Jong paard gaat rennen rechtsom onder de man aan longe.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Jong paard gaat rennen rechtsom onder de man aan longe.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:36

Tja.. beter kan ik het niet omschrijven. Bloos

Mijn jonge merrie die we nu zadelmak maken, pakt alles braaf op, maar ze is áltijd rillerig..
de ontspanning komt er nauwelijks in.. althans, ze laat het niet zien.
Met longeren krijg je haar niet moe, ze houd altijd de eer aan zichzelf, pas als je haar op stal zet gaat haar lip hangen en zie je dat ze echt moe is.

Zo ook onder het zadel..
het opstappen gaat goed, ze is wel wat nerveus, je moet haar echt geruststellen.
Het weg stappen gaat linksom goed (aan longe, aan de hand), maar ze maakt vaak schrikbewegingen.
Op de volte aan de longe stappen gaat ook goed, en een drafje hebben we ook gedaan.
Maar helaas, nooit ontspannen.

Rechtsom is een drama.
Aan de longe (niet onder de man) is ze net zo "braaf" als linksom, dus ik kan niet zeggen dat ze nou een moeilijke kant heeft..
Als je erop zit, en je wilt rechtsom stappen, gaat ze op de vlucht... ze maakt dan ook sprongen en in de lucht draait ze om zodat ze weer linksom staat, dan is ze ook meteen rustig.
Rechtsom gaat gewoon niet, omdat ze het op een lopen en springen zet..

Nu zegt mijn instructrice dat we eerst maar linksom onder de knie moeten krijgen, dus dat we haar straks rustig ontspannen aan de longe (onder de man) hebben..
en als dat onder de knie is, pas rechtsom beginnen.

Maar ik ben heel bang dat ze straks echt een duidelijk geval wordt van een paard dat linksom wel lekker loopt en rechtsom altijd problemen gaat krijgen..
wat denken jullie? hebben jullie tips?

Het is echt heel moeilijk, omdat ze zo lenig is, en zo hoog springt!
Volgende week ben ik een hele week vrij, dan gaan we haar even "doorpakken" op de makkelijke hand... eigenlijk wil ik haar volgende week de opfok terug in doen, maar ik ben bang dat we dan in oktober weer overnieuw kunnen beginnen...

pfff.. zit met mijn handen in het haar... en wegbrengen (naar een zadelmak-maak-stal) vind ik altijd een beetje eng, ze is dus de braafste niet, en ze is zooo rillerig en nerveus, niet iedereen kan daar mee omgaan, zie ik al bij mezel op stal.. Ach gut

Alle tips en trucs zijn welkom! En wie eens langs wil komen, die is helemaal welkom! Knipoog Clown

edit: Dit paard houd me wel bezig, ik heb ooit wel eens een topic geopend omdat ze zó dominant is, en zich niet liet pakken in de stal, dat was háár terrein.. Vork Maar ik weet niet of dit nu iets met dominantie te maken heeft, of gewoon rillerig/bang/nerveus.

Ze krijgt btw rustgevend voer; cavalor pianissimo, voor hete paarden, én kalmerende poeders..

Anoniem

Re: Jong paard gaat rennen rechtsom onder de man aan longe.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:40

Heel stomme vraag misschien, maar ziet ze rechts wel goed?
En wat gebeurt er als je het hele riedeltje van gaan hangen enzo nou eens vanaf rechts gaat doen, en ook rechts op gaat stijgen? Zodat je haar aan de rechter kant wat meer desensibel maakt zeg maar?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:43

Sonja schreef:
Heel stomme vraag misschien, maar ziet ze rechts wel goed?
En wat gebeurt er als je het hele riedeltje van gaan hangen enzo nou eens vanaf rechts gaat doen, en ook rechts op gaat stijgen? Zodat je haar aan de rechter kant wat meer desensibel maakt zeg maar?

Wooow!! Clown Dat moet de ruiter ook maar kunnen denk ik?? Ik denk niet dat ik net zo voorzichtig rechts op kan stappen als links! Bloos
Maar het is niet verkeerd bedacht denk ik.....
Ja ze ziet wel goed.. daar heb ik ook al aan gedacht.
Ook is er al iemand (osteopaat) geweest voor haar rug, en die zit ook prima in orde. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:44

Ik leer het jonge paarden meteen aan, zowel links als rechts op kunnen stappen. Erg prettig als dat kan.

Desnoods zelf ff oefenen op braaf paard tot je 't zelf rechts goed kan.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:56

Ik denk dat ik haar toch maar weg ga brengen naar een proffesional, die hier ervaring mee heeft, ook om ongelukken te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:01

Mexxuna schreef:
Ik denk dat ik haar toch maar weg ga brengen naar een proffesional, die hier ervaring mee heeft, ook om ongelukken te voorkomen.

dat vind ik een heel goed idee, ik zou gewoon langs een stal gaan, om te kijken of het je bevalt, heb je er geen goed gevoel bij, doe je het niet, maar ik denk dat ze op de betere stal wel ervaring met dit gedrag hebben, je kan de eerste keren ook gaan kijken hoe zij het doen, als jij het niet eens bent de werkwijze, kan je ze dat meteen duidelijk maken..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:48

Hou jong is ze??
Misschien wat meer tijd in het grondwerk steken.
Ik kan je als je haar weg wil brengen Marion van de Klundert uit Achtmaal aanraden, zei is echt heel goed met jonge paardjes, doet het met zoveel rust en gevoel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 00:05

Heb je al iemand op het oog waar je haar naar toe wilt brengen? Zo nee, dan kan ik je www.stalmireille.nl aanraden. Zij heeft veel ervaring. Ik heb haar onlangs weer met jonge paarden bezig gezien en dat is een genot om naar te kijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 05:34

Erg verstandig dat je het uit handen wilt geven.
Iemand die er onbevangen op gaat zitten krijgt er vaak meer uit.
Je zegt zelf al dat ze rillerig is en angstig. Doordat je dat weet ga je zelf ook anders erop zitten,wat er weer voor zorgt dat ze zich zo blijft gedragen.
Gaat er iemand op zitten die niet weet hoe ze is, wel met voorzichtigheid, maar zonder de problemen in het hoofd. Dan zal het vaak beter gaan. Omdat veel spanningen veroorzaakt worden door de ruiter zelf.

Maar voor je haar wegbrengt, zou ik eerst medisch alles uitsluiten. Ziet ze wel goed met haar rechteroog?
Heeft ze geen last van haar rug of rechterschouder? (zeker gezien het probleem pas komt als gewicht ruiter op de rug/schouder drukt.

Elk paard is van nature scheef.
Dus het kan ook betekenen dat er te weinig aan rechtmaken gedaan is.

Ga gewoon goed rondkijken naar stallen in de buurt , pas als je het vertrouwt breng je paard erheen.
Niet teveel over de problemen vertellen. Gewoon heel oppervlakkig, zodat de nieuwe ruiter met een leeg hoofd erop gaat.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 15:03

Bedankt voor de tips crossmonster.
Het is inderdaad een héél rillerig paard.. ook oogt en is ze nog wat jeugdig, dus ik heb besloten haar zaterdag naar de opfok te brengen voor een half jaar, en dan wil ik haar rond de winter zadelmak laten maken.
Ik denk dat ik zelf zeker de spanning opbouw, omdat ik het nu zelf ook spannend vind.. (gaat ze niet aan de kletter? zou ze braaf blijven? enz.)

edit; degene die haar zadelmak moet maken moet ook niet té groot zijn, aangezien ze maar 1.56 meet. Lachen

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:26

Misschien dat jullie te snel gaan? Aangezien ze met opstappen al bang is, lijkt het mij niet echt super als ze dan ook aan de longe wat rondloopt.
Ik denk dat de opfok een goed idee is. Ik weet niet hoe oud ze is, maar geef haar wat extra tijd om alles te verwerken. Pas daarna zou ik een professional erbij roepen. Het kan een hoop frustratie en tijd (en geld) schelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:31

Mexxuna schreef:

Heel verstandig!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:25

Rebel_Jits schreef:
Misschien dat jullie te snel gaan? Aangezien ze met opstappen al bang is, lijkt het mij niet echt super als ze dan ook aan de longe wat rondloopt.
Ik denk dat de opfok een goed idee is. Ik weet niet hoe oud ze is, maar geef haar wat extra tijd om alles te verwerken. Pas daarna zou ik een professional erbij roepen. Het kan een hoop frustratie en tijd (en geld) schelen.

Té snel?? Clown
Uit een eerder topic kreeg ik juist reacties dat ik te weinig met haar doe! Knipoog
Ik heb haar 1 x per week zonder zadel en hoofdstel aan de longe, en 1 x per week onder de man, maar dat is alleen maar wat stappen aan de longe.
Totaal is ze 6 x maximaal onder het zadel geweest.
Daarnaast is ze héél braaf met opstappen en afstijgen, maar ze blijft alleen heel erg rillerig, en de ontspanning is met weg stappen ver te zoeken.
Ik snap ook niet waarom je zegt dat proffesional een hoop frustratie, geld en tijd kan schelen? Kun je dit onderbouwen?
Ik denk juist dat het me tijd scheelt als ik haar weg breng. Lachen En geld is totaal niet belangrijk, als het maar op een eerlijke manier gebeurd.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:10

Hoi, je paard is niet recht, kijk eens op de site http://www.hoefkatrol.be, en lees eens over rechtrichten. Je kan zoveel instructeurs hebben, wanneer ze niets van rechtrichten weten, zijn het geen goede instructeurs.

Je paard is trouwens imo nog erg jong, moet nog helemaal uitgroeien.

je kan het wel al beleren maar daarna weer in de opfok.

Iig succes!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:19

heb ik er nou overheen gelezen of staat er wel ergens hoe oud ze is?!?!

ik zou haar zeker nog even terug naar de opfok doen als ze nog zo jong, bang, onzeker, rennerig is.....

en dan van de winter eerst eens veel grondwerk, wandelen, opstijgen rechts, linksom contrastelling vragen zodat je wel ook de linkerspieren lang kan maken! en blijft ze dan zo bang/onzeker kan je haar altijd nog wegbrengen!

6 x onder de man is ook nog wel erg weinig om al veel conclusies over te trekken...
ik les zelf sindskort volgens antoine de bodt systeem en ga opeens met sprongen vooruit! maar ook hierin geld dat er verschillende instructeurs zijn en de een is 'beter' dan de ander.... maar heel veel 'gewone' instructeurs weten idd te weinig van een 'echt recht gericht' paard.....

dus mocht je er alsnog voor kiezen haar weg te brengen zou ik het wel in deze richting doen!!

succes

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:21

Ik heb vaak erg rillerige paarden binnen gekregen maar met veel onspanning en vertrouwen kom je een heel eind. Misschien dat mijn stal wat voor je is?

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:24

chertunzi schreef:
Ik heb vaak erg rillerige paarden binnen gekregen maar met veel onspanning en vertrouwen kom je een heel eind. Misschien dat mijn stal wat voor je is?

als jij kunt rechtrichten is jouw stal wat voor haar, zoniet zou ik er jouw vingers niet aan branden Clown

je kan dan wel over ontspanning en vertrouwen praten, een krom gebogen paard voelt zich niet goed en dus kan ie zich niet ontspannen, helaas voor jouw idee...

zelfs met nh kom je er niet wanneer een paard niet recht is, kan je nh-en wat je wil...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:30

Me_lodY en dat haal je uit de enkele plaatjes van haar profiel?
Elk paard is een beetje scheef (elk mens ook trouwens) je hoeft niet een Bodt-adept te zijn om netjes te kunnen paardrijden.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:28

Jou paard heeft precies niet echt veel respect voor jou als baas. Probeer vooral dit eerst in orde te krijgen. Hierover zijn al veel topic's geschreven denk ik. Als ze het rechtsom moeilijk heeft, kan er dan eventueel geen derde persoon haar eerst vast houden aan het hoofd? Dan heeft zij een veiliger gevoel. Ik denk dat zij tijdens het lopen rechtsom met ruiter evenwichtsproblemen heeft en bang is om om te vallen. Met iemand naast haar en meer rechtdoor te gaan, kan het misschien lukken.
Wees wel voorzichtig met je keuze als je ze weg brengt. En hou die mannen goed in de gaten, vooral bij moeilijke paarden. Sommige durven er nog wel eens de harde hand voor te gebruiken als het een iets moeilijker paard is.
Succes

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 16:35

Nou ik vind het héél erg knap dat mensen zoveel conclusies kunnen trekken uit mijn stukje tekst & profiel foto's...
Ik lees dus dat:
A: mijn paard niet recht is (logisch! Knipoog )
B: dat mijn paard mijn niet respecteerd?
C: dat ze de opfok NIET ingaat?!

A: Ieder paard is scheef van nature, en ik heb nog nóóit iemand een paard zadelmak zien maken op rechte lijnen, want hoe houd je een paard dat nog geen benul heeft van sturen en evenwicht houden in godsnaam recht? Dat zou ik graag willen weten!

B: Ik heb dit paard zelf gefokt, ik ben vanaf het begin af aan háár baas, dat weet ze ook héél goed, met als gevolg dat ze alleen dingen met mij wilt doen, en niet met andere mensen.
In de wei en stal krijgen de meeste mensen haar niet te pakken, en ik wel. Het is een éénmans-paardje, maar dat schijnt ook wel een karakter trek van de Andalusier te zijn, een eenmansvriend.
álles voor de baas!
Maar waaruit concludeer jij dat ze mij niet respecteerd? Omdat ze rillerig is aan de hand, en in de omgang?
Ik denk dat áls er iemand duidelijk tegen haar is, dat ik het wel ben! Lachen

C: Mexx gaat vanaf haar 1e jaar iedere zomer een half jaar de opfok in, en dat gaat ze nu dus ook.
De bedoeling was eigenlijk dat we haar met 3 jaar zadelmak zouden maken en een beetje zouden rijden, en dat ze dan in april de wei op ging.
Helaas is het 1e niet gelukt, maar ondanks alles zijn we goed afgesloten (stappen aan de hand is al héél braaf) en gaat ze volgende week met 12 andere jonge paarden de wei op.

@ CindyUniek: natuurlijk kan ik uit 6 x opstappen niet zeggen dat er niets mee te beginnen valt, dat zeg ik ook niet.
Ik zei alleen dat omdat ik zelf nu wat afwachtend ben met opstappen, dat ik haar beter naar iemand kan brengen die er zonder wantrouwen opstapt, zodat zij ook een zeker gevoel krijgt.
Het is een gevoelig dier, maar als je duidelijk aangeeft wat haar plek is, dan heeft ze alle respect voor je.

Ik hoop dat ik mijn eigen niet te aanvallerig neergezet heb na dit stukje tekst, dat is niet de bedoeling, ik wilde alleen op de reacties reageren. Lachen