Springen met Farita! (5e les)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Springen met Farita! (5e les)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:30

ik had vandaag, in de stromende regen, mijn 5e springles! was ongeveer de 8e keer dat ik echt sprong met Farita (en daarvoor nooit echt gesprongen).

Het was de eerste keer dat ik echt vanuit galop op een hindernis aan reed, afgezien van de dubbels die ik in de les vaak moet springen.

Eigenaar heeft met mijn camera een paar filmpjes gemaakt, die ik zo snel mogelijk allemaal hierin zet, maar oploaden duurt nogal lang dus post de eerste vast.

Ik kwam niet overal even goed uit, en dat lost farita zelf op door op de achterbenen te huppen, of ergens een drafpasje tussen te plakken. Helaas ben ik dan meestal niet echt goed meer mee.... De sprongen dat ze wel netjes uit kwam, vond ik best wel heel goed gaan!

Vind zelf dat ik met m'n handen nog meer mee moet geven op de sprong, en ik heb het idee dat ik iets te snel ga zitten?

Nouja, commetaar is zeeeerrr welkom!

Afbeelding
hehe, commetaar is Else, eigenaar van Farita die de camera niet snapte, en Cornelie, de instructrice. Hier had ik al paar keer klein sprongetje gemaakt, en 1 keer vanuit galop de 2e sprong.

2e video:
Afbeelding
duidelijk te zien dat ik zitten in galop op het springzadel met korte stijgbeugels nog heel moeilijk vind...

3e video:
Afbeelding
Hier kwam ze dus niet helemaal uit, maar kon nog redelijk mee komen.

4e video:
Afbeelding
Tja, deze kwam dus helemaaaalll niet uit, en ik dit er dus heel beroert op, totaal niet mee, en na de sprong stijgbeugels kwijt... In slowmotion ziet het er echt onwijs belagelijk uit Bloos!ps:

En de laatste:
Afbeelding
Deze ging wel aardig, maar wel weer te zien dat ik niet goed zit in galop, en dat ze eigelijk wat actiever moet.....

Ben benieuwt wat jullie ervan vinden! Wel graag beetje redelijk commetaar, zo lang rijd ik nog niet, en dus nog maar 5e springles.

Sterre2000

Re: Springen met Farita! (5e les)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:33

Probeer je in de galop lang te maken, hakken uitdrukken en knie ontspannen. Want je hebt in de galop nogal een bewegelijk bovenlichaam. Dat komt vaak doordat je dan je knieen teveel in het zadel drukt. Verder vind ik het er netjes uit zien, mag inderdaad actiever en je hand meer mee boven de sprong!

Edit: Waarom ligt er eigenlijk een drafbalk voor de sprong als je uit galop aan het springen bent?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:51

dat laatste is een goeie vraag, zal de vraag ff doormailen naar instructrice, d'r is vast een goede reden voor maar ik weet hem zo 123 niet. Als ik het weet, post ik het ff.

Dean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:54

Sterre2000 schreef:
Probeer je in de galop lang te maken, hakken uitdrukken en knie ontspannen. Want je hebt in de galop nogal een bewegelijk bovenlichaam. Dat komt vaak doordat je dan je knieen teveel in het zadel drukt. Verder vind ik het er netjes uit zien, mag inderdaad actiever en je hand meer mee boven de sprong!

Edit: Waarom ligt er eigenlijk een drafbalk voor de sprong als je uit galop aan het springen bent?

Het kan ook een galopbalk zijn

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:39

ziet er goed uit hoor.
Maar probeer je idd lang te maken in galop. Je zit soms een beetje ineengedoken.
Ik vind je paard ook een beetje sloom. Je moet constant been geven om hem in galop te houden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 14:08

hehe, dankje, Maar erhmm, Farita is toch echt een dame Knipoog Op leeftijd nog wel, ze word dit jaar 21!
Maar idd, ze was niet heel erg aan het been, en door de regen had ze er nog minder zin in. Ze vind springen echter wel super leuk! want als je een volte voor een hindernis langs maakt, moet je goed opletten dat je er echt voor langs gaat, ipv eroverheen.

maar... hoe maak je je lang op een springzadel met korte stijgbeugels? dat is iets wat ik op de eenofandere manier niet echt snap...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:18

Als eerste; je hebt een heel braaf paard!

Verder lijkt het me slim om eerst eens te oefenen met rechtop zitten in galop met korte stijgbeugels.
Daarbij vind ik ze wel erg kort, een gaatje langer zou best kunnen, je springt nog geen 1,5 meter.

Rijd eerst je paard wat beter bij elkaar, actiever en wat meer verzameling voor je op een hindernis aan rijd. Als je dan eens in de knoop komt met de afstand kun je makkelijk eens een wat grotere galopsprong maken ipv dat ze in draf valt.

Na de hindernis moet je sneller rechtop gaan zitten, je zit de eerste 2 galopsprongen op haar hals.

Ik weet dat je nog maar net bent begonnen met springen maar ik zou haar toch eerst proberen haar wat meer bij elkaar te rijden voor je gaat springen. En oefenen met korte beugels moet ook niet zo moeilijk zijn Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:51

Hey,

Ziet er leuk uit! Ben blij dat ik toch lekker droog binnen zat, maar binnenkort maar weer eens afspreken Knipoog
Ik zou ook letten op je gespannenheid/vasthouden. hoe ontspannere jij bent hoe makkelijker je mee kan gaan én zij kan doorgalopperen Knipoog

Succes!

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:43

Wat een leuke foto's!
U heeft echt een heel mooi paard

Topsy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:03

Wat een mooi paard Haha!
Ik spring zelf ook, maar ik kan het nog niet heel goed hoor Knipoog

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:15

Ziet er al goed uit voor de 5e keer! Lachen
Je instructrice lijkt me ook heel aardig, en geeft goede tips! Ja
Ga zo door!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:57

je hebt inderdaad echt een braaf paard!
het eerste wat ik dacht als ik het zo bekijk is Blijven zitten en onstpan die handen!
volgensmij zoek je steun bij je teugels om aan vast te houden.
En meer galoperen! Laten galoperen niet inhouden en blijven zitten diep in het zadel! Lachen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 20:26

ik ga daar iig heel heel hard op oefenen! hmmmm, maar naar mijn idee, zoek ik geen steun bij m'n teugels, maar zal er volgende keer goed op letten.

en idd, ze is SUPEr braaf! ze vind springen ook heel erg leuk, dus ze zal bijna alles doen om je veilig over de sprong te krijgen, ze is echt geweldig!

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:33

ritme houwe ritme houwe ritme houwe ritme houwe Tong uitsteken hahah dacht hij slaat over.. Haha! Maar ziet er goed uit hoor..! ga zo door en e houding komt vanzelf wel hoor

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 20:35

hihi, erhmm, mja, dat ritmehouden zegt ze echt CONSTANT! maar het helpt, merk dat als we idd goed ritme hebben, dat ze een stuk beter springt!

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:00

Haha wat moest je nou doen, ritme houden?:P
Maar leuk paardje zeg, volgens mij kan je het daar goed op leren!!

terroel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:06

Dean schreef:
Sterre2000 schreef:

Het kan ook een galopbalk zijn

een galop balk bestaat niet je legt een draf blak neer als je er met draf over heen gaat want zo kom je niet uit

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 22:21

hmm, als ik het ritme maar goed had, kwamen we wel goed uit, dus dat klopt niet helemaal.
Ik denk dat ze de balk er had liggen zodat als we niet goed uitkwamen, ze bij de balk de passen al zou aanpassen, zodat we wel redelijk normaal over de sprong konden komen zonder echte noodsprongen. (want dan is de kans dat ik er naast lig en niet meer durf toch wel aanwezig ben ik bang *bloos* )

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:49

Een galopbalk bestaat wel maar die ligt 3 meter van de sprong af en dat ligt deze (zo op het filmpje te zien) niet, dus neem aan dat het gewoon een drafbalk is Lachen

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:44

Een galopbalk bestaat inderdaad wel, kan echt superhandig zijn!
Volgens mij ligt de balk hier wel verder van de hindernis af dan een drafbalk normaal ligt, ik denk dat het wel ongeveer 3 meter is.

Froukje, het ziet er netjes uit hoor, het is natuurlijk nog maar je 5e les, dus je bent nog volop aan het leren. Gewoon lekker door blijven gaan, goed ritme blijven houden Knipoog en dan gaat het steeds beter! Ik vind ook dat je echt nog een stuk beter mee bent dan je vertelde hoor Knipoog Haha!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 15:28

mja, ik denk ook wel dat het 3 m is, nouja, ik zal die mail nog ff sturen met de vraag, lol...

Sommige sprongen voelden een stuk minder goed aan dan het eruit ziet moet ik zeggen, maar misschien ben ik wel te kritisch?
Mocht je met zeph gaan springen op ma of do, hou ik me aanbevolen om mee te springen!