Mijn jonge merrie die we nu zadelmak maken, pakt alles braaf op, maar ze is áltijd rillerig..
de ontspanning komt er nauwelijks in.. althans, ze laat het niet zien.
Met longeren krijg je haar niet moe, ze houd altijd de eer aan zichzelf, pas als je haar op stal zet gaat haar lip hangen en zie je dat ze echt moe is.
Zo ook onder het zadel..
het opstappen gaat goed, ze is wel wat nerveus, je moet haar echt geruststellen.
Het weg stappen gaat linksom goed (aan longe, aan de hand), maar ze maakt vaak schrikbewegingen.
Op de volte aan de longe stappen gaat ook goed, en een drafje hebben we ook gedaan.
Maar helaas, nooit ontspannen.
Rechtsom is een drama.
Aan de longe (niet onder de man) is ze net zo "braaf" als linksom, dus ik kan niet zeggen dat ze nou een moeilijke kant heeft..
Als je erop zit, en je wilt rechtsom stappen, gaat ze op de vlucht... ze maakt dan ook sprongen en in de lucht draait ze om zodat ze weer linksom staat, dan is ze ook meteen rustig.
Rechtsom gaat gewoon niet, omdat ze het op een lopen en springen zet..
Nu zegt mijn instructrice dat we eerst maar linksom onder de knie moeten krijgen, dus dat we haar straks rustig ontspannen aan de longe (onder de man) hebben..
en als dat onder de knie is, pas rechtsom beginnen.
Maar ik ben heel bang dat ze straks echt een duidelijk geval wordt van een paard dat linksom wel lekker loopt en rechtsom altijd problemen gaat krijgen..
wat denken jullie? hebben jullie tips?
Het is echt heel moeilijk, omdat ze zo lenig is, en zo hoog springt!
Volgende week ben ik een hele week vrij, dan gaan we haar even "doorpakken" op de makkelijke hand... eigenlijk wil ik haar volgende week de opfok terug in doen, maar ik ben bang dat we dan in oktober weer overnieuw kunnen beginnen...
pfff.. zit met mijn handen in het haar... en wegbrengen (naar een zadelmak-maak-stal) vind ik altijd een beetje eng, ze is dus de braafste niet, en ze is zooo rillerig en nerveus, niet iedereen kan daar mee omgaan, zie ik al bij mezel op stal..
Alle tips en trucs zijn welkom! En wie eens langs wil komen, die is helemaal welkom!

edit: Dit paard houd me wel bezig, ik heb ooit wel eens een topic geopend omdat ze zó dominant is, en zich niet liet pakken in de stal, dat was háár terrein..
Maar ik weet niet of dit nu iets met dominantie te maken heeft, of gewoon rillerig/bang/nerveus.Ze krijgt btw rustgevend voer; cavalor pianissimo, voor hete paarden, én kalmerende poeders..