Bijou @ training, steeds beter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

Bijou @ training, steeds beter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 20:13

Gelieve eerst te lezen alvorens je commentaar geeft Lachen
Zoals sommigen wel zullen weten, heeft Bijou erg veel problemen gehad met op de voorhand lopen en slecht achterhand gebruik. Dit is misschien deels te wijten aan het feit dat ze een Anglo-Arabier is, maar toch ook omdat ze pas op haar 11e het echte werk heeft leren kennen. Voorheen heeft ze altijd op een wei gestaan en heeft niemand ooit echt met haar gereden. Ik was 12 toen ik haar kocht en zij was toen 9. Wel ik moet toegeven dat ik er toen zelf nog niets van kende, maar twee jaar later zijn we dus echt begonnen met de dressuur. Vandaag zijn we hier twee jaar echt mee aan de slag en ik moet zeggen, zolang we vooruit gaan, ben ik tevreden. En dat doen we. Elke maand zie ik in Bijou een beetje verbetering. Maar dit is dus absoluut geen gemakkelijk karwei.Bijou is enorm koppig en heeft op haar leeftijd (13) erg veel moeite om de spieren te gebruiken die ze nooit eerder moest gebruiken. Maar dit doen we op een erg diervriendelijke manier, en we overhaasten niets. Het enige wat ik wil bereiken, is Bijou rijden op een manier die zowel voor mij als voor haar aangenaam is. En ik merk dat ze steeds meer en meer gaat ontspannen, zich minder gaan vastzetten, en vrolijker zijn. En dat is mijn doel. Lachen

Op twee weken ziet het er weer een pak beter uit vind ik. Zo liep ze een maand geleden: [HAW] Bijou @ training tot aangenaam rijden

1. Lekker laag en diep losrijden
Afbeelding

Instappen/buigen
http://img159.imageshack.us/img159/4260/zeker2qb2.jpg

2.
Afbeelding

3. Drafje
Afbeelding

4. Drafje
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Galopje
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Poging tot schouder binnenwaarts,, ik weet het, nog veel te weinig buiging. Maar ik ben al blij dat ze hier rustig onder blijft en niet protesteert Lachen
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Haar mooi hoofdje Lovers (niet op mijn hoofd letten)
Afbeelding

Eigen commentaar:
*Tenen naar binnen houden
*recht zitten, schouders naar achter en voor me kijken
*Meer ontspannenheid creëren, want ik weet dat ze nog steeds een beetje gespannen is.
*Ik weet dat ze soms nog op de voorhand loopt, maar het blijft beter gaan.
*Ik wens vooral geen commentaar op de punten die ik zelf al aangeef. Wel zou ik tips willen over de manier waarop ik Bijou een beter achterhand gebruik kan aanleren. Misschien ook tips over hoe je een hevig paard rustig en beheerst kan houden als het iets moet doen, waar het geen zin in heeft. Hoewel ik vrees dat daar weinig tips over bestaan. Lachen

Gelieve goede tips te geven, waar ik iets mee kan, en niet zo maar commentaar Lachen
Laatst bijgewerkt door marjoke op 26-04-08 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheyenne_x

Re: Bijou @ training, steeds beter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:15

Nou ik vind het best netjes hoor!! Haha!

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:20

Ik vind het er netjes uit zien hoor!
Commentaar geef je zelf ook al.
Tips heb ik niet echt, ik ben zelf ook nog bezig mijn pony meer op de achterhand te krijgen.

Alleen wat doe je met je houding op foto 2? Clown

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:21

Commentaar geef je zelf al:) Mooi beestje

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:25

ik vind het ook eigenlijk netjes uitzien,
alleen op sommige foto s heb je stoelzit houding,ene keer wel en dan weer niet,super leuk dier.

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:30

ik zie duidelijke verbetering! supermooi paardje! hij loopt erg mooi, op sommige foto's zou je je bekken nog iets mogen kantelen denk ik maar dat kan ook momentopname zijn. Haha!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:08

Heel erg mooi paardje!
Commentaar geef je zelf al..
Ik zou hem alleen liever laag en lang zien i.p.v laag en diep..

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:43

sammy1 schreef:
ik vind het ook eigenlijk netjes uitzien,
alleen op sommige foto s heb je stoelzit houding,ene keer wel en dan weer niet,super leuk dier.

Waar zie jij in godsnaam stoelzit. Bloos

Maarja leuk paardje en het rijden ziet er erg goed uit hoor. Haha!

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:34

super mooi beest! je rijd hem/haar leuk!!
ik vind dat je beetje hollerug heb, heb je dat al uit je eigen?
want je ziet wel verschil je rug is in galop echt heel erg hol, check foto 2 maar, en draf zit dat er beter uit,
succes verder!

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:46

heey..
ik zal je even wat tips geven om je paard op de achterhand te krijgen.. het gaat alsvolgd:
doe je schouders naar achter (dus ga recht zitten) en ga zwaar zitten, je plaatst je handen iets omhoog, je mag hem dan de eerste keeren ietsjes terug houden en tegelijk voorwaards houden ( dus werk hem iets tegen en dan toch hulpen blijven geven ) dan zul je zien dan gaat hij op de achterhand en probeer dit ongeveer 5-6 galoppassen te behouden.
doe deze oefening de eerste keeren in de galop want dat is voor je paard wat makkelijker. als je dit een paar keer doet, als je rijd, doe dit in de ongeveer in 2-3 weken al in de gapop, en je zult zien dat hij dan al op de achterhand gaat als jij je zwaarder maakt.!!
nou hoop dat je het een beetje snapt anders stuur nog maar een berigtje..!! Knipoog
groetjes sophie

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:25

ik heb ook nog een tip om het rijden vooral voor jou wat ontspannender te laten verlopen

let goed op je bekken als je je heup zeg maar wat naar achterkanteld dus je rug niet hol trekt krijg je ook minder last (vermoeidheid in je rug)

je kanteld je bekken door middel van je billen wat samen te knijpen en je buikspieren samen te trekken zeg maar je kan dit oefenen door tegen een muur aan te staan en je rug proberen overal in contakt te laten komen met de muur.

hoop dat je mijn verhaal snapt

verder ziet het er ongelooflijk goed uit en heb je al erg veel verbetering! er zouden een hoop mensen alleen maar hopen dat ze ooit net zo netjes rijden als jij! ga vooral zo door

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:03

Je paard krijg je alleen maar op de achterhand, door deze sterker te maken. Hiervoor zul je veel overgangen en tempowisselingen moeten rijden. Verder vind ik haar veel te diep ingesteld, ze loopt vrijwel continu met haar neusje achter de loodlijn en daardoor blokkeert ze in haar rug. Dan kan ze ook vrijwel niet gaan dragen. Stel haar dus wat langer en lager in, maar wel met het neusje eruit.
Verder vind ik het plaatje er niet eens zo verkeerd uit zien hoor! Succes met haar!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 15:04

Evatje en Sammy1: Voor zover ik weet zie ik bij mezelf ook nergens een stoelzit. Wat wel klopt is dat ik een holle rug heb. Dit werd in mijn vorige topic ook reeds gezegd. Ik heb nu eenmaal een 'danaldduck' kontje en dan gaat mijn rug al snel hol. Dit heb ik ook als ik niet op een paard zit. En met mijn rug is wel meer aan de hand. Lachen

JeltjeW: Ja mijn houding op foto twee is inderdaad niet alles. Maar dit is maar op 1 foto zo, dus wel een moment-opname. Ik ben nu heel erg op mijn houding aan het letten, maar vaak ben ik meer bezig met mijn paard dan met mezelf. Lachen

Verder bedankt voor de tips, ik zal er zeker gebruik van gaan maken. Alleen spreken jullie elkaar een beetje tegen. Want hoe moet ik ze in godsnaam op haar achter hand krijgen door ze vooraan bij te houden en terwijl te drijven, terwijl ik ze ook laag en lang moet houden? Want als ze laag en lang is, en ik ga dan drijven, dan gaat ze er wel vandoor.. Tong uitsteken

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:32

Zie mijn post hierboven. Je kunt je paard niet op de achterhand trekken.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 17:56

Wanja schreef:
Zie mijn post hierboven. Je kunt je paard niet op de achterhand trekken.

Dat weet ik. En dat doe ik ook helemaal niet. Mijn teugels zijn helemaal niet strak ofzo. Meestal moet ik gewoon een balans vinden tussen los hangen en op de teugels hangen. Want daar heeft Bijou nog wat moeite mee. Maar dus jij hebt gelijk? Gewoon laag en lang rijden zodat ze vanzelf terug komt. En niet vooraan bij houden en drijven zodat haar achterhand er meer bij komt? En nee, dan heb ik het niet over trekken. Maar zorgen dat ze niet 'wegloopt' ook met mijn zit tegen houden dus.. Lachen

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:34

ik vind het er netjes uit zien. wat een ontzettend mooi paardje heb je Lovers

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:13

Lekker overgangetjes rijden, dat bedoel ik Knipoog . Daar worden ze sterker van in de billen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:17

Ik heb thuis ook zo'n eigenwijsje. Als ik iets moeilijks vraag, dan gaat hij gelijk proberen te rennen. Voor mij helpt het om hem dan weer rustig te krijgen door even te gaan stappen tussendoor. Wel aan het werk houden, maar dan in stap. Daar koelt die van mij echt van af.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:58

ik vind het er lang niet zo aangenaam uitzien als dat jij doet voorkomen hoor Lachen
ondanks dat ze iets achter de teugel kruipt ziet het er heel aardig uit.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:20

Chakkie17 schreef:
ik vind het er lang niet zo aangenaam uitzien als dat jij doet voorkomen hoor Lachen
ondanks dat ze iets achter de teugel kruipt ziet het er heel aardig uit.

Ik vermoed dat je 'niet zo onaangenaam' bedoelt? Knipoog
Thx!

ThaGirl: Ja, ik stap ook veel voor haar weer rustig te krijgen. Maar stappen is ook een soort van 'toegeving'. Want dan moet ze niet meer doen wat ik haar vroeg. En als ik telkens ga toegeven doet ze op de duur niets meer. Dus hier kijk ik wel mee uit. Lachen

Bedankt allemaal!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:24

wat me opvalt is dat je het paard de schult geeft van op de achterhand lopen (ipv jezelf?) terwijl dit gewoon een kwestie van goed trainen is.

Verder mooi paard. met de juiste training kom je er wel.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:23

Equidea schreef:
wat me opvalt is dat je het paard de schult geeft van op de achterhand lopen (ipv jezelf?) terwijl dit gewoon een kwestie van goed trainen is.

Dit heeft helemaal niets met schuld te maken? Ik weet dat ik geen Z-ruiter ben, en ik weet dat Bijou nooit een Z-paard zal worden. Maar dit heeft echt niets met schuld te maken? Het is voor ons beiden moeilijk, en we werken er beiden aan. Het is wel zo, moest Bijou iets jonger zijn en een iets gemakkelijker karakter zou hebben, het allemaal wat vlotter zou verlopen. Lachen

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:50

Citaat:
Misschien ook tips over hoe je een hevig paard rustig en beheerst kan houden als het iets moet doen, waar het geen zin in heeft.

Beste oplossing imo: Negeren. Paard heeft meestal WEL zin alleen het snapt je niet.. Op zich logisch helemaal als het paard pas zo laat 'alles' heeft moeten leren.
Dus met nieuwe/moeilijke oefeningen steeds opnieuw proberen. Als ie heftig wordt, rustig weer teruggaan naar een basis-oefening, bv een volte 8m, maar [i]niet[i] op reageren, als ie in de volte weer relaxed wordt en nageeft, de oefening opnieuw rijden. Met geduld en eerlijkheid kom je het verst (duurt wel lang Cool )

Ik hoop dat je er iets mee kan want het is een mooi paardje.. succes

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:59

marjoke schreef:
Equidea schreef:

Dit heeft helemaal niets met schuld te maken? Ik weet dat ik geen Z-ruiter ben, en ik weet dat Bijou nooit een Z-paard zal worden. Maar dit heeft echt niets met schuld te maken? Het is voor ons beiden moeilijk, en we werken er beiden aan. Het is wel zo, moest Bijou iets jonger zijn en een iets gemakkelijker karakter zou hebben, het allemaal wat vlotter zou verlopen. Lachen

Onzin, ik rij een 18 jarige die pas sinds een half jaar dressuurmatig moet lopen (voor het eerst in haar leven).
Ik ruik hier toch een beetje, het lukt me niet, dus mijn paard kan het niet.

Nogmaals, met eerlijk trainen kom je er wel.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:51

Equidea schreef:
Onzin, ik rij een 18 jarige die pas sinds een half jaar dressuurmatig moet lopen (voor het eerst in haar leven).
Ik ruik hier toch een beetje, het lukt me niet, dus mijn paard kan het niet.

Nogmaals, met eerlijk trainen kom je er wel.

ik zeg zelf dat we steeds verbeteren, en die vooruitgang komt er telkens heel snel. Ik zeg het, op een maand tijd gaan we telkens een stuk vooruit; Dus ik zeg zeker niet dat ik of mijn paard ket niet kan?
Het gaat gewoon allemaal minder vlot dan met een vier jarige die een gemakkelijker karakter heeft. En ik weet waarover ik spreek. Ik heb het verschil zeker al gevoeld hoor. Lachen
Mijn instructeur zegt zelf dat ik een enorm moeilijk paard heb met een eigenzinnig en koppig karakter. (Hij heeft veel ervaring met paarden beleren en hij zegt dat het bij Bijou echt moeilijker is.) Hierdoor wordt het heel erg moeilijk om je paard dingen te laten doen 'waar ze geen zin in heeft' of waar ze nog niet aan toe is omdat ze de nodige bespiering nog niet heeft. Maar, oke, uiteindelijk zullen we er wel komen. Zoals bolzak23 ook zegt, dit duurt heel lang. Omdat Bijou bij het minste lastig wordt en gaat protesteren, en dan moeten we weer opnieuw beginnen op een rustige manier. Omdat sommige buigingen misschien een beetje pijn kunnen doen, omdat ze nogal stijf is en de spieren niet heeft, die ze ook nooit heeft moeten ontwikkelen. Een kind van twee jaar dat leert lopen, heeft dit toch ook sneller onder de knie, dan een vrouw van 80 jaar? (dit is wel een extreem voorbeeld)
Maar ik zeg dus zeker niet dat ze het niet kan en ik geef mijn paard hier ook totaal de schuld niet van. Ik ben totaal niet boos op haar ofzo? Integendeel, ik heb soms juist 'medelijden' dat ze dressuurmatig moet lopen van mij, maar uiteindelijk is dit allemaal in belang van het paard. En wordt dit uiteindelijk voor Bijou allemaal veel aangenamer. Lachen
En dat is toch alleen maar de bedoeling? Het rijden voor paard en ruiter zo aangenaam mogelijk maken. Al gaat dit soms met vallen en opstaan. Lachen