Achterhand naar binnen zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inkidinkidoe

Achterhand naar binnen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 20:52

Ik rijd mijn haflinger nu vrij regelmatig in de bak. We doen dan redelijk wat oefeningetjes om hem wat losser te krijgen. Veel wendingen en tempo-overgangen om te beginnen en later ook wat schouderbinnenwaarts en wijken.

Nu probeer ik hem wat meer van mijn handen af te rijden (dus wat meer vooruit rijden op zit en been) maar als ik hem dan weer terugneem dan zet hij plompverloren zijn achterhand naar binnen. Echt in de travers. Mijn instructrice zei dat ik dan moest corrigeren door binnenbeen te drijven, maar dit werkt niet. Dan loopt hij weg over de buitenschouder. En als ik dat weer opvang met mijn buitenbeen/hand, dan valt hij weer naar binnen. Een goede tempowisseling lukt dus nog niet...

Wie weet waar de oorzaak kan liggen hoe ik het op kan lossen?

Myrano

Re: Achterhand naar binnen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:37

Ik heb vroeger een pony gereden en die deed dat ook.
Ik heb geprobeerd om tijdens de overgang iets minder fel terug te schakelen, deze pony had er wat problemen mee om snel en goed terug te komen op de zit en draaide dan zijn kont naar binnen om er onderuit te komen.. weet niet of dat ook jou probleem is ?

Anoniem

Re: Achterhand naar binnen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:21

Het is waarschijnlijk een reactie omdat hij het nog moeilijk vind. Tijdens het wegrijden is het relatief gemakkelijk zijn achterhand eronder te zetten, op het moment dat jij wat gaat opvangen en achter actief wil houden, moet hij dus meer gaan zitten. Veel paarden beginnen dan idd te draaien met hun kont om eronder uit te komen.

Probeer tijdens het terugrijden al aan de sb te denken, goed met je binnenbeen naar je buitenteugel te drijven. Verder ook veel blijven schakelen in tempo, steeds even weg en weer even terugrijden. Hierdoor worden ze ook sterker waardoor uiteindelijk steeds makkelijker kunnen gaan dragen.