aangalopperen blijft een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

aangalopperen blijft een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 16:22

hoi allemaal,

ik heb een ontzettend lieve fjord,maar ik zou graag ervaringen en tips willen over het volgende;

ze heeft een erg moeilijke galop,als ik mijn been aanleg om aan te springen schiet ze vooruit,en galoppeert dan ook behoorlijk hard.
dus dan neem ik terug,en probeer het weer,maar elke keer springt ze erg 'ruw' aan,en heb ik dus ook moeite om netjes te blijven zitten.
nu is het al wel verbeterd ten opzichte van een half jaar terug toen ik haar kocht

ik ben heel erg blij met haar,maar van de galop word ik zo moedeloos,ik zit even in een dip.....

heeft iemand tips?

Oonax

Re: aangalopperen blijft een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 00:07

Klinkt herkenbaar!
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Wat bij mij werkt is overdreven naar achter zitten en goed naar voor kijken bij het aangalopperen (ik kijk steeds naar beneden waardoor ik vlug naar voren wordt gekatapulteerd). Doordat ze zo ruw aanspringt kom ik altijd wat uit het zadel en naar voren. Ik kan dit beter opvangen wanneer ik naar achter zit.
Probeer aan te springen uit een rustig drafje en dan komt het er op aan om tijdens het aanspringen goed te blijven zitten. Die fractie van een seconde dat jij je balans kwijt bent is genoeg om van onder je vandaan te lopen.

Bij ons was het zo erg dat ik geen bochten durfde te nemen omdat we bijna onderuit gingen. Na lang oefenen hebben we vandaag écht netjes gegaloppeerd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:28

Hoe oud is je fjordje ?
Misschien even een tijdje niet aan de galop denken, kan zijn dat hij de galop nog moeilijk vind en daardoor weg gaat rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:10

Zou de galop ooki even laten voor wat het is, eerst zorgen dat je verder complete controle hebt en dat ie sterker is geworden, dan gaat de galop daarna ook beter.
Probeer verder als je naar de galop gaat, aan te springen op moment dat je 1ste hoek van de kortre zijde inrijd, dan kan die niet zo ver en hard weglopen.

Achterover gaan zitten zou ik juist niet doen, dan duw je als het ware je paard nog extra onder je vandaan. Zou dan zelfs nog eerder wat naar voren gaat 'hangen', dan rem je op de voorkant. (al ben ik daar ook niet zo voor, beste is toch gewoon de blijven zitten in mijn idee)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:15

Niet kunnen galopperen is vaak een spier en/of bekken probleem.
Als het paard het bekken niet kan kantelen word galopperen erg moeilijk.
Losmaken van zowel de spieren als het bekken kan het probleem zeker verhelpen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:16

ze is 11 jaar,en galop is altijd een moeilijke gang voor haar geweest.

heb je tips voor me hoe ik haar bekken/spieren losser en soepeler kan maken,unamie?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:19

laat er eens iemand naar kijken van www.happy-athlete.nl
Die kan je dan evt. indien nodig doorverwijzen naar een manueel thereapeut of chiropracktor/osteopaath

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:21

Snoevie schreef:
ze is 11 jaar,en galop is altijd een moeilijke gang voor haar geweest.

heb je tips voor me hoe ik haar bekken/spieren losser en soepeler kan maken,unamie?

ik weet niet of je naast het rijden ook aan grondwerk doet?misschien dat je je paard eerst sterker kan maken aan de hand door oefeningen als schouderbinnenwaarts en wijken aan de hand,eventueel ook onder het zadel.
als de zijgangen eenmaal soepel verlopen gaat de galop over het algemeen ook een stukje makkelijker!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:23

oke,dat ga ik meer proberen!

in mijn belevenis moet ik eerst de basis voor elkaar hebben voor ik de zijgangen verder ga uitbouwen.
maar dat is niet zo dus,ik ga eraan werken

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:29

Ik zou indd je paard sterker gaan maken door verschillende oefeningen bv: wijken, schouderbinnenwaarts, travers, volte vergroten en verkleinen. Allemaal oefeningen om A: het paard leniger te maken B: achterhand te trainen

Denk eraan die kan hij natuurlijk ook niet in een dag!

En natuurlijk kijken naar je zelf. doe je niet iets waardoor het paard weg wilt lopen (te streng aansporen, te strak in je hand, raar verzitten enz) galloperen aan de longe kan misschien ook wel helpen, dan kan hij eerst onbelast zijn belans vinden..

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:30

Snoevie schreef:
oke,dat ga ik meer proberen!

in mijn belevenis moet ik eerst de basis voor elkaar hebben voor ik de zijgangen verder ga uitbouwen.
maar dat is niet zo dus,ik ga eraan werken

bij de ene methode noemen ze de stap draf en galop de basis,maar bij een andere methode is het gebruikelijk om eerst alles aan de hand voor elkaar te hebben voordat er een ruiter opstapt.
nu betekend dat niet dat je helemaal niet kan gaan rijden,maar ik zou wel de galop even achterwege laten,totdat je paard de zijgangen echt goed beheerst,dit maakt de achterhad een stuk sterker.
dat ie zo wegschiet bij het aanspringen kan ook een evenewichtsprobleem zijn van je paard,en hoe beter zijn lichaam getraind is (en dat gaat heel goed dmv zijgangen) hoe sneller hij zijn evenwicht terug zal kunnen vinden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:32

oke,dat is duidelijk!
we gaan eraan werken

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:19

Mijn haflinger heeft ook moeite met galop. Ze springt wel netjes aan, maar gaat dan keihard.
Ik ben nu veel bezig met de achterhand trainen en soepel maken.
Daarnaast laat ik haar aanspringen vanuit verzamelde draf. Dan galoppeerd ze ook een stuk rustiger. En wat ook helpt bij mij is 3 passen galop en weer terug. En dat een aantal keer herhalen. Vaak aan het eind van de les of vrij rijden, heb ik haar in een vrij rustig handgalopje.
Misschien een ideetje voor jou. Knipoog

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:40

@snoevie;hoe gaat het inmiddels met de galop? zit er al wat vooruitgang in?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:46

Wat babeth zegt is een goede tip. Aanspringen in galop en dan weer terugnemen. Probeer ook in de draf al het tempo wat terug te nemen. Ga niet te gespannen zitten zodat je paard al in de gaten krijgt dat jij voorbereidt bent op de sprint. Zet hem op een volte, maak hem kleiner, spring aan en houdt je binnenteugel er goed aan. Gebruik je zit om jezelf goed in balans te houden en diep te zitten. Gebruik eventueel je stem. Neemt hij ook maar iets in vaart af, belonen!. Dan weer terug naar stap, rustig naar de draf, andere hand volte en herhalen. Probeer ook eens vanuit stap aan te galoperen. Ik weet niet of hij dit kan maar het is wel iets heel anders zodat jij de controle houdt en hij allert moet zijn op juw hulpen. Dat hoeft natuurlijk niet gelijk perfect te gaan de eerste keer. Ook weer op de volte, iets actiever stappen, wel bij je houden, binnenteugel eraan en een duidelijke hulp met je binnenbeen.

succes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 17:37

hee wat grappig,was dit topic al kwijtgeraakt.
de galop gaat al iets beter,maar ik heb ook de osteopate langs laten komen die haar spieren weer lekker heeft losgemaakt,want er zat haar duidelijk iets dwars.

deze week heeft ze rust,volgende week gaan we het weer oppakken.