jou moet gaan houden, dus zet em flink aan het werk.
soms wil het ook helpen om je zweep in je binnenhand te houden, let je paard dan niet op jou kun je hem eventueel zacht erbij tikken.
hou je aandacht bij je paard en voel je dat ie kijkt of aanspand om weer es aan de kant te springen direct zijn aandacht weer op jou vestigen zodat je paard die enge stoel die er altijd staat weer even vergeet.

hoop dat je hier wat aan hebt, succes iig

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:35

Meestal schrikken paarden echt omdat ze ergens last van hebben. Dat kan ook omdat jij hem verkeerd rijd. Er kan ook heel goed iets met de spieren zijn.. Heb je hem door een osteopaat of DA na laten kijken? Die kijken meestal niet naar de spieren.. Er zijn heel veel paarden die daar last van hebben Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:03

Adin schreef:
In de binnenbak weet ik dus precies waar ik wat kan verwachten . Ik ga er dus niet van uit dat het iets lichamelijks is. Ik denk meer een wisselwerking tussen ons tweeen maar het probleem is meer hoe ik hier weer uit kom

en dat is dus de kern van het probleem, zeker omdat het bij iemand anders wel zonder problemen gaat.

Zorg er eens voor dat je bij iedere 'schrikplek' een oefening inzet, en dat je die ruim hebt voorbereid. Dus stel dat hij altijd bij B schrikt. Dan begin je al in de wending bij C met extra stelling te vragen (en bij voorkeur schoudervoor als je dat kunt) en je geeft wat extra binnenbeen zodat hij op jou moet letten (en belangrijker nog, dat jij niet op het 'enge ding' gaat letten). Net voor B rijd je een overgang naar stap en na 5 passen draaf je weer aan. De volgende keer rijd je er een volte etc. Zorgen dat jullie alletwee zo hard aan het werk zijn dat je geen tijd hebt om op enge dingen te letten.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:57

ontzag probleem, paard probeert je gewoon uit. misschien hou je hem niet genoeg aan het werkt waardoor hij makkelijk afleiding kan gaan zoeken. Goed aan het werkt houden is meestal de oplossing.
als je langs die "enge" plek komt neem je stelling naar binnen en blijf je hem met je binnenbeen naar buiten drijven, verder gewoon recht vooruit kijken niet al naar die plek gaan kijken en je gaan spannen.

@mariekee als een paard op een plek weggaat springen denk ik echt niet dat het een lichamelijk probleem is, dat uit zich meestal op andere manieren Tong uitsteken

niet altijd alles is lichamelijk als de ruiter zijn paard niet aan het werk houd en niet duidelijk gaat aangeven dat een paard geen spatjes moet maken krijg je van deze dingen en soms wordt het alleen maar erger. zou gewoon aan het consequent rijden gaan werken en dat moet het zich vanzelf oplossen succe

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 00:24

Citaat:
Heeft iemand dit ook meegemaakt en hoe is dat toen over gegaan, heeft iemand tips?
Die van mij heeft/had daar ook een handje aan. (wordt gelukkig steeds minder) Ze is een paard dat heel graag uitprobeert en de grenzen verkent. Probeert ook onder het werk uit te komen. Ben op advies meer overrgangen gaan rijden, zodat ze ook attenter is op mij en beter voor het been is.. Verder proberen zelf niet gespannen te raken en al te verwachten dat je paard daar weg gaat springen (die voelt jouw spanning en gaat er dan ook van uit dat daar wat engs moet zijin, als jij ook al gespannen bent)
(hoop dat ik het op die manier goed heb uitgelegd). Succes ermee.