Iets harder draven = galop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Iets harder draven = galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 15:45

Ik heb vaak met mijn pony dat als ik iets harder wil gaan draven, dat ze dan in galop aan gaat springen.
Ze is nu een half jaar onder het zadel, en word (donderdag) 4 jaar.
Dus weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Anoniem

Re: Iets harder draven = galop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:47

iedere pas dat ze ook maar en klein beetje harder gaat met draven belonen. de gallop alleen toe staan als jij het duidelijk vraagt en springt ze toch aan meteen terug nemen en eerst weer arbeits draven en dan weer naar de middedraf toe proberen te rijden

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 15:47

Okee Dankjewel Lachen

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:01

Voor beter sluiten op het moment dat je haar voorwaartser wil hebben, op het moment van de hulp voor ietsjes toestaan zodat ze ook wel gas kán bijgeven. Gaat ze de galop in, terugnemen en opnieuw proberen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:03

Klnkt eigenlijk alsof ze niet goed aan je been is en je hulpen niet goed accepteert... heb je wel voldoende druk op de teugels en volgt ze je hand? Luistert ze naar je been?

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:28

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 05-11-22 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Montjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:51

Misschien dat je aan de hand eens sneller en weer rustiger gaat draven, bij mij helpte dat ook Haha!

Keke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:54

Hee, ik heb dat probleem ook met mijn verzorg fjord. Ze is echt niet de snelste, maar als ik harder wil draven (of soms als ik gewoon normaal draaf) wil ze nog weleens in galop aanspringen.
Zal de tips die hier staan eens gaan proberen!

marije1011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:56

ik zou dit zelf doen door zelf wat "groter" te gaan lichtrijden het paardje past zich dan meestal aan door zelf grotere passen te gaan maken.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:12

Sheran schreef:
Klnkt eigenlijk alsof ze niet goed aan je been is en je hulpen niet goed accepteert... heb je wel voldoende druk op de teugels en volgt ze je hand? Luistert ze naar je been?

Het gaat hier wel om een paard van bijna 4, niet zo gek dat ze het verschil nog niet weten / kunnen vinden. Lachen
Blijven oefenen, oefenen en oefenen. Beetje druk op de voorkant, maar niet tegenhouden. Paar pasjes is voldoende. Lachen Aan de hand vind ik ook een goede.

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:19

Wat bedoel je met harder draven wil je dan middendraf vragen ? Als dat zo is kan het zijn dat je teveel been geeft. Of hij/zij vindt het nog moeilijk en dat haar achterhand misschien nog niet sterk genoeg is. Ze is inmiddels nog maar een half jaar onder het zadel. Probeer als je middendraf vraagt een beetje je gewicht naar achteren te plaatsen en als je dan goed recht bent gericht dan plaats je je gewicht voorzichtig naar voren en open je je handen een beetje. Ik hoop dat je hier wat aan hebt Lachen

orion92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:04

Het blijft een jong paard, die dus nog veel moet leren. Je moet goed proberen om de voorkant meer op te sluiten wanneer je voorwaarts wil gaan draven. Bij elke pas die ze sneller gaat belonen. En wanneer ze in galop over springt, terug nemen en opnieuw proberen.
Succes!

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:15

Renee__ schreef:
Sheran schreef:

Het gaat hier wel om een paard van bijna 4, niet zo gek dat ze het verschil nog niet weten / kunnen vinden. Lachen
Blijven oefenen, oefenen en oefenen. Beetje druk op de voorkant, maar niet tegenhouden. Paar pasjes is voldoende. Lachen Aan de hand vind ik ook een goede.

Ben ik met je eens Renee__
Behalve het aan de hand, denk dat dit namelijk echt een kwestie is van de duidelijkheid van de hulpen.

@ De TS: Het gaat hier dus om een jong paard, wat nog veel moet leren. Daarom is het heel belangrijk dat jouw hulpen echt duidelijk zijn.
Zou het kunnen dat jij je paard iets te veel " overweldigd" met je beenhulp? Vervolgens dan te streng bent in je hand?
Zorg voor een duidelijk verschil in je hulpen tussen de middendraf en galop.
Dit dus wat betreft je beenhulp, de ophouding in je hand, en je zit.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:30

Anoniem schreef:
iedere pas dat ze ook maar en klein beetje harder gaat met draven belonen. de gallop alleen toe staan als jij het duidelijk vraagt en springt ze toch aan meteen terug nemen en eerst weer arbeits draven en dan weer naar de middedraf toe proberen te rijden

mee eens Lachen

Het is een jonge pony, moet nog veel leren Knipoog Vraag niet té veel! Dan blijft het ook voor het paard leuk!

Veel plezier er mee!

groetjes!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:36

Vergeet niet dat je pony pas een half jaar onder het zadel is. Het is "normaal" dat hij dan natuurlijk nog niet alles doorheeft, verwacht ook niet teveel. Ben zelf heel consequent en probeer wat dingetjes uit; bijvoorbeeld

Ga doorzitten en spring niet direct in galop, pas als jij de verdere hulp geeft, is aanspringen toegestaan.

Maak veel schijnovergangen, zo leren ze continue oplettend te zijn en wordt het geen routine maar moeten ze heel nauwkeurig op al je hulpen letten.

Veel wendingen rijden, en hierin veel afwisselen.

Wat betreft direct aanspringen; het is belangrijk dat je een duidelijke galop hulp geeft. Als tot noch toe jou galophulp is geweest: been is galop, en je geeft ook been(kuit) bij het harder willen draven, kan hierdoor miscommunicatie ontstaan.
Galop is echt: binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter; knijp en weg.

Probeer bij het harder draven van vooruit ophoudingen te maken, en geef dan been. Toch galop, terugpakken (niet straffen!) en opnieuw proberen. Gaat je pony iets harder, meteen terugpakken en belonen, ga je meer vragen heb je kans dat je pony alsnog overgaat in galop en dan is je kans om het te belonen en bevestigen voorbij.

Succes!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:41

Renee__ schreef:
Sheran schreef:

Ook een paard van 4 moet naar je been luisteren. Natuurlijk kan het zo zijn dat ze daar nog niet is, maar dan zou ik daar dus ook het probleem zoeken en daaraan gaan werken Lachen.