waarom bang..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leniejj

waarom bang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:09

waarom ben ik toch zo bang dat me paard aan het rennen gaat of gaat bokken als ik me zweep gebruik.. wordt er echt gek van als ik op een beetje fris paard zit ben ik al beetje bang.. hoe kan ik hier vanaf komen.. ben ook bang om te vallen.. rij nu weer bijna een jaar en ben nog niet gevallen maar toch ben ik er bang voor..wie kan me helpen..

Babeth

Re: waarom bang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:16

Voorlopig even op een paardje rijden die niet al te fris is. En langzaam opbouwen. Als je dan toch op een fris paardje moet, vraag dan of iemand hem aan de longe houd. Net zolang tot je het alleen aan durft. En als je een fris paard hebt zal die vast we voorwaarts zijn en heb je vaak de zweep niet eens nodig.
En tja, vallen doet iedereen. Als je eenmaal 1x gevallen bent ben je daar ook niet zo bang meer voor. Tenminste dat hoor ik erg vaak en dat was bij mij ook zo. Want nu weet je niet hoe het voelt om te vallen, als je eenmaal 1x bent gevallen weet je het wel. Dat geeft mensen zekerheid, wat de angst gedeeltelijk weg neemt.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:16

Vertrouwen kweken op een braaf paard.
Als je wat zelfverzekerder word zal angst ook minder worden.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:22

op een paard rijden die bijna niets doet, en dan opbouwen naar paarden die wat vaker stout zijn, dan wen je aan dingen, zoals bokken ed. dat heb ik gedaan, en ik ben nooit bang geweest, (heel af en toe, maar ik kreeg gisteren dan ook te horen dat ik lef had) Vallen hoort erbij.
ik rij nu 5 maanden, ik ben er 3 maanden (ofzo) geleden afgevallen en gisteren, maar als je gevallen bent durf je meer!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:25

vertrouwensband opbouwen met het paard,
en veel rijden in een vertrouwde omgeving.

en gaandeweg wat risico durfen nemen, en daarbij niet van het ergste uitgaan, maar lekker genieten van bijvoorbeeld een buitenrit.
probeer te ontspannen, benen lang, paar keer diep ademhalen.
schouders los, en een lach op je gezicht.

het paard goed in de hand hebben geeft ook vertrouwen, dus weten dat jij de leiding hebt, niet het paard.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:31

Ik ben ook pas weer begonnen..verschillende paarden geprobeerd (van andere mensen) en er flink afgesmeten..en toen zat de angst er ook wel weer een beetje in..het hoefde niet meer zo nodig..toen werd ik gebeld, iemand had een 6 jarige merrie staan die ik wel mocht uitbrengen..heet paardje, met karakter..'slik' ben er op gaan zitten en het gevoel was er..heb ondertussen al wel zand gehapt hoor maar ze is niet gemeen, ze bedoeld het ook niet gemeen..daar hou ik me dan maar aan vast! Probeer er niet al teveel bij na te denken..want dat breng je over op het paard!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:08

Dat heb/had ik ook vaak, je moet gewoon ontspannen (dat helpte bij mij wel).
En geen zweep gebruiken, dat is ook een reden voor mij waarom ik liever op snelle/voorwaartse pony rij Vork
Ik vind op een frisse pony rijden vertrouwder dan op een pony die steeds stil staat, daar word ik juist een beetje bang van.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:45

Inderdaad; vertrouwen kun je heel goed terug winnen met een braaf paard (ik had namelijk een beetje een nare ervaring met mijn eerste pony).
Voordat ik Sharon kreeg was ik ook echt een watje en ik durfde niet te galopperen en op sommige dagen durfde ik er niet eens op. Maar naarmate ik haar langer had, groeide het vertrouwen en op een gegeven moment ging het zo goed dat ik gewoon durfde te galopperen met haar (zelfs als er niemand was). Ik had nog wel heel erg de neiging om snel bang te zijn dat ze zou schrikken, maar bij mij helpt het wel als ik mezelf daar keer op keer weer op wijs.

En nu ben ik al weer zover dat ik rustig op een pony stap die net ingereden is en dat ging super.
Het komt heus wel weer goed, maar zoiets heeft gewoon tijd nodig.
En je moet veel geduld hebben en niks overhaasten.

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:01

bedankt voor jullie tips..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:20

In augustus ben ik weer gaan rijden, bij een gewone manege en daar ben ik bang geworden om te rijden, vooral galopperen. Wat blijkt: met z'n tienen in de les is niks voor mij, en grote paarden ook niet. De afgelopen 3 weken zijn mijn bijrijdijs en ik 3 keer gevallen, hij 2 keer en ik 2 keer (waarvan 1 keer samen in volle galop) en pas achteraf realiseerde ik me dat ik niet eens heb getwijfeld of ik er wel weer op zou klimmen. Zaterdag nieuw bitje in gedaan, was effe rodeo (ben overigens blijven zitten toen Clown ) maar dat ik in zo'n situatie blijf zitten maakt me wel steeds zekerder. Dus ik sluit me aan bij degene die vond dat je gewoon es moet vallen, dan merk je dat je het best overleeft. De angst in je hoofd is te groot, als je eenmaal weet hoe het "echt" is merk je dat het reuze meevalt. Al heb ik makkelijk praten met een paard van nog geen 1,35 m Clown

xAardbeii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:24

Hoi! Ik ken je gevoel! Het enige dat ik niet had was dat ik bang was om te vallen, maar ik had verder altijd wel hetzelfde probleem als jou! Heel vervelend! Ik snap hoe je je voelt. Maar dat had ik vooral met het aangalloperen. Komt door enige omstandigheden.. Maar het gaat nu weer goed met galloperen. Ik heb geprobeert om mijn verstand op "nul" te zetten, ogen dicht, en aangalloperen Lachen Ik heb er ook hulp bij gehad. Dat is heel goed gelukt. Ik ben nu nog steeds wel een beetje nerveus als hij wat frisser is. Maar dan ga ik even wat andere oefeningen doen die wel gewoon goed gaan en dan maak ik hem een beetje moe. Over de "Hij" in dit stukje, heb ik het dus over mijn eigen jonge pony Coco. Hij is pas 5 en nog niet zo heel lang gecastreerd. Hij heeft nog redelijk vaak hengstenstreken, maar dat was niet de reden waarom ik bang werd Lachen Ik vertel dat liever niet zo in de wilde weg x'D

Hoop dat je er wat aan hebt Lachen Ik zat er ook altijd héél erg mee!

Kusmij!

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:13

bij m'n verzorgpaard heb ik helemaal niet zo veel last van mijn bangheid.. die is best wel braaf.. maar als ik op de manege rij met nog 9 andere paarden dan heb ik er erg veel last van.. en als we buiten in de bak rijden die groter is heb ik het weer omdat ik dan bang ben dat die van de geluiden schrikt.. of als een paard ergens in een hoek loopt te klote zorg ik er voor dat ik niet daar in de buurt ben als die daar langs gaat..

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:30

ik heb 3jaar geleden een hele nare val gemaakt Huilen en het korte geheugen is weg wet sosm niet meer wat ik was aan het doen of aan het kijken was op tv door een val van het paard ,maar moet wel zeggen was niet mijn paard schuld maar ikke door mijn onwetendheid ,paard kreeg iets aan rug en benen en is daarom op een boerderij gaan staan ,na veel wikken en wegen een nieuw paard gekocht en les genomen maar had nog steeds die angst ,wat mijn geholpen heeft voor 80%is gaan rijden op een goede manege waar geen druk staaat van je moet je moet dit doen en dat doen en echt het heeft me geholpen ,maar moet zeggen je moet dat doen waar je je zelf heel goed bij voelt en iedereen zegt ochja manegepaarden lopen wel jajamaar toch moet je iets doen en voor mij is dit de oplossing ,en vandaag heb ik zelfs op mijn paard gezetten zonder zadel das voor mij een echte mijlpaal en gedraafd ik voelde mij koning te rijk echt ik ga zo goed vooruit en dat is waar ik voor doe niet dan dus doe waar je je goed bij voelt Bloos Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:00

Het is heel belangrijk om niet over je eigen grens te gaan want dan kun je niet ontspannen rijden en is de kans dat het echt mis gaat veel groter. Ik ben ook snel bang, niet op ons eigen paard maar wel als ik op een paard van een ander stap. Weet inmiddels van mezelf dat ik niet moet gaan zitten op hele vlotte hete paarden of drammerige paarden. Heb dat gister wel gedaan omdat ik graag met een buitenrit met een vriendin mee wou en inderdaad ging het paard waar ik op zat langs de weg galopperen (en niet zachtjes), wat ik niet wilde en omdat ik het paard niet meteen weer terug in draf kreeg, kreeg ik de zenuwen. Wat ik wel vervelend vond is dat toen maar besloten werd dat ik niet verder mee ging terwijl ik als we de rest van de rit hadden gestapt dit prima had gevonden. En bovendien was ik al meteen na de galoppade overgestapt op ons eigen paard (waar eerst mijn vriend op reed) zodat ik het niet eng vond om verder te rijden. Maar ja er was 1 iemand die nog perse een rengalopje moest (en dat was ik dus niet). Weet nu dus weer dat als ik maar half twijfel ik niet op moet stappen en dus ook niet mee moet gaan.

NanC_Spekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:33

Dit herken ik. Ik heb een verzorgpony gehad die alleen maar bleef rennen en bokken en ik ben er dan ook in een paar dagen 2x hard van afgevallen. Daar ben ik dus snel meegestopt. Maar die 'angst' zat er toen wel een beetje in. Toen kreeg ik een nieuwe verzorgpony en die is super braaf, zet geen stap verkeerd enzo. En zo ben ik die angst ook kwijt geraakt. Haha!
Dus misschien helpt het voor jouw ook om eerst een paar keer op een heel braaf en rustig paard te gaan rijden.