Altijd bang tijdens rijden, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Altijd bang tijdens rijden, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:42

Ik ben altijd al een voorzichtige ruiter geweest, maar sinds een paar maanden ben ik echt bang.
Ik heb namelijk een 3,5 jarige verzorgpony, waar ik dolgraag op zou rijden. Ik ben helemaal weg van die pony, ken hem al bijna 3 jaar. Ongeveer alles wat ik nu met hem kan doen (wandelen, poetsen, longeren, zadel erop, ruiter erop aan de hand) heb ik hem zelf geleerd. Toen ik hem leerde kennen was hij niet eens te aaien, en ik een onervaren manegemeisje. Samen hebben we veel geleerd, heel langzaam komen we steeds verder. Nu zijn we op het punt waarop ik er aan de longe op moet/wil gaan. Ik weet dat hij het kan, er aan toe is, maar ik durf niet.

In een overmoedige bui ben ik er een paar weken geleden zonder zadel op gaan zitten, met touwhalster door de wei gestapt (los, naast oudere pony). Alles ging goed tot hij per ongeluk een trap kreeg van een andere pony. Het was niet voor hem bedoeld, en hij had het ook niet zien aankomen. Springt/rent weg, en ik lig in de modder. Toen er natuurlijk direct weer opgegaan, en nog even gestapt. Maar sindsdien ben ik (ook op brave manegepaarden) heel bang dat ze zullen schrikken. Zelf zit ik er dan supergespannen op, genieten gaat haast niet meer. Daarom durf ik ook niet (aan de longe) op Waldi. Ik weet wel dat ik gewoon moet ontspannen, niet aan schrikken moet denken en het dan allemaal wel goedkomt. Maar dat is zo makkelijk gezegd. Wie helpt mij? Hoe kom ik hier vanaf?

marleen_usar

Re: Altijd bang tijdens rijden, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:45

Mijn dochter is net zo bang,die mag van mij niet meer rijden omdat ze niet helder kan na denken als er iets gebeurd.Maar bij haar is het al jaren,dus daarom heb ik gezegd je vormt een gevaar voor jezelf en anderen dus rij maar niet meer.Zelf heb ik zo,n periode mee gemaakt,maar door voorzichtig te zijn en rustig aan te doen is het goed gekomen.Je moet een pony of paard ook leren vertrouwen, en dat duurt soms even.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:50

Ik heb dit ook. Mijn paard is 4 en daar durf ik ook amper op. Nou mag ik nu weer even een maandje een heel relaxed paardje van stal rijden, want die eigenaren zijn op vakantie. En daarna wil ik weer gaan lessen met mijn eigen paard.
Bouw het gewoon rustig op. Neem iemand mee die naast je loopt, dan kan je steeds meer afstand gaan nemen tot je uiteindelijk gewoon zelf weer los rijdt. Ik ben ook aan de longe begonnen, en helaas door omstandigheden heb ik toen niet meer de kans gekregen om het op te bouwen tot ik los kon. Maar goed dat ga ik dan deze komende maanden doen.
Overhaast niks, je moet er wel plezier in houden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:50

Als je bang bent om er op te gaan, zou ik er toch even mee wachten.
De pony voelt dit misschien aan en reageert hierop.
Heb je geen vriendin die er wel op durft?
Als je ziet dat dit goed gaat, krijg jij ook meer vertrouwen.
Of laat er iemand naast lopen als jij er op zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:59

Safiera: erg jammer dat het net mis ging terwijl je pony op zich toch heel braaf was. Maar omdat het nog een erg jonge pony is denk ik dat het niet verstandig is om er met al je angst en spanning nu op te kruipen, want paarden nemen dat snel over.

Ik denk dus dat het goed is om eerst een beetje over je angst heen te komen op de manegepaarden. Nou is 'er niet aan denken' erg makkelijk gezegd, maar vaak lastiger te doen. Lachen
Wat mij goed heeft geholpen zijn zitoefeningetjes. Knoop in de teugel (of aan de longe), beugels uit, en zwaaien met je armen, je voeten optillen, voor- en achterover buigen, etc. Niet meer doen dan lekker voelt en genieten van de bewegingen Ja
Wat ook kan helpen is om een beetje te gaan zingen, het leidt af en je ademhaling wordt ook vrijer, waardoor je vanzelf ontspannener gaat zitten. En ook verder lekker met Waldi bezig blijven, dan krijg je vanzelf de kriebel wel 'en nou wil ik het toch doen'. En dan is het goed Ja

Marleen_usar: dat vind ik wel een hele heftige boodschap voor een kind. Zelfs als het de beste keuze is om niet meer te gaan rijden, dan nog lijkt deze manier om het te brengen me nogal schadelijk voor haar zelfvertrouwen...

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:05

Misschien is het een goed idee om het zadelmak maken en de eerste beginselen van het inrijden door iemand anders te laten doen die daar wat meer ervaring mee heeft en niet bang is.
Zeker bij het inleggen van de basis is het belangrijk dat dit in alle rust en vertrouwen gebeurt.
Mijn paard wordt ook weer opnieuw zadelmak gemaakt door professionele mensen. Als hij dan zo ver is ga ik er onder hun begeleiding op, net zo vaak totdat ik er een veilig gevoel bij heb en ik het alleen af kan. Dan pas gaat ie weer met me mee naar huis!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:49

lekker veel met de pony omtutten, en jezelf geen druk opleggen.
en als je straks weer rijd, geniet ervan, waarom uitgaan van het ergste?
met zadel was je er wellicht helemaal niet afgevallen ook.
dus dat het zomaar weer gebeurd, moet je niet denken hoor.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:22

Ten eerste alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

marleen_usar: Niet meer helder kunnen nadenken, dat is me gelukkig nog nooit gebeurd. Het probleem is meer dat ik zo gespanen ben dat ik bij elke onverwachte beweging meer verkramp. Vertrouwen is idd ook een probleem, ik ben van nature best wel een controlefreak, het 'loslaten', laten gebeuren is heel moeilijk.

rockwitch: Kan ik misschien ook maar beter proberen te regelen, hulp/les om het langzaam op te bouwen. Een vriendin heeft wel eens aangeboden te helpen. Maar bij haar krijg ik eigenlijk het idee dat ze vindt dat ik er maar gewoon op moet, dat het er anders nooit van komt. (Niet persoonlijk bedoeld, mocht je dit lezen!) Ben zelf misschien ook wel bang dat het me nooit zal lukken. Of dat er iets vreselijks gebeurt met hem (of mezelf, en dan vooral voor mijn ouders).

Up_to_Date: Ik heb eigenlijk het gevoel dat dit iets is wat ik zelf moet doen. Al zou ik best kunnen vragen of iemand anders er eerst op wil. Maar dat is toch anders, als ik er naast loop of longeer is hij rustiger dan met iemand anders op de grond. Er heeft een vriendin er naast gelopen, maar het maakte me niet minder bang. Al had ik er zonder haar nooit op gedurfd.

Shadow0: Je hebt helemaal gelijk wat spanning overnemen betreft, hij voelt mijn angst en is zelf ook alerter (om eerder te schrikken). En zitoefeningen? Helemaal geen gek idee! Wat losser zitten en wat meer 'confidence' in het zadel... Zou waarschijnlijk ook nog eens goed zijn voor m'n rug. Dat komt er eigenlijk ook nog bij. Het zit af en toe helemaal vast/verkrampt daar, heb al een hele tijd niet meer pijnloos gereden.
Wat zingen betreft, ik zing best vaak, zolang ik alleen ben. In de les op de manege dus niet. Zo'n talent ben ik nou ook weer niet. Bloos
Hoop dat die kriebel ooit nog komt, zie het eigenlijk niet meer zo zitten. Doel was om in de zomervakantie lekker te kunnen buitenrijden. Maar zo?

Foxy1980: Zadelmak is 'ie al (en al een hele tijd). Eigenlijk zou je er zo op weg kunnen rijden, wat overtuigingskracht en vertrouwen... klaar is kees! Een rem en stuur (wel bitloos) zitten er op, en op je been voorwaarts doet hij meestal wel, anders op stem. Ik ben het er volkomen mee eens dat hij dit met rust, vertrouwen (en geduld) moet leren, daar heb ik hem tot nu toe ook nog alles mee geleerd. Wie had je paard dan eerst ingereden, als ik vragen mag? Ik ben persoonlijk tegen 'inrijdmeisjes' op handelsstallen bijvoorbeeld, maar zelf in alle rust en zonder tijdsdruk je paard inrijden, waarom niet?
Maar je hebt eigenlijk groot gelijk, het liefst had ik hem bij een vriendelijke prof gestald, en dan onder begeleiding op hem leren rijden. Geld, helaas (en stiekem is het toch wel leuk, met een lieve pony).

Marigold: Misschien gek, maar in het zadel voel ik me onzekerder dan zonder. Op de een of andere manier kan ik me beter ontspannen als ik hem direct onder me heb. Kan dan ook nergens aan blijven hangen als ik val, al val ik misschien wel sneller.

Ik zou echt graag verder willen met Waldi, maar warom vind ik het dan zo eng? Of zou het ook kunnen samenhangen met het feit dat ik (zeer waarschijnlijk) depressief ben? Hij was het enige waar ik nog energie van kreeg, maar nu dit...
Sorry als ik teveel over mezelf zeur, maar ik moest het even kwijt.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:28

Ik heb ook al een hele tijd niet meer gereden omdat ik bang was. Nu begin ik het stilaan weer op te nemen op een paard waarvan ik zeker ben dat het niets doet ( altijd wel als bv. men zus ofzo erbij is om zeker te zijn dat alles goed verloopt ). Mijn pony voelt het namelijk enorm fel als ik niet op mijn gemak ben & durft daardoor ook wel eerder te verschrikken.
Gewoon rustig aan opbouwen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:29

Ach joh hij is 3,5 en jij bent ook nog lang geen 80. Tijd genoeg, haast je niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:31

Ja oke, dat is ook wel zo Haha!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:36

Bang zijn is niet fijn, maar nog erger dat het paard het ook voelt. Ik zou eerst weer wat proberen je vertrouwen in jezelf en in je eigen rijden terug te vinden en dan pas zelf op je verzorgpony gaan zitten.
Je pony voelt je wantrouwen ook en zeker omdat hij alles nog niet snapt, kan hij hierdoor ook wat wantrouwig worden. Ik zou zeggen doe lekker rustig aan met je verzorgpony, aan de hand vertrouwen verder op bouwen en met rijden je vertrouwen op manegepaard eerst weer is wat terug krijgen.
Het zou zonde zijn als je nu toch op de pony gaat zitten en er wel iets mis gaat. Dit kun je beter voorkomen dan genezen denk ik.
In ieder geval veel succes ermee, het zal uiteindelijk beloond worden Lachen

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:54

Ik heb het ook gehad. Ik had een verzorgpaard die na 5 weken een loopje met mij nam. Ik zat binnen 1 seconden aan de andere kant van de bak. Ik heb toen les genomen na een oproep op marktplaats te hebben geplaats. Zij wilde mijn helpen. Nou dat heeft ze goed gedaan. Nu rij ik al weer 4 maanden super rustig en ontspannen. Ik weet wel als jij niet ontspannen ben voelt jouw paard dit ook. Buiten rijden vindt ik nog wel eng, dus doe ik dit ook niet. Misschien over een tijd als ik echt een goed gevoel heb.

mvg Mo en Duke

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:35

Ik heb dit vroeger ook is gehad, nadat ik van een pony ben gevallen,
nadat ik gevallen was en ik weer les op de manege had, zag de instructice aan mij, dat ik heel erg gespannen zat en heel angstig was,
ze heeft toen samen met mijn ouders besloten om mij weer wat extra privlessen te laten volgen, en dat heeft mij toen heel erg geholpen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:40

Ik ben zelf ook bang geworden voor het rijden.
En dat terwijl ik vroeger op de gekste paarden reed, altijd bokken en weg rennen, maar toch stapte je erop.

Maar ben toendertijd een keer gevallen en steeds meer het vertrouwen verloren in de paarden.
Nu wil ik het heel graag weer oppakken. Heb ook een super lief verzorgpaard. maar rijden erop wil ik nog niet. hij is ook nog jong en wil eerst goed voorbereid zijn. wat bij mij helpt is op een betrouwbaar paard stappen. Want er zijn echt wel paarden die niet zo vlug weg rennen enz. Dan lukt het je wel om een beetje je angst te overwinnen.
Veel succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:30

Safiera schreef:
Wat zingen betreft, ik zing best vaak, zolang ik alleen ben. In de les op de manege dus niet. Zo'n talent ben ik nou ook weer niet. Bloos

Je hoeft niet hard te zingen hoor Haha! Je kunt ook rustig in jezelf neurien, dat hoeft niemand anders te horen, eventueel het paard zelf, en die zijn muzikaal gezien niet zo kritisch. Knipoog

Citaat:
Hoop dat die kriebel ooit nog komt, zie het eigenlijk niet meer zo zitten. Doel was om in de zomervakantie lekker te kunnen buitenrijden. Maar zo?

Ik zou niet te veel op het doel letten, maar het nemen als het komt. Geniet van de dingen die je wel doet, en wat je niet doet laat je gewoon even met rust. Dat is helemaal niet erg. Geniet van de beweging, geniet van je paard, geniet desnoods van lekkere wandelingen met het paard aan de hand en kijk om je heen naar de natuur. Lachen
Niets hoeft, het is tenslotte een hobby. Je kunt op vele manieren fijn samenzijn en samenwerken met je pony.

Ik las dat je je zonder zadel prettiger voelt dan met. Wat je dan ook nog kunt overwegen is een voltigeersingel en met dekje. Je hebt meer grip dan gewoon op een gladde paardenrug (er zit tenslotte een stevig handvat aan Haha! ) maar tegelijkertijd voel je de beweging veel direkter en dat kan heel prettig zijn.

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:37

Hoihoi,

Ik lees , al is het maar kort genoemd, dat je persoonlijk nog andere dingen hebt als `last` . Ga hier ook mee aan de slag, dan zul je merken dat als jij je van binnen voelt groeien dat je dit gaat merken in dat wat je doet met je paard, andere mensen,je werk. Het echt probleem is niet de angst op zich, dat wat er onder verstopt zit! Als je dit niet aanpakt blijft het steeds komen, soms in angst, soms in wat anders. Jammer joh! Zet m op!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:06

Weer eerst allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Shadow0 schreef:
Ik zou niet te veel op het doel letten, maar het nemen als het komt. Geniet van de dingen die je wel doet, en wat je niet doet laat je gewoon even met rust. Dat is helemaal niet erg. Geniet van de beweging, geniet van je paard, geniet desnoods van lekkere wandelingen met het paard aan de hand en kijk om je heen naar de natuur. Lachen
Niets hoeft, het is tenslotte een hobby. Je kunt op vele manieren fijn samenzijn en samenwerken met je pony.

Je slaat de spijker op z'n kop! Ik ben wel een beetje doorgeslagen wat dat rijden betreft. Ik was er zo op gefocust, het leek altijd zo makkelijk, al die andere paarden kunnen het ook, waarom lukt het ons dan niet?
Vroeger was het altijd super bij de pony's, reed ik ook lang niet altijd, deden we waar we zin in hadden, het maakte niet uit wat, alles was leuk. Ik denk dat ik gaandeweg steeds meer van mezelf moest gaan 'moeten'. Zin klinkt krom, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Het allemaal een beetje laten gebeuren, dat 'ik moet nog dit, dat etc.' een beetje loslaten. Ja, dat zou heel goed zijn.
Wat die voltigeersingel betreft, ik hoop dat ik die van een vriendin kan lenen. Zij heeft er pas een gekocht voor haar paard.

ozymandus: Misschien heb je ook wel gelijk. Ik heb/had het gevoel dat dit er nu ook nog boven op kwam, maar zoals je zegt heeft het waarschijnlijk (veel) met elkaar te maken. Krijg (gelukkig) ook hulp, via school (oa een psycholoog).

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:23

Safiera schreef:
Foxy1980: Zadelmak is 'ie al (en al een hele tijd). Eigenlijk zou je er zo op weg kunnen rijden, wat overtuigingskracht en vertrouwen... klaar is kees! Een rem en stuur (wel bitloos) zitten er op, en op je been voorwaarts doet hij meestal wel, anders op stem. Ik ben het er volkomen mee eens dat hij dit met rust, vertrouwen (en geduld) moet leren, daar heb ik hem tot nu toe ook nog alles mee geleerd. Wie had je paard dan eerst ingereden, als ik vragen mag? Ik ben persoonlijk tegen 'inrijdmeisjes' op handelsstallen bijvoorbeeld, maar zelf in alle rust en zonder tijdsdruk je paard inrijden, waarom niet?
Maar je hebt eigenlijk groot gelijk, het liefst had ik hem bij een vriendelijke prof gestald, en dan onder begeleiding op hem leren rijden. Geld, helaas (en stiekem is het toch wel leuk, met een lieve pony).

Natuurlijk is er niets mis mee om zelf je paard in alle rust en tijdsdruk in te rijden. Als je er een goed gevoel bij hebt en je een beetje handig bent dan moet dat ook gewoon kunnen.
Alleen jij geeft aan dat je bang bent. Wat ik uit je verhaal opmaak is dat het paardje nog hartstikke groen is. Vandaar dat ik opperde om hem weg te brengen naar iemand die die angst niet heeft en die hem voor jou wat verder door kan rijden. Jij kan dan zien dat het paard braaf is (wat misschien ook al weer een stukje vertrouwen geeft) en onder begeleiding van diegene weer rustig opstappen en het zo verder opbouwen.
Helaas heb ik een heel sensibel, tegen het rillerige aan, paard. Dat is dus niet opstappen en wegrijden. Ik ben dan wel niet bang, maar wel onzeker. Zodoende dat ik heb besloten hem terug te brengen naar de stal waar hij vorig jaar ingereden is. Helaas toen hij net van hen terug kwam kreeg hij koliek. Nu hij klaar is om weer gereden te worden gaat ie toch weer even terug.
Gewoon omdat ik denk dat zij dat eerste begin beter kunnen aanpakken dan ik en omdat ze me daarna de begeleiding kunnen geven die ik nodig zal hebben om weer alleen met hem aan de slag te gaan.
Indien je een een betaalbaar en goed adres zoekt dan kan dat via PB! Knipoog

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:59

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar wil toch eerst even reageren. Al voor ik wist dat je een tpic gemaakt had besefte ik al dat ik je veel te hard zat te pushen. Ik snap mezelf ook niet helemaal, omdat ik jou toevallig zo graag vrolijk op Walli zou zien rijden werk ik het eigenlijk alleen maar tegen. Op Comotu heb ik altijd veel nadenktijd en gelukkig maar, anders had mijn mening zich misschien niet veranderd en was ik met mijn gedrag doorgegaan. Ik zag alleen Walli, een lieve pony waarmee je veel bereikt hebt en nog veel meer kunt bereiken. Ik wist wel dat je bang was, maar ik dacht dat je door het te doen er wel overheen zou komen. Zoals het bij mij het geval zou zijn. Maar iedereen is anders en ik denk nogsteeds dat je er zo overheen kunt komen, maar niet als je je eerst een pauze hebt gegund. Al duurt die een jaar of zelfs langer. In de pm schreef ik al iets dergelijks (toen had ik het topic ook nog niet gezien).
Ik wil je natuurlijk nogsteeds helpen, maar pushen zal ik je niet meer. Ik zal niet proberen je in een bepaald tempo te laten werken, behalve je eigen tempo.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:03

Safiera schreef:
Wat die voltigeersingel betreft, ik hoop dat ik die van een vriendin kan lenen. Zij heeft er pas een gekocht voor haar paard.

Jij zegt het, ik neem het mee. Wat wil je liever, boomloos zadel of voltigeersingel? Een paar kleren kan ik hier laten, maar helemaal naakt ga ik niet terug, dus kiezen moet je wel. Haha!

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:08

Misschien eerst weer eens op wat oudere paarden proberen te stappen die erg makkelijk zijn in de omgang?
Of met iemand er naast gewoon wat stappen.

Je hebt hier ook speciale instructeurs voor voor zover ik weet die mensen die erg gespannen zijn tijdens het rijden over deze angst heen zetten.