Eenogige Shalimar weer eens @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Eenogige Shalimar weer eens @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:13

Heb het rijden (na een tussenstop vanwege training voor wedstrijd met andere pony) met Shalimar opgepakt, en heb de eerste twee dagen een behoorlijk gevecht gehad.
Ze was een bonk spanning, ging overal tegenin en het leek wel of ik op een totaal vreemde pony gestapt was !
De bak bij ons op stal werd al gauw beter en het zusje van de eigenaresse is dus ook lekker in de bak aan het rondrijden wat haar dus al weer wat soepeler maakt.
Ook heb ik haar enkele keren gelongeerd en daar zocht ze ook de ontspanning netjes op.

Alleen nou heb ik een ontiegelijk probleem met rijden, en dat is dat ze soms (in draf) echt té diep loopt of onder me uitloopt..
Voorbeeldje, van alvast 1 van de foto's van het rijden, met dus het probleem:
Afbeelding
Dit doet ze overigens alleen als ik echt met zweep rijdt..
Ik heb inmiddels nog 2x na deze foto's gereden, ditmaal zonder zweep.. en ze liep beter en ontspannender.

Toch wil ik nog verdere tips, dus hier de foto's van dezelfde dag als die van hierboven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor het kijken & het geven van evt. tips.
Lachen

Shirley__

Re: Eenogige Shalimar weer eens @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:17

houd je handen hoog (boven de voorboom van het zadel) je handen hangen nu als ware aan de teugel... probeer dat eens, en kijk dan of hij ontspannender loopt ofniet
veel suc6!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:18

Je zegt dat ze het alleen doet als je met zweep rijd, waarom rij je haar dan met zweep als ik vragen mag? Is ze niet voor je been?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:19

Hey Shal @ work Haha!
Ben je bij LvL geweest?? Tong uitsteken

Ze loopt op die eerste foto idd veuls te diep, daarbij zie ik wel dat je zelf ook flink aan je teugels lijkt te hangen. In zo'n situatie zou ik zeggen, handen naar voren en pony naar voren! Dan maar even onder je uit maar lekker met haar neus eruit, ontspanning terug opzoeken en dan weer meer contact op laten zoeken.
De foto's eronder geven een fijner beeld. Probeer alleen je handen constant en bij elkaar te houden, wat je op sommige foto's goed ziet maar wat je bij andere foto's laat.

T ziet er al een stuk beter uit Cher Haha! Ik kom binnenkort wel weer een x meeten, kan Sunny ook gelijk op de foto Schijnheilig

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:21

En heo hem echt goed voorwaards zodat hij zijn achterhand beter gaat gebruiken. En volgens mij zit er een groot suk vel tussen zijn singel (foto 4 onderandere)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:23

Jeanine84 schreef:
Je zegt dat ze het alleen doet als je met zweep rijd, waarom rij je haar dan met zweep als ik vragen mag? Is ze niet voor je been?

Ze is vaak lui aan het been als ik zonder rij..
Maarja, dat is met alleen been ook op te lossen Lachen
Dan maar een goeie schup vooruit ipv een tik !

Ze lijkt idd op sommige foto's te hangen, maar geloof me.. ze was op 2 pinken te rijden.
En bij die strekfoto, doordat ik die teugels daar korter had gepakt, kroop ze nog dieper weg Nagelbijten / Gniffelen

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:23

Peelie schreef:
En heo hem echt goed voorwaards zodat hij zijn achterhand beter gaat gebruiken. En volgens mij zit er een groot suk vel tussen zijn singel (foto 4 onderandere)

Kan niet, het is een dichte lap die eromheen zit Clown
Dus er kan niks tussen zitten, is wss een plooi dan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:24

Niet verkeerd!!!

Ik vraag me alleen af of je je neusriem niet verkeerd vast hebt zitten.. is moeilijk te zien, maar dat dacht ik gezien te hebben..
Bovenste neusriem moet onder de bakstukken van het bit zitten, maar volgens mij zitten ze er op de foto overheen..

Of lijkt dat maar zo??

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:26

femmefatale1 schreef:
Niet verkeerd!!!

Ik vraag me alleen af of je je neusriem niet verkeerd vast hebt zitten.. is moeilijk te zien, maar dat dacht ik gezien te hebben..
Bovenste neusriem moet onder de bakstukken van het bit zitten, maar volgens mij zitten ze er op de foto overheen..

Of lijkt dat maar zo??

Afbeelding

Lijkt maar zo dus Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:32

Zoals ik je al vertelde Cher, probeer met constante lichte aanleuning te rijden, zodat er geen boogjes in de teugel komen. Het paard moet leren met een constante aanleuning nageeflijk te lopen. Ja
Verder ziet Shal er goed uit, nog een fijne berenvacht op zeg Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:04

Vraag me af of het paard (en jij dus ook) last kan krijgen van dat dikke bontje onder de neusriem. Op de foto die je hier als laatste plaatst is te zien dat het bontje zo dik is dat het bit er tegen aan komt en dus ook de teugels.

Als je dan problemen hebt in de aanleuning, dan maakt het er niet makkelijker op om het op te lossen als je een storende factor hebt in het bit/teugel gebied.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:14

Wat ik denk te zien is dit: de pony gaat te diep en jij wilt hem er uit rijden door hem als het ware "op te tillen".
Er geeft iemand een tip om je handen hoger te houden. Ik zou zeggen: juist niet. Ik rijd al jarenlang Friezen, die ook nogal eens de neiging hebben om zo te gaan lopen. Op het moment dat je dan je handen hoger houdt, til je ze als het ware nog meer op, waardoor ze juist nog dieper gaan lopen.
En dat voelt dan inderdaad alsof ze op de pinken zijn te rijden...maar feitelijk heb je geen goede aanleuning en heb je dus niks...ook geen actieve achterhand...geen ruggebruik...niks...
De remedie hiervoor is in mijn ervaring: handen juist laag en mooi voor houden. Alsof je een dienblaadje vasthebt met hele volle glazen. En dan flink met je been er achteraan rijden...voorwaart, voorwaarts en nog eens voorwaarts. En als de neus er dan een keer uitgedrukt wordt is het niet erg.
Door je handen zo dichtbij je lijf te houden, zoals jij het doet los je dit niet op namelijk. Ik begrijp wel dat je het doet...het is een logische reactie van je lichaam om zo op je paard te reageren.
Probeer dat maar eens te doorbreken.
Wat je je ook kunt inbeelden is dat de teugels twee stokken zijn, waarmee je als het ware de neus van je paard van je af duwt.
Dat is dus tegenovergesteld zoals je nu rijdt...want daarmee haal je de neus juist meer naar je toe.
Succes er mee.

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:33

Leuke foto's Cher!
Ze heeft nog een lekker wintervachtje zeg!
De enige tip die ik heb is naar voren rijden!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:28

Apple schreef:
Vraag me af of het paard (en jij dus ook) last kan krijgen van dat dikke bontje onder de neusriem. Op de foto die je hier als laatste plaatst is te zien dat het bontje zo dik is dat het bit er tegen aan komt en dus ook de teugels.

Als je dan problemen hebt in de aanleuning, dan maakt het er niet makkelijker op om het op te lossen als je een storende factor hebt in het bit/teugel gebied.

Dit was eenmalig voor de foto's, dat hoort daar verder ook helemaal niet maar ik snap dus ook je punt!

Alleen, ze loopt al onder me uit te rennen daar, dus als ik been geef dan is het nog harder dan dat Clown
En als ik opvang dan is het dus weer diep?
Wat dan?

Heb haar al vaker even op de volte/halve volte gezet, gaat even goed of ze gaat dribbelen en dan is ze weer weg..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:34

Dreamy schreef:
Apple schreef:

Dit was eenmalig voor de foto's, dat hoort daar verder ook helemaal niet maar ik snap dus ook je punt!

Alleen, ze loopt al onder me uit te rennen daar, dus als ik been geef dan is het nog harder dan dat Clown
En als ik opvang dan is het dus weer diep?
Wat dan?

Heb haar al vaker even op de volte/halve volte gezet, gaat even goed of ze gaat dribbelen en dan is ze weer weg..

En toch moet je daar de oplossing in zoeken. Wegrennen...volte op en zo opvangen, dus niet met je hand. Voor je been blijven rijden. Dan maar iets boven het tempo eerst. Tempo rustig...weer rechtuit. Tempo weer te hoog? Volte op...maar niet terugnemen op je hand. Als je dit consequent volhoudt, gedurende een aantal weken, dan zul je echt verbetering zien.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:38

Comentaar is al gegeven.. ben het wel met de mensen hier boven eens.
Maar je hebt een mooi pony met een super gave voorpluk Haha!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:30

polly2 schreef:
En toch moet je daar de oplossing in zoeken. Wegrennen...volte op en zo opvangen, dus niet met je hand. Voor je been blijven rijden. Dan maar iets boven het tempo eerst. Tempo rustig...weer rechtuit. Tempo weer te hoog? Volte op...maar niet terugnemen op je hand. Als je dit consequent volhoudt, gedurende een aantal weken, dan zul je echt verbetering zien.

Oke, superbedankt !

Hubl0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:05

Ik geloof dat je met de gegeven tips wel iets kunt dus daar hoef ik niet veel aan toe te voegen.. wel wil ik eventjes zeggen dat ik je paardje super vind.Haha! Wat een mooi beestje zeg.. Hij heeft echt iets heel leuks over zich.Haha! Mag je echt trots op zijn!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 17:41

Hubl0 schreef:
Ik geloof dat je met de gegeven tips wel iets kunt dus daar hoef ik niet veel aan toe te voegen.. wel wil ik eventjes zeggen dat ik je paardje super vind.Haha! Wat een mooi beestje zeg.. Hij heeft echt iets heel leuks over zich.Haha! Mag je echt trots op zijn!

Haha, bedankt.
Tis ook echt een mooie meid Lachen