Zoals sommigen wel zullen weten, heeft Bijou erg veel problemen gehad met op de voorhand lopen en slecht achterhand gebruik. Dit is misschien deels te wijten aan het feit dat ze een Anglo-Arabier is, maar toch ook omdat ze pas op haar 11e het echte werk heeft leren kennen. Voorheen heeft ze altijd op een wei gestaan en heeft niemand ooit echt met haar gereden. Ik was 12 toen ik haar kocht en zij was toen 9. Wel ik moet toegeven dat ik er toen zelf nog niets van kende, maar twee jaar later zijn we dus echt begonnen met de dressuur. Vandaag zijn we hier twee jaar echt mee aan de slag en ik moet zeggen, zolang we vooruit gaan, ben ik tevreden. En dat doen we. Elke maand zie ik in Bijou een beetje verbetering. Maar dit is dus absoluut geen gemakkelijk karwei.Bijou is enorm koppig en heeft op haar leeftijd (13) erg veel moeite om de spieren te gebruiken die ze nooit eerder moest gebruiken. Maar dit doen we op een erg diervriendelijke manier, en we overhaasten niets. Het enige wat ik wil bereiken, is Bijou rijden op een manier die zowel voor mij als voor haar aangenaam is. En ik merk dat ze steeds meer en meer gaat ontspannen, zich minder gaan vastzetten, en vrolijker zijn. En dat is mijn doel.

Op twee weken ziet het er weer een pak beter uit vind ik. Zo liep ze een maand geleden: [HAW] Bijou @ training tot aangenaam rijden
1. Lekker laag en diep losrijden

Instappen/buigen
http://img159.imageshack.us/img159/4260/zeker2qb2.jpg
2.

3. Drafje

4. Drafje

5.

6.

7.

8. Galopje

9.

10.

11.

12.

13. Poging tot schouder binnenwaarts,, ik weet het, nog veel te weinig buiging. Maar ik ben al blij dat ze hier rustig onder blijft en niet protesteert

14.

15. Haar mooi hoofdje
(niet op mijn hoofd letten)
Eigen commentaar:
*Tenen naar binnen houden
*recht zitten, schouders naar achter en voor me kijken
*Meer ontspannenheid creëren, want ik weet dat ze nog steeds een beetje gespannen is.
*Ik weet dat ze soms nog op de voorhand loopt, maar het blijft beter gaan.
*Ik wens vooral geen commentaar op de punten die ik zelf al aangeef. Wel zou ik tips willen over de manier waarop ik Bijou een beter achterhand gebruik kan aanleren. Misschien ook tips over hoe je een hevig paard rustig en beheerst kan houden als het iets moet doen, waar het geen zin in heeft. Hoewel ik vrees dat daar weinig tips over bestaan.

Gelieve goede tips te geven, waar ik iets mee kan, en niet zo maar commentaar

)