2 persoonlijkheden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hlidar

2 persoonlijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 23:45

dit gaat een lang verhaal worden denk ik, maar ik hoop dat iemand de tijd neemt het lezen....
ik zit op ijsland, ik werk hier nu bijna een jaar op een boerderij met al het trainen enzo. van de mensen voor wie ik werk heb ik driekwart jaar geleden een paard gekregen, een ruin van ong 7 jaar. hij had hier de stempel ´gek´ gekregen, maar ze dachten dat ik misschien wel wat met hem zou kunnen. hij is getraind toen hij 4 was, dat ging allemaal redelijk tot ze hem buiten wilden gaan rijden, hij ging er elke keer vandoor en rende ook gewoon door hekken als die er waren, toen zijn ze maar gestopt. ik ben driekwart jaar geleden dus weer met hem begonnen, ik ben weer helemaal bij het begin begonnen, rustig aan weer het zadel en hoofdstel, longeren en daarna ik erop en iemand anders vasthouden en maar oefenen met halthouden en weer aanstappen enzo, zodat hij echt het bit zou gaan accepteren, ik dacht dat het misschien daar aan lag, ook z´n mond gecontroleerd, alles goed. op een gegeven moment ben ik hem ook los gaan rijden binnen, ging eigenlijk best goed, maar af en toe was hij vrij gespannen en was de rem wat slechter te vinden maar ging redelijk, toen heb ik besloten hem dan maar buiten te proberen, met een ander super mak paard mee, toen is hij er vandoor gegaan, en we zijn bijna in een hek beland, dus toen ben ik maar afgestapt toen hij even stilstond. sindsdien rijd ik hem een paar keer per week in de paddock, dus wel buiten maar niet te veel ruimte, dat gaat redelijk, maar het lijkt bijna alsof hij 2 persoonlijkheden heeft, hij kan alles super goed doen en helemaal ontspannen zijn, maar 5 minuten later kan hij helemaal gespannen zijn en gaan rennen, en dan daarna gewoon weer rustig zijn. ik weet dus eigenlijk niet meer wat ik met hem moet doen, de laatste maanden lijkt er geen vooruitgang meer in te zitten, en iedereen hier zegt al dat ik geen tijd meer in hem moet steken, en dat ie maar naar de slacht moet, maar dat kan ik echt niet. alleen hier op ijsland werkt dat zo, ze hebben toch allemaal minstens 100 paarden, dus als eentje het niet doet, gaat ie gewoon weg en halen ze de volgende uit de wei. geen enkele boer wil hier dus ook een paard op z´n land wat verder niks doet, dus ik vind waarschijnlijk ook geen plek voor hem waar ie gewoon de rest van z´n leven kan eten. ik hoop dat iemand een idee heeft... ik wil hem zo graag een kans geven,

KusFemke

Re: 2 persoonlijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:47

Best lang verhaal, ja.
Sorry, maar ik weet het ook niet..
Heel veel succes ermee!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:52

rent de ijslander elke keer op de zelfde plek weg??
is het anders niet goed om te proberen eerst aan de hand naar buiten te gaan??
desnoods aan een longeerlijn dat hij wel weg kan springen maar jij hem wel terug kan halen?
iig veel succes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:02

lijkt me best rot voor je dat je nu eigenlijk de druk hebt, dat jij het eruit moet krijgen bij het paard, en als dat niet lukt is het einde verhaal voor hem.

hij gaat dus alleen buiten op de kletter?
is hij binnen normaal te rijden (zonder die spanning), en hoe is hij in de omgang?
dominant of juist niet?
rent hij buiten echt gewoon bij de groep weg, in plotselinge blinde paniek?
misschien heeft ie ooit iets meegemaakt buiten..

succes ermee in elk geval!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:12

Om mezelf maar even te quoten uit een ander topic:
Sizzle schreef:
Ik ken ook een merrie die black-outs kan krijgen en dan als een bulldozer overal doorheen dendert. Die is als veulen aangekocht dus geen gekke dingen mee gebeurt en heeft netjes in een kudde gestaan haar hele leven dus heeft voldoende paard opvoeding. Als veulen/jaarling was al duidelijk dat ze niet spoorde maar met zadelmak maken (door een prof) was het overduidelijk. Ik had nog nooit een paard horen krijsen maar ik kan nu zeggen dat klinkt niet leuk. Eenmaal ingereden kon ze het ene moment super zijn en 2 tellen later dwars door de omheining vliegen en pas stoppen met rennen als ze onderuit ging op het asvalt bijvoorbeeld. Er zijn dierenartsen, fluisteraars en profs mee bezig geweest, maar ze is gewoon gek in de kop.

Deze merrie wordt niet meer gereden en staat in de wei.

Als hij het alleen buiten doet, dan kun je in iedergeval nog thuis blijven rijden. Doet hij het overal dan zou ik niet mijn leven riskeren. Wil je dat toch, probeer in iedergeval een oplossing te vinden waarmee je hem stil kan zetten zoals een scherp bit, hackamore of slofteugel. Ga dan niet zitten miepen, maar dat doet hem pijn, want samen over de kop gaan doet nog veel meer pijn.
De merrie uit de post was niet stil te zetten, die trok alles kapot op zo'm moment. Wijselijk genoeg heeft de eigenaar besloten dat ze ermee stopte voordat zij, ik of de prof springruiter die haar ook probeerde verongelukte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:37

En je weet zeker dat het dier lichamelijk 100% in orde is? Deze mate van paniek doet me toch denken aan ineens ergens pijn oid waar op gereageerd wordt...

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 12:51

in de omgang is hij vrij relaxt, hij was toen ik met hem begon vrij bang, maar nu gaat het goed. het probleem is dus dat ie echt van het ene op het andere moment totaal van karakter wisselt. in de rijhal gaat het meestal goed, hij kan wel gespannen zijn, maar het is vrij klein daar dus hij niet echt ergens heen, en als ie daar gaat rennen stuur ik hem meestal gewoon op de muur af en dan moet ie wel stoppen. in de paddock heeft ie meer ruimte en als ie dan ineens verzint te gaan rennen heeft ie echt geen rem meer... het is zo raar want hij voelt dan echt van het ene op het andere moment als een totaal ander paard... als hij de goede is kan je hem stoppen en sturen met heel weinig teugeldruk, maar als hij dus switcht heeft geen rem meer, is heel gespannen en gaat rennen, wat dan ook 5 min later weer overgaat, en dan is ie weer de goede... het is bijna alsof ie schizofreen is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:09

Het klinkt exact als de merrie die ik beschreef. Die doet het echter ook aan de hand. Het ene moment loopt ze al een dooie achter je aan en ineens gaat er een knopje om en gaat ze dwars over je heen en stopt ze nergens meer voor. Die heeft ook al staldeuren ontwricht omdat ze flipte en net iemand de deur opeen kiertje had. Ze storme dan dwars door de kier over de persoon heen indien nodig en trok de deur daarmee uit de scharnieren. Levensgevaarlijk. Dit is dan ook wel een paard van 1.70m en dus nog een stukje groter dan een ijslander.
Medisch? Ja heus wel, maar niet iets waar je zonder grote zaag bij kan. Het zit 'm daar echt in de kop.
De laatste keer dat ik erop gestapt ben heb ik een rustig half uurtje gereden en dat ging prima. Ik had uitgestapt en wilde halthouden. Precies op dat moment ging het knopje om en ging ze als een debiel er van door met mij er nog op en rende zo de stal om wijdbeens op het beton tegen de achterdeur tot stilstand te komen. Daarna ben ik er resoluut mee gekapt. Ik hoef nog niet dood.

Ik heb nog een paard gereden die vastpakte en ging rennen tot het kevensgevaarlijke toe, maar die was juist niet gek. Die was erg slim en deed dat op de momenten dat het werk wat lastig werd. Echter kwam dat dus niet uit de lucht vallen en kon je na een beetje oefening dat wel zien aan de kop of voelen aan de reactie op je been. Een hakkietakkie met mijn sporen was daarbij voldoende om het af te leren. Daarna was het een fijn paard voor mij.

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 19:12

ik kan het inmiddels af en toe ook wel aan voelen komen, dan wordt hij gespannen en dan kan ik hem soms gewoon al richting muur sturen of zo, het probleem is alleen ook dat ik heel rustig met m´n handen en benen moet blijven als dat knopje omgaat, want dan is ie zo gespannen dat ie alleen maar meer flipt als ik te hard met m´n handen ben. de laatste keer dat ik hem reed een paar dagen terug begon ie gespannen aan te voelen en beetje moeilijk te doen, en toen heb ik dus gewoon een ophouding gegeven van nu ophouden, maar dat was dus geen goed idee, we gingen eerst omhoog en toen heel hard vooruit... misschien moet ik er maar mee ophouden...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:54

Als het anders echt goed gaat, en slechts enkele keren helemaal fout, zonder mogelijke aanwijzing, zou ik er mijn leven niet aan wagen denk ik... Ijslanders worden grotendeels geselecteerd op dat sobere, meewerkende karakter, maar af en toe gaat het eens fout...

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:14

Het zou misschien handig zijn om eerst aan de hand buiten lopen! en dan een keer aan de hand met zadel.. en de volgende keer proberen heen aan de teugel terug erop! (ALTIJD IEMAND ERBIJ DAN HEA) voor als het dan tog nog mis gaat!
Nou veel succes ermee.

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:50

Is het niet nog gevaarlijker als je aan de hand naar buiten gaat. Als die dan omhoog gaat en land op jou ben je ook dood ofzo. Misschien moet je eens een slofteugel of een straf bit proberen dat je hem kan stilzetten.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:08

Toch nog goed dat je baas je een kans geeft met dat paard!

Ik heb ook een jaar op ijsland gezeten, en we hadden ook een aantal tussen de 100 en 250 (dat wisselde nogal Knipoog) Maar als er zoeentje tussenzat ging hij naar de slacht.... Mn baas wilde niet dat we echt risico liepen, want hij had ons te hard nodig Knipoog

Ik zou je graag willen helpen, maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat het het beste is om dat paard naar de slacht te brengen...

Ik had ook een heel mooi trainingspaardje, die deed precies zoals jou paardje klinkt. Het was echt een heel mooi gebouwd, slank, diepzwart, mooie grote bles, blauwe ogen, lange sluike manen, echt een heeel mooi paardje. Maar nadat we samen over de kop zijn geslagen, achterover zijn geklapt en er nog een keer samen zijn gevallen heb ik haar die dag erna met plezier zelf aan de slager overhandigt Vork

Als je het leuk vindt om ervaringen uit te wisselen kan je me altijd PB-en Lachen Waar zit je ergens?