viertact galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

viertact galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:26

Mijn fries heeft nog redelijk veel moeite met de galop. Ze heeft vaak momenten waarop ze viertact. Hoe krijg ik dit eruit? Hoe kan ik de galop verbeteren?

Myrano

Re: viertact galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:48

Je paard valt dus uit elkaar in galop ?
Probeer eens op rechte stukken een goede middengalop eruit te rijden met veel sprong.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:30

Friesen hoor je wel vaker met dit probleem. Ik denk ook veel middengalop etc. Wel op de rechte stukken! Knipoog

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:03

wat is viertact

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:44

Normaal hoort een paard [in bijv de linkergalop] eerst z'nrechterachterbeen neer te zetten, dan z'n linker achterbeen en rechtesvoor tegelijk en daarna linksvoor. In viertact zet het paard alle vier z'n benen apart neer Knipoog

Ik hoop dat je het begrijpt Tong uitsteken

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:38

Zorgen dat zijn binnenachterbeen goed geactiveerd wordt, veel schakelen in de galop dus. Niet eindeloos het zelfde tempo de hoefslag blijven rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:41

Hoe is je galoptempo, kun je daar wat over zeggen? Probeer je m bijvoorbeeld zo rustig mogelijk te laten galopperen waardoor je sprong verliest?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:12

Voorwaarts oplossen. En daarbij niet denken aan het aan elkaar rijden, maar puur achterbeen eronder en sprong behouden. Terugschakelen en direct op je been naar voren. Schakelen dus en direct naar voren gaan als je voelt dat de sprong minder wordt.
En oplossen met behulp van je lesgeefmens.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:13

idd voorwaarts voorwaarts voorwaarts.

veel lange stukken rechtuit galoperen, dus lekker buiten rijden.

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 12:43

bedankt voor jullie reacties!
Ik ben momenteel inderdaad erg bezig met het naar voren rijden. Merk dat ze dan veel meer sprong heeft. Op de volte vindt ze het nog erg moeilijk, maar de rechte stukken gaan al veel beter.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:17

Probeer anders ook onder begeleiding van je 'lesgeefmens' haar wat ronder of lager in te laten stellen zodat ze haar rug goed gebruikt. Viertakt galop kan ook komen doordat een paard zijn rug niet genoeg los laat. Mijn paard had het ook, en dat is waarschijnlijk gekomen door teveel met de hand terug willen rijden zonder ruggebruik en sprongbehoud. Wat lager ingesteld met de neus eruit en naar voren galopperen, halstrekken in galop etc. en het probleem was bij mij opgelost.
Nu hij weer meer op het achterbeen moet komen komt het probleem soms terug. Veel schakelen en wisselen van halshouding werkt het beste. Dus regelmatig even zijn hals uitschuiven en naar voren rijden.
Het kan overigens ook een klein voordeel hebben, omdat mijn paard (overigens een springgefokte kwpn-er) moeite heeft met zijn takt (zit aan de longe ook geregeld overkruisd ed.) springt hij wel heel makkelijk goede changementen Clown .

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:20

bij ijslanders komt dit probleem ook vaak naar voren, met name bij 5-gangers...
dan komen ze niet "in het ritme" en rommelen ze maar wat aan...
het achterbeen moet sterker worden en moet actief met de rest mee gaan doen....
wat wij dan wel eens deden was naar buiten, bosritten en dan hele lange stukken galop, stukken echt crossen... en dan weer terugnemen, weer een stukje crossen en dan weer normale galop, dus idd het schakelen... en zorgen dat ze op je been weggaan...